Nieuw aangeschaft
Hermans Onder professoren heb ik al jaren staan, maar nog niet gelezen. Van Böll en Hemingway heb ik alllebei een boek gelezen. Padmos ken ik niet. Lampo is iedereen zo onderhand bekend wat ik daar van hem gelezen.
irene schreef:De komende titels zijn niet aangeschaft, maar zijn gewoon via via binnen komen vallen... en ooo wat ben ik er blij mee...
Heinrich Böll: Meningen van een clown
Ernest Hemingway: Afscheid van de wapenen
Willem Frederik Hermans, Onder professoren
Hubert Lampo: De belofte aan rachel
Raymonde Padmos: Spiegel van mijn geheugen
en nog vele andere titels...
waar wasmanden al niet goed voor kunnen zijn.... dankjewel gulle gever,
(buuf-buurvrouw dus....)
groetjes, irene
Van literatuur heb ik niks meer aangeschaft, wel natuurboeken de laatste tijd.
De inheemse bomen en struiken van Nederland en Vlaanderen (heel mooi boek en de eerste volledige studie naar dit onderwerp).
Rothmaler - Flora von Deutschland (een plaatjesdeel, tekeningen van de 1800 erin afgebeelde soorten zijn zo goed, dat je ze aan de hand daarvan kunt determineren. Schitterend dat er in de tekeningen zwarte pijltjes staan die verwijzen naar de meest opvallende kenmerken.
Jo Willems - Herstschroeforchis. Portret van een Laatbloeier.
En binnenkort krijg ik het nieuwe standaardwerk van KNNV uitgeverij, Naturalis en EIS: Dagvlinders van Nederland.
De inheemse bomen en struiken van Nederland en Vlaanderen (heel mooi boek en de eerste volledige studie naar dit onderwerp).
Rothmaler - Flora von Deutschland (een plaatjesdeel, tekeningen van de 1800 erin afgebeelde soorten zijn zo goed, dat je ze aan de hand daarvan kunt determineren. Schitterend dat er in de tekeningen zwarte pijltjes staan die verwijzen naar de meest opvallende kenmerken.
Jo Willems - Herstschroeforchis. Portret van een Laatbloeier.
En binnenkort krijg ik het nieuwe standaardwerk van KNNV uitgeverij, Naturalis en EIS: Dagvlinders van Nederland.
Hier in Maastricht verandert in de Rechtstraat van alles op boekengebied.
Drie antiquariaten worden er een. De eigenaar had drie zaken en die worden nu teruggebracht tot een zaak. In een van die zaken lagen boeken voor 3 euro in de uitverkoop. Ik was de zaak al uit en had niet gevonden waar ik naar op zoek was, maar op de valreep, viel mijn oog op een bak met allemaal salamander pockets. Allemaal voor 50 eurocent!!
Daarvan heb ik er twee gekocht.
Willem Brakman - Die ene mens
Willem Brakman - Madame Bovary droeg zwart.
Als ik goed geteld heb, heb ik nu 13 boeken van Brakman op de plank staan. Verder heb ik:
Rudi van der Paardt - De bibliotheek van Vestdijk (deze belangrijke publicatie ontbrak nog)
Louis Ferron - Gekkenschemer, Het stierenoffer, De keisnijder van het Fichtenwald (omnibus)
Aangeschaft.
Die laatste via de Noord Nederlandse boekhandel en antiquariaat JOOT.
Drie antiquariaten worden er een. De eigenaar had drie zaken en die worden nu teruggebracht tot een zaak. In een van die zaken lagen boeken voor 3 euro in de uitverkoop. Ik was de zaak al uit en had niet gevonden waar ik naar op zoek was, maar op de valreep, viel mijn oog op een bak met allemaal salamander pockets. Allemaal voor 50 eurocent!!
Daarvan heb ik er twee gekocht.
Willem Brakman - Die ene mens
Willem Brakman - Madame Bovary droeg zwart.
Als ik goed geteld heb, heb ik nu 13 boeken van Brakman op de plank staan. Verder heb ik:
Rudi van der Paardt - De bibliotheek van Vestdijk (deze belangrijke publicatie ontbrak nog)
Louis Ferron - Gekkenschemer, Het stierenoffer, De keisnijder van het Fichtenwald (omnibus)
Aangeschaft.
Die laatste via de Noord Nederlandse boekhandel en antiquariaat JOOT.
Voor de Brakman-leken onder ons. Door de boot genomen, mag je stellen dat Brakman twee stijlen kent. Hij is begonnen met eenvoudige, lichtbeeldende stijl en ik weet niet precies waar, maar ik geloof halverwege de zeventiger jaren werd dat zwaarder beeldend, al geldt dat heus niet voor ieder boek. De Blauw-Zilveren koning over Ludwig II von Bayeren is daarvan een hoogtepunt. Van de eenvoudigere stijl waar ik jullie aanraad mee te beginnen, als je Brakman wilt proberen, is zijn debuut Een winterreis. De kans bestaat dat je dat boek zult weten te waarderen.
Als ik reclame mag maken, op deze site vind je "alles" over Brakman.
http://www.wbrakman.nl/
Deze site wordt gemaakt en bijgehouden door Gerrit Jan Kleinrensink, een Brakman-kenner van het eerste uur en werkt al jaren aan een biografie over de schrijver.
De boeken die ik tot nog toe gelezen heb zijn:
Een winterreis (1961)
De opstandeling (1963)
De blauw-zilveren koning (1977)
Een weekend in Oostende (1982)
De betekenis van de heer K. (1985)
De afwijzing (2004)
Mijn favouriete Brakman zijn De betekenis van de heer K en De blauw-zilveren koning.
Als ik reclame mag maken, op deze site vind je "alles" over Brakman.
http://www.wbrakman.nl/
Deze site wordt gemaakt en bijgehouden door Gerrit Jan Kleinrensink, een Brakman-kenner van het eerste uur en werkt al jaren aan een biografie over de schrijver.
De boeken die ik tot nog toe gelezen heb zijn:
Een winterreis (1961)
De opstandeling (1963)
De blauw-zilveren koning (1977)
Een weekend in Oostende (1982)
De betekenis van de heer K. (1985)
De afwijzing (2004)
Mijn favouriete Brakman zijn De betekenis van de heer K en De blauw-zilveren koning.