Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2012, 15:59

Momenteel nog bezig met een Duitse thriller, die zich in Zweden afspeeld. Had het boek meegenomen op vakantie, maar heb in Duitsland, waar ik altijd Duitse boeken lees, minder gelezen dan ik misschien had verwacht.
Daniel Scholten - Der kopflose Engel
Het boek is wel spannend, maar ik zal het moeten verlengen.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 26 Okt 2012, 21:27

Ik heb vandaag een boek van Mary Higgins Clark uitgelezen voor mijn leesuitdaging en zocht voor het weekend nog een vlot leesbaar boek (weinig leestijd en erg druk - dan is een 'gemakkelijk' boek bij de hand altijd erg prettig :) ) en in de boekenkast kwam ik nog een boek van deze schrijfster tegen. Ook geschikt voor de leesuitdaging en haar boeken zijn precies wat ik dit weekend nodig heb aan leesvoer.
Vandaar nu aan het lezen: Jij bent van mij van Mary Higgins Clark.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Okt 2012, 23:16

Over wonderlijke combinaties gesproken (zie leesuitdaging) ik heb vier boeken tegelijk onder handen (gehad).
Een ervan boeide niet zo, dus die pakte ik niet snel terug als ik het even weg had moeten leggen, eentje was ik in begonnen toen ik even niets anders bij me had, en die was just wel leuk; een is een luisterboek, maar ik vind dat niet prettig, dus dat gaat ook met horten en stoten en dan is er nog eentje die even weggelegd was, en boven bleef.

De titels: ''t Ros Beiaard'; 'luchtmeisjes'; 'De kleine onschuld' en 'het geschenk'. Bij de verslagen zou duidelijk kunnen worden welk boek waarbij hoort!

Ik vergat er nog een waar ik ook al halverwege ben: 'de zin van de ommezijde'. Leuk, maar vermoeiend!

Het is niet zo dat ik in al deze boeken tegelijk bezig ben hoor..dan is er eentje van uit en komt er een ander. Twee zijn er dus uit.

elviratoverspin

Berichtdoor elviratoverspin » 30 Okt 2012, 11:08

Nog eens fantasy!

Altijd als ik een tijdje niet gelezen heb, is dat goed om 'er weer in te komen'. Ben al een tijdje bezig in de cyclus Het lied van ijs en vuur, van George R.R. Martin. Momenteel speelt het eerste deel op televisie (Game of Thrones). Ik had die reeks al gezien via mijn man, die graag series downloadt, en toen heb ik me gehaast om toch maar gauw eerst de boeken te lezen, anders vind ik het zo zonde. Ze vallen me ontzettend mee! Momenteel bezig in het vierde boek: Een feestmaal voor kraaien.

Heel veel personages, ontzettend veel intriges, triljoenen namen, maar gek genoeg heel meeslepend.

En nu ga ik met een boekenbon die ik nog heb liggen twee debutanten halen bij de boekhandel. Omdat het kan :D

Oh, en verder: hallo iedereen! Eeuwen geleden, ik weet het, maar het lezen heeft op een laag pitje gestaan. Inmiddels zijn er heel wat grote veranderingen gebeurd, en de allergrootste is op komst in januari :)
Ik heb voor dat kind nog niets, ocharme, behalve een al flink gevuld boekenrekje :roll:
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2012, 11:30

Hee Elvira! Dat is leuk je hier weer te zien.
En dan nog wel met zulk leuk nieuws.
En een kind dat op de wereld komt en al een flink gevuld boekenrekje heeft is bij voorbaat al bevoorrecht :D

Dettie

WilV

Berichtdoor WilV » 30 Okt 2012, 12:00

Gefeliciteerd Elvira!

berdine

Berichtdoor berdine » 30 Okt 2012, 13:18

Proficiat Elvira! En welkom terug!

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2012, 13:33

Ik heb bijna alle boeken weggewerkt waar nog een verslag van moest. Eentje nog, maar nu zit ik verdiept in een fantasy-dikkepil, en dat houdt me even rustig denk ik..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2012, 15:07

Nou dat doe ik je niet na Marjo. Ik heb er nog een stuk of 50 liggen denk ik. Per week komen er wel minimaal zo'n 7 boeken bij!

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2012, 15:18

Ik bedoel niet de boeken die ik nog niet gelezen heb hoor. Dat zijn er nog een plank vol!
Maar ik had intussen ook een stapel die ik wel gelezen had, maar nog niet verwerkt had tot een verslag. Eigenlijk doe ik dat het liefst meteen, maar soms lukt dat niet.
Ik heb er dus nog eentje, een verhalenbundel. En dan het fantasyboek!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2012, 15:26

pfff Opluchting... :D Ben je nou zo snel dacht ik al. Ik maak ook het liefst meteen verslagen dan zit het verhaal nog goed in m'n hoofd.
Dus... op naar de volgende...

Dettie

irene

Berichtdoor irene » 09 Nov 2012, 12:06

Eindelijk laat ik weer iets van me horen!!!
Zojuist uit: Maar buiten is het feest van Arthur Japin. Nog steeds bezig (al bijna een jaar geloof ik....)in de Opwindvogelkronieken van Murakami (nog zo'n 300 bladzijden te gaan) en een oude, prachtige klassieker in handen genomen: De Buddenbrooks van Thomas Mann.

Renate

Berichtdoor Renate » 09 Nov 2012, 13:06

De Buddenbrooks. Dat boek heb ik ook gelezen. Ik heb ooit geprobeerd het m'n vader aan te raden, maar hij vond het te dik, hetgeen me verwonderde, omdat hij wel Het Bureau van Voskuil helemaal heeft gelezen, een serie boeken die mij totaal niet kon boeien.

Momenteel ben ik bezig in een boek van Barbara Ehrenreich, Gouden bergen. Dit gaat over de zoektocht naar werk voor middelbaar en hoger opgeleiden en geeft een fraai inkijkje in alle flauwekul waar men bij loopbaancoaches en dergelijke mee geconfronteerd wordt.
Hiervoor heb ik ook nog Schaduwkind van P.F. Thomése en Volksverhalen uit het plastic tijdperk van Wim Meyles gelezen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2012, 13:48

De buddenbrooks, ik heb wel de serie op tv gezien maar het boek niet gelezen.

Momenteel ben ik bezig in De lessen van mevrouw Lohmark, een erg cynisch, pessimistisch boek tot nu toe maar ja ik ben pas op blz 41 dus wie weet verandert het nog.

Dettie

elviratoverspin

Berichtdoor elviratoverspin » 10 Nov 2012, 20:44

Irene, ik heb de opwindvogelkronieken ook gelezen, zo'n half jaar terug. Ik vond het heel bevreemdend, maar kon het naderhand toch steeds maar niet wegleggen. Is er een reden dat je er zo lang over doet? Bevalt het je niet zo?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

irene

Berichtdoor irene » 11 Nov 2012, 14:31

Elvira schreef:
Is er een reden dat je er zo lang over doet? Bevalt het je niet zo?

Het is een prachtig boek Elvira, Murakami schrijft schitterend en meeslepend. Alleen komt er veel - verplichte literatuur tussen, en zaten wij sociaal-emotioneel in een heel moeilijke periode, dan pak je af en toe een wat luchtiger boekwerkje. Vooralsnog lijkt het erop dat er nu eindelijk rust komt, dus dit boek zal nu wel gauw uitgelezen worden, dat moet ook wel want Kafka op het strand staat al te dringen...

groetjes, irene

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 12 Nov 2012, 19:23

Ik begin nu in het spannende samenleesboek: De dood en de duivel van Frank Schätzing. Ik vond zijn boek De zwerm geweldig goed en ben dus heel benieuwd naar deze.

berdine

Berichtdoor berdine » 12 Nov 2012, 19:58

Ja dat heb ik meer gehoord, dat men "De zwerm" erg goed vond. Voor mij hoeft het allemaal niet zo spannend te zijn.
Ik ben weer in twee boeken tegelijk bezig. "Berichten uit Kolyma" van Varlam Sjalamov. Korte verhalen over de tijd dat de schrijver in een strafkamp in Siberië zat. Niet zo'n geschikt "nachtkastje-boek", maar het ligt er tòch en dat zal nog wel even zo blijven. Het heeft ongeveer 850 blz.
De groep vluchtelingen in het nieuwe boek van Tommy Wieringa "Dit zijn de namen" zijn er al niet veel beter aan toe. Sterker nog, in zowel het ene als het andere boek werd er gisteren een lijk beroofd van zijn kleding en schoenen. Vreemd toch dat boeken die je aan het lezen bent, of meteen na elkaar leest, vaak zo'n sterk verband hebben.
Het boek van Wieringa ga ik overigens wel een beetje sneller uit hebben. :mrgreen:

Marjo

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2012, 10:34

Typisch hè Berdine, ik heb dat ook heel vaak, dat er een verband zit tussen twee opeenvolgende boeken, of zoals nu bij jou, tussen boeken die je tegelijk leest. Toch een onbewust iets? Hoewel, dat kan haast niet altijd het geval zijn. Soms is de overeenkomst alleen een stad waar het verhaal zich afspeelt, of een overeenkomst tussen soort personage. Dat kan je niet zien aan de buitenkant van een boek.
Ik heb het wel eens bij willen houden, omdat het echt in 98% van de boeken gebeurt. Niet gedaan.

berdine

Berichtdoor berdine » 14 Nov 2012, 15:05

Whow, wat een mooi boek, de nieuwe van Tommy Wieringa! Volgens mij op dit moment de beste schrijver van Nederland.

Ik ben nu begonnen in een stripboek van ongeveer 580 blz.: "Een deken van sneeuw" van Craig Thompson. Het is een aandoenlijk verhaal over een opgroeiende jongeman, die verliefd wordt en die dankzij zijn opvoeding voortdurend de adem van God in zijn nek voelt.

Renate

Berichtdoor Renate » 14 Nov 2012, 15:30

Momenteel ben ik weer bezig in een thriller. Dit keer is het een boek van de Duitse schrijfster Nele Neuhaus en het is getiteld: Sneeuwwitje moet sterven. Ik heb er maar weer een kaartenboek bijgepakt, zodat ik de plaatsen waar het een en ander zich afspeelt, op kan zoeken. Ik heb geluk, het speelt zich af in de omgeving van Frankfurt en daarvan heb ik een dunner boek op schaal 1:100.000.
Het boek begint als een jongeman na 10 jaar wordt vrijgelaten uit de gevangenis, waar hij vast heeft gezeten wegens de moord op 2 meisjes. Hij heeft altijd beweerd dat hij niet weet wat er gebeurd is en dat hij dus ook niet weet of hij schuldig was. Het feit dat hij geen bekentenis heeft afgelegd wordt hem natuurlijk niet in dank afgenomen en daarom heeft hij dan ook de maximum jeugdstraf gehad. Nu keert hij terug naar het dorp waar hij bij z'n ouders gewoond heeft. Z'n ouders hebben veel te lijden gehad van de bevolking van het plaatsje. De vader had een restaurant, waar niemand meer wilde komen en het gevolg van het een en ander was dat de ouders gescheiden zijn. Inmiddels is de moeder door iemand van een viaduct gegooid, iets wat ze wonder boven wonder overleeft heeft. Voorts is er een skelet gevonden van een van de slachtoffers. Naar mate het boek vordert krijg ik meer en meer de indruk dat de jongen onschuldig is en dat hij vooral de schijn tegen zich heeft. De jongen is buitengewoon intelligent en had voor arts zullen gaan studeren. Er lopen allerlei figuren in het boek rond die iets te verbergen lijken te hebben en een aantal inwoners van het dorp wil wraak nemen op de jongen. Of dit uiteindelijk op moord uit zal draaien?

berdine

Berichtdoor berdine » 14 Nov 2012, 19:18

En het is al uit: "Een deken van sneeuw". Een aandoenlijk verhaal, mede dankzij de tekeningen, die even veel vertellen als de tekst. Zoveel herkenbare situaties. De twijfels over zijn eerste liefde, over het strenge geloof, waarin hij opgroeit en dat hij later ook afzweert. Heerlijk boek, wel een beetje zwaar (letterlijk)! :mrgreen:

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 25 Nov 2012, 18:20

Ik lees nu het recensieboek: Kroongetuige van Josten & Smits. Bevalt me tot nu toe goed.

Renate

Berichtdoor Renate » 25 Nov 2012, 21:08

Ik lees momenteel 2 boeken. In de eerste plaats ben ik bezig in de biografie van Bob den Uyl, van Nico Keuning. Ik was er al eerder in begonnen, maar wist niet meer waar ik gebleven was, zodat ik maar opnieuw ben begonnen. Het is niet altijd een vrolijk verhaal. Bob den Uyl werd geplaagd door allerlei fobieën en was misschien mede daarom een zware roker en drinker.
Daanaast lees ik Toby Litt - Ik ben de drummer van de band okay.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 28 Nov 2012, 18:31

Ik lees momenteel: Onder het ijs van Melanie McGrath.
Een debuutthriller die zich afspeelt in het ijskoude hoge noorden van Canada bij de Inuit. Naast een flinke portie misdaad krijgt de lezer een heleboel informatie mee over de gewoonten bij de eskimo's. Erg interessant en tot nu toe (ben nog niet zover) goed thrillergehalte.

Terug naar “Diversen - proza”