Spelfouten: hoe ontstaan ze en wat is hun effect?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Spelfouten: hoe ontstaan ze en wat is hun effect?

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2011, 15:12

Een leuk artikel over spelfouten en wat voor belang wij daaraan hechten.

Zie http://www.tekstblog.nl/spelfouten-hoe- ... #more-2425

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2011, 15:36

Wat mij betreft zijn fouten van invloed op het imago. Maar waarschijnlijk geldt dat voor mijn kinderen niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2011, 15:59

Ja, ik werkte vroeger op Personeelszaken en brieven met veel spelfouten fouten werden gelijk aan de kant gelegd en die mensen werden (door mijn baas) afgewezen zonder dat ze gezien werden.

Iedereen maakt wel eens fouten maar zoals in het artikel bijv. 'werdt' staat daar zou ik wel op afknappen.

Dettie
die wel eens een manuscript met dergelijke fouten onder ogen kreeg. Daar heb ik een paar bladzijden van gelezen en toen teruggestuurd. Eerst maar eens de taal zelf leren (zei ze streng).

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 28 Jan 2011, 17:17

Dettie schreef:Ja, ik werkte vroeger op Personeelszaken en brieven met veel spelfouten fouten werden gelijk aan de kant gelegd en die mensen werden (door mijn baas) afgewezen zonder dat ze gezien werden.

Iedereen maakt wel eens fouten maar zoals in het artikel bijv. 'werdt' staat daar zou ik wel op afknappen.

Dettie
die wel eens een manuscript met dergelijke fouten onder ogen kreeg. Daar heb ik een paar bladzijden van gelezen en toen teruggestuurd. Eerst maar eens de taal zelf leren (zei ze streng).


Bij mij zou die misschien ook wel onderaan de stapel belanden. Een beetje studiemisvorming misschien.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2011, 17:38

Maar ik denk zo dat wij zo'n beetje van dezelfde generatie zijn.
De komende generatie denkt er al anders over.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 28 Jan 2011, 17:45

Marjo schreef:Maar ik denk zo dat wij zo'n beetje van dezelfde generatie zijn.
De komende generatie denkt er al anders over.


Als je ziet hoe ze communiceren via SMS. Heb zelf al wel een paar van die afkortingen onder de knie, maar ...

En wanneer je ziet hoe het er tegenwoordig in vele scholen aan toe gaat, met handboeken waar je hier en daar een woord moet invullen. De kinderen leren ook niet echt meer hoe ze een correct grammaticale zin moeten construeren.
Lezer100


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten