Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Inge

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 22 Feb 2014, 18:04

Soms zou ik ook wel eens een kinderboek willen lezen, maar ja, het staat zo gek om naar de jeugdafdeling in de bibliotheek te gaan. Ik zou bijvoorbeeld best 'Meneer Potters (klopt die naam?) pinguïn' willen lezen, maar ergens vind ik dat toch wat kinderachtig staan.

Kijk dat is nu iets waar ik me geen zorgen om maak :D Ik snuister even goed in de jeugdafdeling. Ik heb zo een paar jaar geleden Lemony Snicket gelezen. Tja, vroeger kwam ik er voor mijn kinderen maar die zijn ondertussen 15 en 19 dus voor hen moet ik er niet meer zijn maar 'k vind het heerlijk om zo tussendoor eens een b of c boek te lezen.
Als door omstandigheden mijn hoofd te vol is vind ik jeugd- en kinderboeken heerlijk. Op de een of andere manier kom je vlugger in het verhaal en vragen ze minder inspanning om het verhaal te volgen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2014, 19:36

ja, precies Inge, ik heb een tijd gehad dat lezen niet goed lukte, te moe, maar gelukkig waren er dan wel kinderboeken en ik heb zo heel wat juweeltjes van boeken ontdekt. Maar het is Marjo die me ooit naar de kinderboeken liet grijpen want zij schreef aldoor van die inspirerende verslagen, dan dacht ik dàt moet ik lezen!

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2014, 19:56

Niemand kan aan je neus zien of je leent voor kinderen of voor jezelf (zegt iemand die dan weer niet in haar eentje naar een kinderfilm gaat).
Ik leen gerust kinder- en jeugdboeken. Ik leen chicklits die ik zelf niet lees, of Spaanse boeken, en die taal beheers ik ook niet.
Daar zou ik dus gewoon over heen stappen!!

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Feb 2014, 21:00

Marjo schreef:Niemand kan aan je neus zien of je leent voor kinderen of voor jezelf (zegt iemand die dan weer niet in haar eentje naar een kinderfilm gaat).
Ik leen gerust kinder- en jeugdboeken. Ik leen chicklits die ik zelf niet lees, of Spaanse boeken, en die taal beheers ik ook niet.

Nee, maar ik heb ook geen kinderen, nooit gehad ook. Aan de andere kant is alles in de bibliotheek tegenwoordig zelfbediening, dus je zou inderdaad kunnen zeggen dat het niet zo'n probleem is. M'n eigen kinderboeken wil ik soms nog wel lezen. Met Tonke Dragt heb ik ook wat minder moeite. Van de Harry Potter boeken heb ik een aantal in het Engels gelezen. Maar een kinderboek van 111 pagina's vind ik toch wel ver gaan. Ik ben ook altijd bang op de indruk die ik maak. Dat is een van de redenen om tijdens vakanties boeken in het Duits te lezen. Ik heb echter ook weinig zin om naar de film te zoeken. Ik lees toch al liever het boek, dan dat ik de film zie.

En waarom krijg ik ineens geen bericht meer, als er een reactie geplaatst is? Het ging even goed, maar nu is het kennelijk toch weer mis.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2014, 21:18

Renate schreef:
Marjo schreef:Niemand kan aan je neus zien of je leent voor kinderen of voor jezelf (zegt iemand die dan weer niet in haar eentje naar een kinderfilm gaat).

Nee, maar ik heb ook geen kinderen, nooit gehad ook. Aan de andere kant is alles in de bibliotheek tegenwoordig zelfbediening, dus je zou inderdaad kunnen zeggen dat het niet zo'n probleem is. M'n eigen kinderboeken wil ik soms nog wel lezen. Met Tonke Dragt heb ik ook wat minder moeite. Van de Harry Potter boeken heb ik een aantal in het Engels gelezen. Maar een kinderboek van 111 pagina's vind ik toch wel ver gaan. Ik ben ook altijd bang op de indruk die ik maak. Dat is een van de redenen om tijdens vakanties boeken in het Duits te lezen. Ik heb echter ook weinig zin om naar de film te zoeken. Ik lees toch al liever het boek, dan dat ik de film zie.

En waarom krijg ik ineens geen bericht meer, als er een reactie geplaatst is? Het ging even goed, maar nu is het kennelijk toch weer mis.

ik heb ook nooit kinderen gehad maar ik geniet me helemaal te pletter van de kinderboeken, vooral van de boeken voor de hele kleintjes, die prachtige afbeeldingen! het zijn gewoon kleine kunstwerkjes en er zit vaak een enorme humor in.
Dikke kinderboeken kunnen ook echt prachtig zijn, zelf vond ik de boeken van Floortje Zwichtman erg mooi. Die speelden zich af in de tijd van Oscar Wilde. Maar er zijn zoveel mooie kinderboeken.

Die meldingen van berichten wordt hard aan gewerkt door de host (messagboard) waar het forum bij gestald staat. Dat zal binnenkort wel weer goed komen.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 22 Feb 2014, 21:58

Renate schreef:Soms zou ik ook wel eens een kinderboek willen lezen, maar ja, het staat zo gek om naar de jeugdafdeling in de bibliotheek te gaan. Ik zou bijvoorbeeld best 'Meneer Potters (klopt die naam?) pinguïn' willen lezen, maar ergens vind ik dat toch wat kinderachtig staan.

Dat staat toch niet zo gek? Je krijgt gewoon je kleine neefje/nichtje/kleinkind te logeren o.i.d. als je je met alle geweld wilt verontschuldigen bij de biebmedewerkster. Of je leest je buurmeisje voor. Ik zou het gewoon doen. Niemand die daar raar van op kijkt. Dat beeld je je maar in.

Inge

Berichtdoor Inge » 22 Feb 2014, 22:36

Je verontschuldigen bij de biebmedewerkster?
Ik denk dat het de laatste persoon ter wereld is die het iets uitmaakt voor wie of wat je een boek leent :D
Die juichen bij elk boek dat uitgeleend wordt:D
En echt Renate, er is niemand in heel die bibliotheek die raar opkijkt als je een kinderboek meedoet. Ik zit soms in de jeugdbibliotheek gewoon te genieten van kleuterboeken want net zoals Dettie zegt, die zijn soms ware kunstwerkjes...
Ik ben zelfs een paar keer met jeugdboekenweek naar het "optreden" van een jeugdschrijver geweest (zonder kinderen) Ik heb Do van Ranst horen voorlezen uit zijn boek en Gerda Dendooven ontmoet die samen met de kinderen een knutselnamiddag hield. Niemand die mij vreemd aankeek.

Renate

Berichtdoor Renate » 23 Feb 2014, 11:53

Dettie schreef:
Die meldingen van berichten wordt hard aan gewerkt door de host (messagboard) waar het forum bij gestald staat. Dat zal binnenkort wel weer goed komen.

Dettie

Het is geen ramp. Nu bezoek ik gewoon dagelijks de website en het forum en lees ik ook wat meer van het forum.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2014, 15:14

Renate schreef:Het is geen ramp. Nu bezoek ik gewoon dagelijks de website en het forum en lees ik ook wat meer van het forum.

Nou, dan moet het maar zo blijven! :D

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 26 Feb 2014, 19:18

Renate schreef:Ton Roos en Margje Eshuis - Op een dag zullen ze ons vinden
Een boek over Zeeuwen die in de negentiende eeuw naar Brazilië emigreerden.

Is dat wat, dit boek? Onze bieb heeft het niet, dus ik moet het elders aanvragen.

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Feb 2014, 20:21

berdine schreef:
Renate schreef:Ton Roos en Margje Eshuis - Op een dag zullen ze ons vinden
Een boek over Zeeuwen die in de negentiende eeuw naar Brazilië emigreerden.

Is dat wat, dit boek? Onze bieb heeft het niet, dus ik moet het elders aanvragen.

Ik vond het wel een interessant boek, dat een aardig beeld schept van de situatie waarin de mensen terecht kwamen. Ze werden gelokt met mooie verhalen over een betere toekomst en dat er voor goede huisvesting en zaaigoed en dergelijke zou worden gezorgd, maar daar bleek uiteindelijk weinig of niets van te kloppen. Ze werden vaak min of meer uitgebuit en kwamen werden geconfronteerd met allerlei ziekten en andere ellende. Naar huis konden ze natuurlijk ook niet meer, want ze hadden zich diep in de schulden gestoken om naar Brazilië te gaan. In Nederland konden ze ook geen bestaan opbouwen. Later zijn er wel mensen teruggekeerd, maar in Nederland werden ze als ongewenste vreemdelingen gezien.

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Feb 2014, 20:33

Inmiddels heb ik Alleen in Berlijn van Hans Fallada uit en ga ik verder in Zeven is zwijgen van Linday Faye.
Helaas is dit nu ook niet echt een vrolijk stemmend boek. Nu kun je natuurlijk zeggen dat thrillers nooit vrolijk stemmen maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Normaal gesproken is het de misdadiger die het kwaad vertegenwoordigd en is het de politie en de maatschappij als geheel die min of meer het goede vertegenwoordigen. In zekere zin zou je dit boek een klein beetje kunnen vergelijken met Aleen in Berlijn. Het boek speelt zich af in de tijd dat de slavernij in het zuiden van de VS nog bestaat, terwijl ze in het noorden is afgeschaft. Dit wil niet zeggen dat zwarten daar als gelijkwaardige mensen gezien worden. Zo mogen ze alleen stemmen als ze een vermogen van 250 dollar hebben (iets dat in die tijd heel lastig is) en kunnen ze niet in de rechtbank getuigen. Gevluchtte slaven mogen gewoon weer terug worden gebracht naar hun eigenaren en ook zwarten die als vrij man geboren zijn, kunnen het slachtoffer worden van slavenjagers, als die zeggen dat het hier een weggelopen slaaf betreft. Daarnaast is er veel weerstand tegen het opnemen van zwarten in de maatschappij. Met name de Ieren voelen zich door de zwarten bedreigd. De stukjes boven de hoofdstukken, citaten uit geschriften uit die tijd, laten ook duidelijk zien hoe er gedacht werd. Door sommigen werden zwarten als het kwaad gezien, die verantwoordelijk waren voor de criminaliteit.

Gelukkig lees ik als tegenwicht Gelukkige mensen lezen en drinken koffie (je zou er nog aan toe kunnen voegen dat ze ook roken, er wordt namelijk heel wat afgerookt in dit boek).

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2014, 01:02

Ik zou graag met je meelezen, wat Lindsay Faye betreft, maar ik ben nog bezig in een debuut, en wil daarna eerst nog een paar titels lezen die al apart liggen. Daarna kan ik pas aan dit boek beginnen. Hoewel..er lijkt een link met '12 jaar een slaaf...' Net de film gezien. Zo. Dat is een verhaal, helemaal onder de indruk.

Renate

Berichtdoor Renate » 27 Feb 2014, 16:59

Marjo schreef:Ik zou graag met je meelezen, wat Lindsay Faye betreft, maar ik ben nog bezig in een debuut, en wil daarna eerst nog een paar titels lezen die al apart liggen. Daarna kan ik pas aan dit boek beginnen. Hoewel..er lijkt een link met '12 jaar een slaaf...' Net de film gezien. Zo. Dat is een verhaal, helemaal onder de indruk.

De link is vermoedelijk vooral dat er slavenjagers een rol in spelen en dat de wijze waarop er tegen zwarten aan werd gekeken in die tijd een rol speelt.

Renate

Berichtdoor Renate » 27 Feb 2014, 17:00

Het ziet er trouwens naar uit dat ik er dit keer niet in slaag om de 5 bibliotheekboeken die ik gehaald heb, in 3 weken uit te krijgen, ondanks het feit dat ik 2 dikke en 3 dunne boeken had. Het wordt dus weer eens verlengen. Dat is een tijd geleden.

Inge

Berichtdoor Inge » 27 Feb 2014, 20:12

De wraak van meneer Hemming van Phil Hogan

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2014, 20:36

De kinderspelen van Mark Pairon.

Dettie

Inge

Berichtdoor Inge » 02 Mar 2014, 18:23

Roodkapje van Unni Lindell

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2014, 18:24

Roodkapje van Unni Lindell

:D

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2014, 18:40

Renate schreef:Inmiddels heb ik Alleen in Berlijn van Hans Fallada uit

Er staat hier een mooie recensie over dat boek Renate

http://mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/ ... rlijn.html

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 02 Mar 2014, 20:35

Dettie schreef:
Renate schreef:Inmiddels heb ik Alleen in Berlijn van Hans Fallada uit

Er staat hier een mooie recensie over dat boek Renate

http://mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/ ... rlijn.html

Dettie

Ik moet zeggen dat ik geen humor in het boek heb aangetroffen. Ik vond het vooral verschrikkingen. Als ik het vergelijk met wat ik over Oost-Duitsland heb gelezen, is de situatie in Alleen in Berlijn toch echt nog een stuk erger.

Renate

Berichtdoor Renate » 07 Mar 2014, 14:44

Momenteel lees ik:
Rob Wijnberg - Nietzsche en Kant lezen de krant

Inge

Berichtdoor Inge » 07 Mar 2014, 16:03

In de schaduw van de bloeiende meisjes van Proust

Renate

Berichtdoor Renate » 10 Mar 2014, 15:22

Rob Wijnberg heb ik uit en het was heel interessant. Nu lees ik weer eens wat luchtigers, namelijk:
Leo Blokhuis - Haags speelkwartier
Dit boek gaat over een bekende muziekwinkel in Den Haag, die inmiddels overigens al een aardig tijdje gesloten is. Het is een zaak waar ik zelf de nodige herinneringen aan heb. Zo kocht ik er m'n eerste synthesizer en m'n eerste polyfone synthesizer, waarvoor ik zelfs nog een tijd een ander instrument in bruikleen heb gehad, dat ik weer gebruikt heb voor het maken van muziek bij een videokunstwerk. Ik heb ook wel eens van de gymles en de Engelse les op school gespijbeld, om bij deze zaak een instrumentdemonstratie bij te wonen. Bij gym spijbelde ik heel vaak, gewoon omdat ik er een hekel aan had. Ook de Engelse les die daarna kwam vond ik vaak niet de moeite waard, omdat de leraar op dat moment (het laatste uur of vrijdagmiddag) geen zin meer had om les te geven. Hij gaf dan proefwerken, of vertalingen die nooit werden nagekeken.
Bij Servaas (dat is de muziekwinkel, waar heel wat Nederlandse muzikanten hun instrumenten kochten) heb ik heel vaak verlekkerd naar een synthesizer staan kijken, die in de etalage stond. Er staat nu een plaatje van in het boek. Het was een wat vreemde winkel, want voor je echt de winkel in kwam, kwam je langs een man in een stofjas, die vroeg wat je zocht. Die verwees je dan naar de juiste plaats in de winkel en dan mocht je verder de winkel in lopen. De man kon erg enthousiast over dingen doen en pas veel later ontdekte ik dat deze man in stofjas, de eigenaar van de winkel was. Over de man doen heel wat verhalen de ronde, zoals het verhaal dat hij het pand waar de winkel gevestigd was in de tijd dat ik er kwam, voor een paar miljoen gekocht had en dat hij het bedrag zo in contanten neerlegde. In het pand zit nu een Ierse pub en altijd als ik deze zaak zie, moet ik weer denken aan die oude muziekwinkel, die ik ergens nog steeds een beetje mis.

Renate

Berichtdoor Renate » 12 Mar 2014, 20:52

Haags speelkwartier heb ik uit en nu concentreer ik me op Vissen op zalm in Jemen, met dank aan dit forum.

Terug naar “Diversen - proza”