Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
irene

Berichtdoor irene » 26 Aug 2009, 12:19

Ook ik vond het een mooi boek. Leest lekker gemakkelijk weg, inderdaad zoals Dettie zegt tevens een boek voor jongeren. Maar ik ben het eveneens met joanazinha eens....in het begin kwam ik er moeilijk doorheen, later werd het verhaal boeiender en levendiger.

groetjes, irene, die tegenwoordig braaf alles uitleest, ook wat haar niet kan bekoren ;)

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 26 Aug 2009, 18:04

Het boek las inderdaad heel gemakkelijk en vlot, maar ja, zoals gezegd boeide het me gewoon niet. Ik moest steeds terugkijken hoe het ook al weer zat en was gauw afgeleid. Dat is voor mij een teken om het maar op te geven.
Misschien geef ik het later nog eens een kans, tijdens een vakantie of zo. Want op zich vind ik John Boyne een goede schrijver!

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Sep 2009, 13:14

"Alles is verlicht" van Jonathan Safran Foer. Wat een vermoeiend boek.... Daarvoor al Marjan Berks' "Het bloed kruipt" aan de kant gegooid. Weer wat ruimte in de kast! :D

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2009, 13:23

Och Alles is verlicht vond ik zo'n mooi boek. Maar ja, smaken verschillen. Je kast raakt nog leeg berdine!

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Sep 2009, 16:47

Ja ik zag dat jij het mooi vond Dettie. Als de meningen onverdeeld positief waren geweest had ik gedacht dat het aan mij lag en had ik het nog even langer geprobeerd. Ik vond het taaltje van Alex vermoeiend en irritant en het oude verhaal, dat joodse "sprookje" stond me ook tegen. Het is heel vreemd, maar dat soort magisch realisme (zoals ook bij Meir Shalev) wekt alleen wrevel bij me op, terwijl - naar mijn idee - hetzelfde soort magisch realisme van noordelijke schrijvers (zoals Torgny Lindgren) me juist geweldig aanspreekt... :? Misschien is het de overdaad?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2009, 20:21

Wat het is weet ik niet, maar ik was hier ook bepaald niet stuk van.

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Sep 2009, 20:25

En ik was er weer helemaal weg van.

Blijft grappig die verschillende smaken.

Groetjes
Willeke

berdine

Berichtdoor berdine » 07 Nov 2009, 14:30

De waarheidsvinder van Donald Antrim gaat voortijdig terug naar de bieb. Ik kom er niet doorheen. De hoofdpersoon is een irritant mannetje met kinderachtig gedrag (over stoelen klimmen en met eten gooien in een restaurant). De meest pietluttige details worden bladzijdenlang uitgesponnen en het zijn ook nog eens niet de smakelijkste. :shock: :D

elviratoverspin

Berichtdoor elviratoverspin » 07 Nov 2009, 20:13

En ik leg het debuut "voyeur" van Naima Albdiouni aan de kant. Vééééééél te veel personages, anderstalige tussenzinnen die lang niet allemaal verklaard worden, het is hutsepot in mijn hoofd! Dan maar liever wat anders.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Nov 2009, 12:07

Ik leg ook een debuut weg. Ik hoop maar dat je een geen verslag verwachtte, Dettie, want ik vind er echt helemaal niets aan. Het is het boek van Ruben van Luijk 'Groen'. Het verhaal staat me niet aan, en als ik dan ook nog fouten zie, dan heb ik het snel gehad.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2009, 12:35

Hè jammer Marjo dat je het niets vindt, maar ik was er al bang voor. Er gebeurt weinig en daar ben jij nooit echt gek op.
Ik vond het een erg leuk verhaal en hoopte stiekem toch dat jij dat ook zou vinden.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Nov 2009, 12:48

Je hoopte toch op een verslag dus..tja. Verhalen over liefde zijn niets voor mij, zeker niet als het een puberachtige liefde is als in dit boek.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2009, 13:08

Nee hoor ik hoopte niet op een verslag, je maakt al zoveel verslagen, maar was wel benieuwd hoe jij het zou vinden.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 14 Dec 2009, 20:23

Ik ben gestopt met Vreemd land van Jhumpa Lahiri. Ik heb zo'n 14 dagen over 100 blz. gedaan. Zo sàài! En - dit is lachen :D :D :D - bij "hoofdstuk" 3 kwam ik erachter dat er helemaal geen hoofdstukken zijn! Het zijn verhalen! Met het tweede verhaal heb ik dat helemaal niet gemerkt! Zo weinig verschilde het van het eerste. Ik dacht dat het tweede een herinnering was van de hoofdpersoon van het eerste verhaal aan haar jeugd. Er zat ook geen eind aan de verhalen, ze hielden gewoon op. Dus daar had ik het ook al niet aan gezien. :?
Ik vond het helemaal niet boeiend. Het is een eindeloze opsomming van wat er allemaal gebeurde in de levens van hoofdpersonen. Daarbij ook niet mooi geschreven, dus toen ik me tevergeefs probeerde in te leven in het derde saaie verhaal, heb ik er de brui aan gegeven. :?
Laatst gewijzigd door berdine op 15 Dec 2009, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2009, 21:24

Hoe bestaat het dat je het niet mooi vindt. Ik vond het prachtig.
En je had het kunnen weten dat het een verhalenbundel is. Mijn verslag begint er mee :D

"Wil je dit boek lezen?" werd mij gevraagd. Een verhalenbundel... ´

http://www.leestafel.info/jhumpa-lahiri

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 15 Dec 2009, 16:41

Ha ja, als ik geweten had dat jij er al een verslag van had gemaakt. En dan nog zou ik zo kort voor ik aan een boek ging beginnen geen verslag gaan lezen.
Dit boek was een tip van een vriendin en die had het niet over een verhalenbundel.
Het doet me trouwens genoegen dat jij het tweede verhaal ook in verband bracht met het eerste. Bij nadere beschouwing ging het niet over de ouders van Ruma. Het kind wordt een paar maal Usha genoemd en niet Ruma. Nou sta je daar ook niet al te lang bij stil, omdat de Indiase mensen bij meerdere namen worden genoemd. Later besefte ik ook dat het tweede verhaal in de ik-vorm is geschreven en het eerste in de derde persoon.
Pas bij het derde verhaal gaat het voor je gevoel over heel andere mensen en viel bij mij dus het kwartje. :mrgreen:
Nee, ik vond het niet boeiend. De personen bleven te vlak. Hun problemen worden wel benoemd maar niet invoelbaar. En zoals ik al eerder meldde bij een ander topic: ik vond het niet goed geschreven. Met name in het begin had ik het gevoel dat ik een school-opstel zat te lezen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2010, 10:10

Geert Kimpen - De geheime Newton

Ik hoop niet dat dit de toon zet voor het nieuwe jaar :D
De flaptekst vond ik erg veelbelovend dus had ik mezelf getracteerd op dit boek. Helaas het ligt mij niet. Het gaat over Newton die in een geheime genootschap komt en fiosofisch kwikzilver maakt. De droom is natuurlijk goud maken. Ik heb niets met dit soort onderwerpen. De flaptekst deed me een andere inhoud vermoeden.
Als iemand van de vaste Leestafelaars het wil lezen... roep maar.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 14 Jan 2010, 14:09

Geert Kimpen is ook niks voor mij. Ik vond 'de kabbalist'al helemaal niks.
En nu heb ik twee andere boeken weer snel ingeleverd zonder ze uit te lezen. Een ervan was dus het maandboek van Cody McFadyen en het andere is van John Le Carré, ; de toegewijde tuinier'.
Op het moment lees ik weer een debuut, en dat bevalt me dan weer wel! Gelukkig. Voor de nieuwsgierige aagjes: Jolien Janzing...

Marjo

Berichtdoor Marjo » 25 Apr 2010, 10:51

Het is niet helemaal 50 pagina's, dit was een verhalenbundel, en ik he drie verhalen gelezen.
Cees Nooteboom: 's nachts komen de vossen

Als hij altijd deze stijl hanteert dan is het niet mijn schrijver. Hij schrijft heel gecondenseerd (over dit woord heb ik lang moeten denken!).
Er staat geen woord te veel, maar dat kan ook binnen een toch wel vlotte manier van vertellen, terwijl Nooteboom zoveel informatie in een enkele zin zet, dat ik steeds moet herlezen, om alles te vatten.
Het zijn vaak mooie en goede zinnen, daar niet van, maar het leest niet prettig. Ik vlieg graag over zinnen heen, ik wil niet bij ieder woord stilstaan.
Weg ermee dus.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2010, 11:33

gecondenseerd: ingedikt, verdicht, zegt mijn woordenboek. Op deze manier gebruikt kende ik het woord niet maar wel heel raak gezegd natuurlijk.

Nooteboom wisselt nogal qua leesbaarheid vind ik. Ik heb toen zijn reisboek over Berlijn gelezen en vond dat wel goed maar Mokusei en De boeddha achter de schutting vond ik echt prachtig.
Voor de rest ken ik geen boeken van hem. Hij schrijft nogal afstandelijk vind ik, dat wel.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 25 Apr 2010, 11:47

Daar heb ik geen beeld bij, bij afstandelijk. Of je moet bedoelen dat het de lezer niet raakt, dan is dat bij dit boek zeker zo: ik kreeg al lezend de kans niet, moest veel te veel opletten.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2010, 12:11

Soms kun je je inleven in een personage, dan komt het heel dichtbij en dat staat Nooteboom niet toe in zijn schrijven. Hella S. Haasse heeft dat ook. Je kunt niet in de huid kruipen van de personages, bij wijze van spreken.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 25 Apr 2010, 16:24

O ja dat bedoel je. Inleven is iets wat ik weinig doe. Aanvoelen is wat anders. Ik denk dat het bij mij goed is als de personages na het dichtslaan van het boek nog even blijven (voor een koppie thee (ha ha)
Ben ik ze meteen vergeten, dan is het afstandelijk dus.

leen

connie palmen

Berichtdoor leen » 04 Aug 2010, 10:25

Ik heb nooit begrepen wat er aan de boeken van Palmen valt te prijzen... Pff. Bij IM kon er nog wel een compliment af vanwege de tragiek, maar de rest? De vriendschap is ronduit slecht en haar De Wetten echte pulp voor studerende adolescenten

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Sep 2010, 09:39

Ik heb wel meer gelezen dan 50 pagina's, maar lees niet meer verder. Ik had een boekje over vrouwelijke ontdekkingsreizigers in de negentiende eeuw. Het voorwoord over de sociale omstandigheden in die tijd was nog het interessantst. Vooral omdat ik toen ook net het boek over Alice las!
Maar verder staan er een achttal reislustige vrouwen beschreven, waaronder de Nederlandse dames Kinne. En Daisy Bates, Mary Kingsley, Alexandra David-Neel; Ida Pfeiffer en Isabelle Bird Bishop, als ook Marianne North.
Best leuk allemaal, maar het is zo droog, zo feitelijk beschreven dat ik afhaak. Zou er een roman, dan wel factieboek over bestaan, ik zou het wel lezen, maar dit niet.

Terug naar “Diversen - proza”