Hoe snel lees je?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Gast

Hoe snel lees je?

Berichtdoor Gast » 27 Dec 2005, 18:44

Gisteren hoorde ik op Knetterende Letteren dat de AKO juryleden ongeveer 80 paginas per uur lezen. (uitgaande van een gemiddelde paginagrootte) Allard Schroeder beweerde in het panel dat hij niet meer dan 30 pagina's per uur leest. Doeska Meijising en Arie Storm onderschreven dit; ook zij lazen veel minder snel dan het geciteerde AKO jurylid. Persoonlijk lees ik ongeveer 40 tot 50 pagina's per uur afhankelijk van hoe goed het boek is. Als ik het boek erg goed vind dan lees ik het meestal langzamer.

Hoe snel lees jij?

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 27 Dec 2005, 18:56

Geen idee, ik zal eens klokken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2005, 18:56

Leuke vraag!
ja ik denk dat ik ook wel de 80 pagina's per uur haal. Cavendish staat altijd verbaasd dat ik wéér een boek uit heb.
Maar ik moet zeggen dat een 'moeilijk' boek wel langzamer gaat. Non-fictie bijvoorbeeld.

Bernadet

Kijk eens Lizzy en ik plaatste precies op dezelfde tijd het bericht

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2005, 20:20

Het hangt inderdaad erg van het boek af. Non-fictie is het traagst, en jeugdboeken het snelst. Maar ook bij fictie is het erg wisselend. Sommige boeken zijn van zichzelf traag. Dan is ieder woord de moeite waard om tot je te nemen. Als er bijvoorbeeld veel dialogen in staan vlieg je als het ware over de bladzijde met je ogen, omdat het (denk ik) dichter bij de echte wereld ligt. Dat is vertrouwd, je hebt zo gezien wat er staat.
Bernadet noemde het boek 'het kleine meisje van meneer Linh' een traag boek, en al ken ik nog wel tragere ('eeuwig zonder vrouwen' bv) daar is dus weinig directe dialoog, en de zinnen zijn mooi opgebouwd. Je wilt geen woord missen..
Maar ik zal ook eens klokken..

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Dec 2005, 21:29

Trouwens, ik lees het liefst op mijn buik op de sofa. Dat is dezelfde sofa waarop ik talloze dutjes doe gedurende de dag. Ik heb wel eens gehoord dat het beter is rechtop te lezen, bij voorkeur aan een hoge tafel, maar ik heb daar nooit aan kunnen wennen.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 27 Dec 2005, 23:05

Ik denk dat ik traag lees. Zeker als het boek goed geschreven is.
Dan herlees ik vaak zinnen, kwestie van er nog eens van te genieten.
Spannende boeken, of een heel goed verhaal, lees ik dan weer veel sneller, want ik wil dan zo vlug mogelijk het vervolg van het verhaal kennen...
Ik denk dat je alleen kunt vergelijken als het over hetzelfde boek gaat.
Daarnaast bevat het ene boek veeeel meer regels dan het andere (grote of kleine druk...). Dan is het zeker moeilijk om vergelijken.

Groetjes. Tiba.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 28 Dec 2005, 00:49

In bad, ik raad het jullie aaaaaaaan

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2005, 10:22

Ik begrijp dat nooit, die enkele keer dat ik in bad gelezen heb was het een kledderboel. :? Je blijft toch niet de hele tijd met je handen boven water? Die bladzijden worden dan toch drijfnat? Hoe doen jullie dat, lezen in bad?

bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Dec 2005, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 28 Dec 2005, 10:30

Ik hoop dat we nooit een leeswedstrijd houden
- zo van : om ter vlugst aan de volgende plotwending en terug ! -
- of een wilde slalom om een dozijn wetsparagrafen -
want ik lees zeer traag.

En altijd even traag.

Ik ben echt een diesel-lezer : ik lees een helder verhaal even traag als een zwaar filosofisch werk,
het verdriet in ogen even traag als geluk om een mond,
een kinderrijmpje even traag als de Divina Commedia,
de wolken even traag als een watersliert.

Ik ken geen afdalen of klimmen in het lezen.
Al het leesbare is me een vals plat van realiteit.
Ik beschik niet over versnellingen maar ook niet over remmen.
Ik denk dat mijn verbeelding compenseert.

Jullie zouden me uitlachen als "schildpad-Jom".
Maar wacht maar Bernadet als je ooit eens onderweg een tukje doet...

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 28 Dec 2005, 10:42

Ik lees nooit in bad.
Zelfs op het droge maak ik een zootje van mijn boeken (aantekeningen, onderstrepingen, koffiegemors, tranen, fulmineerspeeksel, ezelsoren, haarschilfers, een wimper, en nog veel ander DNA-materiaal).
Soms vraagt mijn vrouw me na lectuur :
"M'n lieve Jom, heb je dat boek gelézen of heb je ermee gevochten ?
En vertel me asjeblief niet wie er gewonnen heeft !"

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2005, 10:59

Op een eetkamerstoel aan een eettafel, het klopt Bart, daar lees je het prettigst. Niet onderuitgezakt in een bank, of in bad, dan val ik in slaap.
In bed weer wel, maar dan is het ook de bedoeling om in slaap te vallen!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Dec 2005, 12:52

IN bad lezen? Ik vraag me ook af hoe je dat doet.
Ik begrijp evenmin hoe je erin slaagt het boek droog te houden.

Liggend op je buik lezen? Deed ik heel vroeger ook. Niet echt goed voor de rug.
Ik lees het liefst in de sofa.. lekker met kussens achter mijn rug.
Ook wel eens aan tafel op een gemakkelijke stoel. Zeker met Dante. Dan moet ik toch wat opschrijven...

Groetjes. Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Dec 2005, 15:54

Nee, in het bad slaap ik. In het bed schrijf ik. Aan de eettafel kijk ik televisie, eten doe ik staand, en lezen doen we op de bank. Het is een kwestie van overzicht houden, jongens.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Dec 2005, 15:59

Lijkt allemaal heel logisch :roll: .

Groetjes. Tiba.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 28 Dec 2005, 17:36

Wat lezen jullie allemaal snel! :? :shock:

Ik ben een langzame lezer. Ik lees maar 20 tot 30 bladzijden per uur. 8)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2005, 17:41

Nee, in het bad slaap ik. In het bed schrijf ik. Aan de eettafel kijk ik televisie, eten doe ik staand, en lezen doen we op de bank. Het is een kwestie van overzicht houden, jongens.


haha dit is pure logica! :D

bernadet

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 28 Dec 2005, 17:42

Hoe snel iemand leest maakt op zich niet zoveel uit, denk ik dan? De tijd die ik doorbracht op de lagere school was van die aard dat snelheid zeer belangrijk was, altans, dat dacht ik toen in die tijd toch. Zo herinner ik mij dat wie snelheid bracht in z'n lezen en af en toe stopte aan een komma of punt en z'n stem duidelijk in de hoogte liet galmen bij een uitroepteken, goede cijfers behaalde. Zij die lazen als een ouderwetse stoomlocomotief en maar niet vooruit wilde omdat de tekst 'volgens mij dan' minder interessant leek niet de punten haalden dan wie de stoomlocomotief verving door een tgv of beter gezegd Train à Grande
Vitesse. Nu heb ik daar een heel ander gedacht over. Is het de vowassenheid die me tot deze conclusie heeft gebracht, of komt het doordat de druk die destijds door de leerkrachten werden opgelegt nu niet meer van toepassing zijn. Mijn oordeel; ieder persoon op zich leest op zijn of haar manier. Of het nu om snelheid gaat of net niet, heeft hier geen belang. Ook ik heb soms de neiging om bepaalde woorden, stukjes van teksten te doorzoeken via het internet. Dit alles kan het lezen van m'n boek enorm vertragen, langs de andere kant verijk ik m'n kennis en bepaald de snelheid van het lezen niet hoe goed je bent. Plots realiseer ik me dat m'n gedachten de trein hebben genomen en dat de eigelijke vraag 'hoe snel lees je wel' op het perron is blijven wachten. Ik denk dat ik als een doorsnee, een gemiddeld persoon lees. Of het beter te lezen is plat op je buik, lui onderuit in je bed, op een stoel, in de tuin onder de plataan, of rechtop lezen aan een tafel op hoogte, dat betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat iedereen zijn favoriete plaatsje kent of heeft om zijn/haar boek te lezen. Alhoewel mijn grote droom een hangmat is hou ik het wel bij m'n zetel, rechts in dat hoekje, dicht bij de open haard. Al blijf ik dromen van zweven boven de grond met het aller laatste boek van Harry Potter.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Dec 2005, 20:27

Hoe snel je leest, is inderdaad niet van belang.
Is wel eens leuk om weten hoe lezers lezen.
BB. zei trouwens het volgende:

Als ik het boek erg goed vind dan lees ik het meestal langzamer.


Dat hebben we allemaal, denk ik.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2005, 21:30

Zo herinner ik mij dat wie snelheid bracht in z'n lezen en af en toe stopte aan een komma of punt en z'n stem duidelijk in de hoogte liet galmen bij een uitroepteken, goede cijfers behaalde.

Ik denk eerder dat daaruit bleek dat je de tekst begreep.

Enne.... die hangmat!! Dat lijkt me zooo lekker.
Helaas heb ik geen tuin en kan zo'n ding dus niet tussen de bomen en hangen maar zo'n hangmat is echt een droom van me.

bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 28 Dec 2005, 22:31

Vroeger verslond ik boeken, zo'n 80 tot 100 bladzijden per uur haalde ik wel. Nu is het duidelijk afhankelijk van het thema en onderwerp. Gisteren las ik in anderhalfuur een boek uit van 288 bladzijden... Maar inderdaad een goed, aangrijpend en pakkend literair werkje lees je veel geconcentreerder en bewuster, dan worden er bij mij slechts 30 tot 35 bladzijden per uur gelezen.
80 bladzijden per uur vind ik wel heel erg veel, zeker om tot een AKO-literatuurprijswinnaar te komen!

groetjes, irene

p.s. ik lees het liefste languit op de bank, of in een hoge rechte stoel!

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 29 Dec 2005, 00:26

naar het schijnt ben ik een snelle lezer. en dat heb ik ook met goede boeken... die gaan meestal zekfs nog sneller, maar dat zijn dan boeken waarin ik achteraf even terugblader. Eerst wil ik het allemaal gezien hebben, zoals je in een schilderij eerst het geheel bekijkt en dan details die je raken opnieuw op gaat zoeken (ook al werkt het met schilderijen soms omgekeerd, het is gewoon een manier om mijn leesproces te beschrijven).
Hoe snel ik lees, zou ik ook eens moeten klokken. Ik moet op dreef geraken, dat wil zeggen, als ik aan mijn tweede boek van de bib begin ben ik meestal op tempo, ik heb leesperiodes waarin ik veel verslind en andere waarin ik bijna geen letter lees en in die laatste periodes lees ik ook trager, alsof ik last heb van een soort stijfheid waaruit ik nog moet ontwaken...

Aan de univ merkte ik wel dat mijn leessnelheid hoger ligt dan het gemiddelde. Verplichte lectuur was er bij mij steeds rapper door en ook artikels en zo, dat ging vlotter. Heeft me geweldig geholpen...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Gast

Berichtdoor Gast » 25 Mar 2006, 17:33

k ben een snelle lezer, wat heel handig is, omdat ik dan meerdere leuke boeken per dag kan lezen!

heb voor de gein eens geklokt, heb gisteren harry potter en de orde van de feniks herlezen, dat boek heeft 671 bladzijdes, en ik heb er 2,5 uur over gedaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2006, 18:22

Ik lees ook wel snel maar 671 pagina's in 2 1/2 uur dat red ik niet hoor!
Ik ga toch ook eens klokken bij een dun boekje. Ben zelf ook wel benieuwd.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2006, 18:23

By the way, waar is BB?
Al een tijd niet 'gezien' hier.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Mar 2006, 20:07

Ik mis BB ook :( .

Groetjes. Tiba.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten