Woordenboek der Nederlandsche Taal online

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Woordenboek der Nederlandsche Taal online

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2007, 12:27

Woordenboek der Nederlandsche Taal online

25 januari 2007 - Het Woordenboek der Nederlandsche Taal is nu al
toegankelijk via de website van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie. Er zijn ongeveer 400 duizend woorden in het naslagwerk terug te vinden.

Aan het misschien wel grootste woordenboek ter wereld is 134 jaar door het Leidse instituut gewerkt: de eerste woorden werden gerubriceerd in 1864, de laatste in 1998. Sindsdien verscheen het Woordenboek der Nederlandsche Taal - niet te verwarren met de Dikke van Dale - op cd-rom. Maar Tanneke Schoonheim van het instituut zegt dat verspreiding van de schijfjes tot het verleden behoort. "De laatste jaren zijn er enorme sprongen gemaakt op het internet. Software is verbeterd en machines kunnen steeds meer dataverkeer aan. Dus is besloten het woordenboek op het web te zetten."

Het WNT onderscheidt zich vooral door de vele verklaringen en citaten
waarmee de context van woorden te achterhalen is. "Maar mensen hoeven niet bang te zijn dat ze steeds door vijftien pagina's tekst heen moeten ploegen als ze dat niet willen", zegt Schoonheim. "Wie een woord opvraagt krijgt eerst de basisverklaring, en pas als de optie 'citaten' aanklikt, komt die informatie tevoorschijn."

De website http://wnt.inl.nl/ wordt in de lucht gehouden met subsidie van de Nederlandse en Vlaamse overheid. Betekent dit het einde voor Van Dale? "Zeker niet", zegt Schoonheim. "We mikken weliswaar op dezelfde doelgroep van studenten, wetenschappers en taalliefhebbers, maar Van Dale richt zich op modern Nederlands en spelling, ons woordenboek is een naslagwerk waarin alle Nederlandse woorden tot 1921 zijn verwerkt. In drie aanvullende boeken staan woorden tot 1976." Een woord als 'zappen' is daarom nog niet opgenomen, maar 'computer' en 'stationcar' wel. Het naslagwerk zal steeds verder worden uitgebreid.

Op termijn zal de online databank bovendien worden aangevuld met
neologismen. Maar eerst is het de beurt aan het Vroegmiddelnederlands
Woordenboek, dat in april toegankelijk wordt. In de tweede helft van 2007 of begin 2008 komen daar het Middelnederlandsch en het Oudnederlands Woordenboek bij. Schoonheim verzekert gebruiksgemak: "Gebruikers van de website kunnen straks via één zoekmachine door al die woordenboeken heen."

(HOP)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 27 Jan 2007, 14:50

Ideaal voor het lezen van bv. Het Psalmenoproer........
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Jan 2007, 14:56

Zie ook mijn column over het WNT onder Columns.


Gert

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Jan 2007, 00:40

Het lijkt me een schitterend initiatief, maar geen gemakkelijke site om te gebruiken... in elk geval voor mij niet gemakkelijk :? , maw ik kan er geen weg mee :cry: :cry: .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2007, 09:58

Je moet je even inloggen, het is gratis en dan kan je elk woord intypen wat je wilt en dan krijg je een hele rij 'betekenissen', een uitleg waar het woord vandaan komt, hoe het vroeger geschreven werd enz.
Heel erg interessant maar het heeft mij altijd getrokken Oud Nederlands, de uitspraak, de betekenissen, de oorsprong en ga zo maar door.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Feb 2007, 12:07

tiba schreef:Het lijkt me een schitterend initiatief, maar geen gemakkelijke site om te gebruiken... in elk geval voor mij niet gemakkelijk :? , maw ik kan er geen weg mee :cry: :cry: .

Tiba.


Ik zal proberen je de weg te wijzen van stap tot stap. Ik moest eerst ook even oefenen.

1. http://wnt.inl.nl/ intikken op je adresbalk. Dan kom je (als je geregistreerd bent in een scherm met de regel

Ga direct naar het woordenboek Daarop klikken.

2. Er komt dan een schermpje: basiszoeken. Dat geeft niet veel. Het is leuker en boeiender om te klikken op uitgebreid zoeken in de bovenbalk.

3. Dan vul je bij trefwoord rechts het woord in dat je wilt zoeken: bijvoorbeeld huiveren. Je klikt op Start zoeken in de onderbalk.

4. Je komt nu in een scherm met bovenin huiveren (onderstreept)
Als je daarop klikt kom je in een volgend scherm.

5. Daar vind je de betekenissen die je zoekt. Ik zou dan ook nog even de subbetekenissen en citaten aanvinken. Dan heb je de hele pagina zoals die ook in de boekeditie stond.

Het is een fraaie gelegenheid om kennis te nemen van een van de belangrijkste boeken in het Nederlands. Als literatuurliefhebber eigenlijk onmisbaar, vind ik.

Het duurt wel even voor de verschillende schermpjes zijn geladen, tenminste op m'n laptop.

Veel succes ermee, Tiba en alle anderen.

Gert

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Feb 2007, 13:28

Bedankt , Gert, voor deze uitgebreide uitleg.
Ik ben erin geslaagd in te loggen, want dat was het probleem... ze wilden mijn email eerst niet! Nu dus blijkbaar wel.
Ik heb je aanwijzingen opgevolgd en jaaaa, het lukt allemaal!

Nogmaals bedankt.

Groetjes. tiba.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten