Berichtdoor Renate » 10 Mar 2014, 15:22
Rob Wijnberg heb ik uit en het was heel interessant. Nu lees ik weer eens wat luchtigers, namelijk:
Leo Blokhuis - Haags speelkwartier
Dit boek gaat over een bekende muziekwinkel in Den Haag, die inmiddels overigens al een aardig tijdje gesloten is. Het is een zaak waar ik zelf de nodige herinneringen aan heb. Zo kocht ik er m'n eerste synthesizer en m'n eerste polyfone synthesizer, waarvoor ik zelfs nog een tijd een ander instrument in bruikleen heb gehad, dat ik weer gebruikt heb voor het maken van muziek bij een videokunstwerk. Ik heb ook wel eens van de gymles en de Engelse les op school gespijbeld, om bij deze zaak een instrumentdemonstratie bij te wonen. Bij gym spijbelde ik heel vaak, gewoon omdat ik er een hekel aan had. Ook de Engelse les die daarna kwam vond ik vaak niet de moeite waard, omdat de leraar op dat moment (het laatste uur of vrijdagmiddag) geen zin meer had om les te geven. Hij gaf dan proefwerken, of vertalingen die nooit werden nagekeken.
Bij Servaas (dat is de muziekwinkel, waar heel wat Nederlandse muzikanten hun instrumenten kochten) heb ik heel vaak verlekkerd naar een synthesizer staan kijken, die in de etalage stond. Er staat nu een plaatje van in het boek. Het was een wat vreemde winkel, want voor je echt de winkel in kwam, kwam je langs een man in een stofjas, die vroeg wat je zocht. Die verwees je dan naar de juiste plaats in de winkel en dan mocht je verder de winkel in lopen. De man kon erg enthousiast over dingen doen en pas veel later ontdekte ik dat deze man in stofjas, de eigenaar van de winkel was. Over de man doen heel wat verhalen de ronde, zoals het verhaal dat hij het pand waar de winkel gevestigd was in de tijd dat ik er kwam, voor een paar miljoen gekocht had en dat hij het bedrag zo in contanten neerlegde. In het pand zit nu een Ierse pub en altijd als ik deze zaak zie, moet ik weer denken aan die oude muziekwinkel, die ik ergens nog steeds een beetje mis.