Hoe snel lees je?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 04 Apr 2006, 09:19

Hoe snel ik lees kan ik niet zeggen, zal afhangen van boek tot boek en van tekst tot tekst en van periode tot periode.
Wat me wel opvalt is: als ik bv. tesamen met andere mensen een tekstje of iets dergelijks moet lezen, dat die dan trager lezen dan mij. Je kent het wel: een artikel in een tijdschrift, een brief, een tekst op de pc. Mijn man is aan het lezen, ik vraag wat is dat, hij zegt moet je maar eens zien, en dan begint het: Ben je nu nog niet ten einde? Mag ik scrollen om verder te lezen. Uiteindelijk lees ik verder en dan leest hij na mij :oops:

Vroeger las ik alleen op mijn kamertje. Soms liggend op mijn bed, soms aan mijn bureau, soms zittend of liggend op de grond. Nu zit ik meestal in de zetel (half zittend-liggend) of aan de keukentafel. In de toekomst wordt dat in mijn kamertje. In mijn gemakkelijke schommelstoel of relax of aan mijn bureauke. Want dat is nu al jaren mijn probleem: ik wil rust als ik lees. Maar hier staat 's avonds nogal dikwijls de tv te schreeuwen, is mijn zoon op de pc bezig met een of ander luidruchtig spelletje is mijne man aan het telefoneren (en hij praat nogal luid aan de telefoon), is mijn dochter naar muziek aan het luisteren. Zitten er soms dan nog klanten in onze living te praten,..... Ik wordt er zo stilletjes aan horendol van. Dus heb ik beslist om het kamertje dat we "over" hebben niet in te richten als speelkamer voor mijn kids maar een rustig kamertje voor mezelf.

Dit weekend was er ook van gepraat met de tante van mijn man: Kunnen jullie lezen bij teveel lawaai? Bij tv, bij radio, op een drukke trein,....?
Hier moet ik zeggen: vroeger had ik daar geen problemen mee. Mijn radio stond dikwijls keihard terwijl ik aan het lezen was. Nu lukt dat niet meer. Een beetje rustige achtergrondmuziek mag maar bij films bv. Betrap ik me er dikwijls op dat ik luister naar wat ze zeggen. Ik kijk zogezegd niet naar de film maar weet toch wat er gebeurd :? Als de kids thuis zijn merk ik ook dat ik minder geconcentreerd ben want dan is het alsof ik wacht tot er weer eens een "mama???" aankomt.

Groetjes Inge

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Apr 2006, 10:44

Lijkt me heerlijk Inge, je eigen kamertje waar je je kunt terug trekken om tot rus te komen!
Doen!

Groetjes. Tiba.

Sarah2105
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 Mei 2006, 10:51
Locatie: Rotterdam
Contact:

Berichtdoor Sarah2105 » 10 Mei 2006, 20:09

Ik ben een snellezer, (enne is het normaal dat ik de 5e Harry Potter in 3 1/2 uur helemaal gelezen had? Maar dan ook echt helemaal?)
Hier ben ik op zich wel blij mee. als ik een boek lees kan ik het daarna gewoon nog een keer lezen en neiuwe dingen ontdekken, maar het verhaal heb ik altijd wel door.
veel plezier met lezen :D
Groetjes Sarah
Het ergste van dood zijn zei ze, is dat je dan geen kersen meer kan eten (Jan Wolkers, Turks Fruit.)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2006, 20:35

Ha, ha leuke discussie!
Hoe snel een iemand leest, dat hangt van zoveel dingen af.
Als ze mij een dun boekje voorlezen heb ik dat ook supersnel uit, mits het makkelijke leesbaar is. Jos vandeloo lees ik razendsnel.
Ik weet dat ik gemiddeld bij een boek van Maarten 't Hart 60 bladzijden
in een uur kan halen. Dat komt niet omdat ik de trein moet halen, maar omdat het verhaal me helemaal opzuigt. Dat gaat gewoon van zelf en dat merk ik de omgeving om me heen ook niet meer. Soms schrik je dan ineens op en merkt dat je al 20 bladzijden verder bent.
Maar normaal lees ik tussen 25 en 30 bladzijden in het uur, mits het Nederlands is en niet Engels of Duits. De moeilijkheidsgraad van een boek is ook een beslissende factor. Het boek van Faulkner dat ik hier besproken heb, heb ik misschien wel 3 maanden overgedaan. Meestal kwam ik maar kleine stukjes vooruit. Meer dan 20 bladzijden haalde ik niet in een uur, meestal waren het er minder. Trouwens er zijn ook boeken die je dwingen om terug te lezen, omdat je de draad kwijt bent of omdat je een passage nog eens over wil lezen.
Dus boek kunnen me opjutten, maar ook vertragen, ik denk hier aan Op zoek naar de verloren tijd van Marcel Proust. Dat kan ik langzaam lezen, maar als me teveel opwindt gaat het vanzelf sneller. En zo'n ongelooflijk mooie beschrijving van een kabbelend beekje de Vivonne bij Parijs windt me weer ontzettend op!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2006, 22:01

Precies, Roel. Het hangt helemaal van het boek af, dus van de schrijver: vertelt hij een verhaal om het verhaal, wil hij er meer mee bereiken?
Een boek dat alleen maar wil ontspannen heb je snel uit, een boek dat wil leren, daar doe je langer over..


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten