Hoe lezen jullie een recensieboek?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Hoe lezen jullie een recensieboek?

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2010, 14:30

Maken jullie tijdens het lezen aantekeningen, doen jullie papiertjes bij bepaalde passages? Zetten jullie met potlood iets in het boek?

Zelf maak ik nooit aantekeningen en als ik een erg mooie zin lees of iets geks dan herhaal ik het paginanummer een paar keer in m'n hoofd. (Ik lees alleen in bed en om dan met een potlood in m'n hand te lezen...)
Tijdens het schrijven heb ik het boek erbij en zoek de passages van het paginanummer dat ik onthouden heb op en bij twijfel over een bepaald verloop of een naam zoek ik dat ook in het boek op.

Wat doen jullie om een recensie/verslag/boekbespreking te kunnen maken?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2010, 15:34

Ik ga voor de computer zitten met het boek ernaast.
En inderdaad heb ik een aantal kreten op een papiertje.

Als het gaat om mooie zinnen, dan zet ik het paginanummer en de eerste woorden tussen aanhalingstekens.

Als het gaat om een stuk dat juist gaat over iets dat ik wil vertellen dan staan er geen aanhalingstekens bij.

Ik begin ook altijd met heel kort noteren waar het in de eerste hoofdstukken over gaat. Na de helft hoeft dat meestal niet meer, want ten eerste weet ik dat nog wel, en ten tweede wil ik dat dan toch niet vertellen.

Tijdens het maken wordt er nog heel wat in het betreffende boek heen en weer gebladerd! Ik zou dus ook geen verslag kunnen maken- zoals jij zegt wel eens te doen- als ik het boek niet heb.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Mei 2010, 22:20

Het hangt er een beetje van af wat voor soort boek het is,
vooral bij non-fictie maak ik meestal inderdaad veel aantekeningen over wat ik denk dat "de kern"van het verhaal is. En ik ben sowieso een onderstreper.

Vaak heb ik al wel een recencie al lezend grotendeels in mijn hoofd,'
en soms maak ik dan op de pc alvast een begin of aantekeningen.

Wil

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 31 Mei 2010, 22:47

Ik heb kleine post-it memopapiertjes in allerlei felle kleurtjes (te koop bij HEMA en AH) en als ik iets zie/lees wat ik wil onthouden stop ik er zo'n post-it bij. Een recensieboek ziet er bij mij na lezing dan ook uit als een boek met veelkleurige uitsteeksels.
Tijdens het schrijven heb ik het boek naast me liggen en blader regelmatig terug om bepaalde scènes of gezegdes terug te halen, maar 9 van de 10 keer gebruik ik ze niet.

De recensie zelf rammel ik zoveel mogelijk direct na lezing als klad in de computer en ga er dan, na het een dag te hebben laten liggen, aan schaven. Stukje erbij, stukje eraf. Hoe interessanter het boek, hoe langer het schaafproces omdat je je gevoel bij het boek zo goed mogelijk wilt overbrengen zonder, zoals bij thrillers, te veel te verklappen.
Leuk proces, maar het kost wel tijd.

Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2010, 22:54

Vaak ben ik er voordat ik begin met schrijven al een paar dagen in mijn hoofd mee bezig en dan denk ik na hoe ik wil beginnen en wat ik zeker wil vertellen en wat zeker niet. Vooral met boeken die veel indruk hebben gemaakt kan ik een tijdje in m'n hoofd bezig zijn.
En inderdaad kon ik soms van boeken een recensie schrijven als ik ze al niet meer in huis had. Maar dat zijn waren wel de makkelijke boeken. Nu lukt me dat niet meer zo, ik lees nu te veel achter elkaar boeken. Vroeger nam ik nog wel eens een adempauze.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2010, 14:59

Dat in je hoofd er mee bezig zijn doe ik ook vaak, terwijl ik met de hond loop. Dan maak ik de prachtigste zinnen die ik thuis natuurlijk weer helemaal kwijt ben!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2010, 15:02

Haha ja, zo gaat dat, ik heb dat onder de douche, dan kan ik het heel mooi vertellen! :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2010, 15:17

Dicteren dus! Gewoon A3 erbij roepen...

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Jun 2010, 20:35

Marjo schreef:Dicteren dus! Gewoon A3 erbij roepen...


:lol:

Ik heb ook vaak de mooiste zinnen in mijn hoofd op het moment dat ik geen pen en papier of computer bij de hand heb.....


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten