Series van David en Leigh Eddings (Fantasy)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, Fantasy- en SF-boeken
Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Series van David en Leigh Eddings (Fantasy)

Berichtdoor Wolvin » 19 Feb 2007, 14:14

Ik ben hier een eindje niet meer geweest, maar ik hoop dat het ok is als ik gewoon gezellig ook een topic start.

Ik weet niet hoe populair deze schrijvers zijn, maar ik ben gewoonweg dol op hun series!!
Voorlopig ben ik bezig met 'De kronieken van Belgarion', een geweldige serie met de pittige humor die ik zo kan appreciëren in fantasyboeken. Het verhaal is niet zo ingewikkeld dat je je overweldigd voelt door namen, data en locaties, en is eigenlijk zeer realistisch gehouden wat betreft gebeurtenissen en de reacties van personages erop. Vooral de dialogen onderling vind ik om de vingers bij af te likken. Het geheelverhaal doet er niet erg toe, de evoluties en groei die de lezer meemaakt samen met Belgarion zijn veel interessanter.

Ik was wel al een beetje op voorhand beïnvloed, want eerst had ik al de twee boeken van Belgareth de Tovenaar gelezen. Daarin staat eigenlijk alles al verklapt, maar het hele verhaal wordt er wel duidelijker op naderhand, en de spanning verdwijnt toch niet. Maar eigenlijk moet je deze twee boeken tot de laatste bewaren (de volgorde staat niet zo netjes aangeduid jammergenoeg).

De series die volgen op het Belgarion zijn Mallorea, Elenium en Tamuli. Ook moet ik de visie van Polgara op het gebeuren (vast weer lachen verzekerd) nog eens lezen. Elke serie bevat ongeveer vier tot vijf boeken, dus het is wel een hoop leeswerk. Maar dat vind ik net leuk: ken je het gevoel als je een boek uitgelezen hebt, dat je met vragen blijft zitten? Vooral bij fantasy boeken is dan bij mij de schreeuw aanwezig : MEER MEER! En daar blijf hierbij dus nooit op je honger zitten.

De laatste nieuwe serie die geloof ik nog half in de maak is, is 'De Dromers'. Dit is wel in een heel nieuwe stijl, een beetje braver. Naar mijn aanvoelen is het meer op het niveau van de jeugd geschreven: agressie wordt nogal lieflijk verbloemd en de dialogen zijn hun scherpe wendingen kwijt. Het eerste boek leest alvast heel vlot, maar toch wel iets minder lachwekkend en verrassend dan de andere series.

In de bib bleek dat de oudere series wel al héél oud zijn want meerdere boeken lagen al te verkommeren in het archief (wat mijn hart toch een beetje doet bloeden). Heeft iemand van jullie iets van deze schrijvers (broers) gelezen?
Laatst gewijzigd door Wolvin op 21 Feb 2007, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2007, 16:19

Ik ben geen echte fantasykenner, lees maar zo af en toe iets uit dat genre. Maar ik ken deze mensen niet..
In onze bieb zijn hun boeken ruim voorradig, gewoon in de kast, maar: weinig uitgeleend!

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 19 Feb 2007, 17:12

Mijn dochter heeft een kast vol fantasy en volgens mij heeft ze ook een plank vol van deze schrijvers. Ik heb haar de link van dit item gestuurd. Ben benieuwd of ze reageert.
Ikzelf lees ze niet. Ze zijn veel te ingewikkeld voor me.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2007, 17:33

Kijk daar zeg je het! Te ingewikkeld! Dat heb ik nou ook!
Al die namen en intriges enz.
Ook kan ik me helemaal niet invoelen bij fantasy (maar daarvoor is het ook fantasy denk ik)

Dettie

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 19 Feb 2007, 17:36

Ik heb de kronieken van Belgarion gelezen. Vond ik goede boeken.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Gast

Berichtdoor Gast » 19 Feb 2007, 22:49

Zo'n 10/15 jaar geleden las ik heel veel fantasy, ook de series van deze schrijvers en ik vond ze origineel en prettig geschreven.

vrgr, Desiree

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 20 Feb 2007, 08:52

Het meeste van eddings heb ik gelezen, maar hun nieuwste serie (ben de titel alweer kwijt), daar raak ik niet door. misschien op termijn nog wel eens.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Berichtdoor Wolvin » 21 Feb 2007, 13:07

Ingewikkeld? Dat vind ik van sommige series ook wel heel erg bij fantasy, maar zij zjin toch wel héél helder en duidelijk, en het is echt niet zo uit de lucht gegrepen allemaal, dr zit heerlijk veel psychologie en evolutie in, absoluut onterecht dat ze zo weinig gelezen worden!
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 21 Feb 2007, 13:57

dr zit heerlijk veel psychologie en evolutie in


Ja dat zegt mijn dochter( drs. psychologie, ja,ja) ook steeds tegen me. Zal dus wel kloppen. Maar ik vind het gewone leven soms al zo ingewikkeld. Dus ik gun haar uiteraard er graag een gefantaseerde bij. Maar na Tolkien vond ik het wel genoeg.

Mag ik vragen Wolvin: ben jij ook zo enthousiast over World of Warcraft (als ik het goed gespeld heb)?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Berichtdoor Wolvin » 25 Feb 2007, 14:34

netjes juist gespeld ja ^^ euhmm ik heb dr wel al veel over gehoord maar t doet me eerlijk gezegd niet veel, vooral omdat t Engels is, en die hele game-wereld is toch niet aan mij besteed. Final Fantasy vind k wél erg goed gedaan (maar dat zijn geen boeken natuurlijk). Ik ben wel wat kieskeurig hoor wat betreft series. Tad Williams is dan weer wél mijn ding, en ook Terry Pratchett (nou is het mijn beurt om over de spelling te twijfelen ^^). Maar als het te commercieel wordt of te gewelddadig dan haak ik af.
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...


Terug naar “Fantasy en Science Fiction”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten