Nieuw in 2007: de boekenmachine

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Nieuw in 2007: de boekenmachine

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2007, 18:55

Nieuw in 2007: de boekenmachine

De Espresso zet in 2007 geen koffie meer, maar wél boeken.
Espresso is immers de naam van een gloednieuwe boekenmachine die in 2007 in verschillende Amerikaanse boekhandels en bibliotheken zijn opwachting zal maken.
Het door het New Yorkse bedrijf On Demand Books ontwikkelde apparaat kan intussen 2,5 miljoen boeken in zijn digitaal geheugen opslaan. Vervolgens is het slimme ding, met één druk op de knop, in staat om in slechts zeven minuten twee geheel afgewerkte boeken te fabriceren. De Espresso kan in eender welke taal afdrukken, zij het met een limiet van 550 pagina's per boek.
Achter het ambitieuze opzet schuilen de fameuze 78-jarige uitgever Jason Epstein en Dane Neller. Epstein heeft de laatste tijd al veel lansen gebroken voor printing on demand. On Demand Books borduurt verder op technologie die zes jaar geleden al tot ontwikkeling werd gebracht. Hun inhoud putten ze voorlopig uit rechtenvrije werken via Google en andere Open Content Alliance-kanalen.
Op dit moment heeft de Espresso één miljoen Engelstalige werken paraat. Volgens On Demand Books wordt drukken naargelang de vraag een van dé uitdagingen van het toekomstige boekenvak. Het bedrijf koestert het boude plan om binnen vijf jaar elk verschenen boek via de Espresso te kunnen reproduceren.
Het apparaat komt vanaf februari 2007 onder meer te staan in de New York Public Library, maar zou ondertussen ook al zijn diensten bewijzen in de Egyptische bibliotheek van Alexandrië. Wil je bij je thuis aan de slag? Dan tel je toch gauw 50.000 dollar neer voor de Espresso.

Bron: De papieren man
http://papierenman.blogspot.com/2007/01 ... ne_02.html

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2007, 19:59

Er staan meer interessante dingen op die blog waar je dit artikel ook vindt.
Maar die machine..iedere bieb eentje, en niemand hoeft meer te wachten op een samenleesboek. Alhoewel, het zal wel kopen worden, en dan klinkt het verhaal vast anders!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Jan 2007, 10:49

tja, krijg de link niet geopend, nog altijd problemen met mijn modem. De ene keer wilt hij wel, de andere keer niet. Soit.
Drukken ze die boeken dan effectief af of gebruiken ze een digitaal boek het zogenaamde E-boek?
Zou ik echt wel eens willen proberen zo'n E-boek. Kunnen we een deel van de bossen laten staan.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 12:06

Wat ik eruit begrijp drukken ze de boeken af.

je hebt wel sites Inge waar e-boeken op staan. Zal wel eens zoeken.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 07 Jan 2007, 13:20

die e-boeken, misschien ben ik ouderwets, maar ik lees eigenlijk niet graag grote hoeveelheden tekst op scherm, dus wellicht ben ik niet zo goed voor de bossen... ik vind het tastbare aan zo'n boek wel zo prettig.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 14:38

Ja ik kan het ook niet van het scherm af een boek lezen. Vind het vreselijk.
Lekker met een boek op de bank of in bed. (En daar is m'n computer wel een beetje te groot voor).

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Jan 2007, 18:30

Als je echt van een pc uitgaat natuurlijk wel maar er bestaan al e-boeken die maar het formaat hebben van een roman. Dat lezen vanaf een scherm is ook niet vergelijkbaar met een gewoon scherm. Je kunt het een beetje vergelijken met een pda. Je hebt wel een backlight maar da's niet zo scherp als bij een computerscherm én het hangt er dan nog vanaf welk pc-scherm je hebt. Een plasmascherm is al véél rustiger om van te lezen dan een gewoon pc-scherm.
Ik zou het wel willen proberen maar vind het nog te duur en te moeilijk om nederlandstalige boeken te vinden.

Inge


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten