Romans over China

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 18:02

Auteurs: Meihong Xu / Larry Engelmann
Titel: Dochter van China
Een waar gebeurd liefdesverhaal

In dit meeslepende autobiografische boek vertelt Meihong Xu, dochter van de Chinese Culturele Revolutie, in een fascinerend verhaal hoe zij als officier van het Chinese leger verliefd werd op de Amerikaanse docent die zij geacht werd te bespionneren.

Meihong Xu was de partijleiding al jong opgevallen. Daardoor kreeg zij een goede opleiding en ging ze uiteindelijk deel uitmaken van een elitegroepje jonge officieren die, binnen het Chinese systeem van repressie, verraad en zelfkritiek, werd opgeleid om later als spion in het Westen te kunnen functioneren. De elite-officieren moesten niet alleen vertrouwd gemaakt worden met de westerse cultuur, maar ook het Engels volledig beheersen. Dus werden er ook buitenlandse docenten aangetrokken. Zo ontmoetten Meihong en Larry Engelmann elkaar.

Ook buiten de lessen om mocht Meihong met Engelmann omgaan, echter alleen voor zover dat nodig was om informatie uit hem te krijgen die ze moest doorgeven aan haar superieuren. Dat werd problematisch toen de twee verliefd werden. Uiteindelijk leidde dat tot Meihongs arrestatie, ondervraging en oneervol ontslag.

Dan volgt het ongelooflijke verhaal van hoe de twee – met list en bedrog en de hulp van moedige kennissen – erin slagen toestemming te krijgen om te trouwen, waarna ze in een gammel bootje het land weten te ontvluchten.

Dochter van China biedt een indringend beeld van een repressief land waar iedere vriend en kennis een spion kan zijn – maar vertelt ook van de moed van enkelen die bereid zijn het regime te belazeren, om anderen te helpen.

Imprint: Forum
Uitvoering: Paperback, 320 blz.
Oorspr. titel: Daughter of China: A True Story
Vertaling: Jacques Meerman
ISBN: 9022529444

----


Op zoek naar iets anders (googelen) kwam ik dit boek tegen, ook maar even melden dus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 18:16

Zoon van China
He Liyi


He Liyi wilde leraar Engels worden. Hij was nauwelijks afgestudeerd toen Engels de 'taal van de imperialisten' bleek te zijn en hij als 'rechts sujet' naar een werkkamp werd gestuurd. Ontroerende autobiografie én een fascinerend inkijkje in de recente Chinese geschiedenis.

ISBN: 9052405697 paperback omvang: 318 pagina’s, geïllustreerd

----

Dit boek zocht ik eigenlijk

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Mei 2006, 13:43

In een mapje van heel vroeger vind ik dat ik van Pearl Buck ook nog "De donkere bloem" gelezen heb.
Waarover dat ging weet ik totaal niet meer...

Groetjes. Tiba.

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 10 Mei 2006, 07:51

Leuk hoe veel 'Chinese leestips' erbij komen. Ik ben zeker van plan 'Zoon van China' te gaan lezen. Onderstaande kwam ik ook tegen al surfend op het internet (slaapgebrek) maar komt pas over een week uit.

Peking, 1852. Een onzeker meisje uit de verarmde burgerij treedt toe als concubine tot de harem in de Verboden Stad. Na lange tijd te zijn genegeerd baart zij de enige overlevende zoon van de Chinese keizer. Ze is dan voorbestemd om een halve eeuw als keizerin-moeder Tzu Hsi over het uitgestrekte Chinese keizerrijk te regeren. In een tijd van hofintriges, samenzweringen en opstanden ziet Tzu Hsi het als haar taak de dynastie voor de onvermijdelijke ondergang te behoeden. In haar debuutroman schetst de talentvolle Mayli Wen een menselijk portret van de nog altijd verguisde, laatste grote keizerin van China. Haar roman is het machtige relaas van een vrouw die de liefde opoffert en telkens op de hoogste zetel belandt om anderen aan de macht te houden. Mayli Wen, Een Vrouw op de Drakentroon, ISBN 9054292229

Asianshadow
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 22:14

Berichtdoor Asianshadow » 25 Mei 2006, 22:22

Hey cool al deze tips voor Chinese romans. Ik ben zelf gek op boeken die gaan over china. Zelf vond ik Wilde zwanen erg goed.

Als tip heb ik nog:

Dromen van een ommuurde stad door Lisa Huang

Erg goed boek!

groetjes

Jake

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2006, 20:21

Nee, ik heb alleen tot nog toe over China in Lulu Wang's lelietheater gelezen. Daarentegen heb ik wel veel over gezien in films gezien van de fantastische cineast Zhang Yimoe! Zoals Raise the red lantern, Lifetimes en Shanghai triad. Ook de laatste film die ik van zijn hand zag was weer verbluffend "House of the flying daggers".
Ik heb wel twee prachtige Japanse romans gelezen. Yasunari Kawabatta's
Sneeuwland (een poetisch verhaal over de winter en de liefde van man voor een geisha. En het door merg en been gaande Rouw om het vaderland van Yukio Mishima. Daarin pleegt een man harakiri en de schrijver beschrijft dat op onnavolgbare wijze.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2006, 20:31

Ha rotor!
Ja Raise the red lantern was werkelijk prachtig.

Ik vond het boek Kitchen van Banana Yoshimoto ook prachtig. Kitchen is ook de Nederlandse titel. Het verslag daarvan staat hier http://www.leestafel.info/boekenarchief ... mple2.html

Ja en Gail Tsukiyama natuurlijk. De tuin van de Samoerai. Ongelooflijk prachtig.
Het verslag staat hier http://www.leestafel.info/Boekenarchief ... ple11.html
Als je dit boek eens te pakken kan krijgen rotor, ik ben namelijk erg benieuwd hoe jij dat vindt.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Mei 2006, 21:39

Ha Bernadet,

Dat tweede boek wat je noemt, De tuin van de Samoerai wil zeker nog eens lezen. Daar heb ik over gehoord ja.

Bernadet schreef:Ha rotor!
Ja Raise the red lantern was werkelijk prachtig.

Ik vond het boek Kitchen van Banana Yoshimoto ook prachtig. Kitchen is ook de Nederlandse titel. Het verslag daarvan staat hier http://www.leestafel.info/boekenarchief ... mple2.html

Ja en Gail Tsukiyama natuurlijk. De tuin van de Samoerai. Ongelooflijk prachtig.
Het verslag staat hier http://www.leestafel.info/Boekenarchief ... ple11.html
Als je dit boek eens te pakken kan krijgen rotor, ik ben namelijk erg benieuwd hoe jij dat vindt.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2006, 08:47

Jammer dat ik het niet heb, anders kon je het lenen van me.

Bernadet

Asianshadow
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 22:14

Berichtdoor Asianshadow » 14 Jul 2006, 22:17

nog een paar goede boekentips:

Nanjing 1937 een liefdesgeschiedenis door Ye Zhaoyan

is echt een aanrader voor de mensen die houden van Chinese literatuur.

verder:

Een dorp van Steen door Xiaolu Guo

Leven door Yu Hua

Groetjes en veel leesplezier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2007, 18:20

Ik vond een site met heel veel china boeken (niet alleen romans)

http://homepage.akire.nl/boeken/algemeen_china.html

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Jan 2007, 12:38

Goeie tip. Ik ga bijna naar Peking dus daar passen Chinese schrijvers bij.
bij.

vrgr, Desiree

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2007, 13:02

Zij wel! Dat lijkt me geweldig om mee te maken.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Jan 2007, 13:03

Mij ook!

D.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 22 Jan 2007, 19:42

Meegenomen uit de kast van mijn moeder: Mo Yan: Het rode korenveld
Pearl S. Buck: Paviljoen der vrouwen.
In de uitverkoop bij de Bijenkorf: M. Jian: Het rode stof.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 20:59

he bah irene, ik word er zo hebberig van. Vooral Het rode stof....


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten