Hebben dichters/schrijvers invloed?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Hebben dichters/schrijvers invloed?

Berichtdoor tiba » 11 Jun 2004, 21:36

Hebben dichters/schrijvers invloed?

Hebben schrijvers een impact op deze wereld?
Hebben ze invloed op het grotere geheel (politiek, maatschappij enz....) en hebben ze invloed op het individuele leven?

Dit is een vraag voor de leden van dit forum en voor de vele gasten die hier anoniem vertoeven.
Kennen jullie voorbeelden waar een dichter/prozaschrijver weldegelijk de "loop der dingen" heeft beïnvloed, hetzij in de loop van de geschiedenis, hetzij op meer persoonlijk niveau (van jezelf of iemand anders)?


Ben benieuwd voor reacties.
Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2004, 09:12

Hoi tiba, leuke vraag

Ik weet dat Max Havelaar van Multatuli wel ervoor heeft gezorgd dat de toestanden in Indonesie eindelijk eens bekeken werden.

Verder is het boek van Erica Jung-Hoe red ik mijn eigen leven voor mij persoonlijk belangrijk geweest.
Net gescheiden was ik toen en in dat boek stond voor mij toen precies wat ik gemist had en zij vertelde hoe ze het anders aan ging pakken. Het juiste boek op de juiste tijd. Het voelde toen als een bevrijding dat iemand ook zo aan het zoeken was. Het heeft mij erg geholpen en voor een ommekeer in mijn denken gezorgd.
Later heb ik het nog eens gelezen en had het veel minder impact en bleek het ook erg veel over sex te gaan waar ik toen helemaal overheen gelezen had.

Dettie

P.S. Ik denk nog even verder na over boeken maar dit is mijn eerste reactie.
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Mar 2008, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2004, 15:47

heb het even aan mijn lief gevraagd en die noemde de filosofen. Descartes, Spinoza, Plato die hebben een grote invloed op het denken gehad. Confucius heeft hele grote invloed gehad in China.
En... de bijbel! de koran! etc. etc.
bernadet

Marjo
Berichten: 25872
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2004, 20:58

Wat een moeilijke vraag!
Voor mij persoonlijk zou ik het niet weten, dat zal alleen onbewust gebeurd zijn. Het is meer de vraag van het ei of de kip: kies ik een boek omdat ik in een bepaalde fase zit, of geraak ik in een fase omdat ik een boek lees? Geen idee.
Op wereldniveau noemt Bernadet al dé boekn. Ik wil er ook Solzenitzjin (schrijf ik vast niet goed) aan toe voegen, met zijn boeken over de Russische misstanden.
En Freud heeft een revolutie veroorzaakt, evenals Darwin. Maar zouden zij dit ook zonder boek bereikt hebben. Zo zijn er vast nog een heleboel.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2004, 21:07

ja zo had ik er nog niet over gedacht Marjo, je kip en ei theorie.
Net als je gaat verhuizen of een woning zoekt dan zie je ineens overal lege huizen staan en zo.
Ik denk wel dat het van invloed is hoe je stemming of situatie is op dat moment. Dat je er dan meer open voor staat.
Jammer dat kinderreacties niet meetellen, vroeger als ik over een hele goede lieve non had gelezen die alemaal goed werk deed (ja katholiek opgevoed he) dan wilde ik non worden enz. Ik heb in gedachte al heel wat beroepen gehad als kind!! Toen hadden boeken altijd invloed op me
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2004, 15:01

Had jij iets in je hoofd tiba, ik bedoel weet jij boeken en/of gedichten die van invloed zijn geweest op de geschiedenis of jezelf?

Je vraag laat me maar niet los.
Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 17 Jun 2004, 17:10

Salmon Rushdie en zijn duivelsverzen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2004, 17:59

ja daar had ik niet aangedacht.
maar dat is meer omgekeerd. Hij schreef dat boek en over de schrijver werd een fatwa uitgeroepen. Het had geen invloed op de geschiedenis (of wel?) Dat het invloed had op zijn persoonlijke leven is wel duidelijk!
bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 17 Jun 2004, 22:25

Ja Bernadet, ik had iets in mijn hoofd. Maar zit nog zo'n beetje te dubben over het antwoord van je man: Descartes, Spinoza, Plato...
Natuurlijk hebben die een ongelooflijke impact gehad op....het denken...van filosofen bv. Zij hebben immers een onuitwisbare invloed uitgeoefend op het West- Europese filosofie.
Mijn vraag gold eerder de politieke, maatschappelijke en persoonlijke invloed. Ik denk als we de filosofen erbij halen en de bijbel en de koran (die ongetwijfeld een enorme invloed gehad hebben) dat het onderwerp veel te breed wordt.
Darom wou ik het eerder beperken tot romanschrijvers en dichters.
Wat dat betreft lijken me Multatuli en Sjolzenitzin uitstekende voorbeelden, ook Salman Rushdie met zijn "Duivelsverzen". Al was het maar door de fatwah die door dat boek over hem uitgesproken is en de weerklank die dat in het Westen vond.
Ik dacht ook, maar nu moet ik diep in mijn geheugen graven, aan de Chileense dichter Pablo Neruda die met "Canto general" een belangrijke invloed heeft gehad en aan de Griekse dichter Yannis Ritsos die gevangengezet onder het kolonelsregime in Griekenland, een aantal gedichten schreef die door Theodorakis op muziek werden gezet. Ik heb de vinylplaat hier bij mij, maar kan ze jammer genoeg niet afspelen want heb geen ouderwetse platenspeler meer.
De plaat heet "Chansons de la patrie amère" en bevat ook de Franse vertaling van de Griekse gedichten. Iedere Griek kent die teksten en wordt er weemoedig van! ....
Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Okt 2004, 14:13

Ik stuitte in het archief nog op dit interessant onderwerp. Daar wil ik toch mijn eigen over geven. Ik denk aan Elisabeth Gaskell, schrijfster uit het Victoriaanse tijdperk, die met haar boek Mary Barton de aanzet heeft gegeven tot het ophouden van de wantoestanden in de Manchester weverijen en wat later geleid heeft tot het einde van alle wantoestanden in fabrieken (kinderarbeid, veel te lange werktijden) in heel Engeland.
En dan heb je ook schrijvers, die dan ook nog in de politiek doordringen. Denk maar aan Mario Vargas Llosa die president van Peru is geweest vroeger.
Maar in het algemeen je hebt schrijvers die zich heel bescheiden opstellen en vinden dat ze niet meer dan amusante verhaaltjes schrijven. Anderen leggen de vinger aan de pols van de tijd en denken na over wereldbranden en andere kosmopolitsche conflicten en stellen hun ongenoegen aan de kaak via de literatuur.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2004, 17:44

Er zijn ook veel kinderboeken die problemen aanpakken zoals scheiding, ziekte of overlijden van (een van de) ouders, gevoelens van lesbisch of homofiel zijn enz. Ik denk dat deze ook behoorlijk invloed hebben.

Tiba, welke boeken hebben jou persoonlijk wat gedaan, ben je door een boek wel eens dingen anders gaan zien of welke boeken hebben je geholpen?
Ik heb wel dat ik soms dingen herken in een boek, dingen die je gedacht hebt en daar dan ineens staan en dan nog mooi verwoord is ook!
Bij Gerard Reve (daar is ie weer) had ik een gevoel alsof ik een dreun kreeg. Die man schreef over wat hij voelde, schreef over zijn levensstrijd en zijn worsteling met alles. (Brieven aan Simon Carmiggelt) en dat vond ik bijna een openbaring!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Okt 2004, 20:55

Boeken die een impact hadden op mijn persoonlijk leven?
Niet gemakkelijk om daar op te antwoorden: enerzijds kan ik enorm geboeid zijn door een boek, maar nu spreek ik alweer van een tijd geleden toen ik echt meer tijd had om te lezen, in zodanige mate dat toen de ideeën errond en de opvattingen in het dagelijks leven door mijn hoofd spookten en wellicht een invloed hadden op mijn reacties op dat moment (nee, ik kan jammer genoeg geen voorbeelden geven).
Anderzijds is het ook een enkele keer voorgevallen dat ik een boek begon te lezen, met een zodanige herkenning en zodanig goed ook dat ik het terzijde legde met de idee van: dju (sorry) als ik een schrijver was, zou ik zoiets schrijven. Een paar jaar geleden had ik dit met het boek ...ik weet de titel niet meer, ik dacht dat het iets met water te maken had en dat de schrijver Saint-Saenz of zoiets was, maar zeker ben ik niet meer.
In elk geval denk ik wel dat de vraag of een boek invloed heeft op je persoonlijk leven of niet, heel wat te maken heeft met de specifieke situatie waarop je op dat moment verkeert. Zo is het trouwens ook vaak met gedichten.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25872
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2004, 20:57

Ik denk wel dat je gelijk hebt, Tiba, maar ik zou er zelf niet de vinger op kunnen leggen, welk boek wat doet!
Gebeurt onbewust denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2004, 21:16

ETHAN CANIN - DRAAG MIJ OVER HET WATER?? Tiba was dat dat boek, dat heb je ooit eens genoemd als een boek dat je heel mooi vond.


Grortjes Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Okt 2004, 21:28

Neen hoor, ik dacht niet van Ethan Canin. Ik dacht dat het was Draag mij als water, (niet over het water) van Saint Saenz.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2004, 08:25

Ja gevonden
Draag mij als het water - Benjamin Alire Sàenz

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Okt 2004, 11:34

Ja hoor, dat is het! Blij dat je het gevonden hebt, ik met Saint-Saenz :oops: , valt me nu in dat dat een componist is ;) ! Bedankt om het te zoeken, deze keer noteer ik het.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Nov 2004, 15:23

Hallo Tiba, de naam van de componist is Saint-Saens, bekend van o.a Carnaval des Animaux. Deze man was een duivelskunstenaar. Hij bekwaamde zich op zoveel verschillende gebieden van de wetenschap, zoals astronomie en heeft daar ook boeken over gecomponeerd. Als componist heeft hij niet minder dan 600 werken nagelaten! Over productiviteit gesproken!!!
Ik zelf heb momenteel alleen de 5 pianoconcerten op cd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Nov 2004, 18:11

Bedankt voor de toelichting, Rotor. Ik hoorde mijn moeder en grootmoeder nog over die componist praten. Zelf zou ik hem niet herkennen. Klassieke muziek is niet echt mijn ding.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 11 Nov 2004, 10:52

Graag gedaan, Tiba.
En ik zit ieder weekend wel middenin klassieke muziek en dat is genieten geblazen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2005, 13:46

Even omhoog gehaald voor Jom

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Invloed van boeken.

Berichtdoor Jom » 09 Aug 2005, 15:58

Dankje Bernadet,

Ik ben een beetje een kluns voor het scherm,
maar ik beloof bij te leren.

Wat ik nog wilde zeggen :

poëzie valt precies een beetje buiten die lijst
van grote invloedrijke boeken.

Maar ik denk dat elk sterk gedicht
in extremis een bijdrage levert.
Goede poëzie, denk ik, beïnvloedt het onvatbare in ons,
helpt ons t.o.v. het onvermijdelijke,
het helpt ons een uitgesproken standpunt te vinden t.a.v. het onzegbare,
een duidelijke stellingname t.a.v. het onkenbare,
een houding t.o.v. het onafwendbare,
een draai t.o.v. het onomkeerbare,
en een gemuscleerdheid t.o.v. onze beperktheid.

En wat de wereldpolitiek betreft :
goede poëzie wijzigt dus het idealisme,
iemands verdraagzaamheid,
de aard van iemands nederigheid.
Ook die van de lezende politicus.

Een goed gedicht geeft body aan fair play tout court.

Ik heb zo’n persoonlijk vuistregeltje :
hoe mooier een vers hoe groter de nood eraan.

Maar leest degene die poëzie behoeft wel poëzie ?
Hoe krijg je de zieke kat bij de melk ?
Ik denk dat dat een groter probleem is.

Groetje.
Laatst gewijzigd door Jom op 18 Aug 2005, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Aug 2005, 18:27

Jom schrijft:

poëzie valt precies een beetje buiten die lijst
van grote invloedrijke boeken.


Heden ten dage misschien wel maar in de loop van de geschiedenis had poëzie in heel wat landen invloed.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44138
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2008, 15:34

En ook deze maar eens omhoog halen met al die nieuwe leden.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 07 Mar 2008, 18:18

Dettie schreef:En ook deze maar eens omhoog halen met al die nieuwe leden.

Dettie


Eigenlijk een retorische vraag, Dettie. Het antwoord is ja. De vraag zou eigenlijk moeten luiden:
Hoeveel invloed hebben dichters, op wie en wat, en in welke landen, en in welke periodes van de geschiedenis? Daar kun je ettelijke proefschriften over schrijven! Zeker als je het proza van de dichters meeneemt. Denk aan Goethe, bijvoorbeeld. Maar Tiba bedoelde waarschijnlijk alleen de gedichten. Denk dan bijv. aan Dante en in Nederland aan Hyronimus van Alphen.
Pieter


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten