Welke boeken lezen 17-25 jarigen?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Welke boeken lezen 17-25 jarigen?

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2006, 19:21

Bij bookcrosing stelde iemand deze vraag:

boekenvraag:

Ik werk op een ROC, een school waar middelbaar beroepsonderwijs gevolgd wordt.
Onze leerlingen zijn niet zulke lezers en de grote vraag van onze mediathecaris is altijd: hoe krijg ik die kids nou aan het lezen? leesbevordering, heet dat dan weer in vaktermen.
Boeken door de strot douwen werkt niet, dat weten we, dus we moeten het opgeven, of ze iets aanbieden wat in hun belevingswereld past. onlangs vroeg ze mij of ik titels of schrijvers wist die door onze doelgroep wèl interessant gevonden worden.
Hebben jullie misschien ideeën, tips, ervaringen, voorbeelden?
Hier is het profiel: gemiddeld zijn ze tussen de 17 en 25 jaar, vooropleiding is VMBO (ofwel VBO of Mavo) of afgebroken Havo of iets dergelijks. Een grote groep is allochtoon.

Heeft iemand tips?

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 13 Apr 2006, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Miemot
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 Okt 2005, 15:17
Locatie: Limburg (België)

Berichtdoor Miemot » 13 Apr 2006, 20:17

Hallo, een leuk initiatief zeg! Ik weet dat de boeken van Dirk Bracke heel erg populair zijn bij tieners, want ze passen erg in hun leefwereld. Ze behandelen vaak erg zware thema's zoals aids, doofzijn, drugs, enz... maar ik ken zeer veel jongeren die nooit lezen, maar bij deze boeken wel geboeid waren. Het is de moeite waard om te proberen dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2006, 21:42

Ha dankjewel! Ik heb het doorgegeven.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 13 Apr 2006, 22:16

Ik zat er ook over te denken, maar wist niet meteen een antwoord te vinden. Ik denk dat het een goeie tip is, Miemot. Iemand hier in de buurt leest niet echt veel, maar wel Dirk Bracke, herinner ik me nu.
Misschien dat Wouter hierover ook tips heeft?

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Apr 2006, 14:23

Net zo goed als kinderen van een vwo-school heel erg uiteenlopende smaken hebben, zal dat hier ook zo zijn. Voor de jongere geleding zal inderdaad een Bracke aanspeken, of Francine Oomen, Joost Heijink, Mirjam Oldenhave (voor de meisjes). Maar dit zijn wel jeugdschrijvers. Is dat de bedoeling? De doelgroep is ouder!
Ik denk dat je zulke jongeren via films (of tv) aan het lezen kunt krijgen. Bijvoorbeeld Giphart, nu zijn boeken verfilmd worden. Of die schrijver van "het schnitselparadijs".

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2006, 17:17

Ik heb je antwoord ook doorgegeven Marjo.

Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 14 Apr 2006, 21:14

Ronald Giphart is inderdaad favoriet bij jongeren. Zeker de doelgroep: tussen 17 en 25 jaar. De overige boeken lijken mij, net als Marjo al suggereerde, te "flauw".
Overigens zijn "probleemboeken" (Sabine Dardenne, Waris Dirie, Djura, etc. etc.) ook heel erg aan te bevelen voor deze generatie.
En de nieuwe trend: shopalcoholicboeken: ik ken ze niet, maar ze worden door die leeftijdscategorie wel graag gelezen.
Ik ga altijd van het principe uit: als er maar gelezen wordt!!!

Groetjes, Irene

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 15 Apr 2006, 09:00

Hebben ze eigenlijk al eens aan de jongeren zelf gevraagd welke onderwerpen hen interesseert? Een enquete over wat er in hun leefwereld gebeurd,... Er zijn altijd wel een aantal jongeren die wel lezen. Misschien zeggen die (anoniem) welke schrijvers en onderwerpen hen aanspreekt.
Ook boeken die besproken worden door bv. de mediathecaris in bv. een schoolkrant kan de intresse opwekken.
Ik denk dat niet echt de schrijversnamen van belang zijn maar de onderwerpen.
Ook op de actualiteit inspelen is belangrijk. Ik denk niet dat jongeren nog echt belangstelling hebben voor bv. de tweede wereldoorlog. Dat is voor hen een beetje te ver van hun bed bij wijze van spreken.

Inge

Miemot
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 Okt 2005, 15:17
Locatie: Limburg (België)

Berichtdoor Miemot » 15 Apr 2006, 11:07

Shopaholic is inderdaad leuk om te lezen, maar het is vooral voor een vrouwelijk publiek. Ik zou inderdaad ook een soort enquette afnemen en nagaan welke onderwerpen leuk zijn. 'Waargebeurde' boeken zoals dat van Sabine Dardenne is een zeer goede tip, Irene! Het dagboek van Bridget Jones is ook erg in trek, maar dit is dan weer bij meisjes. Mmm...Ik denk dat jongens het moeilijkst zijn om aan het lezen te krijgen...

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 15 Apr 2006, 12:33

17 tot 25... daar zit ik dus ook nog bij! nu ben ik iemand die van zichzelf al veel leest, maar als ik naar leeftijdgenoten die minder lezen kijk, merk ik vaak dat spannende boeken hen wel aanspreken. De klassiekers als de Da Vinci code en zo (zelf ben ik daar dan niet zo weg van, maar dat het een echte pageturner is, dat moet zelfs ik toegeven). In elk geval boeken die vooruit gaan. Ellenlange beschrijvingen zijn voor mensen die niet zo graag of niet zo veel lezen, geen uitnodiging. Ook boeken met een gezonde dosis humor en ironie worden meestal gesmaakt. Overigens... ik lees hem echt niet graag, maar ik merk wel dat hij veel populariteit heeft bij die leeftijdscategorie: Herman Brusselmans.


Maar het is natuurlijk zo dat om het even welke geslaagde leeservaring mensen aanzet om verder te lezen. Dat kan zelfs een tekst zijn uit een handboek Nederlands in het middelbaar die de nieuwsgierigheid heeft opgewekt. Men moet niet-lezers niet direct in vakjes stoppen als zijnde "moeilijk publiek" dat graag iets bepaalds graag leest. Een beetje uitzoeken, denk ik. En een goede, eerlijke recensie doet soms ook wonderen.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 15 Apr 2006, 13:10

Hmm, ik denk dat zelfs de Da Vinci code niet aanspreekt bij leerlingen van een ROC. Harry Potter natuurlijk wel (dat vind iedereen leuk).
Wat dacht je van thriller schrijvers als Harold Robbins enzo? Dat zijn wel meeslepende boeken met eenvoudig taalgebruik en best leuk voor mensen die weinig lezen. Als je meer leest word het natuurlijk naar een tijdje irritant dat zulke verhalen allemaal op elkaar lijken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2006, 16:19

Dankjulliewel! Ik heb dit ook weer doorgegeven.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Apr 2006, 16:24

oke ik ben natuurlijk niet tussen de 17 en 25, maar ik heb echt een superleuk boek gelezen en mijn zus (23) vond het ook heel leuk, het heet: Kus me kate
ik weet de schrijver niet uit mijn hoofd, maar het is echt een supergrappip/romantisch nja een geweldig boek (vond ik)
dat wou ik even zeggen
xxx

Dario
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 14:28

Berichtdoor Dario » 22 Apr 2006, 19:26

Ik val nog net binnen die leeftijdsgroep en ik denk dat je de jonge beginnende lezer juist iets moet aanbieden wat NIET binnen hun belevingswereld past, datgene wat binnen hun belevingswereld past is immers al ruimschoots voorradig in hun leven, op televisie, in tijdschriften, op internet, etc. De boeken die ze lezen moeten zich daarvan juist onderscheiden. Ik besef dat zo'n instelling in het begin een drempel opwerpt, maar ik ben dan ook niet tegen dwang in het onderwijs. De leraar/lerares moet laten zien waarom hij/zij een boek de moeite waard vindt en waarom het de moeite waard is om eens verder te kijken dan harry potter of Ronald Giphart. Toegegeven dat zal bij veel leerlingen mislukken, maar alles is beter dan het slechts houden bij boeken die moeten aansluiten bij de belevingswereld van de tiener. Harry Potter en Ronald Giphart ontdekken ze ook wel zonder leraar. De leraar moet met passie spreken over dat wat er nog meer te ontdekken valt en hen niet bevestigen in hun - algemeen gesproken - benauwde leefwereld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2006, 19:53

Dankjewel dario, jouw bericht heb ik ook doorgegeven

Groet
Bernadet

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 23 Apr 2006, 17:53

Een beetje een open deur, maar voor het grootste percentage is het antwoord waarschijnlijk: geen. Zie ook zelden jongeren in boekhandels. Helaas.

Tijgetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 Jul 2006, 19:22
Locatie: Steenwjik

Berichtdoor Tijgetje » 12 Jul 2006, 13:23

Ik ben net 21 geworden en lees veel boeken. Moeten de boeken ook aan speciale eisen voldoen? Nederlandse schrijver oid?
Voor jongens heb ik misschein nog een tip: boeken van CSI (crime scene investigation) of 24. Beiden zijn ook series op tv waar veel jongeren naar kijken.
Ik heb "Vernon God Little" gelezen. Dit boek was één van de sensaties van 2003. De schrijver met als pseudoniem DBC Pierre ontving voor dit debuut de prestigieuze Booker Prize. ( =overgetypt van een site)

Verhaal:
De vijftienjarige Vernon Gregory Little leeft in het Texaanse dorpje Martirio en is een wat verwarde tiener die in steeds grotere moeilijkheden raakt. De politie en zijn moeder zitten hem voortdurend op de huid. Een gebeurtenis gooit zijn leven totaal overhoop. Wanneer hij even de klas uit is en nadien terugkeert, heeft zijn vriend Jesus zestien klasgenoten neergemaaid en houdt de loop van het geweer tegen zijn eigen hoofd. Vervolgens pleegt Jesus zelfmoord. De media en de dorpelingen gaan op zoek naar een zondebok en vermits Vernon de enige overlevende van het bloedbad is, hebben ze deze gauw gevonden.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 12 Jul 2006, 13:36

Lijkt me ook een goed boek. Weeral een erbij op mijn lijst(je). CSI vind ik ook een mooie boeken alleen, sinds ik de reeks gezien heb op tv, krijg ik het beeld van David Caruzo en de andere cast niet uit mijn hoofd. Ik vind dat zéér vervelend als ik een boek lees. Als de figuren "voorgeprogrammeerd" zijn. Ik heb liever mijn eigen verbeelding. Maar ik heb dat met alle boeken van films of films van boeken. :?

Inge

Tijgetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 Jul 2006, 19:22
Locatie: Steenwjik

Berichtdoor Tijgetje » 12 Jul 2006, 18:41

Dat vind ik ook een nadeel aan verfilmde boeken. Vaak vind ik de boeken mooier dan de film, en dan is het jammer dat je eigen plaatje weggevaagd wordt door de film. :( Maar aan de andere kant maakt het boeken misschein toegankelijker voor mensen die niet van lezen houden.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 12 Jul 2006, 19:19

Ja! Vernon God Little vond ik een geweldig boek! Ik kan me goed voorstellen, dat jongeren dit lezen. Het is eigentijds, qua onderwerp en qua taalgebruik.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten