leestips gevraagd

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

leestips gevraagd

Berichtdoor berdine » 02 Jul 2009, 15:07

Voor een oude dame, die vorig jaar een hersenbloeding kreeg en nu zo ver is dat ze weer probeert te lezen, ben ik op zoek naar geschikte titels.
Wat ze leuk vond waren de fietsreisverslagen van Frank van Rijn, De witte masaï van Corinne Hoffmann e.d. Enigszins spannende, waargebeurde avonturen. Ook las ze graag over oude vorstenhuizen, Catharina de Grote, De Medici's, Hendrik de Achtste etc. Zo van die boeken waarbij je je hoofd schudt en zegt: "Tsjonge, jonge, je zult het toch maar allemaal meemaken!"

Wat absoluut niet geschikt zijn, zijn boeken waarbij verbanden moeten worden gelegd, waar veel tussen de regels staat, waar verborgen diepere lagen inzitten of waarvan ze details moet onthouden om b.v. aan het eind raadsels te kunnen oplossen. Het moeten min of meer rechttoe-rechtaan verhalen zijn.

Ze houdt wel van spanning, maar dan niet van de thrillersoort. Ze leest vlak voor het slapengaan en als het heel griezelig wordt, wordt ze 's nachts gillend wakker.

Best moeilijk dus! Wie heeft er tips?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jul 2009, 21:12

Ik denk meteen aan 'keizers van het ijs', van Richard Farr. In principe een jeugdboek, maar dat merk je nauwelijks.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 02 Jul 2009, 21:49

Dank je Marjo, dat zou ze denk ik inderdaad wel mooi gevonden hebben. Helaas is ze ook nog slechtziend en kan ze alleen van die luisterboekschijfjes afluisteren op een daisy-apparaat. Die leent ze bij "aangepast lezen". Daar hebben ze wel veel, maar deze dus nog niet. Balen dus. :(

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2009, 07:12

Hier staan een heleboel titels van boeken op Daisy Rom die bibliotheek Breda uitleent

http://tiny.cc/OGyqa

Misschien heb je daar wat aan om ideeën op te doen?

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Jul 2009, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 03 Jul 2009, 10:35

Dank je wel Dettie. Daar heb ik al een fiks aantal pagina's van doorgespit. Maar ik ken die boeken niet. De meesten lijken me detectives en thrillers, ook veel kinderboeken. "Aangepast lezen" waar zij de schijfjes van krijgt heeft ook een gigantische catalogus online, maar ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet! Ik word er tureluurs van.
Daarom vraag ik of iemand iets gelezen heeft, dat mogelijk iets voor haar kan zijn. En dan hoop ik dat ze het ook hebben.

Voor haar hersenbloeding zocht ik al boeken voor haar uit. Toen was het al moeilijk, omdat ze vaak iets kreeg, wat ze toch niet mooi vond. En hoe dikwijls ik ook zei: "Vertel me voor u het terug stuurt of het iets was of niet", ze vergat het steeds. Als ik dan kwam was het van : "Oh, ik heb die boeken terug gestuurd hoor, ik vond er niks aan." "Welke dan?" "Ja dat weet ik niet meer." Zucht!

Soms weet ze nu niet eens wat ze aan het lezen is. "Ik lees nou iets, dat gaat allemaal over het menselijk lichaam. Allemaal beschrijvingen hoe alles in elkaar zit, hoe het functioneert..." Dat was haar beschrijving van "Perenbomen bloeien wit" :? Dat schijfje bleek achteraf gewoon in haar stapel te zitten, dus wat ze dan wel aan het lezen was? De keer erop waren ook de Perenbomen alweer ongelezen retour. Maar dat was misschien ook wel te moeilijk, achteraf bezien.

Haar therapeute blijft aandringen, dat ze moet lezen. Mogelijk gaan haar hersens met die training nog vooruit. Ze las ook altijd zo graag. Dus vandaar mijn vraag.

Fijn dat jullie meedenken!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jul 2009, 11:34

Ik krijg het idee dat het niet veel uitmaakt wat ze leest, ze onthoudt het toch niet??
Ik heb even zitten snuffelen, maar het is me te veel om alles door te kijken. En heel veel heb ik niet gelezen, er zijn veel streekromans, veel actiethrillers.
Deze kwam ik tegen..

Nelleke Noordervliet: altijd roomboter
Vonne van der Meer?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 03 Jul 2009, 11:52

Ja het maakt haar wel uit wat ze leest. Het is het moment van lezen zelf, dat haar plezier verschaft. Daarom moet het ook niet te lang duren voor ze er weer "in" zit. Echt onthouden doet ze pas als er spanning in zit.

Vonne van der Meer, daar heb ik ook even aan gedacht, maar dat heb ik zelf niet gelezen. Zou dat wat zijn? Ik moet toch wat proberen hè. Die zal ik dan maar laten komen.

En Marjo, of wie dan ook... ga toch niet heel die lijst doorspitten! Dat is enorm veel werk!

Ik dacht zelf ook nog aan De jongen in de gestreepte pyama. Heb ik zelf ook nog niet gelezen en ik weet dus niet of dat wat is. (Ik heb ook nog niet nagekeken of ze die wel hebben.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2009, 12:11

De 'strandboekjes' van Vonne van der Meer zijn wel leuk en niet te moeilijk.
Het gaat over een vakantiehuisje 'De duinroos' waar steeds mensen in komen die hun eigen verhaal hebben. Je kan het proberen. Veel mensen vinden het lekkere boeken.

De jongen in de gestreepte pyama gaat over een concentratiekamp

Dit is de beschrijving van Biblion
De Duitse Bruno verhuist met zijn familie in 1943 naar 'Oudwis', een vreemde plaats waar niet ver van hun huis mensen in gestreepte pyjama's achter een hek wonen. Bruno snapt er niets van. Hij gaat op onderzoek uit en sluit vriendschap met Shmuel, die aan de andere kant van het hek woont. In deze roman voor jongeren/volwassenen worden de jodenvervolging en de vernietigingskampen vanuit een verrassend standpunt bekeken: dat van een kind dat weliswaar een militair als vader heeft, maar van de gruwelen van het concentratiekamp niets begrijpt. Door Bruno's onschuldige vragen en het geweld en de verschrikking die de auteur met minimale woorden suggereert, wordt het boek nog indringender dan als dit alles onomwonden beschreven zou zijn. Wel gaat Bruno's naiviteit soms wel heel ver: is het geloofwaardig dat een zoon van een Duitse commandant nauwelijks weet wie de Fuhrer is? Bruno's onwetendheid en zijn vriendschap met de joodse Shmuel drijven de roman en Bruno's leven tot een noodlottig einde dat wederom suggestief wordt beschreven en de lezer uitnodigt zijn eigen conclusies te trekken. Een heel mooi, aangrijpend en bijzonder boek. Vrij kleine druk. Vanaf ca. 14 jaar.

Ik zit ook ineens te denken aan de pater Cadfael verhalen, beetje detective-achtig geschreven door Ellis Peters. Die vind ik zelfs niet eng en dat wil wat zeggen! Ik weet alleen niet of die op zo'n daisy schijf te krijgen zijn.

Of de verhalen van Frank Groothof? Over Vincent van Gogh enz. Het zijn eigenlijk verhalen voor kinderen maar wel erg leuk, die zijn inclusief CD, dat hebben ze vast ook met CD geschikt voor zo'n daisyapparaat.
Zie http://tiny.cc/Of8tX

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2009, 12:26

En boeken van Catherine Cookson, die vond ik vroeger wel lekker weglezen. o.a. Tilly Trotter trilogie meen ik me te herinneren.

Het pauperparadijs staat ook op de lijst van de bieb in Breda. Vond ik een erg mooi boek. Non-fictie overigens.

Of Chocolat van Joane Harris (heeeeel klein beetje fantasy)
http://tiny.cc/ZT6Mi

Of dat boek Het meisje met de parel van Tracy Chevalier
(weet niet of ze dat op zo'n daisyding hebben)

Dettie

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 28 Jul 2009, 19:58

Mijn grootmoeder is bijna blind. Ze heeft altijd graag gelezen, en vroeger zocht ik in de bib altijd boeken uit de Grote Letterbibliotheek voor haar uit. Plattelandsdingen en over de oorlog las ze graag, maar ze deed niet moeilijk. Op den duur ging ook dat niet meer, en dan is ze overgeschakeld op audioboeken van Licht en Liefde (doet me heel erg denken aan de catalogus waar jij het over hebt, berdine) Sinds ze in een tehuis zit, ligt dat echter moeilijk, omdat ze zelf de speler alleen maar kan bedienen met de aan en uit knop en dat het vaak audiodocumenten zijn van vijftien uur na elkaar. Onbegonnen werk om dan terug te vinden waar ze zat.
Dus koop ik haar tegenwoordig geregeld audio-cd's, en download ik (illegaal, niet mooi, dat weet ik, maar anders blijf ik het onbetaalbaar vinden) boeken. Helaas ben ik daar niet zo'n goeie in om al die titels te vinden en de jongen van wie ik ooit hulp kreeg, krijg ik niet meer te pakken.

Mijn grootmoeder geniet tegenwoordig erg van jeugdboeken, ze zijn relatief eenvoudig en er zit vaart in. Ik gaf haar al boeken van Roald Dahl, Thea Beckman, kocht "de jongen in de gestreepte pyama" voor haar, en haalde de Harry Potters van het net. Vindt ze schitterend. Ik gaf haar ook Oscar en oma Rozerood, iets van Nicci French. Ze vindt het allemaal geweldig, maar houdt eigenlijk nog het meest van mooie jeugdboeken. Misschien is dat een tip?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 28 Jul 2009, 20:53

Dank je wel Elvira.
Deze oude dame heeft een Daisy apparaat. Dat onthoudt precies waar ze gebleven is. Van alle cd's die ze tot nu toe op dit apparaat heeft beluisterd. Daar kwam ik achter omdat ik er eentje terug moest sturen omdat er volgens haar alleen maar: "Einde van het boek" op stond. De helpdeskmedewerker legde mij uit dat dat betekent dat ze dat boek al eens beluisterd heeft en hoe ze de cd weer naar het begin kan "terugspoelen" indien ze het nogmaals wil lezen. Wat jammer dat jouw oma niet zo'n apparaat heeft.
In dit Daisy apparaat kun je niet willekeurig welke cd stoppen. Maar ze kan er eindeloos veel lenen van de stichting "Aangepast lezen". Ze hebben een online-catalogus. Die is voor iedereen te bekijken, dus misschien heb jij daar nog wat aan, om ideeën op te doen. Laat je niet misleiden door de eerste pagina, waar staat dat er nog geen gegevens op staan. Gewoon aan de zijkant weer op online catalogus klikken.

Inmiddels gaat het lezen al veel beter. Ondanks het feit dat haar verteld is dat haar geheugen niet meer zal verbeteren, weet ze mij nu 's morgens toch te vertellen, welk boek ze aan het lezen is en waar het over gaat. Op het moment zijn dat reisboeken over fietstochten (Van vuur naar ijs van Marcia v.d. Meer) en historische romans (b.v. Porcia, de vrouw van Brutus van A. van Beuningen). Die zijn hartstikke spannend. Zozeer dat ze al om 21.00 uur naar bed gaat (ze leest alleen in bed) en dikwijls pas om 23.30 uur ophoudt. Met moeite!

De jongen in de gestreepte pyjama heb ik zelf nu ook gelezen. Dat staat al op de wenslijst. Verder heeft ze een detective liggen van Broeder Cadfael. Eerst maar eens kijken of ze dat aan kan. Ik kan er zo nu en dan wel een jeugdboek tussendoor doen, maar als ik zie hoe het nu gaat, zit ze binnen de korste keren terug op haar oude leesniveau.

Geweldig dat dat lezen haar toch weer een stap verder heeft geholpen en dat ze er zoveel plezier aan beleeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2009, 14:41

Wat lezen al niet kan doen zeg! Mooi verhaal berdine.
Begrijp ik er nu uit dat ze weer zelf leest of luistert ze nog steeds de boeken?

Groetjes
Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 29 Jul 2009, 20:52

Nee, nee, ik noem het lezen, maar het is luisteren. Ze ziet nog maar met één oog en dat ziet slechts 30%. Ze kan wel lezen met een vergrootglas maar dat is behoorlijk lastig.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Nov 2009, 23:58

Zou de biografie van Helen Keller iets zijn?
Het is een voorzichtige vraag.

Tiba.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 10 Dec 2009, 23:06

Ze gaat nog steeds als een speer. Elke week één à twee boeken! Niet aan te slepen dus.
Tiba: de biografie van Helen Keller heeft ze nu ook al uit. Bedankt voor de tip!
Dettie: je noemde eens de Tilly-reeks van Catherine Cookson. Daarvan heeft ze nu deel 2 in huis. Als Cookson haar blijft bevallen, kunnen we nog een tijdje vooruit!
Ik wissel de avonturen af met reisverhalen en historische romans en af en toe iets wat hier voorbij komt en dat me wat lijkt. Negen van de tien boeken worden goedgekeurd, dus ik doe het niet zo slecht. Het blijft lastig om te kiezen puur op twee regels inhoudsbeschrijving.
Een paar van jullie tips staan nog op de wenslijst en een paar hebben ze (nog) steeds niet, helaas.
Tot zoverre in elk geval bedankt!

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 11 Dec 2009, 01:14

En wat dacht je van 'De Hobbit' van Tolkien. Voor jong en oud.

mira

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 11 Dec 2009, 16:24

Dat is fantasy. Niks voor haar, helaas. Maar bedankt voor de tip!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Dec 2009, 16:45

berdine schreef:Ze gaat nog steeds als een speer. Elke week één à twee boeken! Niet aan te slepen dus.
Tiba: de biografie van Helen Keller heeft ze nu ook al uit. Bedankt voor de tip!
Dettie: je noemde eens de Tilly-reeks van Catherine Cookson. Daarvan heeft ze nu deel 2 in huis. Als Cookson haar blijft bevallen, kunnen we nog een tijdje vooruit!

Tot zoverre in elk geval bedankt!


Leuk berdine dat je ons op de hoogte houdt.

Als Catherine Cookson bevalt dan kan ze inderdaad nog even voort, die vrouw heeft rijen boeken geschreven.

Je doet het zeker goed als negen van de tien boeken haar bevallen!

Groetjes
Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 10 Dec 2010, 22:01

Een voorzichtige vraag: hoe gaat het met die lieve oude dame?

mira

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 11 Dec 2010, 13:55

Prima, Mira! Ze heeft al weer heel wat afgelezen. Een aantal Wilbur Smith boeken over piraten e.d. Meestal haakt ze wel af bij een derde boek van een reeks.
Dan wat streekromans en nog al wat "waargebeurde" verhalen, over uitgehuwelijkte islamitische meisjes b.v.
Vaak, als je in bibliotheekcatalogi kijkt, of bij Bol.com, krijg je aanverwante titels te zien en zo kom je van het een op het ander. Van echte thrillers en detectives houdt ze niet, te moeilijk om alle details te onthouden. En boeken met veel verhaallijnen zijn ook lastig.
Reisverhalen en dan bij voorkeur van de wereldfietsers zijn favoriet. Helaas zijn er daar niet eindeloos veel van.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten