Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2014, 09:40

Berdine eet graag patat

Ik wil patat!
Tony Ross



De kleine prinses leert eindelijk manieren.


NBD|Biblion recensie
In dit derde deel rond de kleine prinses leert zij eindelijk manieren en leert ze 'alstublieft' en 'dank je wel' zeggen in plaats van 'Ik wil...'.
De ingekleurde waterverftekeningen zijn eenvoudig maar veelzeggend en humoristisch. Met simpele lijnen wordt precies weergegeven wat er in het verhaal wordt bedoeld. De illustratie vormt de hoofdzaak, de tekeningen spreken voor zich. Ze worden ondersteund door summiere tekst.
Kinderen zullen het thema 'beleefdheid' zeker herkennen.
Het boek is stevig uitgevoerd: gekartonneerde kaft, stevig papier en ingenaaide bladzijden. Iedere pagina heeft een ingekaderde tekening, waaronder de tekst is afgedrukt.

In deze druk is door de andere uitgever de taal iets kinderlijker (compacter en directer) geformuleerd; hier en daar is een woord toegevoegd of veranderd; "pap" is nu de eerste minister geworden. De tekeningen en de strekking van het verhaal zijn hetzelfde gebleven.
Bestemd voor kinderen vanaf ca. 2 jaar.
(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789062493517 Hardcover 25 pagina's Sjaloom juli 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2014, 09:41

Citaat van de dag

Sorry schat, dat ik zo laat thuiskom. Maar ik had de verkeerde bus genomen. Ik stapte op en na een tijdje viel me op dat er steeds meer mensen opstapten die een zak friet met mayonaise vroegen.

Auteur onbekend

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 11 Mar 2014, 13:01

Dettie schreef:Joanazinha gaat watertanden van zalm

Vissen op zalm in Jemen
Paul Torday



Fred Jones is een wetenschapper met een passie voor vissen.

Aan de hand van een bonte collectie e-mails, brieven, dagboekfragmenten, interviews en overheidsdocumenten ontstaat gaande weg het beeld van de aimabele Fred Jones, die zich al snel totaal verliest in een project dat tot mislukken gedoemd lijkt te zijn.


Recensie
Marien bioloog dr. Alfred Jones (+/- 40) van het Britse Nationaal Centrum Kwaliteitsbevordering Visserij wordt gevraagd een project te leiden dat het sportvissen op zalm moet introduceren in Jemen op kosten van een sjeik. Hij voelt er niets voor, maar moet onder dwang accepteren als de premier ervan hoort en het project ziet als positief tegenwicht tegen de berichten over de oorlog in Irak.
Vanwege protest tegen het vangen van 5000 wilde zalmen in Britse rivieren moet kweekzalm in Schotland besteld worden, wat leidt tot een reeks gebeurtenissen. Als later het Jemen Zalm Project officieel wordt gelanceerd, blijkt buiten de hydrologie gerekend te zijn, zodat belangrijke personen in een kolkende watermassa omkomen.
Dit is de debuutroman van de Engelse anglist en zalmvisser (1946). Het geestige verhaal beschrijft heel raak en reëel vanuit diverse gezichtshoeken via e-mails, brieven en dagboekfragmenten hoe een onzinnig project toevallig officieel beleid wordt en het leven van sympathieke hoofdpersonen blijvend verandert. Vrij kleine druk.
Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789069748191 Paperback 320 pagina's Uitgeverij Arena februari 2007
Vertaald door Elinor Fuchs

Ik ben het boek momenteel aan het lezen, maar ik vind de druk niet zo klein. Het is wel leuk en ik moest onmiddellijk denken aan de organisatie van het WK voetbal in Dubai. De vrouw van Alfred komt overigens nogal onsympathiek over. Als Alfred door laat schemeren dat hij ontslag zou willen nemen, in verband met het belachelijke project, dan weerhoudt ze hem er van, in verband met de financiële consequenties (zelf heeft ze overigens een zeer goed betaalde baan in de financiële wereld), maar als hij zich voor het project in gaat zetten, ook omdat hij door z'n bazen onder druk is gezet, dan is het ook weer niet goed in haar ogen. De vrouw komt over als een tamelijk egocentrische prinzipenreiter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2014, 09:24

dettie is gek op chocola

Bergen van chocola
Susan Elderkin


Theobald Moon is de ideale vader: zorgzaam, grappig, verslingerd aan ijs en dol op zijn dochter die hij steevast aanspreekt met Snoepje of Suikerbeestje. Maar als Josephine eenmaal naar school gaat, brokkelt dit beeld van haar geweldige vader langzaam af en openbaart zich het verhaal van haar verleden. Sommige sprookjes blijken waar te zijn.


Theobald Moon besluit na de dood van zijn moeder Londen te verlaten en reist met een koffer vol met door haar gebreide truien naar het onherbergzame en lege Arizona. In de woestijn betrekt hij een stacaravan en legt met grote zorgvuldigheid een prachtige tuin vol cactussen aan. Met dezelfde aandacht creëert hij voor zijn dochtertje Josephine een geordend universum door een fijn web van onschuldige sprookjes om haar heen te weven. Maar als zijn oogappel de adolescentie nadert, begint ze vragen te stellen. En Theo weigert die te beantwoorden. Hij verbergt een geheim, een mysterie dat de lezer meeneemt van de hitte in de woestijn van, Arizona naar het door hevige sneeuwval geteisterde Slowakije.


ISBN 9789041404312 Paperback 285 pagina's Anthos juni 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2014, 09:24

Citaat van de dag

Om te weten wanneer het de geschikte tijd is om chocolade te eten volstaan een eenvoudig geheugensteuntje: iedere maand waarin de letter i, a, u of e voorkomt is de perfecte tijd voor chocolade.

Sandra Boynton

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2014, 09:46

Zit jij even goed, Dettie!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2014, 10:08

haha, ja lekker hè, en het wordt nog Pasen ook! Dan mag je ook gelegitimeerd chocola eten,
want een (choco)ei hoort er dan bij! :D

Dettie

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 12 Mar 2014, 13:09

Heerlijk chocola. Vooral chocola met nootjes. Als ik een reep eenmaal aangebroken heb, dan is hij snel op. Gelukkig heb ik wel de zelfdiscipline om een onaangebroken reep te laten liggen, zodat ik me kan houden aan een reep van een ons per week, of een van 2 ons per 2 weken. Met pindarotsjes heb ik altijd meer moeite. Soms kan ik de zelfdiscipline opbrengen om er alleen een op zondag te eten, maar dat lukt me niet altijd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor berdine » 12 Mar 2014, 13:19

Ja helaas is chocola een verslaving. Ik ben er gelukkig van af.

Ook een goeie vondst vandaag, Dettie. Ik dacht dat de mijne al goed was, maar deze is zeker zo leuk! :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2014, 13:36

ja ik zag Marjan Berk bij het zoeken naar jouw boek. En ik vind haar zo'n leuk mens, vandaar.

Voor de nieuwsgierigen, berdine had het boek De mayonaisemoorden met de slogan: Marjo doet geen moord voor mayonaise
zie http://www.bol.com/nl/p/de-mayonaisemoo ... 001997411/

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2014, 13:38

Renate schreef:Heerlijk chocola. Vooral chocola met nootjes. Als ik een reep eenmaal aangebroken heb, dan is hij snel op. Gelukkig heb ik wel de zelfdiscipline om een onaangebroken reep te laten liggen, zodat ik me kan houden aan een reep van een ons per week, of een van 2 ons per 2 weken. Met pindarotsjes heb ik altijd meer moeite. Soms kan ik de zelfdiscipline opbrengen om er alleen een op zondag te eten, maar dat lukt me niet altijd.


Ja chocola is echt heerlijk. Soms móet ik gewoon chocola. Het liefst slagroomtruffels van de plaatselijke uitstekende banketbakker. Daar geef ik 1 x per jaar aan toe als de nood erg hoog is :D dan eet ik een ons achter elkaar op! Jawel!
Maar de paaseitjes van de Hema en Kruidvat zijn ook heerlijk. Zolang ik ze niet zie kan ik er vanaf blijven maar als ik ze zie... dan loopt het water me in de mond en dan moet ik me echt beheersen. Zooo lekker....

Dettie

P.S. Marjo heb jij nog dingen die je heel lekker vindt? Wil je die dan mailen? (niet hier zetten)
Want we hebben nu alleen dingen die je niet lekker vindt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2014, 13:03

Marjo vindt het niet erg
als de mayonaise mislukt

De dag dat de mayonaise mislukte
Marjan Berk


Maartje Sillevis, vijftig jaar, culinair journaliste met een zekere reputatie, ziet haar grote droom, een eigen kookshow op de televisie, in vervulling gaan. Heerlijk toch, geëmancipeerd en vitaal toch, een vrouw in de overgang, die het nog helemaal haalt?! A propos, de overgang, wat is dat nou eigenlijk precies? 's Nachts, dat eigenaardige, warme, opkruipende gevoel? Is dat nou een zogenaamde opvlieging...? En die slapeloosheid, heeft dat misschien ook met haar veranderende hormonenhuishouding te maken?

Dan gebeurt er iets totaal onverwachts! Maartjes leven maakt een slag van 90 graden. De zelfkant, criminaliteit, gekochte liefde, drugs - Maartje Sillevis scheert langs de rand van de afgrond, waar ze tenslotte ook nog in stort, maar dan wel op de haar eigen sprankelende, originele manier!

ISBN 9789029501699 Hardcover 160 pagina's Arbeiderspers 1989

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2014, 13:03

Citaat van de dag

Mayonaise heeft meer blunders verborgen dan trouwjurken

Paul Bocuse, chef-kok

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 13 Mar 2014, 14:45

Vissen op zalm in Jemen is uit. Hoera, ik heb in een week 3 boeken gelezen. Maar goed het boekje over muziekwinkel Servaas (Haags speelkwartier) telt hooguit als een half boek en dan ben ik nog ruimdenkend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2014, 15:33

Maar je hebt er toch maar even drie gelezen ondanks het 'halve' boek!

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Annemarie » 13 Mar 2014, 15:40

Wat een heerlijk forumitem dit. Ik krijg er trek van!

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 13 Mar 2014, 21:01

Dettie schreef:Maar je hebt er toch maar even drie gelezen ondanks het 'halve' boek!

Dettie

Het stelt niet zo veel voor hoor. Als ik eens in het ziekenhuis lig, gebeurt gelukkig zelden, lees ik meer. De laatste keer, iets van 2 dagen, had ik alle 5 de bibliotheekboeken uit voor ik naar huis kon. En daar zat dan een operatie en het bijkomen (perioden waarin je niet kunt lezen) bij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 09:46

Renate blieft geen kaas

Blinde pad en Leidse kaas
Marianne Jansen


Blinde pad
Is ze een wonderkind omdat ze is geboren met een glazen oog? Of is dat glazen oog het gevolg van mishandeling? Mishandeling door wie? Door haar moeder of door haar vader? Haar ouders vertellen hun eigen verhaal. Ze wil de waarheid weten, zint op wraak.

Leidse kaas
Als hij in een rolstoel terecht komt, is hij opeens afhankelijk van zijn vrouw. En waar hij voorheen thuis de toon aangaf, heeft zijn vrouw het nu voor het zeggen. Ze geniet van die rol en laat hem duidelijk merken dat hij zonder haar weinig meer kan. De situatie herinnert hem aan zijn jeugd. Toen had zijn moeder hem in haar greep. Hij besluit om wraak te nemen. Op zijn moeder en op zijn vrouw.

Blinde pad & Leidse kaas zijn twee novellen over macht en onmacht.

Recensie
Het overkoepelend thema in deze twee novellen vormt de afrekening van een vrouw (Mien) en een man (Koen) met hun traumatische jeugd. ‘Blinde pad’ volgt Mien met het glazen oog. Ze rekent op een bijzondere manier af met haar alcoholische moeder die haar geestelijk mishandelde.
In ‘Leidse Kaas’ belandt Koen na een auto-ongeluk, veroorzaakt door teveel drank, in een rolstoel. Hij wordt volledig afhankelijk van zijn vrouw, wat traumatische jeugdherinneringen aan zijn moeder naar boven brengt.
De titels van de genummerde, korte hoofdstukken verwijzen naar de pijn en de dilemma’s van Mien en Koen. De lezer volgt uitsluitend hun blik waardoor de psychologische druk groot is.
De schrijfster (1947) is journaliste, wat blijkt uit de stijl: korte zinnen, toegankelijk taalgebruik. Ze debuteerde als romancier met een autobiografische roman over haar eigen traumatische verleden, 'Kleine Vos'. De nadruk ligt expliciet op de gevoelens en gedachten van de slachtoffers. Dat maakt het voor een buitenstaander op den duur wat larmoyant. Wie kampt met vergelijkbare trauma’s, zal er echter herkenning en steun in vinden, vooral in de wens naar eigenrichting. Normale druk.
C. la Roi

ISBN 9789462033535 Paperback 224 pagina's Boekenbent september 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 09:46

Citaat van de dag

Wie kaast moet de buik verwachten.

Kadé Bruin

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 09:47

Joanazinha lust wel pap van spinazie

De Spinazie Academie
125 jaar Haags huishoudonderwijs
Rosa Bilkes


De huishoudschool Laan van Meerdervoort heeft een toonaangevende rol gespeeld in 125 jaar huishoudonderwijs in Den Haag. Het markante gebouw aan de Laan van Meerdervoort 211 is nog steeds een tastbaar en levend bewijs, en is sinds kort een appartementengebouw.

De Stichting Laan heeft contact gezocht met het Haags Historisch Museum met het idee om een boek te maken van het bijzondere archief. Het resultaat mag er zijn!

Het is een feest der herkenning.


ISBN 9789491168420 Paperback 96 pagina's Nieuwe Haagsche B.V. november 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 09:48

Citaat van de dag

Ik hou niet van spinazie, en daar ben ik blij om, want mocht ik er wel van houden, dan zou ik wellicht spinazie eten, en dat zou niet meevallen, want het is een groente die ik haat.

Clarence Darrow

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Annemarie » 15 Mar 2014, 12:05

Dat citaat is me op het lijf geschreven!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 13:01

haha ja, ik zat al aan je te denken!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2014, 10:52

Een trosje druiven wordt door
Annemarie niet versmaad

De druivenplukkers
A. den Doolaard

Het is oogsttijd in het rijke wijnland van Bourgondië. De druivenpluk trekt allerlei mensen aan, mannen en vrouwen, arbeiders en intellectuelen. Het is een kleine gemeenschap van toevallig samengekomen mensen, die Den Doolaard in zijn roman beschrijft. Hij vertelt op de hem eigen fascinerende wijze over hun gezwoeg; over de angsten en de zorgen die er zijn; over de haat die opschiet, de liefde die ontspringt en de spanningen die daarmee gepaard gaan. Een roman over hartstochtelijk levende mensen, neergezet in een wild en boeiend landschap onder zuidelijke zon.


ISBN 9789021444239 e-book 177 pagina's december 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2014, 10:52

Citaat van de dag

De jonge wijnstok geeft meer druiven; de oude geeft betere wijn.

Francis Bacon


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten