Hoe kies je een boek?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Hoe kies je een boek?

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2021, 11:21

Naar aanleiding van een soort van discussie bij een item vroeg ik me af hoe jullie een boek kiezen?
Is het van horen zeggen?
Is het door de cover die aantrekt of afstoot?
Is het door reclame?
Is het door de flaptekst?
Is het door een recensie?
Of door iets heel anders?
Vertel, vertel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hoe kies je een boek?

Berichtdoor Marjo » 21 Mei 2021, 13:21

Ik hoop dat je geen eenduidig antwoord verwacht. Van mij krijg je die tenminste niet.
De cover geeft een eerste indruk, maar ik vind dat je verder moet kijken dan dat.
De flaptekst in ieder geval niet, want die lees ik niet.
Recensies lees ik ook bij voorkeur niet als ik denk dat ik het betreffende boek nog ga lezen. Maar soms weet je dat niet, en dan komt een boek op mijn lijstje en probeer ik de recensie te vergeten. (lukt aardig)
De naam van de schrijver kan een aanleiding zijn. Een Thomas Verbogt bijvoorbeeld zal ik onmiddellijk lezen. Er zijn er talloze.
Het genre is belangrijk. Vaak staat het op het boek, of zegt de titel veel, maar soms moet je dan helaas wat meer lezen (en dan snel vergeten)
Debuten probeer ik per definitie uit. Soms valt met tegen, maar vaker valt het mee.
Van horen zeggen, reclame, dat gaat misschien onbewust, maar het is niet zo dat een boekbespreking veel doet bij mij.
Er is nog veel meer denk ik!

En jijzelf?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hoe kies je een boek?

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2021, 17:01

Het is bij mij vaak wel de cover die aantrekt, daaraan zie je al vaak het 'soort' boek, het genre.
In de boekwinkel stap ik wel gelijk naar de literatuurhoek, net als in de bibliotheek. Dat maakt het kiezen alvast makkelijker.

En dan toch echt wel de flaptekst, ik wil weten wat het onderwerp van het boek is en of me dat aanspreekt.
Vervolgens kan ik me dan ook vreselijk verheugen om daarover te lezen.

Ook recensies (o.a. van jou) in kranten of op bepaalde sites maken me nieuwsgierig naar een boek.

Vroeger was de schrijver wel van invloed, Reve, Carmiggelt, Márai, Voskuil, die kocht ik 'in de blind' maar nu zelden meer. Er verschijnt nu ook teveel denk ik. Het is nauwelijks meer bij te houden.

Ook de dikte van het boek speelt mee, dikke pillen zal ik niet gauw lezen. De boeken zijn te zwaar om vast te houden of moeilijk open te houden
en vaak staan er te uitvoerige beschrijvingen in. Ik wil het verhaal zelf lezen maar niet uitgebreid over een kamer of landschap lezen.

Aanbevelingen van mensen die weten waar ik van hou, speelt ook mee.

En ik kom vast op nog meer dingen maar dit is voorlopig wat o.a. voor mij meespeelt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hoe kies je een boek?

Berichtdoor Marjo » 21 Mei 2021, 19:11

Ha ha, in de boekwinkel of bibliotheek loop ik overal te snuffelen! Zelfs bij boeken over sport...al zal ik die zelden meenemen natuurlijk. Maar kijken doe ik wel. Ik lees trouwens soms wel een stukje in het boek. Dat zegt ook veel vind ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hoe kies je een boek?

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2021, 16:32

O ja, een stukje lezen! Dat doe ik ook altijd. Heerlijk!
Soms kan ik nauwelijks stoppen! Als het een bibliotheekboek is gaat het mee natuurlijk.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Hoe kies je een boek?

Berichtdoor Renate » 23 Mei 2021, 17:33

Besprekingen kunnen maken dat ik een auteur op m'n lijstje zet en dan maar hopen dat de bibliotheek het boek in huis heeft. Vaak kijk ik wel eerst in de catalogus, om dit te weten te komen.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten