Eventjes in Belgïe

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Eventjes in Belgïe

Berichtdoor Roel » 25 Sep 2006, 21:02

Hallo allemaal,

Ik laat jullie hierbij weten dat ik vanaf volgende week twee weken vakantie heb en dan eventjes van vr 6 t/m wo 11 oktober in België verblijf. Om precies te zijn: 3 dagen Leuven, 3 dagen Gent.
Dan ben ik niet online.

groeten,
Roel

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Sep 2006, 22:24

Zo, lekker cultuur snuiven, of ga je meer op de gastronomische toer? Veel plezier in ieder geval!
Gent schijnt leuke tweedehandsboekwinkeltjes te hebben overigens..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2006, 08:43

Ha rotor dat klinkt goed, ik wens je alvast veel plezier!

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Sep 2006, 08:53

Prettige vakantie en vermaak je in Belgie!!!!!!!

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 26 Sep 2006, 10:11

Fijne vakantie Roel. Het is heerlijk Boontjes scoren in die twee steden. Of wordt het Daisne, Elsschot, Ruyslinck etc. etc.?
Heel veel plezier.

groetjes, Irene

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 27 Sep 2006, 15:35

Hallo allemaal,

Dank voor jullie warme reacties.
Ik ga er als schrijver heen. Dat wil zeggen, ik ga mijn indrukken van Leuven en Gent gedurende deze 6 dagen op papier zetten. Het worden dan 2 essays, denk ik.
Cultuur snuiven, maar gastronomisch genieten ook, ik zal zeker typische gerechten van daar proberen!

groeten,
Roel

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Okt 2006, 14:16

Ha Roel, ik zie dit bericht nu pas. Veel plezier in België!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2006, 15:38

Hij komt vlak bij jou Tiba! Misschien zie je hem nog voorbij schuiven!

Ben wel erg benieuwd naar je belevenissen rotor, het klinkt goed.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Okt 2006, 11:56

Hallo allemaal,

Het waren schitterende belevenissen in Leuven en Gent. Als jullie me nou vroegen welke van de twee het meest verrassende qua aanblik is, dan zeg ik Leuven. Waarom? In Leuven overkwam het me vaker dat als ik een hoek rondde, ik ineens een bijzonder doorkijkje had. In Gent heb je dat minder, omdat je daar eigenlijk het bekende tegenkomt, de typische oude gevelrijen aan de oude haven. Zo had ik in Leuven een unieke kijk op het stadhuis, vanuit een smal straatje. Ondanks dat Gent, net als Leuven een echte studentenstad is, werd ik in Leuven er meer geconfronteerd dan in Gent. Niet dat ik Gent geen studenten gezien heb, die waren er genoeg, maar in Leuven, in de binnenstad ademde ik ook het studentenleven in, zeker ook 's avonds waar de studenten in de kroegen aan de oude markt verdwenen. Dat had ik 's avonds in Gent niet. Misschien komt dat ook omdat dit alles zich om een vrij beperkte ruimte afspeelt. En hoe kon ik de op mij affietsende studenten op het grote plein vergeten.
In Leuven heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de universiteitshal, die niet voor gewoon publiek open is, binnengelopen en zelfs door gedrongen in de promotiezaal (er stond op het punt een promotie te beginnen). Heel bijzonder als je over die mameren tegels loopt, is dat je de wijsheid voelt en hoort gonzen in die hoge gangen.
Ik heb daar ook het stadhuis bezocht en diverse kerken.
In Gent was de St Baafs een absoluut hoogtepunt; daar ben ik misschien wel in totaal 2,5 uur verdeeld over 3 bezoeken geweest. In ben dol op gothiek en barok en vooral wat betreft barok kwam ik ongehoord aan mijn trekken. Hoewel ik de stijl van de gebroeders van Eyk minder waardeer, was ik compleet onder indruk van de achtergronden van het meesterwerk het Lam Gods wat uit diverse panelen bestaat. Een audiotoer van 50 minuten (een hoorn aan je oor) was heel verlichtend en leerzaam. Daarentegen was ik ontroerd door het visioen van Franciscus van Assisi van Rubens. Heel mooi, heel warm ook geschilderd.
Het Gravensteen, een echt middeleeuws kasteel is ook absoluut een bezoek waard.
Ook heb ik een van de oudste wijken van Gent bezocht, het Patershol. De stad Gent gaat aan de ene kant prat op het erfgoed van de geschiedenis, maar als aan de andere kant er met flappen gewapperd wordt, happen zonder blikken of blozen toe. Dat hier in deze eeuwenoude buurt moderne appartementen complexen verrijzen is een echte gotspe. Ik sprak met twee oude gentenaren, die zaten te genieten van de stilte, in de tuin van het ouderencentrum, dat de buurt de buurt niet was, dat de rijken het hier hard waren aan het overnemen. Allerlei kunstenaars, fotograven betrekken de panden of laten er detonerende nieuwbouw verrijzen. Het schijnt nu al het culinaire hoogtepunt qua authentieke gerechten van Gent zijn, wat alleen mensen met veel geld lokt en dan vraag me af wat dan een Thais restaurant daar doet?
In Leuven boffen de studenten enorm, dat de universiteit Leuven hen laat wonen in het groot begijnhof. Het is haast een madurodamse enclave in de moderne tijd als je er loopt, heel onwezenlijk. Het is fraai, maar het is alleen nog de buitenkant, van de authentieke interieurs zijn alleen nog vaak de trappen en betimmeringen over, de rest is aan de wensen van de studenten aangepast. En duur dat zulke huisjes zijn! In het Klein begijnhof zag ik dat een projectontwikkelaar er eentje aanbod voor bijna een half miljoen euro!
Ja, ik heb de dagen in Leuven en Gent allemaal lopen doorgebracht, heel vermoeiend, maar daardoor kwam ik op plaatsen waar ik anders niet was geweest. Zo was de voettocht van Gent station naar het hotel zo'n slordige 3 kilometer, zwaar met weekendtas en rugzak, maar daardoor beleefde ik wel de groene oase van het Citadelpark, iets dat ik niet graag had willen missen.
En ja, uiteindelijk bij de FNAC in Gent heb ik nog drie boeken gekocht:
twee romans van Faulkner in het engels en de Nederlandse vertaling van een roman van W.G. Sebald. Die waren tenminste betaalbaar, want de andere boeken waren echt razend duur!
O ja, weet iemand van jullie uit welke bundel dat ongewoon mooie gedicht van Stefan Hertmans, dat op de zijgevel van een pand in Gent staat stamt? Ze hadden bij de FNAC alleen, het complete werk van deze dichter en dat vond ik toch wat te gortig om dat te kopen, omdat ik een gedicht fraai vind.

Groeten,
Roel

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 17 Okt 2006, 14:05

Wat leuk dat je trip naar België zo is meegevallen, Roel.

Wat je zegt over het Patershol in Gent is juist, Roel. Van de vroegere buurt is haast niks overgebleven, wel zijn daar een aantal sjieke restaurants gekomen. Toch een contradictie met wat een arme buurt was.
Het citadelpark is anders niet heel veilig hoor, vooral 's avonds niet.
Kun je de beginverzen van dat gedicht geven, Roel? Dan zoek ik eens of ik het heb. Of weet je anders in welke straat het stond? Is het soms in de St-Pietersnieuwstraat? Daar hangt alleszins een gedicht. Maar ik kom er heel weinig, vandaar dat ik het niet meer weet van wie het is.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Okt 2006, 15:50

Leuk dat je het zo naar je zin gehad hebt. Het klinkt ook allemaal als de moeite waard! Ik ben in beide steden nog nooit geweest, wel in een heleboel andere, an ik kreeg zo het idee dat als je een Vlaamse stad gezien had, je ze allemaal kende. Vaak dezelfde opbouw en zelfs dezelfde architectuur! Maar Gent klinkt dat toch weer anders..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2006, 17:57

Gent is een erg leuke en mooie plaats net als Brugge en Brussel.
Antwerpen vind ik persoonlijk niet zo'n mooie plaats.

Roel ik denk dat overal zulke dingen gebeuren in oude stadswijken.
De jordaan in Amsterdam is ook van volksbuurt getransformeerd tot yuppiebuurt. Veel mooie pandjes werden neergehaald voor luxe (lees dure) appartementen.

Wel een erg leuk verslag van je belevenissen in Vlaanderenland.
Vooral dat je door wist te dringen tot de promotiezaal. Dat zijn de leukste dingen, waar je eigenlijk niet mag komen en het lukt toch!

Het Lam Gods is werkelijk prachtig! Ik heb het in het echt gezien en wij hebben hier een miniatuuruitgave hangen en je blijft kijken, het is schilderij is prachtig gemaakt en er zit een enorm verhaal in en elke keer ontdek je nieuwe dingen. (Helaas is onze miniatuur gewoon een kopie, nep dus.)

We hebben hier ook een soort begijnhof voor de leerlingen/medewerkers van het psychiatrisch ziekenhuis. Daar is het op een of andere manier ook altijd stil en rustig. Er heerst een erg prettige sfeer. Als ik het goed begrepen heb vallen de woningen nu onder monumentenzorg. Bij ons betalen ze echter een zeer laag huurtje.

Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 18 Okt 2006, 10:54

Enthousiast verlag Roel van Vlaanderenland! Leuk dat je Leuven zo mooi vindt. Wij zijn er weleens doorgereden en waren ook gecharmeerd van deze studentenstad. Helaas is het er nog niet van gekomen om deze plaats te bezichtigen. Maar wij hebben, gelukkig, nog een paar vakantiedagen in het vooruitzicht, dus wie weet...
Overigens zijn twee bekenden van ons daar gaan studeren en blijven plakken, dat zegt al genoeg van de sfeer en gezelligheid in die stad.

groetjes, irene

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Okt 2006, 11:26

Hoi Tiba,

Ik denk dat zowiezo elke reis weer een belevenis is; overal zie je weer wat anders. Even een frisse wind laten waaien door hart en geest.

Ik zou 's avond's ook nooit door een park lopen in een mij onbekende stad, trouwens hier in het Maastricht is het niet eens veilig 's avonds in het stadspark! Overdag heb je volgens mij nergens last van, kwam zonnende stellen op het gras en wandels tegen, niks verdachts gezien, heerlijk genoten van al die indrukwekkende bomen. Trouwens wat houdt zich daar 's avonds op? Drugdealers? Junks?

Over het Patershol en zo. Geldt dat ook voor de andere oude wijken van Gent, Tiba, dat daar zo roekeloos mee wordt omgesprongen? Wat ik trouwens ook niet mooi vind en wat je ook steeds meer tegenkomt, is dat gevels van eeuwenoude panden een fris kleurtje krijgen! Het mag dan wel de authentieke kleur zijn, het ziet naar mijn smaak niet uit!

Ja, die straat is het, de St. Pietersnieuwstraat. Volgens mij heette het gedicht "Geluk". Het is dus van Stefan Hertmans.
Waarom kom je nu zo weinig? Te druk?

tiba schreef:Wat leuk dat je trip naar België zo is meegevallen, Roel.

Wat je zegt over het Patershol in Gent is juist, Roel. Van de vroegere buurt is haast niks overgebleven, wel zijn daar een aantal sjieke restaurants gekomen. Toch een contradictie met wat een arme buurt was.
Het citadelpark is anders niet heel veilig hoor, vooral 's avonds niet.
Kun je de beginverzen van dat gedicht geven, Roel? Dan zoek ik eens of ik het heb. Of weet je anders in welke straat het stond? Is het soms in de St-Pietersnieuwstraat? Daar hangt alleszins een gedicht. Maar ik kom er heel weinig, vandaar dat ik het niet meer weet van wie het is.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Okt 2006, 11:31

Marjo,

Leuven en Gent moet je zeker een keer bezoeken. Zelfs al delen de steden dezelfde architectuurstijlen, dan nog wordt je iedere keer verrast, omdat binnen een stijl al heel divers kan zijn. Het stadhuis van Gent is gebouwd in twee periode's de gotische en de renaissance. Tijdens de rondleiding van een uur, heb ik binnen ook die tweedeling kunnen zien. Er waren prachtige pronkzalen en het is ook interessant om eens in de raadzaal, waar de gemeenteraad normaal vergadert, een kijkje te kunnen nemen!


Marjo schreef:Leuk dat je het zo naar je zin gehad hebt. Het klinkt ook allemaal als de moeite waard! Ik ben in beide steden nog nooit geweest, wel in een heleboel andere, an ik kreeg zo het idee dat als je een Vlaamse stad gezien had, je ze allemaal kende. Vaak dezelfde opbouw en zelfs dezelfde architectuur! Maar Gent klinkt dat toch weer anders..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Okt 2006, 12:14

Hallo Bernadet,

Brugge ben ik al drie keer geweest en Brussel ook een keer of twee. Hoezo vind je Antwerpen niet zo'n mooi? Ik wil daar ook binnenkort een keer daarna omdat het historisch een van de mooiste centrum's heeft van België! Volgens mij net zo rijk als Gent, misschien nog rijker. Maar Antwerpen zal natuurlijk, net als Gent zijn moderne kanten kennen. Gent heeft ook op het gebied van moderne architectuur ook prachtige voorbeelden te bieden. Er is niet voor niks een architectuurgids van Gent uitgekomen.

Spreek me er niet van, Bernadet, het slopen van oude, historische panden gebeurt helaas overal. Ja, dat had ik gehoord, dat De Jordaan, tegen wordt geinvaseerd is door Yuppen. Gelukkig dat de prachtige herenhuizen aan de Keizersgracht, Prinsengracht e.d. nog in volle glorie te bewonderen zijn. Weet je dat ieder pand er weer qua aanblik anders uit ziet! Zo rijk aan diversiteit, zoals met een trap, met zijtrappen, met glas in de deur, zonder glas, met sierlijk handschrift etc

Maar spreekt het Lam Gods je ook aan op de manier waarop het geschilderd is? Zoals ik het te zien heb gekregen, deed het me door het strakke karakter van de verf haast denken aan een foto!
Het verhaal erachter en hoe je de voorstellingen op de panelen moet interpreteren vond ik heel boeiend. Wist je trouwens dat het paneel links onder in het raamwerk van het origineel ook een kopie is! Achteraan rechts in een van de kapellen hangt een kopie, maar een van de panelen van het origineel bevat dus ook een kopie. Het origineel van dit paneel werd gestolen! En de onbekende dief vroeg maar liefst een miljoen belgische Francs, een bedrag wat het bisdom wel wilde betalen, maar waarvoor de gemeente geen toestemming voor gaf. Waarschijnlijk zal het wel nooit meer terugkomen of de dief moet wroeging krijgen.
Nou, Bernadet je boft dat je je ogen erop kunt uitkijken; het is een fascinerend meesterwerk.

Ik denk dat het voor mensen werkzaam zijn in de psychiatrie heel belangrijk is dat ze in een rustige omgeving kunnen werken, net zoals de patienten, die rust alleen maar ten goede kan komen.

Bernadet schreef:Gent is een erg leuke en mooie plaats net als Brugge en Brussel.
Antwerpen vind ik persoonlijk niet zo'n mooie plaats.

Roel ik denk dat overal zulke dingen gebeuren in oude stadswijken.
De jordaan in Amsterdam is ook van volksbuurt getransformeerd tot yuppiebuurt. Veel mooie pandjes werden neergehaald voor luxe (lees dure) appartementen.

Wel een erg leuk verslag van je belevenissen in Vlaanderenland.
Vooral dat je door wist te dringen tot de promotiezaal. Dat zijn de leukste dingen, waar je eigenlijk niet mag komen en het lukt toch!

Het Lam Gods is werkelijk prachtig! Ik heb het in het echt gezien en wij hebben hier een miniatuuruitgave hangen en je blijft kijken, het is schilderij is prachtig gemaakt en er zit een enorm verhaal in en elke keer ontdek je nieuwe dingen. (Helaas is onze miniatuur gewoon een kopie, nep dus.)

We hebben hier ook een soort begijnhof voor de leerlingen/medewerkers van het psychiatrisch ziekenhuis. Daar is het op een of andere manier ook altijd stil en rustig. Er heerst een erg prettige sfeer. Als ik het goed begrepen heb vallen de woningen nu onder monumentenzorg. Bij ons betalen ze echter een zeer laag huurtje.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Okt 2006, 12:20

Hoi Irene,

Ja, het zijn dan ook steden om in te kunnen genieten, om door de stof der tijden door te dringen. Leuven centrum vind ik charmenter dan Gent centrum, omdat in Leuven je het idee krijgt, dat alles dichter op elkaar staat, in Gent centrum is het veel wijdser en dat gaat ten koste van de intimiteit, maar Gent speelt dan weer op andere zaken in.
Zeker Leuven aandoen.
Ik heb op de oude markt in Leuven naast de kotmadam gezeten en daar mijn frieten opgegeten, omdat na achten alle restaurants tjokvol zaten.

irene schreef:Enthousiast verlag Roel van Vlaanderenland! Leuk dat je Leuven zo mooi vindt. Wij zijn er weleens doorgereden en waren ook gecharmeerd van deze studentenstad. Helaas is het er nog niet van gekomen om deze plaats te bezichtigen. Maar wij hebben, gelukkig, nog een paar vakantiedagen in het vooruitzicht, dus wie weet...
Overigens zijn twee bekenden van ons daar gaan studeren en blijven plakken, dat zegt al genoeg van de sfeer en gezelligheid in die stad.

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2006, 12:58

Ik ben niet zo'n weggaander, ik "moet" eind van de maand al naar Luxemburg-stad..en dan heb ik het wel weer gehad voorlopig. Maar ik zal het onthouden Roel..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2006, 13:11

AfbeeldingGraslei

Afbeelding

Korenlei

Afbeelding

De Boekentoren van de Universiteit, ontworpen door prof. Henry van de Velde en voltooid in 1940, herbergt meer dan twee miljoen boeken op zijn zesentwintig verdiepingen (Adres: Rozier).

Afbeelding

Deze wijk, die vlakbij het Gravensteen ligt, heeft zijn middeleeuwse structuur behouden.
Het stratenpatroon en de kleinschalige bebouwing zijn hiervan sprekende voorbeelden.
Naast een groot aantal merkwaardige gevels en enkele waardevolle geklasseerde gebouwen treft men hier ook restaurants aan.

Allemaal Gent
Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 18 Okt 2006, 13:22

Leuk, die foto's. Krijg je een beetje vakantiegevoel van!
Ik "mag"gelukkig nog een paar dagen weg: lezen kun je immers elders ook Marjo...

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2006, 13:41

Nee, Irene, dat kan niet. Ik ga niet op vakantie om te lezen, vind ik zonde van de andere omgeving. Die wil ik dan zien, en goed ook!
Manlief krijgt er nog spijt van...en hij is ook geen lezer, dus dat werkt niet.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 18 Okt 2006, 21:54

Hallo Roel,

Na wat zoeken toch iets gevonden over het gedicht van Stefan Hertmans:

Een oud klaslokaal inspireerde hem tot het schrijven van Gelukstraat, Gent uit de bundel Annunciaties (1997). Dit gedicht tooit nu, in de Sint-Pietersnieuwstraat, een zijgevel van het Kunstencentrum Vooruit als onderdeel van de Poëzieroute.


Ook een toevalligheid: Stefan Hertmans woonde van 1981 tot 1999 in de buurt van het Patershol in Gent. Invloed van deze buurt is te vinden in zijn gedichten.
Allemaal gevonden op de site van literair.gent (staan veel interessante dingen op!):
http://www.literair.gent.be/html/lexico ... =5&AID=374

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Okt 2006, 20:47

Ik ga veel te weinig weg, zou wel meer willen, maar het geregel heb ik een beetje een hekel aan. Liefst zou ik zo met de knapzak op stap willen, maar ja dat gaat niet.
Luxemburg-stad ben ik geweest. Sterker nog heb ik toen met mijn broer een fietstocht door Luxemburg gemaakt. Dat was prachtig, alleen minder was dat we daar op een snelweg moesten fietsen. Ze kennen daar geen fietspaden. Dat was best wel een enge ervaring, dat razende verkeer dat vlak langs je heen vloog; daarom lette ik maar meer op de bloeiende bloemen in de berm rechts van mij.
Maar Luxemburg-stad is heel bijzonder, door de verschillende niveau's.

Marjo schreef:Ik ben niet zo'n weggaander, ik "moet" eind van de maand al naar Luxemburg-stad..en dan heb ik het wel weer gehad voorlopig. Maar ik zal het onthouden Roel..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Okt 2006, 20:49

Bernadet,

Bedankt voor de prachtige foto's!
Waar heb je die vandaan.
Soms van Flickr?

groeten,

Roel

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Okt 2006, 20:53

Hoi Tiba,

Geweldig, dank voor het speurwerk!

Ja, het ging over een oud schooltje, dat herinner ik me nog.
Omdat ik hoognodig naar mijn hotel moest, heb ik het niet overgeschreven, anders had ik dat zeker gedaan!

Als zijn andere gedichten ook van zo'n hoogniveau zijn, wordt een accute Stefan Hertmans liefhebber!

Ik zal eens een kijkje nemen op de site van literair Gent.

groeten,

Roel


tiba schreef:Hallo Roel,

Na wat zoeken toch iets gevonden over het gedicht van Stefan Hertmans:

Een oud klaslokaal inspireerde hem tot het schrijven van Gelukstraat, Gent uit de bundel Annunciaties (1997). Dit gedicht tooit nu, in de Sint-Pietersnieuwstraat, een zijgevel van het Kunstencentrum Vooruit als onderdeel van de Poëzieroute.


Ook een toevalligheid: Stefan Hertmans woonde van 1981 tot 1999 in de buurt van het Patershol in Gent. Invloed van deze buurt is te vinden in zijn gedichten.
Allemaal gevonden op de site van literair.gent (staan veel interessante dingen op!):
http://www.literair.gent.be/html/lexico ... =5&AID=374

Groetjes. Tiba.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten