Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 31 Mar 2014, 19:11

Marjo schreef:Kun je dat alleen in Duitsland? Ik was pas in Limburg...jammie...

Dat zal wel, maar ik ben dol op Duits gebak. Vlaaien vind ik soms ook wel lekker, maar ik ben over het algemeen geen liefhebster van gebak met fruit.
En ik hoop in Duitsland m'n CD-verzameling aan te vullen, hoewel het er wel niet zo veel zullen zijn als ik vroeger kocht als we naar Keulen gingen. Dan kwam ik meestal met een stuk of 35 CD's terug.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2014, 19:29

Zoooo, wat voor muziek dan wel?

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 31 Mar 2014, 20:17

Marjo schreef:Zoooo, wat voor muziek dan wel?

Progressieve rock en Duitse artiesten zoals Bap, Heinz Rudolf Kunze, Haindling, Pe Werner, Ulla Meinecke en nog veel meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2014, 20:23

O jee daar ken ik niets van. Ik ken alleen Einstürtzende Neubauten. Erg goed vind ik die.
Nu ik er over nadenk ken ik weinig Duitse groepen. Vreemd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2014, 20:42

Ik ken er ook niets van...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2014, 10:25

Alle Leestafelaars lusten wel een stukje taart

... en de geur van versgebakken taart
Karen Stolz



In deze opmerkelijke roman volgen we de levensloop van Roxanne, vanaf haar achtste jaar totdat ze zelf moeder wordt. Roxannes belevingswereld bestaat uit een grote groep aardige, grappige en opvallende personen. Haar vader die eigenaar is van Carl's Korsetten, haar neef Tommy, die zijn dienstplicht moet vervullen in Vietnam, een onverwacht nieuw zusje en een hele stoet familieleden, vrienden en vrijers.
Een verhaal vol tederheid, ontroering, smart en humor.


Recensie
Verhaal over het meisje Roxanne dat opgroeit in de jaren zestig in Annette, een klein Texaans stadje. In het eerste hoofdstuk leert ze, 12 jaar oud, van haar moeder taart bakken. Taart en gebak zijn de rode draad in dit boek, in bijna ieder hoofdstuk staan wel een paar recepten: Doreens marsmallowtaart, Roxannes brownies, tante Ruthies kaneelbroodjes etc.
Roxannes vader heeft een lingeriezaak, Carl's Corsets. Haar moeder is een karaktervolle vrouw: bij een taartenbakwedstrijd eist ze dat de naam van Mary, de zwarte huishoudster die de taart gebakken heeft (naar eigen recept), en niet die van Mary's werkgeefster bij de taart komt te staan. Het wordt haar door de dames van Annette niet in dank afgenomen.
Als Roxanne 15 is, wordt haar moeder zwanger, terwijl Roxanne net aan haar vriendinnen heeft verteld dat haar ouders 'het' niet meer doen. Roxanne experimenteert met vriendjes en wordt met een van hen half ontkleed op de achterbank van een auto betrapt; ze gaat naar college, verliest haar vader, trouwt en in het laatste hoofdstuk geeft ze haar eigen dochter taartbakles.
Een vlot en met humor geschreven, alleraardigst warm familieverhaal, waarin Stolz' liefde voor het leven in een kleine gemeenschap, en voor taarten, steeds doorklinkt.
Gebonden; kleine druk.
Redactie


ISBN 9789055019878 Paperback 192 pagina's BZZTôH 2002
Vertaald door Wim Holleman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2014, 10:25

Citaat van de dag

Het is een kunst de taart zo te verdelen dat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft.

Anoniem

Renate

Re: Thema maart 2014 - De smaak van de leestafelaar

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2014, 11:15

Dettie schreef:O jee daar ken ik niets van. Ik ken alleen Einstürtzende Neubauten. Erg goed vind ik die.
Nu ik er over nadenk ken ik weinig Duitse groepen. Vreemd.

Dettie

Heinz Rudolf Kunze heeft Duitse teksten voor Herman van Veen geschreven en ook wel nummers voor hem gemaakt. Herman van Veen heeft hem wel z'n kleine broer genoemd. Ik heb een CD waarop hij een duet met Herman van Veen zingt.

Van de nummers Hilversum 3 en Anne van Herman van Veen is de muziek geschreven door Haindling (Hans Jürgen Bühner).

Ik ken heel veel Duitse groepen, maar dat is dan ook een specialiteit van me. Ik heb er artikelen over geschreven en een artikel over de Duitse groep Hoelderlin heeft zelfs in een Duits muziekblad gestaan. Het is ook in diverse talen op internet te vinden.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten