Thema februari 2008 - (auto)biografieën
Ken alleen de verfilming van Polanski en die was diep aangrijpend.
Rutger schreef:Wladyslaw Szpilman
De pianist
In dit boek, dat verfilmd werd door Roman Polanski, vertelt de Joodse schrijver over zijn verschrikkelijke ervaringen in Warschau tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het begint aan de vooravond van de Duitse inval, en eindigt met de bevrijding van Warschau door het Rode Leger.
Aansluitend bij de roman kunnen we nog enkele dagboekfragmenten lezen van de Duitse officier, die Wladyslaw het leven redde tijdens de laatste dagen van de Duitse bezetting. Een officier, die het duidelijk niet met Hitler en zijn companen eens was.
En om te eindigen een essay van Wolf Biermann, Brug, die beide levens aan elkaar knoopt (en waaruit wij nog iets meer over de verdere levensloop van deze Duitser ervaren).
http://www.vwlepaulski.com/85pian.html
http://users.pandora.be/michel.vanhalme/jeugd0128.htm
http://www.szpilman.net/
Anna Baronesse Bentinck 1902-1989
een vrouw van stand
Ursula den Tex
Ursula den Tex, die jarenlang journaliste was bij het weekblad Vrij Nederland, heeft in dit boek een portret geschetst van haar eigen moeder. Dit niet omdat Anna Bentincks leven uitzonderlijk was, maar juist omdat zij een mensensoort vertegenwoordigt die volgens de schrijfster uitgestorven is: de adellijke mevrouw.
Aan de hand van dagboekjes, brieven, sinterklaasgedichten en herinneringen wordt een jeugd beschreven die heel ver afstaat van de belevingswereld van hedendaagse lezers: op een kasteel, omgeven door veel personeel, met onderwijs aan huis en jachtpartijen. Later was mevrouw Den Tex-Bentinck getrouwd met de burgemeester van Bloemendaal.
De schrijfster is vooral geinteresseerd in het denken en het voelen van de mensensoort waar Anna den Tex-Bentinck bij hoorde: het standsgevoel en het beheersen van alle emoties. Het resultaat is een prettig leesbaar boek waarin de lezer een glimp krijgt van het leven op stand, vooral in de eerste helft van de twintigste eeuw.
Paperback | Uitgeverij Maarten Muntinga ISBN10: 9041705546 | ISBN13: 9789041705549
een vrouw van stand
Ursula den Tex
Ursula den Tex, die jarenlang journaliste was bij het weekblad Vrij Nederland, heeft in dit boek een portret geschetst van haar eigen moeder. Dit niet omdat Anna Bentincks leven uitzonderlijk was, maar juist omdat zij een mensensoort vertegenwoordigt die volgens de schrijfster uitgestorven is: de adellijke mevrouw.
Aan de hand van dagboekjes, brieven, sinterklaasgedichten en herinneringen wordt een jeugd beschreven die heel ver afstaat van de belevingswereld van hedendaagse lezers: op een kasteel, omgeven door veel personeel, met onderwijs aan huis en jachtpartijen. Later was mevrouw Den Tex-Bentinck getrouwd met de burgemeester van Bloemendaal.
De schrijfster is vooral geinteresseerd in het denken en het voelen van de mensensoort waar Anna den Tex-Bentinck bij hoorde: het standsgevoel en het beheersen van alle emoties. Het resultaat is een prettig leesbaar boek waarin de lezer een glimp krijgt van het leven op stand, vooral in de eerste helft van de twintigste eeuw.
Paperback | Uitgeverij Maarten Muntinga ISBN10: 9041705546 | ISBN13: 9789041705549
Vandaag een minder onbekend mens, de biografie van Cyriel Buysse.
Ik vind dat razend interessant over allerlei mensen te lezen, hoe zij leefden en inderdaad ook de tijd waarin ze leefden komt vaak mooi naar voren in een biografie.
Mevrouw Bentinck koos ik omdat ik het boek van Hella Haasse gelezen heb over misschien haar voorouders?
Als je liever bekendere mensen hebt dan kan dat ook hoor, Frank Zappa
Grace Kelly enz. je roept maar (in een privebericht graag anders is de 'verrassing' weg)
Groetjes
Dettie
Ik vind dat razend interessant over allerlei mensen te lezen, hoe zij leefden en inderdaad ook de tijd waarin ze leefden komt vaak mooi naar voren in een biografie.
Mevrouw Bentinck koos ik omdat ik het boek van Hella Haasse gelezen heb over misschien haar voorouders?
Als je liever bekendere mensen hebt dan kan dat ook hoor, Frank Zappa

Groetjes
Dettie
Dettie schreef:Citaat van de dag 5 februari 2008
"Heel het leven schuilt in het werkwoord 'zien'."
P. Teilhard de Chardin
Ik las toevallig in het boek van Pessoa een uitspraak van Caeiro:
"Ik ben zo groot als wat ik zie, en niet zo groot als ik ben."
Een doordenkertje maar misschien een mooie aanvulling op jouw citaat,
Dettie.
Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre
Het leven, niets dan het leven
Cyriel Buysse en zijn tijd
Joris van Parys
Cyriel Buysse (1859-1932) was schrijver en cichoreifabrikant. Hij was de Vlaamse naturalist bij uitstek, een verteller par excellence, een pionier van de moderne roman in Vlaanderen. Zijn drama Het gezin Van Paemel is het enige Vlaamse toneelstuk dat 100 jaar nadat het geschreven is nog geregeld wordt opgevoerd en volle zalen trekt. Zijn roman Tantes geldt als een van de hoogtepunten in de Vlaamse literatuur van het interbellum. Tijdens de Eerste Wereldoorlog schreef hij hij polemische stukken en oorlogsreportages voor de Amsterdamse krant De Telegraaf en werd hij columnist avant la lettre bij de Haagsche Post.
In zijn jonge jaren pendelde Buysse tussen Nevele en New York, na 1900 tussen Deurle en Den Haag. Met Maurice Maeterlinck, Louis Couperus en de schilder Emile Claus onderhield hij duurzame vriendschappen. Als vrijzinnig liberaal met socialistische sympathieën, maar ook als tegenstander van zowel Franshatende flaminganten als Franssprekende Vlaamshaters botste hij met zowat alle taboes van zijn tijd.
Het leven, niets dan het leven maakt korte metten met de vele clichés en vooroordelen waarmee Buysse zijn leven lang werd achtervolgd. Bovendien is het boek een verrassende combinatie van biografie en historiografie: 75 jaar Vlaamse en Europese cultuurgeschiedenis als achtergrond en context van een intrigerend schrijversleven in het grensgebied van de 19de en de 20ste eeuw.
gebonden, 960 pag. ISBN: 9789089180018 Uitgegeven in: 2007 Uitgeverij: Houtekiet
Cyriel Buysse en zijn tijd
Joris van Parys
Cyriel Buysse (1859-1932) was schrijver en cichoreifabrikant. Hij was de Vlaamse naturalist bij uitstek, een verteller par excellence, een pionier van de moderne roman in Vlaanderen. Zijn drama Het gezin Van Paemel is het enige Vlaamse toneelstuk dat 100 jaar nadat het geschreven is nog geregeld wordt opgevoerd en volle zalen trekt. Zijn roman Tantes geldt als een van de hoogtepunten in de Vlaamse literatuur van het interbellum. Tijdens de Eerste Wereldoorlog schreef hij hij polemische stukken en oorlogsreportages voor de Amsterdamse krant De Telegraaf en werd hij columnist avant la lettre bij de Haagsche Post.
In zijn jonge jaren pendelde Buysse tussen Nevele en New York, na 1900 tussen Deurle en Den Haag. Met Maurice Maeterlinck, Louis Couperus en de schilder Emile Claus onderhield hij duurzame vriendschappen. Als vrijzinnig liberaal met socialistische sympathieën, maar ook als tegenstander van zowel Franshatende flaminganten als Franssprekende Vlaamshaters botste hij met zowat alle taboes van zijn tijd.
Het leven, niets dan het leven maakt korte metten met de vele clichés en vooroordelen waarmee Buysse zijn leven lang werd achtervolgd. Bovendien is het boek een verrassende combinatie van biografie en historiografie: 75 jaar Vlaamse en Europese cultuurgeschiedenis als achtergrond en context van een intrigerend schrijversleven in het grensgebied van de 19de en de 20ste eeuw.
gebonden, 960 pag. ISBN: 9789089180018 Uitgegeven in: 2007 Uitgeverij: Houtekiet
Prinses Lilian
De vrouw die Leopold III ten val bracht
Evrard Raskin
Lilian Baels (1916-2002) was uitzonderlijk mooi, intelligent, ambitieus, dominant en dynamisch. Ze kreeg haar opleiding in chique Franstalige scholen in Oostende en Brussel en leerde in de jaren dertig de mondaine wereld kennen. Zo kwam ze in contact met Leopold III, die door haar 'beneveld' werd en in de greep raakte van haar 'exclusieve aantrekkingskracht'.
Onder druk van kardinaal Van Roey zou de koning in de herfst van 1941, in volle oorlogstijd dus, met Lilian trouwen, eerst stiekem voor de kerk, pas nadien voor de burgerlijke stand. Zowel het onverwachte huwelijk als de geheimdoenerij brachten grote schade toe aan de populariteit van Leopold III. Het werd het begin van de Koningskwestie die België vijf jaar lang verscheurd heeft en het land op de rand van een burgeroorlog bracht.
Ook op andere manieren werkte prinses Lilian ongewild de latere troonsafstand van Leopold III in de hand. Ze had grote invloed op de koning en overtuigde hem telkens weer, tegen zijn politieke raadgevers in, om niet af te treden. De anti-Leopoldisten maakten handig gebruik van haar eigenzinnige optreden om de positie van de vorst te ondermijnen. Uiteindelijk werd de situatie onhoudbaar en werden Leopold en Lilian naar Argenteuil verbannen. Het kwam zelfs tot een pijnlijke én definitieve breuk met koning Boudewijn.
Evrard Raskin schreef met dit boek de eerste echte biografie van prinses Lilian en het eerste boek over het tweede huwelijk van Leopold III. Hij had toegang tot archieven die tot voor kort gesloten waren of waarvan men het bestaan niet kende. Los daarvan sprak hij met talloze mensen die prinses Lilian van nabij hebben gekend.
paperback, 328 pag. ISBN: 9789052409009 Geactualiseerde en uitgebreide heruitgave Uitgegeven in: 2007 Uitgeverij: Houtekiet
De vrouw die Leopold III ten val bracht
Evrard Raskin
Lilian Baels (1916-2002) was uitzonderlijk mooi, intelligent, ambitieus, dominant en dynamisch. Ze kreeg haar opleiding in chique Franstalige scholen in Oostende en Brussel en leerde in de jaren dertig de mondaine wereld kennen. Zo kwam ze in contact met Leopold III, die door haar 'beneveld' werd en in de greep raakte van haar 'exclusieve aantrekkingskracht'.
Onder druk van kardinaal Van Roey zou de koning in de herfst van 1941, in volle oorlogstijd dus, met Lilian trouwen, eerst stiekem voor de kerk, pas nadien voor de burgerlijke stand. Zowel het onverwachte huwelijk als de geheimdoenerij brachten grote schade toe aan de populariteit van Leopold III. Het werd het begin van de Koningskwestie die België vijf jaar lang verscheurd heeft en het land op de rand van een burgeroorlog bracht.
Ook op andere manieren werkte prinses Lilian ongewild de latere troonsafstand van Leopold III in de hand. Ze had grote invloed op de koning en overtuigde hem telkens weer, tegen zijn politieke raadgevers in, om niet af te treden. De anti-Leopoldisten maakten handig gebruik van haar eigenzinnige optreden om de positie van de vorst te ondermijnen. Uiteindelijk werd de situatie onhoudbaar en werden Leopold en Lilian naar Argenteuil verbannen. Het kwam zelfs tot een pijnlijke én definitieve breuk met koning Boudewijn.
Evrard Raskin schreef met dit boek de eerste echte biografie van prinses Lilian en het eerste boek over het tweede huwelijk van Leopold III. Hij had toegang tot archieven die tot voor kort gesloten waren of waarvan men het bestaan niet kende. Los daarvan sprak hij met talloze mensen die prinses Lilian van nabij hebben gekend.
paperback, 328 pag. ISBN: 9789052409009 Geactualiseerde en uitgebreide heruitgave Uitgegeven in: 2007 Uitgeverij: Houtekiet
Willem Elsschot. Mythes bij het leven.
De biografie
Jan van Hattem
Over Willem Elsschot doen veel verhalen de ronde, maar kloppen ze wel? Willem Elsschot, die met tegenzin inlichtingen over zichzelf verstrekte, nam journalisten en geïnteresseeerden vaak bij de neus. Toch werd alles voor waar geslikt. Ook door bekende Elsschot-publicisten als Vic van de Reijt, Guido Lauwaert, Fernand Auwera of Johan Anthierens Zowat iedereen liet zich 'lijmen'. Ze schreven elkaar af of steunden voor kennis van Elsschots persoon op getuigenissen van zoon Walter, dochter Ida en andere kinderen. Of op wat bekenden van Elsschot zoals Ary Delen, Jan Greshoff en Fritz Francken vertelden. Ook de inlichtingen van mensen als Peter van Steen, Simon Carmiggelt en Jan Villerius, die de schrijver adoreerden, werden voor lief genomen.
Jan van Hattem dook drie jaar lang in de archieven, en kwam tot onthutsende resultaten. Hij onthult in deze allereerste volledige biografie van Elsschot onder meer wie de echte Boorman was en waarom de apolitieke Elsschot het beruchte 'Borms-gedicht' schreef.
Jan van Hattem vond nog veel meer: de Fransonkundige scholier, de flamingant, de directeur van een reclamebureau, de reclamevernieuwer, de harde zakenman, de communist en de Vlaams-nationalist in of achter Willem Elsschot hebben nooit bestaan. Het zijn allemaal camouflages geweest die de mythe Elsschot dienden in stand te houden.
gebonden ISBN: 9789052407579 Uitgegeven in: 2004 Uitgeverij: Houtekiet
De biografie
Jan van Hattem
Over Willem Elsschot doen veel verhalen de ronde, maar kloppen ze wel? Willem Elsschot, die met tegenzin inlichtingen over zichzelf verstrekte, nam journalisten en geïnteresseeerden vaak bij de neus. Toch werd alles voor waar geslikt. Ook door bekende Elsschot-publicisten als Vic van de Reijt, Guido Lauwaert, Fernand Auwera of Johan Anthierens Zowat iedereen liet zich 'lijmen'. Ze schreven elkaar af of steunden voor kennis van Elsschots persoon op getuigenissen van zoon Walter, dochter Ida en andere kinderen. Of op wat bekenden van Elsschot zoals Ary Delen, Jan Greshoff en Fritz Francken vertelden. Ook de inlichtingen van mensen als Peter van Steen, Simon Carmiggelt en Jan Villerius, die de schrijver adoreerden, werden voor lief genomen.
Jan van Hattem dook drie jaar lang in de archieven, en kwam tot onthutsende resultaten. Hij onthult in deze allereerste volledige biografie van Elsschot onder meer wie de echte Boorman was en waarom de apolitieke Elsschot het beruchte 'Borms-gedicht' schreef.
Jan van Hattem vond nog veel meer: de Fransonkundige scholier, de flamingant, de directeur van een reclamebureau, de reclamevernieuwer, de harde zakenman, de communist en de Vlaams-nationalist in of achter Willem Elsschot hebben nooit bestaan. Het zijn allemaal camouflages geweest die de mythe Elsschot dienden in stand te houden.
gebonden ISBN: 9789052407579 Uitgegeven in: 2004 Uitgeverij: Houtekiet
Minnares van het modernisme
Het leven van Peggy Guggenheim
Mary V. Dearborn
De legendarische kunstverzamelaar Peggy Guggenheim [1898 – 1979] is een van de meest fascinerende figuren uit de hoogtijdagen van de moderne kunst.
Nadat haar vader ten onder ging met de Titanic begon de jonge erfgename van een klein fortuin haar opmars in de kunstwereld in de kunstwereld van het Parijs van 1930. Peggy Guggenheim sluit zich aan bij een kring van avant-garde kunstenaars, Amerikaanse expats en schrijvers als Djuna Barnes, Louis Aragon en André Breton. Door zichzelf te blijven en op haar eigen smaak te vertrouwen, wordt Peggy langzamerhand een beroemdheid: niet alleen door haar verhoudingen met beroemde kunstenaars – onder anderen Max Ernst, Samuel Beckett en Marcel Duchamp waren haar minnaars – maar vooral als belangrijke weldoener en verzamelaar van moderne kunst.
In 1938 opent ze in Londen een galerie voor moderne kunst, waarvoor ze al snel een magnifieke selectie werken van Picasso, Magritte, Miró en Brancusi verzamelt. En in 1942 opent ze in New York de visionaire Art of This Century-galerie, waar ze Europese surrealisten in contact brengt met Amerikaanse abstract expressionisten als Jackson Pollock en Alexander Calder.
Na de Tweede Wereldoorlog keert Peggy Guggenheim terug naar Europa, waar ze haar enorme collectie moderne kunst in haar woonhuis in Venetië openstelt voor publiek.
gebonden 416 blz isbn 9058313506 Sirene Vertalers: Anke ten Doeschate en Miebeth van Horn
Het leven van Peggy Guggenheim
Mary V. Dearborn
De legendarische kunstverzamelaar Peggy Guggenheim [1898 – 1979] is een van de meest fascinerende figuren uit de hoogtijdagen van de moderne kunst.
Nadat haar vader ten onder ging met de Titanic begon de jonge erfgename van een klein fortuin haar opmars in de kunstwereld in de kunstwereld van het Parijs van 1930. Peggy Guggenheim sluit zich aan bij een kring van avant-garde kunstenaars, Amerikaanse expats en schrijvers als Djuna Barnes, Louis Aragon en André Breton. Door zichzelf te blijven en op haar eigen smaak te vertrouwen, wordt Peggy langzamerhand een beroemdheid: niet alleen door haar verhoudingen met beroemde kunstenaars – onder anderen Max Ernst, Samuel Beckett en Marcel Duchamp waren haar minnaars – maar vooral als belangrijke weldoener en verzamelaar van moderne kunst.
In 1938 opent ze in Londen een galerie voor moderne kunst, waarvoor ze al snel een magnifieke selectie werken van Picasso, Magritte, Miró en Brancusi verzamelt. En in 1942 opent ze in New York de visionaire Art of This Century-galerie, waar ze Europese surrealisten in contact brengt met Amerikaanse abstract expressionisten als Jackson Pollock en Alexander Calder.
Na de Tweede Wereldoorlog keert Peggy Guggenheim terug naar Europa, waar ze haar enorme collectie moderne kunst in haar woonhuis in Venetië openstelt voor publiek.
gebonden 416 blz isbn 9058313506 Sirene Vertalers: Anke ten Doeschate en Miebeth van Horn
Wisława Szymborska
Anna Bikont/J. Szczẹsna
Eerste biografie van Nobelprijswinnares Wisława Szymborska
Wisława Szymborska houdt niet van bemoeizucht. Ze heeft nooit willen weten van een ‘uitwendige biografie’: wat ze over zichzelf te zeggen heeft, staat in haar gedichten. Toen ze na de toekenning van de Nobelprijs door journalisten bestormd werd, kregen deze te horen dat de laureate niet graag antwoord geeft op vragen over haar leven. Bij verschillende gelegenheden zei ze: ‘Het in het openbaar spreken over zichzelf verarmt inwendig.’ Desondanks schreven Anna Bikont en Joanna Szczęsna een biografie van Wisława Szymborska, nadat eerdere pogingen van anderen waren mislukt.
Het begon met de rubriek Literaire post in een literair tijdschrift, die door Szymborska (onder pseudoniem) werd geschreven. Toen Bikont en Szczęsna dit ontdekten en erover begonnen te schrijven, ging de telefoon: ‘Het is een verschrikkelijk gevoel’, zo hoorden zij Szymborska zeggen, ‘over jezelf te lezen, maar nu de dames al zo veel werk hebben verzet, vooruit, laten we dan maar gaan “preciseren”.’
Het resultaat is een uniek boek voor de vele liefhebbers van de prachtige poëzie van Wisława Szymborska.
ISBN 9044509675 Gebonden, 331 pagina's Met illustraties Verschenen: september 2007 Uitgeverij De Geus
Anna Bikont/J. Szczẹsna
Eerste biografie van Nobelprijswinnares Wisława Szymborska
Wisława Szymborska houdt niet van bemoeizucht. Ze heeft nooit willen weten van een ‘uitwendige biografie’: wat ze over zichzelf te zeggen heeft, staat in haar gedichten. Toen ze na de toekenning van de Nobelprijs door journalisten bestormd werd, kregen deze te horen dat de laureate niet graag antwoord geeft op vragen over haar leven. Bij verschillende gelegenheden zei ze: ‘Het in het openbaar spreken over zichzelf verarmt inwendig.’ Desondanks schreven Anna Bikont en Joanna Szczęsna een biografie van Wisława Szymborska, nadat eerdere pogingen van anderen waren mislukt.
Het begon met de rubriek Literaire post in een literair tijdschrift, die door Szymborska (onder pseudoniem) werd geschreven. Toen Bikont en Szczęsna dit ontdekten en erover begonnen te schrijven, ging de telefoon: ‘Het is een verschrikkelijk gevoel’, zo hoorden zij Szymborska zeggen, ‘over jezelf te lezen, maar nu de dames al zo veel werk hebben verzet, vooruit, laten we dan maar gaan “preciseren”.’
Het resultaat is een uniek boek voor de vele liefhebbers van de prachtige poëzie van Wisława Szymborska.
ISBN 9044509675 Gebonden, 331 pagina's Met illustraties Verschenen: september 2007 Uitgeverij De Geus
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten