Jullie ultieme Lievelingsboek

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Jullie ultieme Lievelingsboek

Berichtdoor piedie555 » 23 Apr 2006, 21:21

Leuk dit forum!
Mijn vraag aan jullie is
Aangezien jullie natuurlijk erg veel lezen en van lezen houden
Hebben jullie misschien 1 echt lievelingsboek?Zeg maar je ultieme lievelingsboek
Dus een boek wat jullie echt heel vaak herlezen hebben?
Die je dus elke keer weer uit je boekenkast haalt of bieb?
Zelf heb ik dat met ( hoewel ik beslist geen konsalik fan ben) Mannen Zonder Gezicht
Op mijn 13e jaar lag dat boek naast mijn moeders stoel, en toen weet ik nog dat ik tegen haar zei:wat is dat voor gek boek met een rare titel? ( op je 13e vind je bijna alles idioot natuurlijk)
mijn moeder zei, het is een heel mooi boek, lees maar op de achterflap dat heb ik toen gedaan en ben het gaan lezen en was toen helemaal verkocht
ik wilde het toen perse ook voor mijn verjaardag hebben, waar mijn ouders nog een hoop moeite voor moesten doen
Ben nu 35 en heb het volgensmij al zo'n 14 keer gelezen
Dus ik ben heel benieuwd of jullie ook zo'n soort lievelingsboek hebben

Hartelijke groetjes Piedie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 23 Apr 2006, 21:28

Een ultiem lievelingsboek heb ik niet. Maar "vogels voor de kat" van Jessy Marijn heb ik nu al zo'n 3-tal keer herlezen. Ook kruistocht in spijkerbroek heb ik al een paar keer gelezen. Zo zijn er nog wel een aantal boeken. Maar als ik 1 boek moet kiezen dan kies ik voor "Hoe kluts ik een muts". Als ik me een beetje blue voel of als ik nood heb aan eens goed lachen, dan is dat boek voor mij het ultieme wapen.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2006, 21:50

Ik heb er twee, die ik toch geregeld herlees. "Waterschapsheuvel" van Richards Adams en ""The Stand" van Stephen King.
Maar ook "Lord of the rings" heb ik al vaker gelezen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Apr 2006, 22:00

Meest herlezen boek...
Uitverkoren van Chaim Potok,

Gloed van Sandor Marai is denkgoede tweede,
en van Marques herlees ik ook regelmatig, maar Uitverkoren heb ik denk ik wel t meest gelezen.
En iedere keer weer mooi.

Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 23 Apr 2006, 23:00

Heel leuk onderwerp Piedie. En mooi hoe je over "mannen zonder gezicht" van Konsalik schrijft!

Er zijn een aantal boeken die ik enkele keren herlas.

Waar ik de mooiste herinnering aan heb is aan 'De stam van de holenbeer' van Jean Auel (deel 1 uit de reeks 'De aardkinderen'), herlas ik een aantal keren (neen, geen 14x!)
En 'De herfst van de patriarch' van Marquez is ook een van de favorieten, herlas ik vaak, nu wel een hele tijd geleden, misschien nog eens overdoen... :D .

Groetjes. Tiba.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 23 Apr 2006, 23:18

Er zijn maar weinig boeken die ik meer dan een keer gelezen heb. Ik weet wel een heleboel boeken die ik een tweede keer zou willen lezen, maar dat komt er op de een of andere manier nooit van. De boeken die ik wel twee keer heb gelezen zijn:

The Grapes of Wrath van John Steinbeck
The Day of the Triffids van John Wyndham
Watership Down van Richard Adams
The Tide of Life van Catherine Cookson
Joop ter Heul van Cissy van Marxveldt
Verdwaalde Vlinders van Gerritje van Janne

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 24 Apr 2006, 07:28

De beproeving van Stephen King. Dit boek heb ik denk al zo'n tien keer gelezen in de loop der jaren.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 24 Apr 2006, 12:42

Als ik even geen puf heb om wat nieuws te lezen vind ik het heerlijk om iets te lezen wat ik al ken..liefst iets wat ik bij wijze van spreken kan dromen,
en waarvan ik weet dat het altijd weer het mooi vind.

een beetje zoals je vroeger als je ziek was de boeken weer las waar je eigenlijkl al te groot voor was.

Hebben julie dat ook, of is dat een persoonlijk afwijking?

groeten,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 12:49

Van kinderboeken is het meest dierbare Gerdientje van W.G. van der Hulst.
Meisjesboeken-de boeken van Cissy van Marxveldt
Montyn van Aleid Kooiman heeft erge indruk op me gemaakt en Gloed is toch wel HET boek.

Eigenlijk herlees ik zelden boeken. Ook niet als ik ziek ben of zoiets. Ik ben altijd veel te nieuwsgierig naar de boeken die nog liggen te wachten.
Ik bewaar ook sommige nieuwe boeken alleen al voor het plezier dat ik die nog kan gaan lezen. Dat is mijn afwijking misschien.

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 24 Apr 2006, 13:07

Ik bewaar ook sommige nieuwe boeken alleen al voor het plezier dat ik die nog kan gaan lezen


ha ha..ja die afwijking heb ik óók nog.
En dan goed in het zicht leggen dat boek.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 14:26

Ja en dan oppakken, beetje bladeren en toch maar weer terugleggen...

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 24 Apr 2006, 16:05

De enigste boeken die ik meerdere keren gelezen heb zijn:
de trilogie van Tolkien (in de ban van de ring), l 'étranger van Albert Camus. Noodlot van Louis Couperus, de voorlezer van Bernard Schlink.
Ik neem me vaak voor om boeken te herlezen, maar in principe komt het er nooit van.
Het enigste boek dat minstens een keer in de week uit de kast komt ( en dat al ongeveer 25 jaar lang!) is het kookboek van Mevrouw Maigret. Dat is koken en lezen tegelijk, wat wil je nog meer!

Groetjes, Irene

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 24 Apr 2006, 17:19

Hartstikke leuk om te horen dat jullie toch wel allemaal zo'n beetje een echt lievelingsboek hebben
Als jullie het niet erg vinden heb ik meteen een aantal titels "gepikt" van jullie die mij voor mezelf leuk lijken om te lezen
Op vakantie gaat trouwens altijd mijn Mannen Zonder Gezicht mee. als back up;
voor als mijn uitgezochte boeken al uit zijn, of tegenvallen

Groetjes piedie

sofie
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Apr 2006, 16:22

Berichtdoor sofie » 24 Apr 2006, 19:06

Het parfum van Patrick Süskind...
Momenteel aan het lezen: "Ex-minnaar" van Herman Brusselmans.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 20:08

Vertel eens waar 'mannen zonder gezicht" over gaat, Piedie!!

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 24 Apr 2006, 21:20

mijn absolute lievelingsboek tot nu toe is "oscar et la dame rose" door eric-emmanuel schmitt. de schrijver heb ik leren kennen via een kennis en ik ben er die nog steeds eeuwig dankbaar voor. ik heb mama de nederlandse vertaling cadeau gedaan voor haar verjaardag en ook zij kan niet ophouden over het boek. het is gewoon prachtig, ik heb erbij moeten lachen en huilen. het is eenvoudig geschreven, pretentieloos, een zwaar thema en toch zo licht, vol levenswijsheid. dat is echt het mooiste boek tot nu toe en ik hoef er geen moment over te denken...

(intussen verslind ik op gezapig tempo het ene na het andere boek van de auteur)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 21:32

Die man is niet populair in Nederland geloof ik..

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 24 Apr 2006, 21:41

Marjo, ik zal het verhaal van de achter flap schrijven
( Dat vind ik al zo mooi!!)

Sergeant-majoor Erich Schwabe, zesentwintig jaar oud maar reeds een geharde oorlogsveteraan, komt in Rusland met zijn slede op een mijn terecht.
Hij heeft geluk, hij leeft nog maar zijn gezicht is onherstelbaar verminkt...
Hij wordt vervoerd naar Bernegg, een klein plaatsje in het Frankenland, waar het kasteel is ingericht tot hospitaal voor gezichtsverwondingen. hier voeren Dr Walter Rush, en Dr. lisa Mainetti een vaak hopeloze strijd om de mannen, die in een genadeloze oorlog voor hun vaderland vochten, weer een nieuw gezicht en zelfvertrouwen te geven




Wat ik zo prachtig aan dit boek vind is dat het heel realistisch is beschreven (want op de andere flap stond , mede door eigen ervaring opgedaan tijdens de 2e wereldoorlog)
Het gaat over een groepje mannen die op dat kasteel in de zelfde kamer liggen
Hun doorzettingsvermogen om er weer zo "normaal mogelijk menselijk"( soms moeten ze wel 46 keer worden geopereerd) uit te zien
Hun onzekerheid over hun partners, of die hen wel terug willen
Het is zo realistisch beschreven over hoe ze samen de jaren in dat zh doorbrengen,de onzekerheid van deze jongens om weer in de maatschappij terug te keren, en dan ook daadwerkelijk terug gaan keren in de maatschappij ( waar heel veel mensen toch niet meer op zitten te wachten, want het is al zo lang geleden en wat is hij veranderd , nee we kennen hem niet meer terug) wat sommigen van deze mannen dan ook niet redden
Maar het is niet alleen kommer en kwel, die mannen krijgen ook natuurlijk een band samen, en vaak worden hun avonturen,ze spoken ook heel wat uit natuurlijk op dat kasteel toch met een dosis humor beschreven
Vooral die Dr Lisa, vind ik geweldig Hoe zij al die kerels onder de tafel brult



Ik heb ooit nog wel eens 2 andere boeken van konsalik gelezen maar die spraken me totaal niet aan
Omdat het niet realistisch was

Ik wil eventueel nog wel een stukje uit het boek over typen als je interesse hebt

groetjes piedie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Apr 2006, 21:51

mijn absolute lievelingsboek tot nu toe is "oscar et la dame rose" door eric-emmanuel schmitt
.

Heel leuk item is dit. Ik heb nog nooit van het boek of de schrijver gehoord, Elvira. Ik zal zeker eens in de bib kijken!
Waarom is de schrijver niet populair, Marjo? Ik vermoed dat je meer over de schrijver weet...

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 22:04

Ik heb al eerder boeken van Schmitt in onze bieb gezocht en er stond er geloof ik eentje. Ik begrijp van Elvira dat er veel meer moeten zijn..

Piedie, ik heb een tijd gehad dat ik Konsalik graag las, maar deze ken ik dus niet. Het klinkt inderdaad interessant, dus het boek komt op mijn lijstje.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 24 Apr 2006, 23:10

Ik heb veel boeken van Konsalik gelezen ( en in huis gehad).
Mannen zonder gezicht komt me , na jouw beschrijving, ook niet bekend voor.
Ga binnenkort eens grasduinen bij de bieb.
Lijkt me een leuke tip voor de vakantiekoffer.

Groetjes, Irene

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 24 Apr 2006, 23:49

Marjo en Irene

Ik ben erg benieuwd welke titels jullie hebben gelezen van konsalik
Misschien heb ik na mannen , niet de goede titel uitgezocht om te lezen
1 boek( ja dat is al weer 10 jaar geleden denk ik, dus weet het niet meer helemaal precies) ging geloof ik over een japans of chinees meisje die opeens dood viel in een restaurant, volgensmij door gif door een rijke machtige kerel
En 1 boek ging over een tsarina in rusland, beiden vond ik in het niet vallen bij mannen zonder gezicht
Misschien ook omdat ik ze te ver gezocht vond, tenminste die van dat dode meisje dan
En weten jullie of er nog zo'n soort onderwerp over de oorlog van konsalik bestaat
Oja in mijn boekenkast ligt ook nog dans van de zwaan, die wil ik dan ook nog lezen

groetjes Piedie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Apr 2006, 08:15

Het enige boek dat ik me nog kan herinneren is "slot van de blauwe vogels", maar dat komt waarschijnlijk omdat ik die zelf heb staan..
Verder is het gewoon te lang geleden. Ik las hem op een gegeven moment niet meer omdat ik ze te oppervlakkig vond.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 25 Apr 2006, 09:52

Hallo Piedie.

Ik moet wel heel erg in het verleden duiken. Het is lang geleden dat ik de boeken van Konsalik gelezen heb. Een paar titels kan ik me nog wel herinneren. In ieder geval van de boeken die mij toendertijd het meeste aanspraken:
Heet als de steppewind, Erika Werner, arts, Liefde aan de don,Wilde vruchten als dessert, de grote dreiging en bloedbruiloft in Praag.
Ook iets met Taiga, heerseres of zoiets.
Verboden offer was, toen ik zo'n jaar of 16 was, mijn eerste kennismaking met deze schrijver. Meteen verkocht. Ik kon indertijd niet wachten tot zijn volgende boek verscheen.
Het slot van de bluawe vogels, dat Marjo in haar kast heeft staan, heb ik ook gelezen. Mannen zonder gezicht, jouw aanrader, waarschijnlijk toch ook. Is wel een van zijn beste!.

Succes met je zoektocht. Je hebt me mooi "verleid"om weer eens een Konsalik in de handen te nemen.

Groetjes, Irene

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 26 Apr 2006, 09:42

'Wuthering Heights' (De Woeste Hoogte) van Emily Brontë.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten