Bram Stoker's Dracula

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Bram Stoker's Dracula

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2004, 17:24

Aanvankelijk zag het er niet naar uit dat Dracula wereldwijd zo'n succes zou worden, al geloofde Bram Stokers moeder er heilig in: 'Geen enkel boek sinds Mary Shelly's Frankenstein is ook maar in de verste verte zo origineel en... zo angstwekkend als dat van jou.'

Lees verder...
http://www.leestafel.info/retailers.html

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2004, 09:40

Ik heb gisteren gekeken naar de documentaire over Bram Stoker. Erg goed. In zijn leven stond hij bekend als de manager van de acteur Irving, en niet als de schrijver van Dracula. Vermoed word ook dat Irving Stoker de roem niet gegund zou hebben. Pas na de dood van Irving krijgt Stoker als schrijver bekendheid.
Geen echt prettig leven heeft die Stoker gehad. Altijd een beetje de underdog zowel ten opzichte van zijn vrouw als die Irving. Heeft iemand de documentaire ook gezien?
Bernadet

akelei
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 Jul 2004, 21:10

nee, wel de film

Berichtdoor akelei » 02 Jul 2004, 21:45

Bram Stoker's dracula is een van de mooiste dracula-verfilmingen die ik heb gezien. Mooie jurken, mistige kastelen, prachtige muziek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2004, 22:30

Ik denk dat je het in de uitvoering van Francis Ford Coppola bedoelt? Dat moet de allermooiste verfilming zijn tenminste. Ook heel erg naar het boek zelf, terwijl andere regiseurs er nog wel eens wat bij verzonnen. Wel triest eigenlijk voor die Stoker, veel roem heeft hij niet gekregen tijdens zijn leven voor dit boek, kwam pas daarna.

Ik heb alleen ooit een persiflage op Dracula gezien. Was erg hilarisch maar geen aanrader!
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 04 Jul 2004, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 02 Jul 2004, 22:34

dat wil ik zien een hilarische dracula :lol: :lol: :lol: ik denk (fantaseer) dat hij de meisjes dan niet aan het schrikken maakt maar hen zich laat doodlachen om hun bloed te kunnen drinken. :lol: :lol: :lol: ja mijn fantasie slaat weer (nogal eens) op hol

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2004, 23:00

Nou je zit er niet ver naast Inge! Iedereen nam Dracula absoluut niet serieus!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 02 Jul 2004, 23:02

dat zou ik willen zien :lol: :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2004, 16:03

Is waarschijnlijk niet meer te zien Inge, ik denk dat ik hem 15 jaar geleden gezien heb.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 03 Jul 2004, 18:31

:cry: :cry: :cry: weeral te laat geboren :cry: :cry: :cry:

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 22 Jul 2004, 21:35

Nog altijd niet uitgelezen, maar binnenkort gaat dat zeker gebeuren, want Stoker schrijft prachtig. Zijn schrijfniveau zit duidelijk boven King om maar iemand te noemen. Zijn beschrijvingen van de Karpaten zijn huiveringwekkend. Ja, ik heb ook de docu over zijn leven gezien. Heel interessant, had geen idee hoe het in elkaar zat. Met Dracula schreef Stoker zijn enige meesterwerk. De andere werken schijnen maar middelmatig te zijn.
Ik ga nog altijd voor de oude Dracula verfilmingen met Christopher Lee. De allereerste van Hammer House of Horror studio's uit 1958 "Horror of Dracula" is nog altijd de beste. En de muziek die daarvoor gecomponeerd werd, is de meest engste muziek die ik ooit gehoord heb! Heel speciaal is Nosferatu uit 1921 met Max Schreck als de vampier tegen een expressionistisch decor. En het stomme film-karakter draagt ook nog een bij aan de sfeer. Heel sober, heel poetisch. En De verfilming van Francis Ford Copola is ook prima.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2004, 21:41

Ja nu je het noemt rotor, die hele oude heb ik ook gezien. Normaalgesproken kijk ik nooit naar zulke films maar misschien omdat het zo'n oude film was (en niet in kleur) kan je meer afstand nemen en ik heb er met plezier naar gekeken.
Maar ik ben erg hoor met griezelfims. ik vond Rebecca ook doodeng! Ik zou nog nachtmerries kunnen krijgen van dat kreng van een huishoudster!

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Aug 2004, 21:22

Hallo Bernadet, ik heb Dracula nu wel uitgelezen en ik moet zeggen, prima boek. Goed geschreven. Toch is dit voor mij geen literatuur. Een spannend verhaal met hier en daar meer uitdieping. Ook de beschrijvingen, waar ik eerst zo lyrisch over was, hadden nog wel meer uitgewerkt mogen worden. Maar goed, ik vond het toch wel zeer spannend en ook griezelig, dat zeker, daarom heb ik het ook behoorlijk snel uitgelezen.
Ik hou absoluut van griezelfilms, heb er al heel wat in mijn leven gezien (vele honderden), van alle genre's binnen het genre.
Jij vindt er Rebecca al eng! O, Dracula is veel enger. Ik ben nou niet zo bang meer als vroeger, maar Christopher Lee in zijn rol als graaf imponeert me nog steeds. En ik hou van acteurs als Peter Cushing en Vincent Price, geweldige acteurs, op en top engels waar ik van jou.
Momenteel komt er uit de hoek van Japan een hele serie goede en enge tot zeer enge toppers: Ring, Ring 2 (Ring O, die moet ik nog zien) en Ju on (The Grudge). Hier zitten echt enge scenes in. En weet je wat ik zo speciaal vindt, die rust in die films. Verder die typisch japanse tradities, van schoenen uit, sloffen aan, ook voor de politie! als je ergens binnenk omt! Amerikaanse griezel kan tegenwoordig niet meer zonder krijsende teenagers, nee bij japanners komen je nog van angst verstijfde gelaten tegen, waar de schreeuw verstild in de keel blijft hangen. Binnenkort (waarschijnlijk) oktober komt hier in Maastricht een japanse griezelfilm op het witte doek. Dat wordt vertaald Dark Waters. Die schijnt zeer goed te zijn. Ik ga zeker kijken. En die wil ik dan ook op dvd hebben.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Aug 2004, 22:49

Schoenen uit, sloffen aan?? Ook als de politie ergens onverwacht binnenvalt? Ik zie het al helemaal voor me...
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2004, 23:10

Ik heb ooit een film (op t.v.) gezien die ik echt heel spannend vond. Weet geen titel, acteurs, niets.
Het ging over een schoolhoofd die vermoord was. Maar bij latere foto's zag je hem aldoor op foto's staan. Die film had echt van die schrikeffecten! Maar dat was wel lekker om te kijken. Nog een zwart wit film weet ik nog maar verder???? Een groot raadsel.

Don't look now is ook erg goed. Kennen jullie die?

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Aug 2004, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2004, 22:01

wel gezien, maar ik herinner me er niet veel van
Marjo

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 14 Aug 2004, 13:46

Hallo Bernadet, die scenes uit die zwartwit film die je daar beschrijft, zeggen mij niks. Don't look now, kwam me qua naam bekend voor en is inderdaad van de sterke regisseur Nicolas Roeg. Hij is uit 1973 en onlangs weer op tv uitgezonden, ik dacht op de bbc. Die heb ik nog altijd niet gezien! Moet een goeie zijn. Hij is gebaseerd op een novelle van Daphne Du Marrier. En in mijn Aurum horror encyclopedie staat verder dat dit een art-house versie is van een giallo van Dario Argento.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 14 Aug 2004, 14:34

Die novelle is dat "de vlucht van de valk" van Daphne du Maurier?

groetjes inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2004, 15:53

Nee het heet echt Don't look now!
Dit is het verhaal:

John en Laura Baxter verblijven in Venetië waar John werkt aan de restauratie van een oude kathedraal. Ze ontmoeten twee oudere zussen van wie een beweert een geestelijk medium te zijn. Ze zegt dat ze het dochtertje van Baxter gezien heeft, die onlangs is overleden. Laura is zeer geïnteresseerd, maar John wil er niets van weten. John krijgt zelf echter ook last van waanbeelden waarin hij zijn overleden dochtertje ziet.

In de film (1973) spelen Julie Christie en Donald Suttherland.
Echt erg mooie beelden en bloedspannend!!!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Aug 2004, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2004, 16:01

giallo van Dario Argento.


Zucht, ik weet weer eens wat niet.
Wat is een giallo?

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Aug 2004, 16:03

heb ik ook gelezen, weet het evenmin.

en wat mag een art-house versie wel wezen?


Groetjes. Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 14 Aug 2004, 16:38

Hij is gebaseerd op een novelle van Daphne Du Marrier.


ik bedoel of hij gebaseerd is op de novelle "de vlucht van de valk" van Daphne du Maurier? In de vlucht van de valk komt (dacht ik) ook een leraar om het leven omdat hij denk te kunnen vliegen.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44094
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2004, 18:08

nee de novelle heet dus Don't look now. Ik heb heel internet doorgespit op jouw titel.
Kijk eens hier, daar staat The flight of the Falcon en apart Don't look now.
Twee aparte boeken dus.

http://www.fantasticfiction.co.uk/autho ... aurier.htm

In Don't look now komt geen leraar voor
Misschien heb ik je in de war gebracht met mijn verhaal over de leraar die dood was maar later aldoor op foto's voorkwam. Dat was niet Don't look now maar een andere film die ik heel erg spannend vond.
Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 15 Aug 2004, 09:10

Thx Bernadet. Ja ik was inderdaad wat in de war met die andere film. Don't look now ken ik niet :? Vind wel dat Daphne du Maurier prachtige, spannende boeken schrijft.

groetjes Inge

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Aug 2004, 14:25

Hallo Bernadet en Tiba, ik zal je jullie uitleggen. Je kent de Zwarte Beertjes serie in Nederland, nou de Giallo zijn dus de Zwarte Beertjes in Italie. Alleen, heel opvallend zijn die misdaadboeken in pocketvorm allemaal geel! Gialo betekent geel. Maar giallo staat nog voor meer. Giallo's zijn boeken en films waar een psychopatische moordenaar in rondwaart. Deze moordenaar gaat altijd schuil in leren jassen, draagt leren handschoenen en gebruikt grote messen als moordwapen. Dario Argento is onder de regisseurs in Italie de koning van de giallo. Hij is daarom ook talloze malen gekopieerd, ook door beroemde hollywood regisseurs. Hij is trouwens ook de scenarioschrijver van de wereldberoemde western van Sergio Leone " How the west was won", waarvan iedereen, die de film niet gezien heeft, het bekende thema op harmonica van Ennio Moricone voor de geest kan halen.
Argento heeft verscheidene giallo's gemaakt zoals zijn eerste "Bird with the crystal plumage" uit 1970. Argento's moordenaars doden niet met huis-tuin en keuken messen, maar altijd met prachtige versierde messen! Zijn films zijn heel weelderig van toon, met bijzonder camerawerk, huiveringwekkende gotische horrorscenes waar het realisme van de moord wordt gedoopt in droomachtige settings. Verguisd door veel critici, op handen gedragen door zijn devote aanhangers. Zijn grote voorbeeld is Alfred Hitchcock en niet te vergeten een van de eerste horormeesters Mario Bava, waarvan hij het filterkleurengebruik heeft overgenomen. Hij heeft ook gezegd dat zijn gruwelverhalen zijn eigen gematerialiseerde dromen zijn!

Nog een beruchte uitspraak van Argento: "want de kerkhoven zullen uw kathedralen zijn en de steden uw graven".

En nog over Art-house, dat zijn de filmhuizen bij ons, waar de kleine artistieke film gedraaid wordt. Dus een art-house, of filmhuisversie houdt in dat de film dan in een artistieker jasje wordt gestoken, met andere woorden minder commercieel wordt.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Aug 2004, 14:36

Hallo Inge, wat voor schrijfstijl hanteert Daphne de Maurier? Schrijft ze gebloemde taal of juist niet? Volgens mij is "Rebecca" van Alfred Hitchcock ook gebaseerd op een boek van haar. Die heb ik onlangs voor het eerst gezien die film; voor mij een goede Hitchcock.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten