langzaam lezen

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

langzaam lezen

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2012, 10:02

Een mooi artikel over lezen

http://nederl.blogspot.com/2012/03/langzaam-lezen.html

met daarin een verwijzing naar een leesblog.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: langzaam lezen

Berichtdoor Lezer100 » 07 Mar 2012, 21:11

Het openbare beeld van de literatuur — de schrijvers schrijven de hele tijd belangrijke boeken, de lezers dienen hen te 'volgen' — bestaat dus niet in mijn wereld en misschien ook in werkelijkheid nauwelijks.


Daar ben ik het volledig mee eens.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: langzaam lezen

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2012, 11:12

Radio, kranten en tv gaan nog steeds uit van de schrijver en ze kunnen vermoedelijk niet anders. Dat Harald Joosten in Apeldoorn een roman van Vestdijk gelezen heeft is geen nieuws, dat Franca Treur een nieuwe roman geschreven heeft wel. De nieuwsmedia richten zich dus op een specifiek soort lezer: die de literatuur 'volgt'; ze creëren daarmee ook een beeld van het lezen als 'volgen' van het nieuws.

Ik wil het nog sterker stellen. de lezer wordt veelal genegeerd. Dat verbaasd mij vaak want elke schrijver en uitgever moet het van de lezers hebben maar de mening van de lezer wordt zelden als volwaardig beschouwd. Je moet bijna bewijzen dat je ergens een bull hebt liggen en dan mag je een mening hebben. Het is toch idioot dat er jury's zijn voor literaire prijzen waarvan de juryleden (bekende Nederlanders) niets met literatuur te maken hebben.
Verkoopcijfers tellen veel meer, of een boek nu goed of slecht is maakt niet uit, niet de mening van de lezer over een boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: langzaam lezen

Berichtdoor Marjo » 08 Mar 2012, 20:10

Gelukkig komen er meer prijzen waarbij het publiek wel mag stemmen...en wat krijg je dan: pulp wint!
Dus ja, wat moet je??

Des te blijer ben ik met persoonlijke reacties van de schrijvers zelf! Die waarderen het meestal wel( als je tenminste positief bent! Ha ha)

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: langzaam lezen

Berichtdoor Lezer100 » 08 Mar 2012, 21:07

Marjo schreef:Gelukkig komen er meer prijzen waarbij het publiek wel mag stemmen...en wat krijg je dan: pulp wint!


Een algemeen probleem, niet alleen voor boeken. Kijk maar naar al die muziek- en danswedstrijden. Soms vraag ik mij toch wel eens af, in welke richting wij evolueren (terug naar de aap ?).
Lezer100

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: langzaam lezen

Berichtdoor Marjo » 08 Mar 2012, 21:10

Ik moet meteen denken aan die GGD... Grote Gemene Deler. Gemeen, in iedere zin.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: langzaam lezen

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2012, 23:01

Marjo schreef:Des te blijer ben ik met persoonlijke reacties van de schrijvers zelf! Die waarderen het meestal wel( als je tenminste positief bent! Ha ha)


En zelfs op- en aanmerkingen, als die goed onderbouwd zijn, worden gewaardeerd!

Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten