Jongerentaal

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jongerentaal

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2006, 13:00

Jongerentaal

De Nederlandse publieke omroep NPS heeft een nieuwe tv-serie voor jongeren met de gezellig klinkende titel: 'Fok jou!'. De serie gaat over een pubermeisje met allerlei problemen, gespeeld door Rosita Wolkers, kleindochter van de schrijver Jan Wolkers.

In de serie is veel jongerentaal of straattaal te horen. Op de website van Fok jou!* is die ook te lezen. In het site-onderdeel 'Fokt op'** (met als kop: "Hoe fokt op ben jij? Ben jij streetwise, soft of shocking? Fill in and find out!") staat een quiz met vragen en antwoorden die wemelen van de jongerentaalwoorden.

Bijvoorbeeld vraag 2: "Je vriendin zegt dat ze geplayd is door d'r lovermattie in haar eigen osso nog wel en dat is niet phat. Ze hoopt dat hij een krasbal krijgt, anyway, ze voelt zich geblemd en gaat meteen op zoek naar 'n gruwelijke hot chocolate om te flowen. Jeh grabbing wat ze bedoelt?". Natuurlijk grabt u meteen dat die lovermattie een hufter is en dat het niet zo goed gaat met die vriendin. Toch?

* http://www.omroep.nl/nps/fokjou/
** http://www.omroep.nl/nps/fokjou/?/nps/f ... ntentFrame

Bron: Taalpost

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 07 Apr 2006, 14:19

Wat vreselijk....

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Apr 2006, 19:16

Niet alleen vreselijk..ik begrijp er niets van!
En mijn kinderen dus net zo min..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Apr 2006, 19:39

Ik zat ook even op de site, vond natuurlijk weer mijn weg niet.
Wat ik ervan las, tja, ik weet niet precies welk woord te gebruiken.... :mrgreen: .

Groetjes. Tiba.

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 24 Apr 2006, 00:39

Nee dit vind ik ook echt niet leuk
Lijken mij ook geen woorden die lang in onze taal blijven hangen
Tenminste dat hoop ik niet
wat ik wel altijd erg leuk vond en vind is dat er door bep. nedelanders wel speciale woorden zijn gemaakt, die later algemeen gebruikt werden ( door veel leeftijden),
en die dan ook worden opgenomen in het woordenboek
Wat ik dan ook interessant vind is dat veel mensen zo'n woord lange tijd gaan gebruiken
op internet staat elk jaar op zo'n site een aantal nieuwe woorden, leuk!

waar ik dan weer helemaal niet goed van word is het woordje ( als je het een woord mag noemen, nee denk ik)
Duhhhhhhh ( wat al een tijdje in is)
Jasses, word ik helemaal beroerd van

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Apr 2006, 01:45

Duhhhh, heb ik ook al gehoord.
Waait wel weer over, denk ik dan :D .

Groetjes. Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 24 Apr 2006, 08:12

amai, je zou de chatteksten van mijn dochter eens moeten zien :shock: Hoe is het met jou= goejou? :shock: Dat zijn geen zinnen meer. :shock: Laatst begon mijn dochter zelfs zo tegen me te praten :shock: En sorry hoor, met alle respect voor de jongeren en hun taal maar daar trek ik de grens. Voor mijn part praten ze tegen ellkaar in het venus of mars of welke onaardse taal ook maar ik wil dat mijn kinderen tegenover mij volzinnen gebruiken met een werkwoord, onderwerp, en de hele santaboetiek. Ik vind taal al moeilijk genoeg zonder dat je er iets bijfantaseerd.
Hoeveel kinderen hebben er op school geen problemen met taal?
Dit weekend was Haaksbergen bij ons. Het is al tamelijk moeilijk om nederlanders en belgen bij elkaar te plaatsen maar als het kind dan nog geen AN kent :shock: . Ik ben heel het weekend blij geweest dat we ons kinderen zoveel mogelijk in het AN opgevoed hebben. Het jongetje dat ook bij ons logeerde was thuis opgevoed in dialect en had toch heel wat meer problemen om zich tegenover het nederlandse meisje verstaanbaar te maken. Ik vond het een pluim voor mij dat dat bij mijn dochter heel wat vlotter verliep 8)

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 09:31

Koot en Bie waren er goed in nieuwe woorden te bedenken die later opgenomen zijn in de Dikke van Dale.

Ik vind de sms taal vreselijk. Eigenlijk ook omdat er vaak al heel slecht gewoon Nederlands wordt geschreven. Net wat Inge zegt.. Hoeveel kinderen hebben er op school al problemen met taal?

Oké is ook zo'n nieuw woord trouwens. Als iemand wat verteld dan hoor je als antwoord oké. Dat viel me op tenminste.

Bernadet

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 24 Apr 2006, 14:05

Kooten en bie
Daar dacht ik ook meteen aan toen ik mijn berichtje schreef
Jemig de Pemig,ben echt een grote fan van ze!!!
Ook meen ik( maar dat weet ik niet zeker) dat Toon Hermans nieuwe woorden heeft verzonnen

Vreselijk die sms taal
Als het allemaal maar engels is, dan schijnt het allemaal stoer te zijn, net of we ons moeten schamen voor onze eigen taal
Ik vind het zo zonde van onze eigen mooie taal, met onze vooral hele grote woordenschat, volgensmij heeft het engels lang niet zoveel woorden als wij, maar goed dat weet ik niet zeker
Als je ook die oude spelling ziet in oude boeken, is dat hartstikke mooi
Net zoals al die prachtige dialecten
Amuseer ik me echt kostelijk als ik dat hoor
Daar moeten we toch met zijn allen trots op zijn
Van mij mag dat best naast het nederlands als 2e taal op de scholen worden gegeven

Het woord Oke; Helaas merk ik tot mijn vrees,dat ik dat woord ook wel eens gebruik Nu maak ik er maar Okidoki van,dat klinkt minder eng

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 24 Apr 2006, 14:10

:? ik gebruik ook veel oke :? Hoe ik erop kom of waar ik het "opgepikt" heb weet ik zelfs niet :?


Bij ons thuis hebben we de kids geleerd i.p.v. te vloeken pot-vol-koffie te zeggen. (wij zeggen dat trouwens ook) Is minder genant voor de ouders als je je kind van 3-4 jaar temidden de winkel ferm hoort vloeken. De meeste mensen vinde het zelfs grappig. Wij hebben het ingevoerd nadat mijn dochter op school had leren vloeken. Je kunt ze dat nooit helemaal afleren, ze pikken de "slechtste" dingen eerst op, maar zo word het een eigenlijk bijna leuk om te "vloeken" :lol:

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 14:25

En nu hebben ze verzonnen dat op het mbo en vmbo, in Nederland dus, Nederlands als vak maar moet verdwijnen. De taal zou dan geïntegreerd moeten worden in andere vakken!!
Ik vind dit een vreselijk fout idee!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 15:30

Ja ik hoorde het op de radio, ze zijn niet goed wijs! Ik ben eerder voor extra lessen Nederlands!

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 24 Apr 2006, 15:37

Nou, ik ook! Ik heb al moeite om me met manieren uit te drukken, wat zal dat dan niet zijn met kinderen die geen (enkel geïntegreerde les) nederlands meer hebben.

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 24 Apr 2006, 16:06

Ja absoluut vind ik ook!!!!!!!!!!!
En vooral nog meer literair
En zelf opstellen laten maken
Ook bijvoorbeeld met de boekenlijsten
Dat de kinderen bijvoorbeeld om en om een boek moeten lezen
Dus eerst bijv. een verplicht boek en dan naar eigen keuze een boek moeten lezen met boekverslag natuurlijk, dat ze zelf ook eens leren zoeken in de bieb wat ze zelf leuk vinden
Ook moet er veel en veel meer aandacht aan gedichten worden besteedt
( Wij hebben dat trouwens niet eens gehad)
Dus vooral ook de leukigheden en de creativiteit van de taal leren
En niet alleen maar het ontleden
( Weet nog wel, hoe ik en ook mijn klas) daar vroeger een enorme hekel aan hadden
Dat is dus ook niet echt bevordelijk

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 20:13

Loop je nu niet een beetje hard van stapel, Piedie? Ik zou de jeugd op het mbo en vmbo niet willen dwingen een boek te lezen en al die andere extra dingen die op vwo-niveau wel moeten blijven. Het is nu eenmaal zo dat die mbo en vmbo (de technische richting vooral) veeleer praktisch ingesteld zijn. Als je het zo bekijkt valt er veel over te zeggen dat een jongere die opgeleid wordt tot bakker ook specifieke taal in die richting leert, zodat we straks niet een bord op straat zien staan met "4 bolusen voor de preis van 3" of zo! Dat zou goed door een vakleerkracht gedaan kunnen worden. Maar bij Nederlands, vind ik, zou het spellen, de grammatica nog steeds gegeven moeten worden, misschien op een meer praktische manier.
Is hier iemand van de betreffende doelgroep die erop kan reageren?

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 24 Apr 2006, 21:10

Ik ben het voor een deel met je eens Marjo
Natuurlijk snap ik, dat als je meer praktisch bent aangelegd dat je misschien minder ( ik zeg niet altijd natuurlijk, lezen kan daarbij natuurlijk hobby zijn) intersse voor boeken hebt
Maar ik vind wel dat bij de jonge mensen ( pubers ) boeken niet echt gepromoot worden
Vanzelfsprekend dat er aan de spelling en grammatica veel aandacht moet worden besteed
Maar niet alleen dat
De regering wil dat de samenleving zo breed mogelijk wordt opgeleid hebben
Waarom zouden dan alleen hoog opgeleiden literatuur in hun vak nederlands moeten krijgen
en daarbij komt nog dat ik niet bedoel dat je die kids maar vol moet proppen met boeken
maar ik vind wel dat lezen voor elke groep van de bevolking moet zijn, en als je ouders je dat niet leren ( omdat ze zelf niet van lezen houden)
dat zo'n lager opgeleid kind, in iedergeval via school, toch de kans krijgt om wat van boeken te weten te komen
En ik zie aan veel ouders (helaas kom ik dit in mijn eigen fam en nij een aantal vrienden ook tegen), dat ouders het niet nodig vinden of de moeite niet nemen dat hun kinderen lezen


Groetjes Piedie

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 24 Apr 2006, 21:25

piedie555 schreef:Ik ben het voor een deel met je eens Marjo
en als je ouders je dat niet leren ( omdat ze zelf niet van lezen houden)
dat zo'n lager opgeleid kind, in iedergeval via school, toch de kans krijgt om wat van boeken te weten te komen
En ik zie aan veel ouders (helaas kom ik dit in mijn eigen fam en nij een aantal vrienden ook tegen), dat ouders het niet nodig vinden of de moeite niet nemen dat hun kinderen lezen



lezen is iets dat je ergens moet ontdekken, en ouders hebben daar een enorme rol in. naar het schijnt heb ik mezelf leren lezen (eigen naam leren herkennen, dan de letters daaruit distilleren, en dan die cassette verhalen met bijhorend boek), maar dat kon alleen omdat ik mijn ouders ook zo vaak met een boek zag. er is ook geen avond voorbij gegaan zonder een verhaaltje voor het slapengaan. papa verzon zelf en mama kon prachtig voorlezen. het is iets wat ik ook mijn kinderen wil meegeven...

en ja, dat ontwikkelt je taalgevoel. mij baart het ook zorgen dat kinderen niet meer weten wat schrijven is, en denken dat chattaal correct is. ik bezig ook dat internettaaltje, maar schrijven is een vaardigheid die niet verloren mag gaan. ik ben er absoluut voor dat taal evolueert, dat is interessant en het toont dat de taal leeft. maar wat er nu aan de hand is, kan niet goed zijn voor de nederlandse taal. het gaat te vlug en te ongecontroleerd en ik vraag me af hoe onze taal er over dertig jaar uit zal zien...

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 21:32

pff, ja nou.. daar heb ik ook schrik voor, hoe het over dertig jaar zal zijn..

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 24 Apr 2006, 21:35

daar moet ik pedie gelijk in geven.Tot op vandaag zijn er nog altijd ouders die lezen niet noodzakelijk vinden. Het is toch opvallend dat kinderen die van kleinsafaan opgegroeid zijn met boeken (veel) minder problemen hebben met speling en taal. Ze zijn zinnen als het ware met de paplepel ingegeven. Dat wil daarom niet zeggen dat ze graag lezen. Ik heb mijn kinderen van kleinsaf voorgelezen. Mijn zoon heeft de microbe van mij geerfd. Mijn dochter las zelf niet graag tot ze Marc de Bel tegenkwam (in het derde leerjaar bij jullie jaar 6 geloof ik). Het om het even wat kinderen graag lezen maar hun taal verbeterd aanzienlijk. Maar ook het taalgebruik thuis is van belang. Ik ben er ook voorstander van om kinderen op een spelende manier met boeken te laten kennismaken. Dat moet daarom geen verplichte literatuur zijn. In klasverband boeken (voor)lezen is gewoon goed voor de ontwikkeling en als ze daar op school niet mee beginnen is het kalf tegen de tijd dat ze pubers zijn al dikwijls verdronken. Maar nu gaan we een eind weg van de discussie of taallessen geïntegreerd kunnen worden in andere lessen of het een appart vak moet blijven. Bij ons staat er in de krant van vandaag: Nood aan meer taalles op school. In dat artikel gaat het erover dat ouders willen dat hun kinderen beter en vlotter andere talen moeten leren. Hoe kun je dat nu willen als ze zelfs het nederlands niet beheersen?

Inge

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Apr 2006, 19:04

ik zal even een dingetje zeggen (A)
Ik wil dus echt niet meer nederlands lessen! en helemaal geen literatuur,, want ik vind boeken lezen hartstikke leuk, maar die literatuur bij ons op school vind ik echt onzin. ALs je elk boek drie keer moet lezen om er allemaal debiele vragen over te beantwoorden dan vergaat me de lol toch wel een beetje...
fdat wou ik ff kwijt (A)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2006, 20:54

Teksten napluizen, want dat bedoel je denk ik, vind ik ook minder leuk. Al moet ik zeggen dat een museumbezoek zonder rondleiding minder zegt, hetgeen voor boeken ook geldt. Soms kunnen kanttekeningen heel verhelderend zijn.
Maar ik vind lietratuurgeschiedenis wel nuttig (niet voor vmbo, mbo). Weten wat voor stromingen er zijn, en wie daar zo'n beetje bijhoren, ik weet er veel te weinig van.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Apr 2006, 11:56

Teksten napluizen, vond ik altijd werl leuk!
Ja en literatuurgeschiedenis is ook boeiend, wou dat ik er meer van onthouden had...

Ben wel benieuwd wat voor soort debiele vragen dat zijn, Sanne.
Geef eens een voorbeeldje.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 16:59

Ik vond school sowieso heerlijk.
Nederlandse les ook. De literatuurgeschiedenis! Daar kon ik geen genoeg van krijgen. Oude teksten lezen en proberen te begrijpen.
Ook teksten uitpluizen vond ik leuk en de literatuur, die boeken!! Wow er ging werkelijk een wereld voor me open! Geweldig vond ik het.

Wat vind jij er zo verschrikkelijk aan Sanne? Ik kan me niet herinneren 3 x een boek te moeten lezen. Waarom moet je dat? En wat voor debiele vragen krijg je dan? Vertel, vertel.

Bernadet

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 01 Mei 2006, 23:34

Leuke discussie, helemaal voor een docent Nederlands.

Om te beginnen geef ik grammatica - op de ouderwetse manier - van VMBO tot VWO. Ik vind dat voornamelijk bij grammatica er geen debiliserende werkvormen tussen de leerling en docent moeten staan. Het is nu juist een onderdeel dat helaas voor velen saai maar net zo goed voor velen broodnodig is. Het argument dat je vanuit het VMBO hoort dat je er toch niets aan hebt slaat natuurlijk nergens op. Ook een bouwvakker, met alle respect, moet een nette zinsbouw hebben om een sollicitatie, memo, werkbrief, nota of wat dan ook te schrijven. Bovendien leert grammatica verbanden leggen - en dat is niet alleen gemakkelijk bij EHBO.

Dan over SMS-/MSN-taal. Er zijn in principe en naar mijn idee twee soorten taal. Grof onderscheiden: tijdelijke en tijdloze taal. SMS- en MSN-taal staat boven (of onder) het Algemeen Beschaafd Nederlands. Het kan er niet in gemengd worden omdat het niet algemeen aanvaard is. Dat Van Kooten en De Bie of Toon Hermans ooit woorden hebben bedacht die in de Van Dale terecht zijn gekomen, komt niet omdat zij een tijdelijke taal schreven. Zij maakten woorden die praktisch te gebruiken waren. Jongerentaal is niet bruikbaar, vanwege het simpele feit dat veel ouderen het niet begrijpen. Het hele volk begreep Van Kooten en De Bie, en wellicht een nog groter deel wist waar Hermans het over had.

Ik heb in de laatste jaren gemerkt dat met SMS- en MSN-taal opgegroeide leerlingen nog steeds een prima in Nederlandse taal verwoorde tekst kunnen schrijven. En wanneer er eens eens een afkorting doorschemert, dan zijn ze heel redelijk wanneer ze er op gewezen worden. Zelfs jongeren hebben door dat hun taal niet door iedereen begrepen wordt en sterker nog: dat willen ze niet eens. En wel omdat het hun taal is, en niet die van iedereen.

Groet,

Wouter

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 02 Mei 2006, 07:35

Zelfs jongeren hebben door dat hun taal niet door iedereen begrepen wordt en sterker nog: dat willen ze niet eens. En wel omdat het hun taal is, en niet die van iedereen.


Daar had ik nu eens geen rekening mee gehouden :?

Inge


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten