Leesuitdaging 2014

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2014, 15:55

Renate schreef:Ik begin niet aan uitdagingen. Ik vind het al een uitdaging om 100 boeken per jaar te lezen en voel me te kort schieten als ik dat aantal niet haal. Ik ben bijna geneigd een paar dunne boeken toe te voegen, om de zaak in evenwicht te brengen. De thrillers die ik lees lijken steeds dikker te worden.


Ik haal zelden mijn uitdaging maar toch stimuleert het me wel, ik probeer altijd wel om het te halen en vaak kom ik wel in de buurt van het doel (behalve vorig jaar) Het is leuk om te zoeken naar titels of schrijvers die je anders mogelijk niet gelezen zou hebben.

Ja het viel me ook al op dat de thrillers steeds dikker worden. Vind je dat prettig Renate? of maakt de dikte je nooit zoveel uit. Zelf houd ik niet echt van dikke boeken omdat ze lastig vasthouden (ik lees alleen 's ochtends en 's avonds in bed) en vaak zo uitgebreid dingen beschrijven. Maar dat is dan in romans hè. Ik denk dan van mij mag het wel wat minder breed uitgewerkt allemaal. Maar ik weet niet hoe dat bij thrillers is.

Dettie

Renate

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Renate » 28 Jan 2014, 21:20

Dikte maakt voor mij weinig uit. Als de boeken te dik zijn om in bed te lezen, dan zoek ik voor in bed een dunner boek uit. Een nadeel kan hoogstens zijn dat ik een boek op een gegeven moment uit wil hebben en dan heb ik de neiging om de halve middag te gaan lezen, terwijl ik eigenlijk andere dingen zou willen doen, zoals aan m'n muziek werken.

Ik lees voor m'n plezier en dat is misschien lastig te combineren met het vooraf stellen van een uitdaging. Het enige dat ik tegenwoordig wel doe is proberen niet alleen thrillers uit de bibliotheek te halen. Er zijn wel boeken waarvan ik misschien vind dat ik ze zou moeten lezen, zoals het werk van Thomas Mann. Ik heb indertijd De Buddenbrooks gelezen, maar er zijn ook andere boeken van hem die ik eigenlijk zou willen lezen, zoals Dr. Faustus. Wat me weerhoudt is de dikte en misschien het feit dat ik niemand heb om over het boek te praten. M'n vader leest niet meer zo veel en dikke boeken hebben al helemaal geen aantrekkelijkheid meer voor hem. Hij heeft enige tijd geleden wel een boek dat iets van 4 kilo weegt, gekocht, maar dat zijn allemaal losse artikelen, dus dat is wat anders.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Joanazinha » 02 Feb 2014, 10:54

In februari gelezen:
#5: De Afstammeling van Almar Otten. Een thriller van eigen bodem. Niet superspannend, maar goed verhaal met een leuke dosis geschiedenis.
#6: De zelfmoordclub - Arto Paasilinna. Hilarisch en absurd! Geweldig leuk boek.
#7: Twee zomers - Michael Berg. Boeiende Nederlandstalige thriller spelend in Midden-Frankrijk

Leesuitdaging: 40 boeken lezen die voor 1 januari 2014 in mijn boekenkast stonden
#01: Gelukkige mensen lezen en drinken koffie - Agnès Martin-Lugand (in boekenkast sinds oktober 2013)
#02: De drie levens van Tomomi Ishikawa - Ben Constable (in boekenkast sinds december 2013)
#03: Nachtmerries - Sharon Bolton (in boekenkast sinds december 2013)
#04: Een mooie dag om te sterven - R.J. Ellory (in boekenkast sinds februari 2013)
#05: De Afstammeling - Almar Otten (in boekenkast sinds augustus 2013)
#06: De zelfmoordclub - Arto Paasilinna (in boekenkast sinds september 2011)
#07: Twee zomers - Michael Berg (in boekenkast sinds januari 2013)

PS: ik ga niet voor elk gelezen boek een nieuw bericht aanmaken, maar ga dit per maand doen. Per maand vul ik dan aan wat ik die maand voor deze uitdaging gelezen heb.
Laatst gewijzigd door Joanazinha op 25 Feb 2014, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2014, 18:01

Uitdaging:
Mijn leesuitdaging is A B C schrijvers van kinderboeken, dus schrijvers waarvan de achternaam met A.B.C enz. begint.
En tien non-fictie boeken, dit keer zonder opgave van onderwerp.

non-fictie
1. Benno Barnard - Het leven van een landjonker
2. Flip Vuijsje - Mickonimics
3. Michael Boyny - Afrika
4. Integratiedienst Leuven - Ik kom van ver

Kinderboeken:
A
B Giles Bachelet - Mevrouw wit konijn
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S Adam Stower - Trol en het Pietertje
T
U
V
W
X
Y
Z

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 19 Feb 2014, 21:42

Ik ben aan het twijfelen over mijn leesuitdaging.
De boeken van Proust is echt wel zwoegen.
Was Couperus al traag, dan is Proust echt supertraag.
De vele uitweidingen doen er ook al geen goed aan.
Ik ben nu bijna 2 maanden aan het lezen in boek 1:"De kant van Swan" en heb "al" 230 blz gelezen.
Ik zit dus halfweg boek 1.
Het lezen vergt heel veel concentratie.
Heel veel zinnen moet ik verschillende keren lezen om precies te achterhalen wat hij nu eigenlijk bedoelde...
Als ik al veel lees op een avond dan is dat max 10 blz en dan ben val ik bijna in slaap.
En toch twijfel ik... het verhaal op zich boeit wel en er zijn stukken (heel raar) die wel gemakkelijker lezen (na 230 blz heb ik soms het idee dat het in een soort van accordeonbeweging gaat... lange moeilijk stukken met heel lange zinnen en zinnen in zinnen om dan een paar bladzijden te hebben die gemakkelijker gaan, en dan weer overnieuw)

Ik denk dat ik blijf lezen maar niet als leesuitdaging want die haal ik zeker niet tegen het einde van het jaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2014, 13:38

Uitdaging:
Mijn leesuitdaging is A B C schrijvers van kinderboeken, dus schrijvers waarvan de achternaam met A.B.C enz. begint.
En tien non-fictie boeken, dit keer zonder opgave van onderwerp.

non-fictie
1. Benno Barnard - Het leven van een landjonker
2. Flip Vuijsje - Mickonimics
3. Michael Boyny - Afrika
4. Integratiedienst Leuven - Ik kom van ver


Kinderboeken:
A
B Giles Bachelet - Mevrouw wit konijn
C Hilde Van Cauteren - De pigmentroute
D Valerie D'Heur - Het naveltje van Herbert
E
F
G
H Chris Haughton - Ssst! we hebben een plan
I
J
K
L
M Ans van Melis - Joyce Een kasteel vol geheimen
N
O
P
Q Natalie Quintart - De vleugeltjes van Mauro
R
S Adam Stower - Trol en het Pietertje
T
U
V
W
X
Y
Z

Zowaar de Q erbij!!!
Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2014, 19:02

Met Franse schrijvers wil dat wel lukken!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2014, 23:05

Ja gelukkig wel! lang leve de Franse schrijvers! :D

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 26 Feb 2014, 22:52

Boek 1: Marcel Proust: "Op zoek naar de verloren tijd: De kant van Swann is uit".

amai, deel 1: "Combray" was echt wel zwoegen.
Het stomme is dat je in 2 zinnen kunt zeggen waar het over gaat en toch lees je dat in een 200 blz.
deel 2: "een liefde voor Swann" las gemakkelijker. Er zat meer "verhaal" in.
deel 3: "Plaatsnamen: de naam" las weer moeilijker, weer meer "golvend" zoals deel 1. Maar toch iets gemakkelijker dan deel 1.

Ik las ergens dat het boek "Op zoek naar de verloren tijd" eigenlijk een soort van knip en plakwerk was. Proust schreef wat er in hem opkwam en pas later werd er een soort van "lijn" ingebracht. Ik vermoed nu dat dat de reden is dat de schrijfstijl in "golven" gaat.

Overmorgen "In de schaduw van de bloeiende meisjes" halen in de bib

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2014, 23:33

Nou ik vind het knap van je hoor. Ik doe het je niet na.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Joanazinha » 07 Mar 2014, 15:54

Mijn in maart gelezen boeken voor deze uitdaging:
* Vals beeld van Elvin Post. Een vermakelijk schelmenroman annex thriller.
* Een doorn in het oog van Julie Hastrup. Deense politieroman.

Leesuitdaging: 40 boeken lezen die voor 1 januari 2014 in mijn boekenkast stonden
#01: Gelukkige mensen lezen en drinken koffie - Agnès Martin-Lugand (in boekenkast sinds oktober 2013)
#02: De drie levens van Tomomi Ishikawa - Ben Constable (in boekenkast sinds december 2013)
#03: Nachtmerries - Sharon Bolton (in boekenkast sinds december 2013)
#04: Een mooie dag om te sterven - R.J. Ellory (in boekenkast sinds februari 2013)
#05: De Afstammeling - Almar Otten (in boekenkast sinds augustus 2013)
#06: De zelfmoordclub - Arto Paasilinna (in boekenkast sinds september 2011)
#07: Twee zomers - Michael Berg (in boekenkast sinds januari 2013)
#08: Vals beeld - Elvin Post (in boekenkast sinds juli 2012)
#09: Een doorn in het oog - Julie Hastrup (in boekenkast sinds september 2012)

PS: ik ga niet voor elk gelezen boek een nieuw bericht aanmaken, maar ga dit per maand doen. Per maand vul ik dan aan wat ik die maand voor deze uitdaging gelezen heb.
Laatst gewijzigd door Joanazinha op 10 Mar 2014, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2014, 17:46

Uitdaging:
Mijn leesuitdaging is A B C schrijvers van kinderboeken, dus schrijvers waarvan de achternaam met A.B.C enz. begint.
En tien non-fictie boeken, dit keer zonder opgave van onderwerp.

non-fictie
1. Benno Barnard - Het leven van een landjonker
2. Flip Vuijsje - Mickonimics
3. Michael Boyny - Afrika
4. Integratiedienst Leuven - Ik kom van ver
5. Marsha Pinedo & Petra Vollinga - Aan alle gescheiden ouders
6. Solomon Northup - 12 jaar slaaf


Kinderboeken:
A
B Giles Bachelet - Mevrouw wit konijn
C Hilde Van Cauteren - De pigmentroute
D Valerie D'Heur - Het naveltje van Herbert
E Eric Englebert - Geike en de Wolf
F
G
H Chris Haughton - Ssst! we hebben een plan
I
J
K
L
M
N
O
P
Q Natalie Quintart - De vleugeltjes van Mauro
R
S Adam Stower - Trol en het Pietertje
T
U
V
W Willemijn de Weerd & Esther Leeuwrik - Schaap 507
X
Y
Z

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 20 Mar 2014, 16:03

Ik geloof niet dat ik al een uitdaging had. Bij deze is dit zo veel mogelijk Franse auteurs lezen (in het Frans). Momenteel lees ik "Les misérables" van Victor Hugo.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2014, 16:41

Wat is zoveel mogelijk?
Ik wil niet vervelend doen, maar voor sommigen zijn een of twee er al te veel...
Maar Frans is jouw tweede taal denk ik? Dan scheelt het een stuk!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 20 Mar 2014, 20:20

Wat stom... ze hebben bij ons in de bib deel 3 van op zoek naar de verloren tijd niet :(
'k zit nu dik halfweg deel 2 (in de schaduw van de bloeiende meisjes) en ik moet zeggen... ik begin er in te komen. Je raakt gewoon aan de uitweidingen. Niet dat ze er zo veel toe doen, het is eigenlijk een soort van uitgebreide achtergrondinformatie.
Het leest traag maar toch zit er een soort cadans in. Ik krijg er zelfs plezier in.

Renate

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Renate » 20 Mar 2014, 20:43

Voorlopig is m'n uitdaging om Electric Eden unearthing Britain's visionary music van Rob Young uit te krijgen. Ik kreeg het een paar jaar geleden van m'n vader als kerstcadeau en ik ben nu eindelijk over de helft. Het is wel een interessant boek, maar het leest moeilijk, met veel voetnoten, terwijl de schrijver er van alles bij lijkt te halen. Zo nu en dan mis ik ook artiesten, waarvan ik meen dat ze er in zouden moeten staan.

Ik lees hoofdzakelijk boeken in het Nederlands. Als het niet anders kan, lees ik wel eens wat in het Engels, vooral boeken over muziek en zo nu en dan lees ik ook wel boeken in het Duits, bijvoorbeeld als we op vakantie zijn in Duitsland. Ik heb ook vrij veel Duitse boeken over muziek, een stuk of 17 om precies te zijn.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 20 Mar 2014, 23:01

Marjo schreef:Wat is zoveel mogelijk?
Ik wil niet vervelend doen, maar voor sommigen zijn een of twee er al te veel...
Maar Frans is jouw tweede taal denk ik? Dan scheelt het een stuk!


Met zo'n kanjer als begin (+/- 1900 blzn) durf ik er niet goed een aantal opkleven Marjo. Ik heb er nog een paar op het oog, zoals "A la recherche du temps perdu", of boeken van Céline, maar die zijn al niet minder volumineus, Marjo. Mijn tweede taal is inderdaad Frans, alhoewel af en toe een woordenboek toch nog nuttig kan zijn.

Bovendien ben ik ook sinds vorig jaar verdiept in een aantal middeleeuwse Franse romans (waarbij ik mij wel baseer op een moderne Franse vertaling).

We zien wel waar we raken. Anders doe ik er nog maar een jaartje bij.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2014, 15:58

Uitdaging:
Mijn leesuitdaging is A B C schrijvers van kinderboeken, dus schrijvers waarvan de achternaam met A.B.C enz. begint.
En tien non-fictie boeken, dit keer zonder opgave van onderwerp.

non-fictie
1. Benno Barnard - Het leven van een landjonker
2. Flip Vuijsje - Mickonimics
3. Michael Boyny - Afrika
4. Integratiedienst Leuven - Ik kom van ver
5. Marsha Pinedo & Petra Vollinga - Aan alle gescheiden ouders
6. Solomon Northup - 12 jaar slaaf
7. Nicole Montagne - Een makelaar in Pruisen


Kinderboeken:
A
B Giles Bachelet - Mevrouw wit konijn
C Hilde Van Cauteren - De pigmentroute
D Valerie D'Heur - Het naveltje van Herbert
E Eric Englebert - Geike en de Wolf
F
G Martine Glaser - Het wonderbaarlijke verhaal van Pippa Poezenoortjes
H Chris Haughton - Ssst! we hebben een plan
I
J
K Christine Kliphuis - Kortsluiting
L
M Ans van Melis - Joyce Een kasteel vol geheimen
N
O
P
Q Natalie Quintart - De vleugeltjes van Mauro
R
S Adam Stower - Trol en het Pietertje
T Julian Tuwin & Bodhan Butenko- Meneer Minuscuul en de walvis
U
V Johan Vandevelde - Jaspers vlinders
W Willemijn de Weerd & Esther Leeuwrik - Schaap 507
X
Y
Z

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Marjo » 02 Apr 2014, 16:14

Je schiet veel te hard op!! Je kan er wel twee per letter!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor berdine » 02 Apr 2014, 16:20

Ja vind ik ook! :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2014, 17:37

Ja heee. Ga ik eens een keer goed moet ik weer meer doen.
Maar het is wel een idee... :D
Daar ga ik nog een nachtje over :slapen:

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2014, 08:52

Inge, kijk! Daarom is Proust lezen zo lastig :D

Internetlezen begint slachtoffers te eisen, schrijft The Washington Post.
Klassieke romans van George Eliot, Marcel Proust en Herman Hesse dreigen door ons digitaal leesgedrag
onleesbaar te worden.

Lees verder http://www.nrc.nl/boeken/2014/04/08/een ... en-romans/

Dettie

Renate

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Renate » 09 Apr 2014, 11:49

Interessant, maar ik zie het toch niet zo zwart-wit. Mensen hebben kennelijk ook het geduld om naar langdurige series te kijken, iets waar ik nu juist weer niet aan zou moeten denken. Ik zou bijvoorbeeld liever een geschreven versie van de thrillerserie 'De brug' hebben, omdat het idee om iedere dag een aflevering te moeten bekijken me totaal niet aanspreekt.
Ik merk overigens wel dat ik op internet anders lees, dan in een boek. Ik moet er dan ook niet aan denken om een heel boek op internet te lezen. Als ik de krant op internet lees, ben ik veel sneller klaar dan als ik de papieren versie lees, omdat ik in de laatste versie vrijwel alles lees, hoewel ik de sportpagina's alleen een beetje scan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2014, 12:44

Downton Abbey was toch wel een erg favoriete serie bij mij. Maar elke dag is wel teveel van het goede.
Een boek op internet lezen lukt mij niet. Ik kan me totaal niet concentreren dan.
Maar ik geloof wel dat internet invloed heeft op het leesgedrag. Internet is snel,staat een artikel je niet aan hup weg en volgende. Bij een boek lezen gaat dat niet, een boek lezen is 'langzaam' en voor veel mensen daarom saai.

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 09 Apr 2014, 19:36

Dettie schreef:Inge, kijk! Daarom is Proust lezen zo lastig :D

Internetlezen begint slachtoffers te eisen, schrijft The Washington Post.
Klassieke romans van George Eliot, Marcel Proust en Herman Hesse dreigen door ons digitaal leesgedrag
onleesbaar te worden.

Lees verder http://www.nrc.nl/boeken/2014/04/08/een ... en-romans/

Dettie


Awel Dettie dat zou het nu echt wel eens kunnen zijn want ik heb dikwijls gedacht bij Couperus en nu bij Proust... ik lees de zinnen wel maar na een paar zinnen ben ik de draad kwijt. Enkel als ik mezelf dwing trager te lezen, héél aandachtig en geconcentreerd, slaag ik er in om te "snappen" wat er geschreven wordt.
Ik dacht dat het enkel aan de manier van schrijven lag want als ik dan overschakelde naar een "moderner" boek kon ik weer "op tempo lezen".


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten