Librije schreef:Ik kan heel snel lezen, maar ik heb ontdekt, dat me dat geen voldoening geeft. Boeken verslinden die lekker vlot weg lezen en die ik na een week al weer vergeten ben? Dat vind ik zonde van de lees- en leeftijd die me nog gegeven is..
Ja maar ik lees ook snel en heb niet het idee dat ik lees puur om te lezen,
oftewel om zoveel mogelijk boeken gelezen te hebben. Vaak weet ik nog waar ze over gingen. Een enkele keer niet maar dat is dan omdat het boek zelf niet veel was waarvan ik wél veel verwacht had.
Librije schreef:Ik probeer de boeken die ik wil lezen zo bewust mogelijk uit te kiezen en er vervolgens veel aandacht aan te geven: er achteraf nog over na te denken, ze soms nog een keer te herlezen, er een verslag of analyse van te maken, recensies te lezen van anderen over het boek. Als iets me heel goed bevalt: nog iets van dezelfde schrijver te lezen.
jajajajaja herkenbaar
Ik kan nog dagen doordenken over een boek. Dat had ik bijvoorbeeld bij De voorlezer van Schlink, en de curryworst van Uwe Tim en kapitein Corelli of zelfs bij de bedrijfsnamenfabriek en en en. Herlezen doe ik zelden, alleen Gloed heb ik herlezen en dat dan nog meer om de mooie zinnen. Soms moet een boek ook bezinken om er sowieso al een verslag van te kúnnen te maken.
Librije schreef:Toen ik pas bij de Leestafel was, verwonderde ik me ook over de grote aantallen boeken die anderen lazen per week. Mijn grote leeshonger spoorde me aanvankelijk aan daarin mee te gaan. Inmiddels heb ik ontdekt, dat ik mezelf daar geen dienst mee bewijs. Ik voelde me er door opgejaagd en genoot niet meer van mijn boeken.
Ja dat hoor ik van meerdere mensen dat ze er 'de zenuwen' van kregen.
Ik heb eerder dat ik het lekker vind dat er nog zoveel boeken zijn die ik kán gaan lezen. Die me mooi lijken en kan soms ook heerlijk een middagje hier op leestafel weer eens oude boekverslagen lezen en denken o ja, als ik dat boek eens tegenkom...
Librije schreef:Iedereen heeft nu eenmaal andere behoeften/gewoonten/wensen. Ik ben weer terug bij die van mij: in alle rust genieten van een mooi boek en daarnaast ook ruimte en tijd nemen voor mijn andere hobby's. En daar voel ik me goed bij.
Ja precies, ieder leest op zijn/haar manier. Zolang je er maar plezier in hebt en blijft houden!
Groetjes
Dettie