Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 26 Jan 2014, 16:39

Niet echt, maar dat komt vooral omdat m'n leesvoer vrijwel uitsluitend uit de bibliotheek komt. Ik haal dus 5 boeken, waar meestal wel een paar thrillers bij zitten en dan begin ik te lezen. Ik probeer het een en ander wel een beetje af te wisselen. Probleem is vaak wel dat boeken die in m'n eigen boekenkast staan er vaak een beetje bij in schieten. Zo ben ik al een paar jaar bezig met Electric Eden, dat ik een aantal jaren geleden als kerstcadeau heb gekregen. Het probleem is dat het boek vrij moeilijk leest, in de eerste plaats door de enorme hoeveelheid voetnoten en in de tweede plaats omdat er van alles overhoop wordt gehaald. Men neemt het begrip Visionary music wel erg ruim. Het boek gaat min of meer over de invloeden van Britse volksmuziek, maar legt daarbij wel heel erg veel dwarsverbanden, waardoor er soms artiesten in staan, waarvan je je af kunt vragen wat ze in het boek doen, terwijl andere artiesten, die volgens mij meer voor de hand zouden liggen, niet in het boek genoemd worden. Een ander nadeel is misschien het register, dat ieder artiest noemt, die maar even in de tekst voorkomt, zelfs als het gaat om een zin waarin groep A in het voorprogramma van groep B speelde.

berdine

Berichtdoor berdine » 26 Jan 2014, 20:50

Ik heb dat probleem maar af en toe, Marjo. Dikwijls ligt er een gereserveerd boek van de bieb, waar nog een aantal reserveringen op staan en dan voel ik me verplicht om dat zo snel mogelijk uit te lezen. En anders: de boeken die ik net aangeschaft heb liggen op een stapel en daarvan kies ik er een, waarbij ik moeilijk/makkelijk, dun/dik, een beetje probeer af te wisselen. Die stapel is meestal niet groot (momenteel zijn dat er maar 5). Dan staat er nog een rijtje in de boekenkast. Dat is tweede keus, zeg maar. Maar als ik ineens de geest krijg en de boekenkast ga stoffen kunnen die boeken zomaar op de stapel terecht komen. De meeste boeken staan gewoon op mijn leeslijst om t.z.t. te lenen of te kopen.
Ik denk dat jouw stapels te groot zijn, waardoor je keus zo moeilijk wordt. :black:

Inge

Berichtdoor Inge » 26 Jan 2014, 21:48

Ik heb eerder, zelfs als ik nog een aantal boeken op stapel liggen heb, een "wezenloos" gevoel. Ik vind het steeds moeilijk een boek te "verlaten" om helemaal opnieuw in een ander boek te beginnen. Er moet daar voor mij altijd een dagje tussen zijn. Het vorige boek laten bezinken. In die tijd bekijk ik mijn stapeltje/lijstje een aantal maal en beredeneer of ga op mijn gevoel af welke de eerstvolgende wordt.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2014, 10:26

Jaloers ben ik, op die rust die jullie hebben. Ik wil teveel, dat is het..
Zelfs voor bezinken - dat inderdaad af en toe nodig is - neem ik weinig tijd, dan is even het huis stofzuigen of de hond uitlaten, ik noem maar iets, al genoeg.

Renate

Berichtdoor Renate » 02 Feb 2014, 17:14

Ik lees momenteel 2 boeken:
Flip Vuijsje - John, Paul, Keith & Mick
Een lekker dun boekje over de Rolling Stones en The Beatles en hun achtergronden. Het leest lekker weg. Momenteel bewaar ik het ook een beetje om in bed te lezen, of als ik te weinig tijd heb om een heel hoofdstuk in m'n andere boek te lezen.
Dat is:
Henry Scott-Irvine - The ghosts of a whiter shade of pale Procol Harum
Gekocht met de boekenbon die ik in december cadeau kreeg.

Renate

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2014, 15:07

Flip Vuijsje heb ik uit en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij net iets meer van The Rolling Stones houdt, maar dat komt misschien omdat ik zelf meer een liefhebster van The Beatles ben. Van The Rolling Stones heb ik niets in m'n verzameling. Voor mij is dat toch een gewone rockgroep, zoals er zo veel zijn. Maar misschien pleeg ik nu heiligschennis.

Naast het boek over Procol Harum ben ik ook bezig in:
Felix Francis - Op het spel
Hij heeft de kunst duidelijk van z'n vader afgekeken. Alle elementen die in de boeken van Dick Francis zitten, vind je ook bij Felix Francis. Natuurlijk heeft het boek zijdelings met paarden te maken, is het in ik-vorm geschreven en heeft de hoofdpersoon een soort handicap, in dit geval een nek die gebroken is geweest en die nog steeds kwetsbaar is. Het leest in ieder geval lekker weg.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 07 Feb 2014, 23:01

Ik lees nu de preread van het nieuwe boek van Amanda Hodgkinson: Gedane zaken. Net als haar debuut (Britannia Road 22) weer een mooie roman met familieperikelen. Nu over twee zussen, die we volgen van 1913 tot laat in de zestiger jaren van de vorige eeuw. Ben nu halverwege en het boek bevalt me erg goed.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2014, 23:29

Heb je het samenleesboek De poort al uit Joanazinha?
Ik ben namelijk een beetje aan het wachten op je zodat je ook mee kan praten.

Dettie

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 09 Feb 2014, 00:33

Ha, nee - dat is mijn volgende boek. Begin ik morgen in, dus ik kan bijna meedoen!

berdine

Berichtdoor berdine » 20 Feb 2014, 18:44

Ik ga beginnen in Pleun van Detlev van Heest.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2014, 19:03

O leuk berdine, ik ben benieuwd!

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 20 Feb 2014, 21:46

Het gaat in dezelfde stijl door waar "De verzopen katten en de Hollander" ophoudt. Het echtpaar begint nu veel ruzie te maken. Ze zitten nu de hele dag op elkaars lip en Annelotte eist inspraak in de dagelijkse gang van zaken, waar ze volgens mij voorheen gewoon de boel aan hem overliet. Iets wat dus heel vaak gebeurt bij mensen, wanneer degene die met pensioen gaat de ander, die altijd thuis was, voor de voeten begint te lopen. En hij begint depressief te worden.

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Feb 2014, 09:22

Ik ben nog steeds bezig in:
Alleen in Berlijn van Hans Fallada (zie voor meer leeservaringen daar)
Eergisteren ben ik ook begonnen in:
Zeven is zwijgen van Lindsey Faye
Dit is min of meer het vervolg op Goden van Gotham. Ook nu staan er weer citaten uit boeken en berichten uit die tijd boven de hoofdstukken. Grappig is wel dat een van de citaten uit 12 jaar een slaaf komt. Het verhaal gaat over een paar zwarten, die door een slavenhandelaar ontvoerd zijn.
Eergisteren kreeg ik Vinexvrouwen van Naima El Bezaz uit. Wel een leuk boek.
En gisteren ben ik begonnen in:
Gelukkige mensen lezen en drinken koffie.
De dunne boeken lees ik in bed.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2014, 12:15

Wat lees jij veel!

Ken jij het boek 12 jaar een slaaf? Het komt namelijk nu in het Nederlands uit.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Feb 2014, 17:24

Dettie schreef:Wat lees jij veel!

Ken jij het boek 12 jaar een slaaf? Het komt namelijk nu in het Nederlands uit.

Dettie

Ik ken het boek niet, maar het is verfilmd, dus vandaar dat ik het wel verrassend vond om nu een boek te lezen waarin een citaat uit het boek staat, terwijl de film net in premiere is gegaan.

Ik lees overigens niet zo veel hoor. Als ik m'n best doe kom ik op 100 boeken in een jaar uit, maar dan moet ik er wel wat dunne dingen bij hebben. Als ik nu hoor dat Maarten 't Hart een boek per dag leest, dan kan ik niet zeggen dat ik veel lees.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2014, 17:53

Nou 100 boeken is ook heel wat!

Dit vond ik op internet

In februari 2011 en in mei 2012 heeft de Stichting Marktonderzoek Boekenvak gebruikersonderzoek gedaan naar verschillende aspecten van het lezen en het e-lezen. Hieruit blijkt dat bijna een op de vijf mensen dagelijks in een boek leest: papieren boek of e-book (februari 2011).

Lezen en niet lezen
Ongeveer 17 procent van de mensen heeft in de laatste twaalf maanden geen enkel boek gelezen. Opvallend is dat slechts 1% van de mensen in die periode géén boek heeft gekocht Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat er (veel) meer boeken worden gekocht dan er daadwerkelijk worden gelezen.
Vrouwen lezen gemiddeld meer boeken dan mannen: respectievelijk 11 boeken per jaar tegenover 9 per jaar.
Tot de veellezers behoort de 4% die meer dan 50 boeken per jaar lezen. Daarentegen leest 17 % helemaal geen boeken.
Een derde van de lezers leest 1 tot 6 boeken per jaar (mei 2012).

Waar en wanneer leest men boeken?

De avond is het populairste deel van de dag voor het lezen van boeken. Iets meer dan de helft van de boekenlezers leest ’s avonds. Vrouwen en laag opgeleiden lezen relatief vaak in de middag. Rond 8% van de boekenlezers leest ‘s nachts: tussen middernacht en 6 uur ’s morgens (februari 2012).

Gemiddelde leestijd
In juli 2010 was de gemiddelde boekenleestijd voor mensen ouder dan 13 jaar 20 minuten. Doordat veel mensen niet elke dag een boek lezen, ligt de gemiddelde boekenleestijd per leesdag ruim 1 uur.

Bron: http://www.siob.nl/bibliotheekmonitor/t ... ken/item96

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2014, 18:00

Renate schreef:Ik ken het boek niet, maar het is verfilmd, dus vandaar dat ik het wel verrassend vond om nu een boek te lezen waarin een citaat uit het boek staat, terwijl de film net in premiere is gegaan.

het boek zelf is geschreven in 1853 dus dat citaat kan nog wel. Maar wel grappig dat het er net nu in staat nu d efilm net in première is.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Feb 2014, 20:17

Dettie schreef:
Renate schreef:Ik ken het boek niet, maar het is verfilmd, dus vandaar dat ik het wel verrassend vond om nu een boek te lezen waarin een citaat uit het boek staat, terwijl de film net in premiere is gegaan.

het boek zelf is geschreven in 1853 dus dat citaat kan nog wel. Maar wel grappig dat het er net nu in staat nu d efilm net in première is.

Dettie

Ik weet dat het een oud boek is. Ik vond het vooral toevallig dat ik net in de week dat de film in premiere is gegaan, begon in een boek waarin het boek in de vorm van een citaat voorkomt. Noem je dat syncroniciteit?

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Feb 2014, 11:49

Als kind las ik enorm veel. Nu hoor je nog wel eens oproepjes dat kinderen meer buiten moeten spelen, maar mij kregen m'n ouders nauwelijks naar buitenspelen. Ik zat het liefst in een hoekje met een boekje. Toen ik een jaar of 13 was, mocht ik boeken uit de volwassenenbibliotheek lezen, omdat de kinderboeken niets nieuws meer bevatten. Tegenwoordig lees ik minder boeken. Er zijn andere dingen bij gekomen, zoals de krant en natuurlijk internet. Als ik die dingen er bij tel, lees ik eigenlijk nog steeds wel een heel groot deel van de dag.

Inge

Berichtdoor Inge » 22 Feb 2014, 14:06

Renate schreef:Als kind las ik enorm veel. Nu hoor je nog wel eens oproepjes dat kinderen meer buiten moeten spelen, maar mij kregen m'n ouders nauwelijks naar buitenspelen. Ik zat het liefst in een hoekje met een boekje. Toen ik een jaar of 13 was, mocht ik boeken uit de volwassenenbibliotheek lezen, omdat de kinderboeken niets nieuws meer bevatten. Tegenwoordig lees ik minder boeken. Er zijn andere dingen bij gekomen, zoals de krant en natuurlijk internet. Als ik die dingen er bij tel, lees ik eigenlijk nog steeds wel een heel groot deel van de dag.

Als kind las ik ook heel veel, zeer tot ongenoegen van mijn ouders want die vonden het heel asociaal. Ik moest inderdaad buiten spelen met vriendjes. Ze vonden het maar iets raars om zo op je eentje in een hoekje te zitten.
En eigenlijk vind ik dat ik nog best veel lees... maar blijkbaar vergis ik me daarin :( Ik heb een gemiddelde van een 30 boeken per jaar, dik en dun, literair, chicklit, thriller, jeugdboeken.... allemaal door elkaar.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2014, 14:12

Ja maar Inge, het zijn me dan soms ook BOEKEN die je leest!!!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2014, 14:38

ja precies wat Marjo zegt Inge! Je leest nu niet de makkelijkste boeken en niet de dunste boeken.
Als ik die las zou ik er een eeuwigheid over doen. Ik vind het al zo knap dat je het doet!

Dettie

Inge

Berichtdoor Inge » 22 Feb 2014, 16:29

baba te veel eer, te veel eer :oops: :D Ik lees nog altijd even graag Evanovich en dat is pure chicklit, lekker ontspannend en vaak heel grappig

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Feb 2014, 17:37

Ik lees alles wat los en vast zit, nou ja, niet helemaal. Bouquet-reeks is aan mij niet besteed, maar ik lees genoeg luchtige boeken en natuurlijk thrillers. Vroeger gebeurde het wel eens dat ik voor ik naar bed ging even een boek pakte en op de leuning van de bank ging zitten om er een stukje in te lezen. Helaas ruilde ik na een tijdje de leuning van de bank niet in voor m'n bed, maar voor een gemakkelijke stoel, waar ik rustig verder ging lezen.
Dit jaar heb ik de volgende boeken gelezen:
David Sedaris - Steek je familie in de kleren
Hier was ik vorig jaar al in begonnen, maar vooruit.
Pim Hofdorp - Vreemdeling in Scheveningen
Een boek uit m'n eigen verzameling, omdat ik even zonder bibliotheekboeken zat.
Ton Roos en Margje Eshuis - Op een dag zullen ze ons vinden
Een boek over Zeeuwen die in de negentiende eeuw naar Brazilië emigreerden.
J.G. Kikkert - Hoe ver we zullen komen weet ik niet
Een boek over de reizen van Alexandrine Tinne en haar moeder.
Arne Dahl - Requiem
Een thriller, zoals ik ze graag lees.
Åke Edwardson - De laatste winter
Dit boek bleek ik al gelezen te hebben, het stond zelfs op m'n lijstje, maar omdat het apart stond in de bibliotheek, dacht ik dat het een nieuw boek was, zodat ik m'n lijstje vergat te raadplegen.
David Sedaris - Wanneer je omringd bent door vlammen
Iets luchtigs om in bed te lezen.
Anton Valens - Dweiloorlog
Een dun boekje, om m'n gemiddelde omhoog te halen.
Birgit Vanderbeke - Het mosselmaal
Nog een dun boekje om m'n gemiddelde omhoog te halen.
Lyndsay Faye - Goden van Gotham
En ja hoor, weer een thriller, ik zou niet zonder kunnen.
Flip Vuijsje - John, Paul, Keith & Mick
En nog een dun boekje om m'n gemiddelde omhoog te halen.
Felix Francis - Op het spel
De appel valt niet ver van de stam, een luchtige thriller.
Henry Scott-Irvine - The ghosts of a whiter shade of pale Procol Harum
Als het moet, lees ik ook wel eens iets in het Engels.
Naima El Bezaz - Vinexvrouwen
Iets lichts om in bed te lezen.

Soms zou ik ook wel eens een kinderboek willen lezen, maar ja, het staat zo gek om naar de jeugdafdeling in de bibliotheek te gaan. Ik zou bijvoorbeeld best 'Meneer Potters (klopt die naam?) pinguïn' willen lezen, maar ergens vind ik dat toch wat kinderachtig staan.
Laatst gewijzigd door Renate op 22 Feb 2014, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Feb 2014, 17:41

Inge schreef:
Renate schreef:Als kind las ik enorm veel. Nu hoor je nog wel eens oproepjes dat kinderen meer buiten moeten spelen, maar mij kregen m'n ouders nauwelijks naar buitenspelen. Ik zat het liefst in een hoekje met een boekje. Toen ik een jaar of 13 was, mocht ik boeken uit de volwassenenbibliotheek lezen, omdat de kinderboeken niets nieuws meer bevatten. Tegenwoordig lees ik minder boeken. Er zijn andere dingen bij gekomen, zoals de krant en natuurlijk internet. Als ik die dingen er bij tel, lees ik eigenlijk nog steeds wel een heel groot deel van de dag.

Als kind las ik ook heel veel, zeer tot ongenoegen van mijn ouders want die vonden het heel asociaal. Ik moest inderdaad buiten spelen met vriendjes. Ze vonden het maar iets raars om zo op je eentje in een hoekje te zitten.
En eigenlijk vind ik dat ik nog best veel lees... maar blijkbaar vergis ik me daarin :( Ik heb een gemiddelde van een 30 boeken per jaar, dik en dun, literair, chicklit, thriller, jeugdboeken.... allemaal door elkaar.

Daar had ik gelukkig geen last van. M'n ouders vonden het niet erg dat ik veel las. Ik speelde ook veel met Lego en kon me over het algemeen goed alleen amuseren. Ik ben door m'n ouders wel van jongs af aan naar Medisch Opvoedkundig Bureaus en het RIAGG gesleept. Waarom weet ik niet precies. Ik had driftbuien en weinig contacten en was niet echt als andere kinderen.

Terug naar “Diversen - proza”