Nieuw aangeschaft

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 23 Dec 2012, 19:51

Je bedoelt Joanazinha?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2012, 21:46

ha ja, Joanazinha!

dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Joanazinha » 23 Dec 2012, 23:50

Hihi, tja al die namen......
Ik zal zeker laten weten wat ik van het boek vond Dettie!

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Joanazinha » 01 Feb 2013, 14:09

Ik heb me vandaag weer eens laten gaan in onze kringloopwinkel. Daar zijn de boeken echt goedkoop en daarnaast is er een kast waar boeken die op de nominatie staan om weggegooid te worden (omdat ze al veel te lang in de winkel staan) nog voor 25 eurocent 'weggegeven' worden. Ik bezwijk bijna altijd.......
De keuze van vandaag is gevallen op:

* Verjaard bedrog - Robert Goddard
* Teken aan de wand - T.J. Ellison
* Bloeden - Joan Brady
* Deel 1 van De verborgen universiteit: De erfenis van Richard Grenville - Natalie Koch
* Laat mij maar even - Jennifer Crusie.

Totale schade: € 4,50. En het zijn allemaal goed uitziende boeken. Het boek van Koch is zelfs praktisch nieuw; een hele mooie hardcover. Ongelofelijk wat mensen wegdoen (maar ik ben er wel blij mee :P (.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 01 Feb 2013, 14:17

Oooww, dat boek van Natalie Koch, dat lijkt me wel wat! Leuk hoor, zulke koopjes!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2013, 14:18

Wow, jij bent even goed geslaagd! Dat boek van Natalie Koch is nog niet eens zo lang uit, dus kan me voorstellen dat het er goed uitziet.

Veel plezier ermee.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor irene » 17 Apr 2013, 12:03

Gisteren gekocht tijdens de lezing van Dick Swaab bij het Literair Café Helmond: Jij bent je brein door Dick Swaab (gesigneerd nu) en Jan Paul Schutten. Eigenlijk bestemd voor oudste dochter, die komt volgende week naar het Zuiden toe met onze kleindochter, dus voor die tijd nog even uitlezen...

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2013, 19:38

Wat heeft Jan Paul Schutten hier mee te maken?

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor irene » 18 Apr 2013, 10:32

Marjo schreef:Wat heeft Jan Paul Schutten hier mee te maken?


Jij bent je brein is een prachtige mix van alles wat je moét weten en alles wat je wílt weten over je hersenen.
Eigenlijk het boek van Swaab: Wij zijn ons brein, speciaal bewerkt voor de jeugd. Jan Paul Schutten, met name bekend als auteur van non-fictie boeken voor de jeugd, heeft dit bewerkt. Het boek is vorige week, 10 april, verschenen.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2013, 12:48

Cavendish heeft het boek van Swaab gelezen en was er totaal niet over te spreken. Hij vond het heel erg wat de man beweerde.
Ik heb het zelf niet gelezen dus kan er zelf niets over zeggen.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 18 Apr 2013, 14:47

Dettie schreef:Cavendish heeft het boek van Swaab gelezen en was er totaal niet over te spreken. Hij vond het heel erg wat de man beweerde.

Dettie


Dat heb ik meer gehoord. Misschien moet ik het eindelijk ook eens gaan lezen, ik heb het in huis.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2013, 19:57

Bij http://www.leestafel.info/jan-paul-schu ... een-is-gek staat een andere beschrijving van een boek van Jan Paul Schutten. Ook over het brein. Vreemd? Of toch iets heel anders?

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor irene » 19 Apr 2013, 16:03

Marjo schreef:Bij http://www.leestafel.info/jan-paul-schu ... een-is-gek staat een andere beschrijving van een boek van Jan Paul Schutten. Ook over het brein. Vreemd? Of toch iets heel anders?


Dit boek is toch iets anders:
Dick Swaab en Jan Paul Schutten: Jij bent je brein, Uitgeverij Atlas Contact, Amsterdam/Antwerpen, 2013
ISBN: 978 90 450 2362 5
Van de achterflap:
Hoe werkt je geheugen? Kun je je brein trainen zodat je hogere cijfers haalt? Verraden je hersenen of je verliefd bent of niet? En waarom gedraagt je grote broer of zus zich de laatste tijd zo vreemd? De ontwikkeling van de hersenen, opmerkelijke hersenziekten en de oorsprong van ons gedrag: al deze thema's komen uitgebreid aan bod in dit boek. Vol vaart en humor behandelen Dick Swaab en Jan Paul Schutten ook lastige onderwerpen als de vrije wil en het religieuze brein. Zo maken zij van Jij bent je brein een prachtige mix van alles wat je moet weten en alles wat je wilt weten over je hersenen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 07 Jul 2013, 12:42

Flink wat boeken op mijn stapel.

Uitverkoop bij De Geus:

Het ruime bed - Robert Haasnoot
Het boek van mijn vader - Urs Widmer
Het vergeten dat ons wacht - Héctor Abad

en nog twee uit de bak "Gratis mee te nemen":

Radiance - Shaena Lambert
Oceans of time - Merete Morken Anderson

Van een cadeaubon:

Achtendertig nachten- Janne IJmker (al gelezen, dus voor de heb, want zo mooi!)
Treindromen - Denis Johnson

Van Studieboeken.nl geld terug gekregen van een boek dat na twee jaar wachten op een herdruk niet meer komt. Voor dat bedrag 3 e-books aangeschaft:

Het negerboek - Lawrence Hill
Sjaco - Conny Braam
The women - T.C. Boyle

En de Nederlandse versie van het boek dat niet meer herdrukt wordt na goed zoeken toch bij een Amsterdams antiquariaat gevonden en dat wordt (als het goed is) komende week verstuurd:

Luchtfietsen - Jaan Kross

Als jullie een tijdje niks meer van me horen, dan kennen jullie de reden! :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2013, 13:33

Ah het negerboek! Vond ik mooi.
Van T.C. Boyle heb ik pas geleden mijn eerste boek gelezen en dat beviel goed.
Ik wist niet dat je ook Engelse boeken las.

De boeken van De Geus zeggen me niets eigenlijk
Maar er wordt ook zoveel uitgegeven, het is niet bij te houden allemaal.

Ik wens je veel leesplezier berdine.
vertel je tztz nog hoe The women is? Ben benieuwd daarnaar.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 07 Jul 2013, 14:34

O, ik dacht dat je dat boek van T.C.Boyle juist niet zo geweldig vond. Boyle is een van mijn favoriete schrijvers, maar na de eerste fantastische boeken, is niet alles meer even goed. Dat boek over Dr. Kinsey (van het Kinseyrapport) is niet om doorheen te komen. Ook hebben niet alle latere boeken dezelfde gelaagdheid als de eersten. Het boek wat ik nu besteld heb (nou ja, al in huis, want dat gaat snel met een e-book :mrgreen:), kreeg goede recensies (Boyle op zijn best) en ik hoop dus op iets wat net zo mooi is als "Duyvels End", net zo humoristisch als "De weg naar Wellville" of net zo hartverscheurend als "De Tortilla grens". Bij dat laatste was ik best kwaad dat het boek ophield want ik wilde weten hoe het verder ging (niet goed denk ik).
Van de boeken van De Geus ken ik alleen Haasnoot, van wie ik alles gelezen heb, behalve dit laatste. De andere twee ken ik van naam, maar heb geen idee of het goede boeken zijn en van de twee Engelse heb ik nog nooit gehoord, maar ja... gratis en een interessante flaptekst!
Op het Negerboek verheug ik me ook. Ach ik zou alles wel tegelijk willen gaan lezen. Dat snap je vast niet hè? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 21 Jul 2013, 17:38

Dettie schreef:Van T.C. Boyle heb ik pas geleden mijn eerste boek gelezen en dat beviel goed.

vertel je tztz nog hoe The women is? Ben benieuwd daarnaar.

Dettie

Ik heb genoten van "The women" Dettie. Het beschrijft het leven van Frank Lloyd Wright en met name de vrouwen in zijn leven. Het wordt verteld door een leerling van FLW en in omgekeerde volgorde, dus eerst over de laatste vrouw. De delen worden telkens ingeleid door de leerling. Achteraf begrijp ik ook waarom het op deze manier geschreven is. In het begin van het boek wisselt je sympathie n.l. voortdurend tussen FLW en de derde vrouw, die aan de kant wordt geschoven voor de vierde. Wanneer vervolgens het verhaal van de derde vrouw aan de beurt komt, gaat dat gauw over. Bovendien kon het dramatische einde van de tweede vrouw meer achteraan in het boek worden verteld, waardoor de spanning wordt opgevoerd en er niet middenin het boek een anticlimax ontstaat.
T.C. Boyle woont in een van de eerste huizen die FLW in California gebouwd heeft. Vandaar zijn belangstelling voor de architect. "En als ik het dan toch allemaal wil uitzoeken, kan ik er net zo goed meteen een boek over schrijven." :mrgreen:

Het is wel een dik boek, Dettie. Misschien is "Na de barbarij" een andere optie. Dat gaat over wanneer in te grijpen in de natuur en wanneer niet. Dat is een heus dilemma. Ook een van de betere boeken.
Het vervelende met T.C. Boyle is dat zijn boeken in het Nederlands soms van die vreselijke titels meekrijgen. "Verloren nachten" b.v. Dan denk je toch ook niet aan een literair werk? :shock:

In elk geval, Boyle heeft mij weer terug als lezer. Ik moet dus wat gaan inhalen! :mrgreen:

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 05 Aug 2013, 10:34

Deventer boekenmarkt...wel aangeschaft, maar dus niet nieuw....

Van mijn boekenlijst:

Patrick McGrath - Port Mungo
Charlie Ross - Droomvrouw
Brendan Graham - Sneeuwwitte bloem
Gary Shteyngart - Handboek voor de Russische debutante
Jean-Philippe Toussaint - Liefde bedrijven
Marie Kessels - Het nietigste

Van gewaardeerde auteurs:

Paola Capriolo - De stenen vrouw
Otto de Kat - Man in de verte
Erik Vlaminck - Het schismatieke schrijven
Sylvie Germain - Tobias
Frans Pointl - Vijf laatste verhalen
Bart Moeyaert - Wespennest
Conny Braam - De onweerstaanbare bastaard

En dan nog:

Thomas Mann - De Toverberg
(Nog nooit gelezen, dat moet er nu maar eens van komen)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2013, 11:04

oeee De Toverberg, hele klus maar wel een bijzonder boek.
De rest van de boeken komen me niet echt bekend voor, de schrijversnamen wel de titels niet.

Ben benieuwd hoe je Otto de Kat vindt. Dat was volgens mij een schrijver van Van Oorschot. Als ik me niet vergis was hij een belangrijke redacteur van hun literair magazine Tirade. (maar weet niet zeker, is uit het blote hoofd)

Verder heb ik geen idee wat schismatiek schrijven is, spannend.

Van Pointl ken ik zijn debuut... De kip die over de soep vloog en ik vond het toentertijd geweldig, ook een verhalenbundel.

Veel leesplezier!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 05 Aug 2013, 13:00

Van Otto de Kat heb ik ooit "De inscheper" gelezen. Ik weet niet meer waar het over gaat, maar wel dat ik het goed vond. Zijn laatste boek "Bericht uit Berlijn" staat ook op mijn boekenlijst, maar ja, die kom je dan net niet tegen.

En ik weet ook niet wat schismatiek inhoudt. De titel klonk als voor een non-fictie boek, maar het is het zesde, zelfstandig te lezen deel van een romancyclus. Als het me nu goed bevalt zal ik de eerste vijf ook nog moeten aanschaffen..... :mrgreen:

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 13 Aug 2013, 11:01

Dettie schreef:Ben benieuwd hoe je Otto de Kat vindt. Dat was volgens mij een schrijver van Van Oorschot. Als ik me niet vergis was hij een belangrijke redacteur van hun literair magazine Tirade. (maar weet niet zeker, is uit het blote hoofd)
Dettie

Heel mooi, Dettie. "Man in de verte" is zijn eerste roman, een novelle eigenlijk. Een boek waar je aandacht aan moet besteden, omdat er veel zinnen met een dubbele bodem in staan. Ik kon het niet lezen met het geluid van de t.v. op de achtergrond. Een man reflecteert op zijn leven en met name op zijn relatie met zijn vader, met wie hij een diepe verbondenheid voelde. Overal duiken herinneringen op, waar ter wereld hij ook is. Hij laat het leven over zich heen komen. De toekomst bestaat niet, alleen het verleden is waar.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor berdine » 30 Sep 2013, 15:35

En de volgende boekenmarkt kondigde zich al weer aan. Dit keer in Breda.

Toon Tellegen - Maar niet uit het hart
Koli Jean Bofane - Congolese wiskunde
Arthur Japin - Alle verhalen
Max Frisch - Stiller
Virginia Woolf - Mrs. Dalloway
Leena Lander - Het bevel
J.J. Voskuil - De moeder van Nicolien
Henk van Woerden - Een mond vol glas
Orhan Pamuk - Ik heet Karmozijn

De stapels groeien....

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor irene » 31 Okt 2013, 16:32

Heb ik eerst mijn boekenkast opgeruimd (3 supergrote boodschappentassen vol eruit gehaald!) kom ik vandaag terug met een volle tas van het boekenfestijn in Eindhoven.
Wel een stapel prachtige boeken én allemaal van mijn lijstje!
Karin Amarmoekrim: Het gym
Jenna Blum: Het Familieportret
Umberto Eco: De begraafplaats van Praag
Jens Christian Grondahl: De tijd die nodig is
Arnon Grunberg: Huid en haar
Erling Jepsen: Met oprechte deelneming
Michiel Klein Nulent: het koekoekei
Joseph O'Connor: Volgspot
Maggie O'Farrell: En we vergeten omdat het moet
Monika Peetz: De dinsdagvrouwen
Ernst Weiss: Franziska (tevens voor de leeskring, "gescoord" van 1 euro 95!)
Josha Zwaan: Parnassia (als dwarsligger, heerlijk voor in jaszak tijdens het treinen...)
Voor de ontspanning:
Julia Stuart: De dorpskapper van Amour
Rosland & Hellström: 3 seconden

Ik kan voorlopig weer vooruit (alsof ik niets te lezen heb).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2013, 16:42

Zo! Jij bent goed geslaagd zeg!

Julia Stuart: De dorpskapper van Amour is een lekker wegleesboek, ga je vast leuk vinden.
Parnassia moet prachtig zijn. Librije was daar helemaal weg van.
De rest heb ik niet gelezen, gek he lees ik zoveel en dan nog heb ik ook zoveel niet gelezen.
maar ja, je kan niet alles hebben hè :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nieuw aangeschaft

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2013, 20:10

Had jij ' het koekoeksei' van Nugent niet gelezen? Wel toch?
Jenna Blum, Arnon Grunberg en Maggie O'Farrell, ook mooi..


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten