Info Romans

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Timo
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 Sep 2006, 20:13

Info Romans

Berichtdoor Timo » 05 Sep 2006, 20:16

Hey,

Ik ben van nature geen boekenlezer, maar ik doe het wel graag. Nu moet ik voor school 3 romans lezen van éénzelfde auteur of rond een bepaald thema (bijvoobeeld de oorlog, fantasy, ...).

Kan iemand mij een bepaalde auteur eenraden en ook misschien 3 boeken? Liefst één uit zijn beginperiode, het 'midden' en een meer recent boek. Ik moet 2 van de 3 bespreken, dus geef misschien ook aan welke het interessantst zijn om dit te doen.

Of als je goede romans kent over hetzelde thema.

Let wel: ik moet ook de auteur (of 1 van de 3 bij de thema boeken) bespreken, dus het is best dat ik daar veel info over kan vinden en ook nog vandaag in de kranten en blaadjes enzo. Hij moet dus nog actief zijn, zeg maar en het MOET een Nederlandse of Vlaamse auteur zijn.

Ik weet dat het misschien wat veel gevraagd is, maar ik hoop dat ik hier een reactie op krijg, want ik wil niet achteraf teleurgesteldzijn omdat ik van mezelf een slechte keuze heb gemaakt :(

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2006, 20:20

Als je een auteur kiest kun je dat het beste zelf doen. Wij kennen jouw snaak niet. Stel dat ik zeg dat ik Erwin Mortier een goed keus vind (vind ik toevallig ook) dan kan jij best meteen reageren van "Beh, die niet.."
En wat een thema betreft, lees je graag over oorlog? Welke dan? Een moeten die drie dan ook geschreven zijn door een nederlandstalige auteur?
Is fantasy een thema trouwens?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 05 Sep 2006, 20:52

Dit lijkt mij haast niet te doen. Over een en hetzelfde thema van één auteur, die ook nog eens zo veel geschreven moet hebben dat je er een uit het begin, een uit het midden en een van recente datum moet hebben. Welke auteur blijft nou zo'n beetje zijn hele leven over hetzelfde schrijven? Een bepaald genre zoals fantasy, dat zou kunnen.

Timo
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 Sep 2006, 20:13

Berichtdoor Timo » 05 Sep 2006, 21:02

berdine schreef:Dit lijkt mij haast niet te doen. Over een en hetzelfde thema van één auteur, die ook nog eens zo veel geschreven moet hebben dat je er een uit het begin, een uit het midden en een van recente datum moet hebben. Welke auteur blijft nou zo'n beetje zijn hele leven over hetzelfde schrijven? Een bepaald genre zoals fantasy, dat zou kunnen.


Neeeh, het is of alles over eenzelfde auteur, of over eenzelfde thema. Beiden tesamen is idd bijna onmogelijk :)

Maarja, geef maar wat voorbeelden van wat jij graag leest, dan zal ik zelf zien of het wat is.

Ik ben wel voor veel onderwerpen te vinden, dus stem maar wat voor. Je zou er me enorm mee helpen :lol:

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Sep 2006, 21:06

Ik weet niet hoe oud je bent, Timo.
In Vlaanderen lezen veel jongeren Dirk Bracke, is voor zo'n 14-15-16 jaar schat ik. Valt wel onder jeugdliteratuur.
Moeten het romans voor volwassenen zijn?

Groetjes. Tiba.

Timo
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 Sep 2006, 20:13

Berichtdoor Timo » 05 Sep 2006, 22:32

Jah, dirk Bracke ken ik. Maar ik zit in het zesde middelbaar (België) en ben zelf 16, dus heb ik liever volwassen romans. Bracke is idd meer een jeugdauteur. Toch bedankt voor het vermelden :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Timo op 05 Sep 2006, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 05 Sep 2006, 22:42

Ik hou wel van Rascha Peper (maar of iedereen daarmee hier akkoord is ... :p) Van haar las ik Rico's vleugels, Spaans hondje, Wie scheep gaat... en nog wel wat, maar ik kan er niet direct op komen.

Verder is er veel te vinden rond oorlog, soms met erg originele invalshoeken. Zo gaat bijvoorbeeld 'de ontdekking van de curryworst' van Uwe Timm over WOII


Bernlef vind ik ook speciaal, met als absolute favoriet "Hersenschimmen' maar verder ook Eclips en Meeuwen, om er maar twee andere te noemen. Kan je ook veel kanten mee uit voor boekbesprekingen.

't is maar wat je interessant vindt natuurlijk...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Timo
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 Sep 2006, 20:13

Berichtdoor Timo » 05 Sep 2006, 22:51

lol, bedankt voor de reacties. Maaruh, ik ben niet echt op zoek naar boeken over WO2, ik gaf het gewoon als voorbeeld van een thema.

Ik zal eens wat opzoekwerk doen over alle auteurs die hier vermeld zijn geweest. Toch leuk als er veel mensen op mn topic reageren :mrgreen:

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Sep 2006, 23:13

Van Rascha Peper las ik alleen "Russisch blauw" omdat het hier ooit het samenleesboek was. Ik vond het zeer de moeite waard.
De commentaren erop vind je hier, Timo:

http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=153

Er staan op de site en het forum nog andere boeken van haar.

Misschien is Kader Abdolah ook een idee? Is wel een Iraniër die in het Nederlands schrijft. Valt toch ook onder Nederlandse schrijvers!
Een aantal boeken van hem vind je op de site en het forum.

Misschien kun je bij hem wel de evolutie volgen als beginneling in het Nederlands, die worstelt met de taal en zeer eenvoudig schrijft, tot iemand die meer en meer onderlegd is.
Is maar een idee hoor.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Sep 2006, 09:56

Meer dan je denkt Berdine. Zowiezo oeuvre bouwers bijten zich vaak vast in een of twee thema's die dan in wel 10 romans helemaal uitgemolken worden. Bv eenzaamheid of emigratie.

berdine schreef:Dit lijkt mij haast niet te doen. Over een en hetzelfde thema van één auteur, die ook nog eens zo veel geschreven moet hebben dat je er een uit het begin, een uit het midden en een van recente datum moet hebben. Welke auteur blijft nou zo'n beetje zijn hele leven over hetzelfde schrijven? Een bepaald genre zoals fantasy, dat zou kunnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2006, 10:24

je hebt Marga Minco die in al haar boeken over de tweede wereldoorlog schrijft, met namen over de joodse mensen.

Je hebt Gerard Reve die in bijna al zijn boeken over homoseksualiteit schrijft (behalve in de Avonden)

Wat Marjo noemde Erwin Mortier die in veel van zijn boeken het Vlaamse leven beschrijft.

ik denk nog even verder na

bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 06 Sep 2006, 15:25

Thema Godsdienstwaanzin?

Knielen op een bed violen - Jan Siebelink
Waanzee - Robert Haasnoot


Weet iemand nog een derde? Misschien van een allochtone auteur?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2006, 16:06

De laatste dagen - Arjan Visser als derde titel? (heb het boek niet gelezen)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2006, 17:15

Of je kan ook
Kees de jongen van Theo Thijsen
Bint van Bordewijk

gaat over kinderen op school zijn wel 'oude' schrijvers maar wel mooie boeken.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2006, 17:21

Boeken waarin muziek belangrijk is

Anna Enquist - Het meesterstuk
Margriet de Moor - De virtuoos
Maarten't Hart - Het woeden der gehele wereld

bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 06 Sep 2006, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2006, 17:34

Boeken die zich afspelen in voormalig Nederlands Indie

Het lied en de waarheid - Helga Ruebsamen
De stille kracht - Louis Couperus
Bezonken rood - Jeroen Brouwers (heftig boek)
Bandoeng-bandung - F. Springer


Boeken die zich afspelen in Ierland

Zoeken naar Eileen - leon de winter
Ierse nachten - Simon Vestdijk
en ik wist er nog een maar weet hem ineens niet meer

Boeken over vaders en zonen

Karakter - Bordewijk (mooi)
Indische duinen - Adriaan van Dis
Koot graaft zich autobio - Kees van Kooten
De aansprekers - Maarten 't Hart

Boeken die zich afspelen in België

De tweeling - Tessa de loo (in het plaatsje Spa)
Kartonnen dozen - Tom Lanoye (Vlaanderen St. Niklaas)
Twee koffers vol - Carl Friedman (Antwerpen)
Naar Merelbeke - Stefan Hertmans

Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2006, 19:36

Nou, als Timo nu nog niets met jullie tips kan, dan weet ik het niet meer. Wat zijn jullie actief geweest!
Het is eigenlijk een heel leuke opdracht, drie boeken van een enkele auteur (Dimitri Verhulst! Ook leuk!) of over een thema..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 06 Sep 2006, 19:41

Thema godsdienstwaanzin:

Bernadet schreef:De laatste dagen - Arjan Visser als derde titel? (heb het boek niet gelezen)


Dat bedacht ik ook net. De schrijver is wel een debutant en misschien nog niet""goedgekeurd" als literatuur. Ik denk dat ze wel goed bij elkaar passen, alle drie over Nederlandse godsdienstfanaten.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 06 Sep 2006, 19:43

Bernadet schreef:Boeken waarin muziek belangrijk is

Anna Enquist - Het meesterstuk
Margriet de Moor - De virtuoos
Maarten't Hart - Het woeden der gehele wereld

bernadet


En ook:

Anja Sicking - Het Keuris kwartet
Annie Van Keymeulen - Bas

Timo
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 Sep 2006, 20:13

Berichtdoor Timo » 06 Sep 2006, 20:27

Woohoo, enorm bedankt voor de reacties, jullie hebben me enorm geholpen!!! Daar waar ik eerst maar weinig keuze had, heb ik nu keuze te over!

Ik zal jullie misschien later nog laten weten welke ik heb gekozen, maar ik zal eerst een aantal ideeën voorleggen aan mijn leerkracht =)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 06 Sep 2006, 20:30

Als je voor een thema kiest en het hier meldt, komen wij waarschijnlijk met nog meer boeken op de proppen. Nu zit ieder voor zich alle kanten uit te denken. :lol:

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Sep 2006, 20:41

Ben heel nieuwsgierig naar je keuze, Timo.

Tiba.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten