Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 23 Mar 2008, 14:40

OK, ik geef jullie voor een groot gedeelte gelijk. Over smaak valt niet te twisten maar misschien wel over de kwaliteit. Als het alleen over smaak zou gaan zouden recensenten geen droog brood verdienen.
Mooie dag verder, ik heb visite.
Pieter

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Apr 2008, 11:04

Marcella Baete: Ik ga dood aan jou.
Ik had het kunnen weten met zo'n titel, dat het geen boek voor mij zou zijn. Dat gezwijmel.. nee.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 02 Apr 2008, 19:22

Marjo schreef:Marcella Baete: Ik ga dood aan jou.
Ik had het kunnen weten met zo'n titel, dat het geen boek voor mij zou zijn. Dat gezwijmel.. nee.


Niet doen, Marjo :shock:

Een boek waar ik wel 150 bladzijden ver in ben maar nu door de ongelooflijke ellende maar niet verder mee ga: De joodse Messias van Grunberg. Je vraagt je af of je zo ver mee moet gaan met het gefingeerde extreme lijden van de brave, naïeve romanheld met een onwaarschijnlijk domme en egoïstische moeder die op de kafttekst wordt beschreven als een hartstochtelijke vrouw. Wie heeft dit boek gelezen en heeft het zin om toch door te gaan?
Pieter

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Apr 2008, 20:11

www.leestafel.info/boekenarchiefGH/productssimple1.html

Hier vind je een verslag van mij en een van Petra. Kun je alsnog een besluit nemen.

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2008, 12:58

Andrew Miller met Casanova Verliefd..nee, boeide van geen kanten. Het is een fictieverhaal met enkele feiten vermengd. Casanova wordt verliefd op een jong meisje, en zij geeft geen krimp. Daar kan hij niet tegen.
En ik dus ook niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2008, 13:03

Hier staat nog een kort verslagje van dat boek Marjo.

http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=299

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 05 Apr 2008, 14:08

Marjo schreef:www.leestafel.info/boekenarchiefGH/productssimple1.html

Hier vind je een verslag van mij en een van Petra. Kun je alsnog een besluit nemen.


Bedankt Marjo
Ik denk dat ik maar niet meer verder lees. Wat me opvalt is dat zowel Petra als jij niet veel over die vrij langdurende escalerende ellende na die besnijdenis schrijft. Maar dat vond ik al te veel worden
Hg. Pieter

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2008, 19:11

Ik kreeg Norman Mailer in handen, het boek over Hitler "Kasteel in het woud' heet het. Wat een verschrikkelijke zeurpiet is die Mailer! Ik dacht echt dat het de moeite waard zou zijn, maar als het na honderd pagina's nog maar alleen gaat over wie met wie gaat en ook nog hoe..nee, kan dit dikke boek lekker terug naar de bieb.
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Apr 2008, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 10 Apr 2008, 19:28

Bedankt Marjo, weer één minder van de 2000 die ik nog moet lezen :)
Pieter

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2008, 09:47

Ik kreeg een boek in handen waar men erg lovend over was:
"we moeten het even over Kevin hebben" van Lionel Shriver.
Dit zegt de flap:
Nadat haar bijna 16-jarige zoon op zijn highschool acht mensen heeft vermoord, kijkt zijn moeder in brieven aan haar man terug op diens kindertijd in een poging een verklaring voor zijn gedrag te vinden.

Waarom stond het me tegen? Eerst al de vorm, brieven aan de man, met een zelfbeklagerig toontje. Ik kreeg het idee dat ze kost wat kost de schuld niet bij de opvoeding wilde leggen terwijl ze tegelijk dacht dat het daar toch ook wel aan zou liggen. Ze is tekort geschoten.
Deze subjectieve toon irriteerde me. Misschien had ik het verhaal wel boeiend gevonden als het verhaal gewoon in de onpersoonlijk vorm verteld zou zijn. Maar dit, nee, weg met dat boek.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Mei 2008, 11:22

Ik ga op zoek naar een ander boek van hem..


Ik vond Heldenjaren van hem érg mooi, over een student die tussen de studie en het échte leven eigenlijk alleen maar toeschouwer is, en niet aan de echte wereld wil beginnen.

Ik lag toen ik het las plat in bed na het herstellen van een operatie, en die vage tussenwereld die het boek beschrijft sloot precies aan bij hoe ik me voelde,
dus ik accocieer het erg met die tijd, ik zou het eigenlijk nog een keer moeten lezen.

Groeten
Wil

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2008, 13:51

Over wie heb je het nu Wil?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Mei 2008, 15:09

Over iets wat jij schreef over Thomese, dat je wel meer van hem zou willen lezen. Ik tipte je dus boek,

Maar..ik zie nu dat ik vermoedleijk op een oude pagina van dit topic heb gerageerd, en zó slaat het nergens op...
sorry.

Groeten
Wil

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2008, 08:10

Niccolo Ammaniti (van "ik ben niet bang") schreef "zo God het wil"..
Er mankeert niets aan de stijl, maar het verhaal kon me niet boeien. Het gaat over een vader en een zoon die tegen de omstandigheden in en goed en eerlijk leven proberen te leiden. De vader is een klein crimineeltje, die in de gaten gehouden wordt door de instanties; valt hij in de fout dan is hij zijn zoon kwijt. Zijn opvoeding is op zijn minst bizar, maar het gaat pas fout als de jongen een jaar of twaalf is. Goed fout..
Ik heb meer dan 100 pagina's gelezen, maar die mentaliteit, van de vader en de kornuiten, ik wil dat niet lezen. Heb dus even diagonaal het verhaal tot me genomen en ik ben er klaar mee. Niet eerlijk tegenover de schrijver, maar zo'n variatie van 'In cold blood' is niks voor mij.

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2008, 16:58

Men was enthousiast over het boek van Alice Hofman. 'Blauw dagboek'. Maar ik vind het een vreselijk traag zeurboek. Weg ermee.
Toch meen ik dat ik een ander boek van haar wel kon waarderen, maar heb even geen zin om het na te kijken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2008, 18:28

Hoffman heeft veel geschreven maar hier op de site kon ik geen verslag vinden Marjo.
Ik kon alleen Jilliane Hoffman en Mary Hoffman vinden op Leestafel.

Dus... je zal toch zelf moeten zoeken :(

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 10 Jun 2008, 20:13

De ijskoningin? of De waarschijnlijke toekomst?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2008, 20:20

En hier is de website van Alice Hoffman, was het At risk?

http://www.alicehoffman.com/

Dettie

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2008, 21:43

Dan komt alleen 'onder water' me bekend voor. Maar ik heb inderdaad zelf ook geen verslag, dus ik weet het niet. Nou ja, ga er niet wakker van liggen..

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 18 Jun 2008, 15:38

De Speler van Dostojevski,

Ik dacht, ik ben nu zoveel aan het pokeren op internet. Dostojevski is natuurlijk een fantastische schrijver. (vind ik sinds ik misdaad en straf half ;) heb gelezen) Ik moet gewoon een keer een boek lezen over gokkers of pokeraars.

Het was een beetje een tegenvaller. Dit boek is veel gezapiger, mist de sprankelendheid, de ironie en het absurde. De hoofdpersoon is heel boeiend, maar zijn omgeving nietzo...

Voer voor later, misschien tijdens een lange vakantie. Wel een boek om echt voor te gaan zitten en zonder afleidingen te lezen.
levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2008, 15:49

Hendrik schreef:Dit boek is veel gezapiger, mist de sprankelendheid, de ironie en het absurde


Meen je dat nou Hendrik? Het is in mijn ogen juist een erg ironisch en absurd verhaal.
De vrouw die achter elke man aanholt die mogelijk rijk zal worden, de oude vrouw die ziek is en waarvan iedereen hoopt dat ze doodgaat vanwege de erfenis, en die komt ineens langs met alle gevolgen van dien. De vlijmscherpe analyse van Dostojewski over het gedrag van een gokker...
Het was bijna een klucht te noemen.

Waarom vond jij het niet sprankelend, ironisch en absurd?

Dettie
die het leuk vindt je weer te 'zien' hier!

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 18 Jun 2008, 16:32

Dettie schreef:
Hendrik schreef:Dit boek is veel gezapiger, mist de sprankelendheid, de ironie en het absurde


Waarom vond jij het niet sprankelend, ironisch en absurd?

Dettie
die het leuk vindt je weer te 'zien' hier!


Dankje, het is ook leuk om hier weer wat rond te kijken.

Ik weet niet waar het aan ligt, gebrek aan snelheid (mijn eigen leestempo ook). Misschien aan het moment dat ik het las, misschien drong het niet goed tot me door. Het is toch zo'n boek om heel geconcentreerd te lezen.

Maar ik geloof je meteen.
levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 19 Jun 2008, 07:58

De oefenaar van Louis Ferron. Zo negatief en cynisch en zo intellectueel. Welke masochist heeft dit helemaal uitgelezen?
Pieter

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Jun 2008, 11:44

Ha Pieter,

Deze van hem niet gelezen, maar diverse anderen wel. Ferron is voor mij een groot en bijzonder schrijver. Maar je hebt gelijk, het is zwarte romantiek ten top. Daar moet je van houden.

Dat lees je ook uit het citaat op zijn website (die door zijn vrouw, de schrijfster Liliane Blom wordt verzorgd nu hij overleden is). Uitspraak van Ferron: Ik ben een achteruitstrevend mens die contact zoekt met wat verloren is gegaan.

Misschien moet je dan eens Karelische Nachten proberen? Een klein juweel.

Nadat ik De trilogie Gekkenschemer, Het stierenoffer en De keisnijder van het Fichtenwald had gelezen, ben ik meteen achter de alleen nog tweedehands verkrijgbare omnibus aangegaan. Deze boeken laten me niet meer los, die blijven in het hoofd hangen als donkere, dreigende wolken. Het is voer voor denkers.

PieterW schreef:De oefenaar van Louis Ferron. Zo negatief en cynisch en zo intellectueel. Welke masochist heeft dit helemaal uitgelezen?
Pieter

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 19 Jun 2008, 12:38

Na 100 en nog wat bladzijden geef ik "journal d'un curé de campagne" van Bernanos maar op. Het kan me niet genoeg boeien om er die grote stapel die op me ligt te wachten voor te laten liggen en de overpeinzingen van die priester maken bij mij niet genoeg los. ik vrees dat het mij toch iéts te gedateerd is.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten