Hoe doen jullie dat?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Hoe doen jullie dat?

Berichtdoor Bookiewurm » 29 Jun 2007, 10:09

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Mensen in mijn omgeving vinden dat ik veel en snel lees, dan kom ik hier op de site en dan zie ik dat het maar ee fractie is van wat jullie allemaal lezen!
Dus mijn vraa is hoe doe jullie dat?
Hebben jullie allemaal een cursus snellezen gedaan? Lezen jullie 24 uur per dag? Werken jullie voor een uitgever? Vertel me jullie geheim :P
Ik ben benieuwd, Maaike

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2007, 10:18

Nee we werken niet voor een uitgever maar ik lees wel heel snel.
Kan er ook niets aan doen. Maar zo veel als Marjo haal ik ook niet..
Eigenlijk lees ik alleen 's avonds ín bed en soms 's ochtends ook.
Maar ook niet echt uuuren. Snap het zelf af en toe ook niet dat ik dan toch nog zoveel weglees.

groetjes
Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2007, 11:50

Ik denk dat we allebei wel snel lezen, Bernadet!!
En sommige boeken lezen ook sneller dan andere, daar kun je moeilijk een vinger op leggen.
Ik denk dat het bij mij heel veel het feit is dat ik nooit tv kijk, dat scheelt zoveel tijd! Overdag kom ik er ook nauwelijks toe, soms een uurtje..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2007, 12:53

ja dat ook, ik kijk ook nooit tv maar in de avonduren lees ik ook niet, dus wat dat betreft scheelt het voor mij niet.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Jun 2007, 13:45

Over het algemeen lees ik heel snel, tenzij het echt moeilijke boeken zijn. Of wanneer ik een bespreking maak. Dan doe ik het wat rustiger aan. Lees vooral op de verplaatsing naar de werkvloer.

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 29 Jun 2007, 15:21

Hopelijk is het niet omdat je in de file staat :) maar lekker met de trein reist.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 29 Jun 2007, 15:35

Ik lees vooral 's avonds en de vrijdagnamiddag als mijn zelfgekozen vrije namiddag. Soms gaat het vlug, soms heel traag.... Het is eigenlijk afhankelijk van het boek. Is het vlot geschreven, spannend, boeiend,.... Da, lees ik vlug een boek uit. Is het minder boeiend, doordrammend,.... dan kan het weken duren eer het uit is. Ik zit op een gemiddelde van een 50-tal boeken per jaar, vind dat zelf een mooi gemiddelde.

Inge

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 29 Jun 2007, 17:38

Ik lees ook vrij snel, maar kan het niet altijd zo vlot combineren. Ik lees veel en graag op de trein, of steevast een uurtje voor ik ga slapen. En ja, sommige boeken vliegen nu eenmaal enorm. Ik denk dat ik aan een gelijkaardig gemiddelde zit als Inge, iets meer misschien, omdat ik twee volle maanden vakantie heb (leve het onderwijs) en dan verslind ik nogal wat :)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 29 Jun 2007, 20:14

Mag ik ook iets in de groep gooien, Maaike? ;)

Ik kan heel snel lezen, maar ik heb ontdekt, dat me dat geen voldoening geeft. Boeken verslinden die lekker vlot weg lezen en die ik na een week al weer vergeten ben? Dat vind ik zonde van de lees- en leeftijd die me nog gegeven is.. :roll:

Ik probeer de boeken die ik wil lezen zo bewust mogelijk uit te kiezen en er vervolgens veel aandacht aan te geven: er achteraf nog over na te denken, ze soms nog een keer te herlezen, er een verslag of analyse van te maken, recensies te lezen van anderen over het boek. Als iets me heel goed bevalt: nog iets van dezelfde schrijver te lezen.

Toen ik pas bij de Leestafel was, verwonderde ik me ook over de grote aantallen boeken die anderen lazen per week. Mijn grote leeshonger spoorde me aanvankelijk aan daarin mee te gaan. Inmiddels heb ik ontdekt, dat ik mezelf daar geen dienst mee bewijs. Ik voelde me er door opgejaagd en genoot niet meer van mijn boeken.

Iedereen heeft nu eenmaal andere behoeften/gewoonten/wensen. Ik ben weer terug bij die van mij: in alle rust genieten van een mooi boek en daarnaast ook ruimte en tijd nemen voor mijn andere hobby's. En daar voel ik me goed bij. :)
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 30 Jun 2007, 07:40

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit hé.
Ik hou wel van een aantal "snellezers-tussendoor" zodat mijn stapeltje dan weer eens vermindert. :lol:

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Jun 2007, 14:46

Nou, ik weet wel hoe jullie dat doen..gewoon niet leestafelen, dat scheelt ook enorm!
Wat een rust hier..saai hoor.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Jun 2007, 17:44

- Als ik niet zou leestafelen, zou ik meer tijd hebben om te lezen :D :D , want in de gedichies (opzoeken, typen, proberen te begrijpen, soms proberen te becommentariëren) kruipt nogal wat tijd.
- maar als ik niet zou leestafelen, zou ik minder zin krijgen in lezen, want juist Leestafel geeft zoveel leuke/interessante informatie :D :D .

Van een paradox gesproken ;) .

Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 30 Jun 2007, 17:55

Ik denk dikwijls.....pf al die berichten.... maar als er dan eens weinig komen zit ik steeds uit te kijken of er geen bericht bijgekomen is :lol: :lol:

Er zou een waarschuwing bij leestafel moeten staan.....

OPGEPAST, LEESTAFEL IS ZEER VERSLAVEND. ALLEEN OP DE WEBSITE / FORUM KOMEN ALS JE IMMUUM BENT VOOR GOEDE VERSLAGEN

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Inge

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Jun 2007, 18:04

Ha die Inge!
Maar gelijk heb je :D :D :D :D .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2007, 12:28

Librije schreef:Ik kan heel snel lezen, maar ik heb ontdekt, dat me dat geen voldoening geeft. Boeken verslinden die lekker vlot weg lezen en die ik na een week al weer vergeten ben? Dat vind ik zonde van de lees- en leeftijd die me nog gegeven is..

Ja maar ik lees ook snel en heb niet het idee dat ik lees puur om te lezen,
oftewel om zoveel mogelijk boeken gelezen te hebben. Vaak weet ik nog waar ze over gingen. Een enkele keer niet maar dat is dan omdat het boek zelf niet veel was waarvan ik wél veel verwacht had.

Librije schreef:Ik probeer de boeken die ik wil lezen zo bewust mogelijk uit te kiezen en er vervolgens veel aandacht aan te geven: er achteraf nog over na te denken, ze soms nog een keer te herlezen, er een verslag of analyse van te maken, recensies te lezen van anderen over het boek. Als iets me heel goed bevalt: nog iets van dezelfde schrijver te lezen.

jajajajaja herkenbaar :-)
Ik kan nog dagen doordenken over een boek. Dat had ik bijvoorbeeld bij De voorlezer van Schlink, en de curryworst van Uwe Tim en kapitein Corelli of zelfs bij de bedrijfsnamenfabriek en en en. Herlezen doe ik zelden, alleen Gloed heb ik herlezen en dat dan nog meer om de mooie zinnen. Soms moet een boek ook bezinken om er sowieso al een verslag van te kúnnen te maken.

Librije schreef:Toen ik pas bij de Leestafel was, verwonderde ik me ook over de grote aantallen boeken die anderen lazen per week. Mijn grote leeshonger spoorde me aanvankelijk aan daarin mee te gaan. Inmiddels heb ik ontdekt, dat ik mezelf daar geen dienst mee bewijs. Ik voelde me er door opgejaagd en genoot niet meer van mijn boeken.

Ja dat hoor ik van meerdere mensen dat ze er 'de zenuwen' van kregen.
Ik heb eerder dat ik het lekker vind dat er nog zoveel boeken zijn die ik kán gaan lezen. Die me mooi lijken en kan soms ook heerlijk een middagje hier op leestafel weer eens oude boekverslagen lezen en denken o ja, als ik dat boek eens tegenkom...

Librije schreef:Iedereen heeft nu eenmaal andere behoeften/gewoonten/wensen. Ik ben weer terug bij die van mij: in alle rust genieten van een mooi boek en daarnaast ook ruimte en tijd nemen voor mijn andere hobby's. En daar voel ik me goed bij.

Ja precies, ieder leest op zijn/haar manier. Zolang je er maar plezier in hebt en blijft houden!

Groetjes
Dettie

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 05 Jul 2007, 23:14

Ik krijg gelukig niet de zenuwen van die recensies en discussie; verbazing en verwondering hadden tot nog toe de overhand. Al die boeken waar ik nog nooit van gehoord heb en zoveel boeken op mijn leeslijst gezet...
Het is erg leuk om te lezen hoe jullie het doen, al die boeken lezen! Het waarom en wanneer is me inmiddels ook aardig duidelijk aan het worden! Om dezelfde reden als ik! Dus ben ik toch maar eens gaan rekenen en ook lees aardig wat boeken weg, alleen ik merk dat ik nog wat aarzelend ben in het maken van een nieuw topic over een door mij gelezen boek. Ik vind het gemakkelijker om te reageren op een reeds bestaand bericht en ook dat doe ik (nog) niet altijd.
De aankomende 6 weken heb ik voor het eerst in jaren een lange vakantie! Dus hopelijk ga ik toekomen aan al die boeken die liggen te wachten, hoewel wachten :roll: , lonken is meer op z'n plaats!
Nu ga ik eerst verder in Nachttrein naar Lissabon. Dus Gregorius en Amadeu de Prado gaan lekker mee naar bed!
Weltrusten! :sleeping:

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Jul 2007, 23:34

alleen ik merk dat ik nog wat aarzelend ben in het maken van een nieuw topic over een door mij gelezen boek. Ik vind het gemakkelijker om te reageren op een reeds bestaand bericht en ook dat doe ik (nog) niet altijd.


Niet aarzelen, maar doen, bookiewurm. Ik begrijp dit volkomen, maar vooral niet denken dat anderen er zoveel meer vanaf weten, anders had ik hier nooit een topic geplaatst!
Heerlijk dat je nu zo'n lange vakantie hebt en zoveel gaat lezen :D .

Hartelijke groet. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2007, 09:34

Precies, Tiba..we zijn hier allemaal gewone lezers, en net zoals jij graag onze tips leest, zullen wij graag de jouwe lezen.
Dat meningen verschillen, nou ja dat weet je, en dat wordt hier ook regelmatig bevestigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 06 Jul 2007, 09:41

Dit is juist het leuke hier.... We zijn allemaal "gewone" lezers. Tja, de ene kan als iets meer literair analyseren dan de ander. Maar je moet hier niet supergeleerd zijn om iets te kunnen zeggen.
Ik weet van mezelf dat ik dikwijls niet uit mijn woorden kom, als het over boeken gaat. Dikwijls maak ik de stomste opmerkingen. En toch heeft hier nog niemand om mij gelachen of het in het belachelijke getrokken. Hier telt ook mijn mening....

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2007, 09:55

Hier telt ook mijn mening....


Jazeker wel! Dankzij jou heb ik toen "Hoe kluts ik een muts" gelezen, een heerlijk boek en Evanovich ga ik ook een keer proberen.
Dankzij Tiba heb ik "De dingen" van Perec gelezen.
Dankzij Marjo oneindig veel boeken.
Danzij Librije lees ik nu Het overspelige gras
Dankzij janna De wandelaar gelezen
Dankzij Roel Herman Hesse gelezen'
Dankzij berdine ga ik De oude slaaf en de bloedhond lezen.
Dankzij Rutger ben ik bezig in Wilhelm Meisters leerjaren
enz enz enz

Dus Bookiewurm gewoon schrijven hoor, we vinden het altijd prettig om te lezen over een boek!
We zijn gewoon verslaafd aan lezen.. :D

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Jul 2007, 11:15

Ha, wat lees je veel :D :D :D .

Tiba.

chanel
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 Apr 2007, 16:28
Locatie: Noord-Brabant

Berichtdoor chanel » 17 Jul 2007, 12:15

Ik heb jaren gelezen in een stevig tempo.

Tegenwoordig doe ik veel langer met een boek, ik heb het idee dat ik me nu pas echt over kan geven aan het genieten. Vaag omschreven misschien, maar voor mij werkt het fijn. :D


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten