22 november – Internationale Dag van de Muziek

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Marjo » 22 Nov 2020, 13:10

Het doel van Internationale Dag van de Muziek is om muziek in al haar vormen te promoten met activiteiten zoals concerten en voorstellingen. Dag van de Muziek is ook een dag waarop het belang van muziek wordt benadrukt. Want muziek is meer dan een hoop lawaai. Muziek is een uitstekend middel om vriendschap tussen volkeren te bevorderen. Het is meer dan een aangenaam tijdverdrijf, meer dan luisterplezier. Muziek is communicatiemiddel dat niet gebonden is aan grenzen, volk, geloof of ras.

Even voor de oplettende lezer van mijn blogs: Internationale Dag van de Muziek wordt op 1 oktober gevierd. Nee, nu niet denken dat ik totaal geen tijdsbesef heb. Ik weet dat het vandaag 22 november is. Waarom heb ik het vandaag over Internationale Dag van de Muziek? Omdat veel landen de datum 22 november gekozen hebben voor het vieren van Dag van de Muziek. In Duitsland wordt Dag van de Muziek vooral door muziekscholen en harmonieorkesten gevierd.
Waarom Dag van de Muziek ook vandaag wordt gevierd

De datum 22 november is niet random gekozen: het is de sterfdag van de Heilige Cecilia, zij is de patrones van alle musici en zij is martelaar van het christendom. In 1954 riep de katholieke kerk Cecilia’s dag uit tot Dag van de Muziek. In veel katholieke landen wordt daarom ook op 22 november de Internationale Dag van de Muziek gevierd. Landen zoals Spanje, Zuid-Amerika (bijv. Argentinië, Chili, Dominicaanse Republiek, Mexico, Peru, Venezuela).
Aha! Heilige Cecilia

Nu begrijp ik waarom zoveel koren, blaaskapellen, fanfares en andere muziekverenigingen St. Cecilia heten. Dacht eerst dat het een gebrek aan fantasie was maar ze zijn allemaal vernoemd naar de Heilige Cecilia (Latijn: Sancta Caecilia). Ze bleek ook een inspiratiebron te zijn voor vele composities, zoals de hymne Hail! Bright Cecilia! uit 1692 gecomponeerd door Henry Purcell.

Haar feestdag wordt op 22 november gevierd in de Latijnse Kerk, oosters-katholieke Kerken, anglicaanse en oosters-orthodoxe Kerken. Zij is één van de zeven vrouwen, met uitzondering van de Heilige Maagd, die herdacht wordt in de Canon van de Mis.
Verkeerde vertaling

De oorsprong van Caecilia’s associatie met muziek ligt in het verhaal dat ze tijdens haar huwelijk in extase raakte door hemelse klanken. Pas aan het eind van de vijftiende eeuw wordt ze daadwerkelijk voorgesteld als patrones van (kerk)musici en orgelbouwers. Dit kwam door een verkeerde vertaling van een oude Latijnse antifoon die gezongen werd op haar feestdag: Cantantibus organis Caecilia in caelum assumpta est. Deze tekst suggereert dat er orgelspel klonk toen Caecilia ten hemel werd opgenomen. Echter, organis moet echter niet vertaald worden als orgels, maar als stemorganen.

Bron: Dag van het jaar

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Renate » 23 Nov 2020, 14:44

Muziek is geen hoop lawaai.
Vuurwerk is een hoop lawaai, met uitzondering van muzikaal vuurwerk, maar dat vind je niet bij vuurwerkverkopers.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Marjo » 23 Nov 2020, 16:27

Dat staat er toch ook? Dat muziek geen hoop lawaai is?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Renate » 23 Nov 2020, 17:11

Dat staat er in feite ook. Er staat: "muziek is meer dan een hoop lawaai". Sommige mensen vinden sommige muziek alleen maar een hoop lawaai.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Dettie » 23 Nov 2020, 17:39

Er staat: Even voor de oplettende lezer van mijn blogs:
Van wie is die tekst Marjo? Je mag namelijk niet zomaar teksten overnemen. Op alles zit copyright. Kun je een hoop gedoe mee krijgen.
Zou je even willen kijken of je het mag overnemen?

Citaten mogen wel en van andere stukjes vraag ik altijd of het mag, meestal is er geen bezwaar tegen, maar soms wel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Marjo » 23 Nov 2020, 21:30

Dit komt via de vandaag is de dag van... als zij het mogen overnemen, mag het hier dat ook niet gewoon?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Marjo » 23 Nov 2020, 21:31

https://www.dagenvanhetjaar.nl/22-novem ... nschap-be/

Dit is het in het kort:

22 november is de dag van de Heilige Sint Cecilia. Zij is de patrones van de muzikanten, zangers, componisten en dergelijke.

Heel veel harmonie-orkesten en fanfares vieren die dag hun "Cecilia" feest, vaak gaat dit gepaard met het opluisteren van een misviering of een tocht op straat van café naar café. In ons vakjargon noemen we dit: de Dag van de Muzikanten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2020, 13:19

Ik heb het gevraagd en je mag dit artikel wel plaatsen maar dan wel met bronvermelding, dat heb ik er nu bij gezet.

Persberichten kun je wel plaatsen (met bronvermelding) en citaten ook zonder vooraf te vragen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Marjo » 24 Nov 2020, 17:55

Het stond er dan al, als dagenvhetjaar de bron is...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2020, 18:36

nee dat heb ik erbij gezet :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Marjo » 24 Nov 2020, 20:41

Niet bovenaan, maar in vier berichten boven deze.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 22 november – Internationale Dag van de Muziek

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2020, 13:06

Ha grapjurk.

Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten