Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2007, 19:59

Maar dat is een groot verschil he, een film of een boek..
Zal een volgende keer eens het boek nomineren, als ik het niet vergeet..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Dec 2007, 12:40

Ik vond beide heel goed, maar de film kon toch niet tippen aan het boek, wat naar mijn idee een waar meesterwerk is. Ik denk niet, dat er onder de andere boeken van Wolkers die ik niet gelezen heb, een boek zit dat net zo goed is. Terug naar Oostgeest en De doodshoofdvlinder halen het niet.

Marjo schreef:Maar dat is een groot verschil he, een film of een boek..
Zal een volgende keer eens het boek nomineren, als ik het niet vergeet..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 28 Jan 2008, 11:34

Ik ben er mee gestopt na 30 bladzijden. Met György Konrad's De stedenbouwer.
Het is een eindeloze stroom van beschrijvingen, waardoor het verhaal helemaal versluierd wordt. Dat is er wel, maar haast onvindbaar in het woud van beelden. Door die overvloed van beeldende beschrijvingen ontstaat er geen spanning en ondanks die vaak prachtige omschrijvingen wordt het snel saai en verlies je de aandacht.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2008, 11:35

Nou dat is me wat.. ik was al erg nieuwsgierig toen ik zag dat Roel hier iets had gepost..dacht toch dat het een reactie op een ander zou zijn die een boek niet uit las. Maar Roel!! Jij zelf!! Dan is het echt niks dat boek..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2008, 11:41

Nee inderdaad, Roel en een boek niet uitlezen, dat komt echt zelden voor.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2008, 14:14

Oei, er staat nog wat van Konrad op mijn uitdaging-lijst..

Heb je meer van hem gelezen Roel, of is dit boek een uitzondering?

Groeten
Willeke

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Jan 2008, 11:44

Nee, dat was de eerste kennismaking met deze Konrad Willeke.
Een hongaar die wel een aanrader is, voor doordouwers weliswaar, is Peter Nadas met zijn Boek der herinneringen. Een pil (bijna 1000 bladzijden), maar fantastisch. Daar moet ik eens opnieuw aan beginnen, was tot over de helft gekomen. Verheug me op hernieuwde kennismaking. En natuurlijk Sandor Marai.

Terug naar Konrad. Ik had dit boek, uitgegeven door Van Gennep ergens halverwege de jaren negentig gekocht. Jammer dan.

WilV schreef:Oei, er staat nog wat van Konrad op mijn uitdaging-lijst..

Heb je meer van hem gelezen Roel, of is dit boek een uitzondering?

Groeten
Willeke

Henny

Berichtdoor Henny » 29 Jan 2008, 22:26

Roel schreef:Ik ben er mee gestopt na 30 bladzijden. Met György Konrad's De stedenbouwer.
Het is een eindeloze stroom van beschrijvingen, waardoor het verhaal helemaal versluierd wordt. Dat is er wel, maar haast onvindbaar in het woud van beelden. Door die overvloed van beeldende beschrijvingen ontstaat er geen spanning en ondanks die vaak prachtige omschrijvingen wordt het snel saai en verlies je de aandacht.

Jaren geleden 2 romans van hem gelezen: De medeplichtige en Tuinfeest.
Met name de laatste kostte me de nodige inspanning, maar door de prachtige passages kon ik wel door blijven lezen. De medeplichtige is meer verhalend en gemakkelijker te lezen.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Jan 2008, 15:32

Hallo Henny,

Op zich is het zeker intrigerend wat hij beschrijft, maar waar is het verhaal? Ik las achterop dat het in een stad in de middeleeuwen zich afspeelde, dat had ik er helemaal niet uitgehaald! Het leek me eerder in de moderne tijd!!
Een schrijver die wel wegkomt met tassenladingen beelden en metaforen is de Poolse schrijver Bruno Schulz. Ik ben heel blij dat ik toen snel toehapt heb toen zijn bescheiden oeuvre in het Nederlands uit was gekomen bij Meulenhof. Oplage misschien 250 en die was ook vrij snel weg. Schulze brengt alles wat hij beschrijft op een extatische manier tot leven. Bij Konrad mis ik je de houvast, de rode draad.
De Tagesspiegel was vol lof (tenminste wat de uitgever uit de recensie heeft gelicht) en zijn boeken schijnen in veel landen uitgegeven te zijn.

Groeten,

Roel

Henny schreef:
Roel schreef:Ik ben er mee gestopt na 30 bladzijden. Met György Konrad's De stedenbouwer.
Het is een eindeloze stroom van beschrijvingen, waardoor het verhaal helemaal versluierd wordt. Dat is er wel, maar haast onvindbaar in het woud van beelden. Door die overvloed van beeldende beschrijvingen ontstaat er geen spanning en ondanks die vaak prachtige omschrijvingen wordt het snel saai en verlies je de aandacht.

Jaren geleden 2 romans van hem gelezen: De medeplichtige en Tuinfeest.
Met name de laatste kostte me de nodige inspanning, maar door de prachtige passages kon ik wel door blijven lezen. De medeplichtige is meer verhalend en gemakkelijker te lezen.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2008, 13:13

Sommige boeken staan blijkbaar niet voor niets zo lang te wachten op mijn plank. Er staat er bv een van Joseph Connolly.
"Summer things" heet het. Niet mijn soort boek, blijkt nu.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Feb 2008, 17:04

Jeugdboeken leg ik niet zo snel weg, ze lezen meestal toch wel snel uit. Maar deze van Stephenie Meyer is wel erg..het heet 'Nieuwe maan' en gaat over vampiers. Nu kan ik goed tegen fantasy, maar deze kan me toch helemaal niet boeien.
Gaat terug.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Mar 2008, 20:49

Oscar van den Boogaard: 'magic man'.. Ik heb bijna 200 pagina's gelezen, en dat ik zover gekomen ben komt denk ik doordat hij wel goed schrijft. Het psychologische portret dat hij van de hoofdpersoon schetst is interessant, behalve dan dat het alleen maar om sek.s draait.
Ik ben een tijd door blijven lezen, maar dat is toch wel het hoofdthema, en nee, ik hoef de rest niet meer te weten.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2008, 13:49

Waarom ben ik er weer ingetrapt? Toch weer zo'n "thriller" meegenomen van de hand van Simone van der Vlugt..Het zal er wel aan liggen dat ik haar jeugdboeken goed vind, want haar "thriller'-collega's Saskia en Esther pak ik niet meer, maar dit zal toch ook wel de laatste Simone zijn.
Blauw water heet het boek en gaat over een moeder en dochter die gegijzeld worden door een tbs-er met verlof. Er is een vrouw die zonder dat de tbs-er het ziet langs komt en ziet dat er iets aan de hand is, maar op weg naar de politie krijgt die een ongeluk en ze raakt in coma. Dat kan, alles kan, ook in werkelijke leven gebeuren ongeloofwaardige dingen, maar als je ze opschrijft moet je dat wel geloofwaardig maken, en dat kan Simone niet. Ik begon me te ergeren, en ben doorgebladerd naar het laatste hoofdstuk zodat ik de voorspelbare afloop nu ook ken.
Nee, geen aanrader. Bij 'het laatste offer' vermengde de schrijfster nog wat historie in, zoals ik de schrijfster ken van haar jeugdboeken, maar dat heeft ze nu helemaal losgelaten.
Terug naar de bieb!

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 11 Mar 2008, 13:58

Ik heb getracht Vaarwel mijn liefste van Petra Nemcova te lezen. Het is een autobiografie over een model, die tijdens de tsunami in Thailand haar geliefde verliest.
Ik heb alleen de proloog gelezen (20 bladzijden) en de eerste bladzijden van hoofdstuk 1. Niet om door te komen wat mij betreft. Kinderachtig taalgebruik en ik had verwacht dat het boek meer over de tsunami en zijn gevolgen zou gaan, maar het is een autobiografie van een model waar ik in ieder geval nog nooit van gehoord had en waarin ik ook niet geïnteresseerd ben. Heb de foto's bekeken en er doorheen gebladerd. Klaar.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2008, 19:56

Ik had dat andere boek van Hans Sahar meegenomen uit de bieb, maar ik had er na zo'n 60 pagina's genoeg van.
Dat ligt waarschijnlijk gedeeltelijk aan het feit dat ik Hassan Bahara net gelezen heb, en ik vraag me echt af waarom die Marokkaanse schrijvers zo negatief over Marokkaanse jongeren menen te moeten schrijven. Ook deze hoofdpersoon houdt zich voornamelijk bezig met drugs, drank en seks. Daarnaast geeft hij aan dat hij een fatsoenlijke Nederlander wil worden, en niet wil afglijden zoals zijn landgenoten die al van school af zijn..Maar hij gedraagt zich er niet naar.
Ik hoef dit echt niet meer uit te lezen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2008, 09:28

Zo was het andere boek ook wel Marjo.
De schrijver had jeugdgevangenissen bezocht en wilde met zijn boeken de jongeren laten nadenken.
Ik vond het ook eerder negatief dan positief overkomen.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 22 Mar 2008, 10:14

Zomerhitte is letterlijk een k..boek, dus zal die film ook wel een k..film zijn. In het boek kwam ik niet verder dan 10 bladzijden, in de bioscoop kom ik dus helemaal niet. :mrgreen:
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2008, 11:29

En waarom vind je het niets Pieter? Teveel se.x erin of slecht geschreven...?
Vertel...

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 22 Mar 2008, 11:53

De mogelijkheid van een eiland van Houellebecq barst van de se.x en ik vind het een prachtig boek, een van de beste die ik ooit heb gelezen.
Maar in Zomerhitte is alles gekunsteld en er met de haren bijgesleept. Je moet nooit oude schrijvers het boekenweekgeschenk laten schrijven. De film is alleen gemaakt voor de kassa en heeft net als het boek geen enkele inhoud van betekenis. Blijkt ook uit de reacties.
Mooi weekend, Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 22 Mar 2008, 13:09

PieterW schreef:De mogelijkheid van een eiland van Houellebecq barst van de sex en ik vind het een prachtig boek, een van de beste die ik ooit heb gelezen.
Maar in Zomerhitte is alles gekunsteld en er met de haren bijgesleept. Je moet nooit oude schrijvers het boekenweekgeschenk laten schrijven. De film is alleen gemaakt voor de kassa en heeft net als het boek geen enkele inhoud van betekenis. Blijkt ook uit de reacties.
Mooi weekend, Pieter


Die van Houellebecq ga ik nog lezen. Zomerhitte vond ik wel lekker weglezen. Ik denk niet dat het commercieel uitgebuit wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2008, 13:36

Pieter schreef:De film is alleen gemaakt voor de kassa en heeft net als het boek geen enkele inhoud van betekenis.


Je hebt de film toch niet gezien? Of wel? Nu breng je me aan het twijfelen.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 22 Mar 2008, 21:55

Dettie schreef:
Pieter schreef:De film is alleen gemaakt voor de kassa en heeft net als het boek geen enkele inhoud van betekenis.


Je hebt de film toch niet gezien? Of wel? Nu breng je me aan het twijfelen.

Dettie


Dettie, ik heb aan de recensies, de commentaren op TV en mijn niet zuinige vooroordelen genoeg om niet naar deze flop te gaan. De film werd uitsluitend gemaakt om de se.xscènes die erin zitten en men heeft nog wat meer geweld toegevoegd omdat het verhaal zeer dun was. Wat de boekenweekgeschenken betreft staan die van de vrouwen, met name die van Hella Haasse en Anna Enquist, ver bovenaan omdat vrouwen er i.h.a. niet van houden zich ergens van af te maken.
(Augment bij de film: En men heeft expres een exhibitioniste van BNN ingehuurd om daar wat jongere kijkers vandaan te halen.)
Allemaal een gezellige, witte Pasen!
Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 23 Mar 2008, 12:33

Wat ik nietwil nalaten te zeggen dat ik De zwaardvis van Hugo Claus ook een heel goed boekenweekgeschenk vond. Maar dat is al weer lang geleden. Dat van Wolkers was wel het slechtste van de laatste tien jaar. En dat men daar dan uitgerekend een film van moet maken toont aan dat de Nederlandse film even in een dal zit.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2008, 13:13

De boekenweekgeschenken Woede van Salman Rushdi en Gala van Ronald Giphart vond ik persoonlijk eigenlijk erger. Zomerhitte was ook geen topper maar het lijkt me ook moeilijk om met een boekenweekgeschenk iedereen tevreden te stellen.
Het is maar net waar je van houdt denk ik.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 23 Mar 2008, 14:29

Dat ben ik met je eens Dettie. Woede staat op mijn "weg te geven boeken"lijstje! En Gala is al lang weg!


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten