Internationale Toetanchamon Dag

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Internationale Toetanchamon Dag

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2020, 15:25

Hm, prozanieuws? Maar ik heb als kind wel via een boek - dat ik meer dan eens gelezen heb - kennisgemaakt met dit verhaal. En vorig jaar ben ik in de woning van Lord Carnarvon geweest.

De Britse archeoloog Howard Carter en zijn team ontdekten op 4 november 1922 het graf van farao Toetanchamon. Ruim 3 maanden later (16 februari 1923) opende hij de grafkamer van de Egyptische farao Toetanchamon. Carter was gewaarschuwd dat wanneer hij het graf van de farao zou openen hij hiervoor gestraft zou worden. Hij en allen die het graf durfden te betreden zouden op een gruwelijke manier overlijden. De enige die daadwerkelijk binnen een jaar na opening van het graf overleed was de financier Lord Carnarvon. Was dat toeval of was het de “vloek”?
Feit of Fabel

De ontdekking en het openen van de grafkamer van Toetanchamon was een belangrijke archeologische gebeurtenis waar veel pers op af kwam. Om de pers op afstand te houden en tevreden te stellen vertelde Carter aan de pers een sensationeel verhaal over de “vloek van de farao”. Het was niet geheel uit zijn grote duim gezogen, hij gebruikte het volksgeloof die verhaalde over de vloek van de farao die gebaseerd was op inscripties die in graven van koningen uit het Oude Rijk waren aangetroffen.

Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten