Tolkien - Lord of the rings (Fantasy)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, Fantasy- en SF-boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tolkien - Lord of the rings (Fantasy)

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:45

Hallo,

Deze miste ik in het rijtje fantasy! Ben benieuwd of er anderen zijn die deze boeken hebben gelezen. Nadat ik de tweede film had gezien, kon ik niet meer een jaar wachten op de ontknoping, dus ben ik alle boeken gaan lezen (inclusief The Hobbit), zo wist is sneller de afloop!
Zelf vind ik de boeken veel mooier dan de films, maar dat heb ik meestal.

groetjes Lisanne
Tijgetje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:46

Tuurlijk heb ik die gelezen, stukgelezen zelfs..

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:46

Ruim dertig jaar geleden zijn de 4 pocketboeken (trilogie in de ban van de ring plus de hobbit) hier letterlijk stuk gelezen. Onze jongste dochter heeft dit boek laatst nieuw aangeschaft, onze oudste heeft de trilogie onlangs in het engels gelezen.
Zo zie je maar, blijft actueel. En ja... ik vond de boeken ook beter dan de film.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:47

Goh, ik deze boeken jaren geleden gelezen en toen de hype er was naar aanleiding van de film heb ik de boeken gekocht en opnieuw gelezen. Nu liggen ze ergens in een kartonnen doos te wachte nop een deftige kast :? Ik heb alleen de eerste film gezien en vond de special effects wel indrukwekkend maar het verhaal vond ik minder naar boven komen. Ook hele stukken worden gewoon vergeten. Jammer eigenlijk want sommige van die stukken brengen het boek juist echt tot leven. Ik ben dus ook meer voor de boeken dan voor de film. Ik denk dat dat een lezersziekte is. :lol:

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:47

Ik ben ooit begonnen in een deel1 en nooit uitgelezen. Ik vond er niks aan. Daarna heel lang geen Fantasy meer gelezen, maar sinds een jaar weet ik dat er Fantasy boeken zijn die ik wel goed vind.

Bianca
_________________
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:47

Wat vind je wel mooie fantasy boeken??

Tijgetje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:48

ik heb eerst de fiml gezien en ben daarna begonnen in de boeken, maar ik ben niet ver geraakt. te groots, veel beschrijvingen, het ging me te traag, er lagen nog zo veel andere boeken te wachten én uiteindelijk heb ik de films gezien, dus het spannende is er nu ook al af...

maar ik heb niets tegen fantasy, integendeel, heel veel van de fantasyschrijvers hebben wel hun mosterd bij tolkien gehaald.

Elviratoverspin
_________________
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:49

Tijgetje schreef:Wat vind je wel mooie fantasy boeken??


David Gemmell, James Clemens, Robert Jordan, Robin Hobb, Maggie Furey, Deborah Chester.

Bianca

_________________
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:49

Weet je wat ik altijd vreemd vind? Men praat bij tolkien van de trilogie: dan is dat reisgenoten, 2 torens en terugkeer van de koning. (de trilogie in de ban van de ring) maar de hobbit past daar nog voor. Als je de hobbit niet gelezen hebt vind ik het bijna onmogelijk om te weten waarover het gaat. Ik ben ooit eerst begonnen met de reisgenoten te lezen. Om eerlijk te zijn snapte ik er niets van. pas toen ik eerst de Hobbit gelezen had kon ik me een beeld vormen over wat men het had. Na het lezen van de Hobbit ben ik toen opnieuw begonnen met de reisgenoten en pas dan viel alles op zijn plaats. Iegenlijk is het volgens mij een vierdelig epos.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:49

hallo Inge,

Ik ben het met je eens dat je de Hobbit eigenlijk eerst moet lezen. Heb ik wel gedaan, en je raakt daardoor veel meer vertrouwd met de wereld van Tolkien. Ook komen in de latere boeken weer dingen terug, waardoor dhet meer betekenis krijgt.
In de Hobbit draait het toch niet allemaal om de ring(en). Hij gaat toch op zoek naar een schat. Misschien dat het daarom niet bij de trilogie "In de ban van de ring" hoort?
Gaan ze de Hobbit eigenlijk nog verfilmen??

groetjes Lisanne
Tijgetje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:50

nou, die schat die hij vind is toch de ring. Zonder dat deel weet je niet wat de Gollem daar komt doen en wat hij zoekt. Vond ik toch. Het zou als het verhaal van sneeuwitje zijn als ze de stiefmoeder en de jaloersheid zouden weglaten. je zou niet weten waarom ze weggelopen is en wat ze bij de kabouters doet. De "inleiding" ontbreekt als je de Hobbit niet gelezen hebt. Dan kom je ergens midden in het verhaal waar je niet weet hoe het begint. Fout fout fout volgens mij. Je hebt het eerste deel nodig om de volgende goed te kunnen snappen. Dat gevoel had ik dus de eerste keer dat ik de reisgenoten las. Ik voelde aan dat er wat ontbrak. Ik had een inleiding gemist. Ik weet niet meer hoe het boek van de reisgenoten starte de eerste keer dat ik het las en ik weet ook niet meer of in de nieuwe boeken er een verwijzing staat naar de Hobbit maar ik weet wel nog dat ik absoluut niet wist waar die Hobbit (ben zijn naam vergeten) heel de tijd vandaan kwam en dat het me irriteerde. Toen ben ik op zoek gegaan en kwam zo op het eerste deel " de hobbit" uit. Toen ik dat gelezen had begreep ik over wie ze het heel de tijd hadden, hoe de ring er mee te maken had en wat de bedoeling ermee nu was. Dus volgens mij hoort dat deel gewoon bij in de ban van de ring. Het is gewoon de inleiding tot heel het verhaal. Wordt in de film niet een stuk getoond van dat deel van de Hobbit? Ik weet het echt niet meer, ik heb deel 1 van de film gezien maar de film lag me echt niet en zo heb ik hetn iet uitgekeken.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:50

Ik heb lang geleden zowel "De hobbit" als "In de ban van de ring gelezen" (de drie delen in één boek), en was weg van de sprookjesachtige wereld. Bepaalde stukken vond ik wel wat langdradig, zoals Elvira zegt. Anderzijds vond ik sommige personages ronduit schitterend (Bombaard (of zo), de boommens en de elf en Gandalf natuurlijk). Ik denk dat ik de hobbit eerst las, maar dat ben ik niet meer zo zeker.
Ik zag veel later ook de fims en vond die heel erg goed!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:50

In de film wordt inderdaad getoond hoe Bilbo aan die ring komt.
Anders snap je het niet. Je hebt wat dat betreft helemaal gelijk, Inge.
Ik begon zelf met de Hobbit, geen probleem daar, maar dat is het boek dat draait om Bilbo, terwijl de trilogie draait om Frodo en zijn vrienden.

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 15:51

Ik vind het een heel goede reeks en het is tenslotte ook de basis geweest voor vele fantasy- boeken,games en films.Maar toch was het eerste boek echt afzien, pas na 150 bladzijden vond ik er wat aan en dat betekent wel wat voor mij als echte LoTR fan.... :mrgreen:

_________________
A ph03nix never dies...

Larien
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 Jan 2007, 21:50
Locatie: Zele

Berichtdoor Larien » 22 Jan 2007, 23:26

Allemaal stukgelezen en the extendid version van de films op dvd zijn hier bij ons thuis al bijna zot gedraaid. Binnenkort geven ze op de jeugdbeweging van mijn kinderen ook nog eens een 'nacht van de film' waar ze de trilogie aan één stuk draaien en ach... ik denk dat ik nog maar eens ga zien :-d

Wil ik maar zeggen. Ik vind het de prachtigste Fantasy-serie die ik tot nog toe al gelezen heb. De inspiratie heeft Tolkien ooit gehaald uit de Germaanse Mythologie en als je ook maar een minimum op de hoogte bent herken je heel veel invloeden van de mytholgie in zijn verhaal.

De boeken zijn uiteraard veel schoner dan de films, maar Peter Jackson is er magistraal in geslaagd om de fantasy op doek over de brengen en de kijker mee te nemen in dezelfde sfeer als in de boeken

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Mar 2007, 22:02

Allemaal reeds verschillende malen gelezen, zowel in het Nederlands als het Engels. Kende het verloop in grote lijnen uit het hoofd voor de eerste film uitkwam. De eerste heb ik in de bioscoop gezien, de uitgebreidere versie thuis. Bioscoopversie was de beste. Het tweede deel heb ik niet meer in de bioscoop gezien, maar hiervan vond ik de uitgebreidere versie beter. En van de derde heb ik alleen nog de uitgebreidere versie thuis gezien. Bioscoop was wel eens leuk, maar had niet veel zin een jaar, en nog eens een jaar te wachten om de vervolgen te zien. Er zit bovendien zo veel in de boeken dat ik nergens in de filmen terugvond. Uiteindelijk gaat er niets boven de boeken.

Gala72
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 Mar 2007, 16:32

Berichtdoor Gala72 » 06 Mar 2007, 18:02

Ja mooi boek! Heerlijke schrijfstijl en uiteraard goeie karakters :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2007, 18:12

Welkom Gala!!!

Ik heb (nog) niets gelezen van Tolkien, heb wel twee boekjes staan, nu nog tijd...

Groetjes
Dettie

Gala72
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 Mar 2007, 16:32

Berichtdoor Gala72 » 07 Mar 2007, 13:09

Dankje!

Tja..tijd is altijd lastig te vinden met zoveel boeken nog te lezen :)

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Ik vond er niets aan...

Berichtdoor PetraO. » 11 Mar 2007, 16:16

Ik heb de boeken het bookcrossingcircuit in gedaan, want ik vond er niets aan. Het eerste stuk ging nog wel, met die humoristische beschrijving van de Hobbitwereld, maar daarna....Vreselijk gewoon, al die ongein. Maar ik ben dan ook geen echte fantasy-lezer.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Apr 2007, 12:37

Heeft er al eens iemand aan gedacht, ook de 'Silmarillon' en 'Nagelaten vertellingen' te lezen ? Zij bevatten heel wat informatie aan wat aan de oorlog op de ring voorafging (o.a. de eerste oorlog op de ring).

Zelf heb ik alleen de eerste film in de bioscoop gezien, en vond het niet meer de moeite te wachten op de tweede. Eerlijk gezegd, van deel 1 is de bioscoopversie de beste, van deel 2 de 'extended' versie, en van deel 3 heb ik alleen maar de 'extended' versie gezien.
Vind nog altijd dat de boeken beter zijn dan de verfilming.

Heb de pockets trouwens ook wel zowat stuk gelezen, om daarna in het Engels verder te gaan.

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 03 Apr 2007, 18:05

Rutger schreef:Heeft er al eens iemand aan gedacht, ook de 'Silmarillon' en 'Nagelaten vertellingen' te lezen ?

Ik heb deze boeken nog niet gelezen, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Wel interessant. Zelf vond ik de LOTR-films schitterend, zeker in de bioscoop op groot scherm. Van de films gaat mijn voorkeur uit naar de eerste film. Die heeft op mij de meeste indruk gemaakt, sleurde mij onmiddellijk helemaal mee in het verhaal. Misschien ook wel omdat ik dat deel het meest dreigende, donkere en mysterieuze deel vind en daar hou ik wel van. Met name het deel in de eerste film waarin 'verteld' wordt over de eerste oorlog om de ring, is een stuk dat ik heel goed vind en dat me fascineert. Ik stelde me daarbij steeds spontaan een heleboel vragen bij (hoe ging die oorlog, wie was elkaars bondgenoot, enz...)

Onmiddellijk na de eerst film ben ik wel het eerste deel beginnen lezen, maar ik heb de lange beschrijvingen niet volgehouden en ben dan ook snel afgehaakt. Maar de extra info in het boek tegenover de film vond ik wel heel fijn, het weinige dat ik gelezen heb (ik schat een 150 blz ) kan ik me wel nog vrij goed herinneren.
Zijn die twee boeken waarover jij het hebt ook in de Tolkien-stijl geschreven? En lees je ze best voor de trilogie en 'Hobbit' of beter erna?

Groetjes, kim

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Apr 2007, 19:33

Silmarillon en de andere staan los van in de ban van de ring en de hobbit. Ze geven meer informatie over de gebieden en volkeren waar Tolkien het over heeft, maar niet over het verhaal van de Ring.

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 03 Apr 2007, 21:32

Oei, dan had ik het wat verkeerd begrepen.

Groeten, kim


Terug naar “Fantasy en Science Fiction”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten