Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor PMotte » 29 Dec 2023, 12:22

Dettie schreef:Ik las iets over spinnen. Het leek me een beetje als de triffids maar dan anders haha.

Dettie


Er komen inderdaad intelligente spinnen in voor, en die spelen zelfs een belangrijke rol. In het begin doet dat wat griezelig aan, maar ze komen ten slotte niet uit het boek gekropen. :P
Uiteindelijk zijn de confrontaties tussen de spinnen en de mensen erg beperkt. Het is zeker niet bedoeld als een horrorroman.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2023, 13:12

Nee hoor ik ga er ook niet vanuit dat het horror is. Angstaanjagend hoeft geen horror te zijn
Ik vind veel thrillers ook angstaanjagend.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 29 Dec 2023, 15:08

Dettie schreef:
Renate schreef:Momenteel lees ik:
Boudewijn Büch - Rock en roll

Een verzameling van artikelen van een fan en interviews. Alles behalve objectief, maar goed....
Opvallend detail is een interview met Gianna Nannini, een Italiaanse zangeres, die hier nauwelijks bekend is,


zij zong toch Ti canto? of in ieder geval heeft ze een grote hit gehad in Nederland.

Dettie

Weet je het zeker? Alleen 'Bello e impossible' heb ik wel eens op MTV gezien.

Op de Wikipedia vind ik een nummer dat in de Vlaamse hitparade heeft gestaan en dat is I maschi. Maar er staat niets over Nederland.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2023, 16:26

Nee ik weet het niet zeker over ti canto, maar er is een liedje dat wel een hit is geweest.
Ik kan het niet vinden

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 02 Jan 2024, 16:57

Momenteel lees ik:
Hans Steketee - De Warnow

Het boek gaat over een groep van 8 mensen die besluit om met een tot zeilboot omgebouwd loodsbootje naar het Noorderlicht te varen. Bij de oversteek naar Groot-Brittannië gaat het al aardig mis en hoewel men eerst van plan is om terug te gaan naar Nederland, wordt er uiteindelijk toch besloten om de oversteek naar Noorwegen te maken. Vijf leden van de groep gaan van boord, omdat zij dit toch niet zo zien zitten. Het schip is ook eigenlijk helemaal niet gebouwd om te zeilen, want het heeft geen verzwaarde kiel of iets dergelijks, dat je bij een zeilboot aantreft voor de stabiliteit. Het schip raakt op een gegeven moment vermist en tot op heden is er niets van teruggevonden. https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/118 ... g-gehouden
Een tijdje geleden zag ik hier een documentaire over en dat was heel interessant. Hierdoor ging ik op zoek naar meer informatie en toen ik ontdekte dat er een boek over was geschreven en de bibliotheek dit had, zette ik het op m'n lijstje. https://www.2doc.nl/documentaires/2023/ ... licht.html
https://sevenstarsoversicily.com/de-warnow/

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor PMotte » 02 Jan 2024, 19:40

Momenteel lees ik Lavinia, door Ursula Le Guin. Ik weet nog niet helemaal zeker of het fantasy in een historische setting is, of een historische roman.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2024, 11:37

Volgens de boekensites is het een historische roman.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor PMotte » 04 Jan 2024, 16:48

Dat klopt niet helemaal. Lavinia ontmoet op een heilige plek de schim van een dichter, die iets over de toekomst weet. De boekensites hebben het mis.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2024, 18:29

Ja jij leest het, dus dan klopt dat wat jij zegt.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor PMotte » 05 Jan 2024, 12:37

De historische achtergrond is goed uitgezocht, maar het hoofdpersonage heeft een visioen of droom of ze ontmoet een schim (spook dus) van een dichter die op sterven ligt, en hij vertelt haar van alles over de toekomst van Rome, wat ze niet kan weten. Ze kan zelfs nog niet weten dat er een stad zal bestaan die Rome heet. Er is dus een fantasy-inslag.
Maar Le Guin heeft zich verdiept in de mentaliteit van de mensen uit die tijd, toen ze o.a. geloofden in voortekenen, en veel van wat gebeurt kun je dus beschouwen als het verhaal vertelt vanuit het standpunt van de mensen van toen.
Maar de voorspellingen door de schim van de dichter gaan gewoon te ver om het louter toe te schrijven aan de visie van de personages op hun wereld.
Mijn vermoeden is dat het boek als historische roman op de markt werd gebracht, omdat het te veel afwijkt van echte fantasy (geen draken, wel wat helers en zieners), de historisch correct kant van het verhaal sterk aanwezig is, en ze waarschijnlijk ook hoopten meer verkocht te krijgen (in de nasleep van het instorten van de markt voor sf&f in de loop van de jaren 1980, alhoewel er tegenwoordig weer veel fantasy wordt verkocht in young adult, maar stilistisch past het ook niet bij ya, omdat Le Guin een poëtische schrijfstijl lijkt te hebben willen toepassen).

(dacht ik even een korte verheldering te schrijven, is het al lang genoeg voor een recensietje)
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Jan 2024, 13:17

Het klinkt interessant.De bibliotheek in Den Haag heeft het alleen in het Engels en het staat als historische roman te boek. De titelinformatie luidt: 'Bewerking van de Aeneis van Vergilius in de vorm van het levensverhaal van Aeneas' tweede vrouw Lavinia.'

Men blijkt het ook in het Nederlands te hebben, met de volgende omschrijving: 'In weerwil van de wensen van haar moeder, kiest Lavinia voor een huwelijk met Aeneas van Troje, over wie zij enkel verhalen hoorde. Haar keuze ontketent een oorlog.'

Soms haalt de catalogus vreemde dingen uit. Als je LeGuin aan elkaar schrijft, dan krijg je 4 boeken, waaronder de Engelse versie en als je het schrijft als Le Guin, dan krijg je meer boeken en ook de Nederlandse versie.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor PMotte » 05 Jan 2024, 14:53

De schrijfwijze van Le Guin is me nooit duidelijk geweest. Eén of twee woorden? Ik zou het echt niet weten.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Jan 2024, 16:35

Ik weet het ook niet. Het viel me alleen op, omdat ik in de catalogus van de bibliotheek in Den Haag verschillende resultaten kreeg.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten