Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 01 Sep 2021, 20:26

Dat er verschillende manieren van werken zijn in bibliotheken waarvan je zou denken dat ze onder dezelfde leiding vallen is wel vreemd. Het is hier ook niet in één keer gegaan, maar intussen zijn de hoofdvestiging en de filialen allemaal gelijk.
Dat geldt voor alle vestigingen die vallen onder de noemer bibliotheek Midden-Brabant.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 01 Sep 2021, 20:45

Nee, de bibliotheken vallen niet onder dezelfde leiding. Den Haag is Den Haag en de bibliotheek van Rijswijk maakt deel uit van Bibliotheek aan de Vliet.
Alleen kan ik bij beide met m'n Ooievaarspas terecht, al heb ik van bibliotheek aan de Vliet een gastenpas, omdat bibliotheek Den Haag al op m'n Ooievaarspas staat.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 02 Sep 2021, 09:20

Nou, je kan dus overal wel terecht! Fijn toch!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 02 Sep 2021, 15:04

Zeker, het is heerlijk. Vroeger had ik ook 2 bibliotheekpassen bij m'n Ooievaarspas. Een voor de bibliotheek in Rijswijk en een voor Den Haag. Gratis boeken lezen, wat is er leuker dan dat? Daarvoor had m'n vader in de zomer de beschikking over de bibliotheekpas van Den Haag, die hij van een kennis kreeg, die in de zomer in Zwitserland woonde.
Vanmorgen weer in de bibliotheek in de Wateringse Veld geweest. Die zit vlak bij een klein winkelcentrum, met een grote vestiging van de Lidl, waar ik dan ook altijd wat boodschappen haal. De Lidl bij mij in de buurt is namelijk erg klein, met als gevolg dat een persoon in een invalidenscooter een heel pad kan blokkeren.
De centrale bibliotheek moet nog even wachten, tot ik daar weer aan toe ben. Vroeger ging ik daar altijd met m'n vader naar toe en de bus komt langs de halte waar ik altijd uitstapte toen m'n vader in de revalidatiekliniek lag, waar hij is overleden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 06 Sep 2021, 19:39

Momenteel lees ik een leuk geschreven boek over insecten. Erg interessant, over beestjes die soms gedrag vertonen dat als inspiratiebron voor een griezelfilm of een science-fictionfilm kan dienen. Beestjes die hun eieren leggen in een levende rups, die vervolgens levend door het zich ontwikkelende kroost wordt opgegeten. Of beestjes die een ander insect verlammen, zodat het als voedsel voor de jongen kan dienen. Of nog aardiger, beestjes die de hersenen van een ander insect min of meer overnemen. Nee, de insectenwereld is allesbehalve vreedzaam, eerder vreetzaam.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2021, 20:01

Hoe heet het boek?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 06 Sep 2021, 20:15

Insecten
Het geflipte leven van zespotigen en andere vreemde beesten
Peter Berx & Lieven Schreire

Ik denk dat het geschreven is voor een jong publiek, zeg maar uit de middelbare schoolleeftijd, maar ik heb de indruk dat het bij de studieboeken voor volwassenen staat. Ik vond het in de bibliotheek bij de nieuwe boeken, die apart waren uitgestald.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 07 Sep 2021, 12:05

Leuke titel! Zal het noteren.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 07 Sep 2021, 15:48

Ik vind het een leuk boek. Soms kom je wel eens wat Vlaamse uitdrukkingen tegen, maar dat is niet storend.
Als ik iets vervelend zou moeten vinden dan is het misschien het feit dat je het nodige extra materiaal kunt vinden door een blokjescode te scannen. Men gaat er dus wel van uit dat je een smartphone hebt. Dat is ook te zien aan de handleiding voor het maken van een microscoop. En ja, ik weet het ik ben hopeloos ouderwets met m'n desktopcomputer en m'n gewone digitale camera's. Op telefoongebied ben ik nog achtergebleven en ik heb alleen een vaste telefoonaansluiting. Geen mobieltje en al helemaal geen smartphone.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 15 Sep 2021, 12:13

Ik ben net begonnen in een Vlaamse thriller van het duo Maes & Wade. Ik had er nog nooit van gehoord en er stond ook maar weinig informatie op de achterflap, alleen 2 citaten uit recensies. Er stond alleen een klein stukje op het kaartje dat de bibliotheek er in had geplakt en op de een of andere manier sprak het me aan. Ik ben heel benieuwd. ik weet niet of dit het eerste deel van een serie is, dus ik sta er helemaal onbevangen in.
Als het boek bevalt, ga ik een bespreking schrijven.

Als ik de catalogus van de bibliotheek in Den Haag moet geloven (waar ik het boek niet gehaald heb), is er nog een tweede boek van deze auteurs, maar dat is later gepubliceerd dan dit boek. Ze hebben kennelijk ook nog een boek over depressie geschreven.

Gisteren kreeg ik overigens ook Boeman van Unni Lindell uit. In m'n boekenlijstje ontdekte ik dat ik het al eerder had gelezen, maar dat vond ik geen ramp, omdat het boek me goed beviel. Sommige boeken zou ik eerder herlezen dan andere en deze boeken horen daar misschien wel bij. Anna Holt is misschien ook wel een auteur die voor herlezing in aanmerking komt. Zeker van haar boeken over een lesbische inspecteur op een roze Harley Davidson heb ik altijd genoten.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 16 Sep 2021, 10:18

Het is helemaal waar dat het helemaal geen straf is om boeken te herlezen! Ik zelf vergeet altijd hoe het verhaal eindigt dus er blijft een verrassing in het verschiet. De rest is dan steeds 'o ja', maar als het een goed boek is hindert dat niets.
Ik doe het alleen zelden omdat er zoveel nieuwe boeken zijn.
Dat duo ken ik ook niet trouwens.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 16 Sep 2021, 11:28

Ik doe het ook zelden, maar in dit geval kwam het toevallig zo uit, omdat ik 2 boeken had gehaald, die ik al gelezen had. Een boek heb ik laten liggen, omdat ik daar eerder over had geschreven dat het me kennelijk toch niet helemaal was bevallen. Boeken die ik zelf heb, herlees ik misschien eerder, zeker als ik niets anders te lezen heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2021, 11:30

Ik herlees eigenlijk nooit, tenzij het een samenleesboek was. Wel bewaar ik boeken omdat ik het verhaal zo prachtig vind en weet dan dat àls ik nog eens iets moois wil lezen, ik die boeken in huis heb.
Wel lees ik boeken die me iets leren of inzichten geven vaker, of delen daaruit.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 16 Sep 2021, 11:42

Tja, soms heb ik gewoon geen bibliotheekboeken meer en als het weer niet aangenaam is om een bezoekje aan de bibliotheek te plannen, of omdat de bibliotheek gewoon dicht is.
Soms wil ik gewoon iets herlezen, om te weten hoe de boeken uit een serie op elkaar aansluiten en in sommige boeken zijn de hoofdpersonen als oude vrienden, die ik gewoon weer even terug wil zien.
En dan kun je nog boeken herlezen, omdat je meer weet van de achtergronden, waardoor je dingen misschien in een ander licht gaat zien.

Ik zie ook wel eens afleveringen van televisieseries voor een tweede keer, hoewel dat dan vaak is omdat ik tegelijkertijd eet. Na het eten blijf ik dan veelal wel kijken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2021, 11:55

Dave Eggers - De kapitein en de Glory
Een dun boekje, dat duidelijk een soort parodie op de regering van Trump moet zijn. Subtiel is het in ieder geval niet. Een oude kapitein verlaat het schip en er moet dus een nieuwe komen. Een man met een gele veer in z'n haar, die totaal geen ervaring met het besturen van schepen heeft, stelt zich beschikbaar en wordt gekozen, omdat hij voor verandering zorgt. Hij ontslaat alle vakkundige medewerkers en zet z'n dochter aan het roer. En zo gaat het door. Mensen worden overboord gegooid, omdat een stem hem dat influistert en ik zie wel hoe het verder gaat.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 23 Sep 2021, 12:03

Je hebt er wel lol aan? Lijkt me helemaal geen prettig verhaal.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2021, 12:22

Het is allemaal erg over de top.
Ik ben iemand die een boek graag uit wil lezen. Bovendien zijn het maar iets meer dan 100 pagina's en ergens is het misschien ook wel grappig.

Als ik een vergelijking moet maken met Mephisto van Klaus Mann https://nl.wikipedia.org/wiki/Mephisto_(roman) dan is dat boek toch beter. Het is ook langer en niet humoristisch.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 23 Sep 2021, 12:33

Oh ik vind dat boek van Dave Eggers wel leuk klinken! Ik zit nu al te grinniken...

Mephisto vind ik trouwens heel indrukwekkend en ik zie de vergelijking met het boek van Eggers eigenlijk niet zo.
Hendrik Höfgen verloochende zichzelf om maar bij de kringen van Hitler te kunnen behoren, hij verraadde o.a. daardoor iedereen die hem in de weg zat.
Wat ik lees over het boek van Eggers is het een parodie op Trump. Een parodie was het boek van Erich Mann zeker niet.
Daarom mijn vraag, waarom vergelijk jij deze boeken met elkaar Renate?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2021, 12:42

Omdat het in beide gevallen om een verhaal gaat, waarin een op dat moment bestaande regering wordt beschreven, zonder dat de echte namen van de betrokkenen worden genoemd. In beide boeken wordt dus een bestaande situatie gefictionaliseerd.

Misschien is het vergezocht, maar in beide boeken wordt afgerekend met personen die niet zo aardig zijn, om het misschien zacht uit te drukken, hoewel het verhaal van Klaus Mann misschien ook wat persoonlijker was.

Het boek van Dave Eggers mist wat mij betreft een zekere subtiliteit. Het gaat echt van dik hout zaagt men planken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 03 Okt 2021, 11:52

Momenteel lees ik:
De fuut - Jan Johan Vlug

Alles wat je over de fuut wilt weten in ruim 400 pagina's. Als je dit boek uit hebt, kun je solliciteren naar een functie als fuut, of na je overlijden terugkeren als fuut.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 03 Okt 2021, 18:04

Nou ik denk niet dat ik fuut wil zijn, ook niet na mijn dood.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 03 Okt 2021, 18:44

Het zijn heel mooie vogels. Vroeger werd futenbont gebruikt voor warme handschoenen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 19 Okt 2021, 16:00

Momenteel lees ik:
M.J. Arlidge - Nog lange niet
Het kost me echt moeite om dit boek weg te leggen. Ik heb gisteren tot 5 voor 12 in bed liggen lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2021, 10:25

Heerlijk als een boek je zo pakt! Dat gebeurt me niet zo vaak meer, maar dat young adultboek 'Als ik er niet meer ben' had me weer eens ouderwets in zijn greep.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2021, 12:34

Het gebeurt je niet zo vaak meer omdat je meer een ander soort boeken bent gaan lezen? Of kan dat de reden niet zijn?


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten