Momenteel lees ik.....
-
Re: Momenteel lees ik.....
Was inderdaad interessant Dettie. Ik houd van geschiedenis en de Middeleeuwen hebben altijd iets mysterieus voor mij. Hieronder wat ik over het boek schreef:
Dante Alighieri is bekend van zijn imposante gedicht 'De Goddelijke komedie'. Naast dichter en schrijver was hij lid van het gilde van 'Arte dei Medici e Speziali' (artsen en anderen), waar hij in 1300 (op het moment dat dit boek zich afspeelt) prior - hoofd - van is. In die functie is hij ook bestuurder van de stad Florence.
Hij krijgt te maken met de moord op een aantal vreemdelingen die zich met een onduidelijk doel verzameld hebben in de stad. Waar zijn ze op uit? Er doen geruchten de ronde over een verborgen schat van de lang geleden overleden (vermoorde?) keizer Frederik. Waaruit bestaat die schat en is die inderdaad zoals gezegd wordt in Florence verstopt? Dante's tijd als prior is bijna voorbij; hij moet zich haasten om nog binnen zijn mandaat de moorden op te lossen.
De sfeer in het boek doet heel erg denken aan de speurtochten van broeder Cadfael (van auteur Ellis Peters). De maatschappij in die tijd zit ingewikkeld in elkaar, machthebbers wisselen elkaar met grote regelmaat af en de clerus met de inquisitie achter zich is ook een factor om rekening mee te houden.
'De Lichtmoorden' is door de grote hoeveelheid personages en de voor ons onbekende politieke en maatschappelijke omstandigheden geen gemakkelijk leesbaar boek. Het is af en toe even doorbijten maar Giulio Leoni schotelt de lezer een prima thriller voor met een interessante geschiedkundige achtergrond.
Tip: leuk om een aantal details op te zoeken op Wikipedia - dat geeft wat meer houvast aan het boek.
Dante Alighieri is bekend van zijn imposante gedicht 'De Goddelijke komedie'. Naast dichter en schrijver was hij lid van het gilde van 'Arte dei Medici e Speziali' (artsen en anderen), waar hij in 1300 (op het moment dat dit boek zich afspeelt) prior - hoofd - van is. In die functie is hij ook bestuurder van de stad Florence.
Hij krijgt te maken met de moord op een aantal vreemdelingen die zich met een onduidelijk doel verzameld hebben in de stad. Waar zijn ze op uit? Er doen geruchten de ronde over een verborgen schat van de lang geleden overleden (vermoorde?) keizer Frederik. Waaruit bestaat die schat en is die inderdaad zoals gezegd wordt in Florence verstopt? Dante's tijd als prior is bijna voorbij; hij moet zich haasten om nog binnen zijn mandaat de moorden op te lossen.
De sfeer in het boek doet heel erg denken aan de speurtochten van broeder Cadfael (van auteur Ellis Peters). De maatschappij in die tijd zit ingewikkeld in elkaar, machthebbers wisselen elkaar met grote regelmaat af en de clerus met de inquisitie achter zich is ook een factor om rekening mee te houden.
'De Lichtmoorden' is door de grote hoeveelheid personages en de voor ons onbekende politieke en maatschappelijke omstandigheden geen gemakkelijk leesbaar boek. Het is af en toe even doorbijten maar Giulio Leoni schotelt de lezer een prima thriller voor met een interessante geschiedkundige achtergrond.
Tip: leuk om een aantal details op te zoeken op Wikipedia - dat geeft wat meer houvast aan het boek.
Soms ben ik blij dat ik geen spannende boeken lees. Als ik die er ook nog bij had dan kwam er helemáál geen eind aan de stapel nog te lezen boeken. Het klinkt leuk Joanazinha. Dankjewel!
Dettie
Dettie
Wat zal ik nu eens gaan lezen, na De laatkomer van Dimitri Verhulst? Ik denk het Negerboek
Goed, Dettie?

Jaaaaaa heel goed! 
Dettie

Dettie
Ik ben begonnen in "Alles wat is" van James Salter, door Tommy Wieringa de hemel in geprezen, en voorlopig kan het me nog helemaal niet boeien. Allerlei uitweidingen over randpersonages, oersaai, en zelfs het hoofdpersonage heeft nog geen snaar bij mij geraakt. Maar ik geef het nog niet op.....
Laatst gewijzigd door berdine op 02 Aug 2013, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
berdine schreef: Maar ik geeft het nog niet op.....
That's the spirit!

Dettie
Ik ben weer bezig in 2 boeken.
In bed lees ik: Hemelsleutels van Tania Heimans
Wel een aardig boek, hoewel ik nog niet al te ver ben. Grappig vind ik dat achterin wat toelichtingen staan op dingen die in het verhaal voorkomen. Ergens heb ik niet het gevoel dat het veel toevoegt, nog maar afgezien van het feit dat het niet met voetnoten is aangegeven. Achterin het boek staat dus een soort lijstje met paginanummers en daar staan dan toelichtingen. Ik heb in ieder geval al een foutje ontdekt. Het nummer van Deep Purple heet namelijk Child in time en niet Sweet child in time. Ik vind overigens niet echt dat dit gegeven nu veel toevoegd aan het verhaal, maar vooruit.
Daarbuiten lees ik: Zijn laatste wil van Elisabeth George
De gebruikelijke thriller met vrij veel niet allemaal even sympathieke personen.
In bed lees ik: Hemelsleutels van Tania Heimans
Wel een aardig boek, hoewel ik nog niet al te ver ben. Grappig vind ik dat achterin wat toelichtingen staan op dingen die in het verhaal voorkomen. Ergens heb ik niet het gevoel dat het veel toevoegt, nog maar afgezien van het feit dat het niet met voetnoten is aangegeven. Achterin het boek staat dus een soort lijstje met paginanummers en daar staan dan toelichtingen. Ik heb in ieder geval al een foutje ontdekt. Het nummer van Deep Purple heet namelijk Child in time en niet Sweet child in time. Ik vind overigens niet echt dat dit gegeven nu veel toevoegd aan het verhaal, maar vooruit.
Daarbuiten lees ik: Zijn laatste wil van Elisabeth George
De gebruikelijke thriller met vrij veel niet allemaal even sympathieke personen.
Na bijna 4 weken proberen ben ik op de een of de andere manier (vraag me niet hoe?) op deze site gekomen! Nu aan het lezen: Caesarion van Tommy Wieringa én nog steeds Verloren grond van Murat Isik en dit laatste boek komt zeer zeker weer gauw terug bij ...???
groetjes irene!
groetjes irene!
Na in een kleine 2 weken de volgende boeken uitgelezen te hebben:
Schmidt, Annie M.G. - Alleen voor dames
Een dun boekje met korte stukjes en gedichtjes, dat ik in een avond uit had.
Corley, Elisabeth - Beschermd geheim
Een spannend boek over een erfenis, waarin je in het begin op het verkeerde been wordt gezet.
Niemi, Mikael - De man die stierf als een zalm
Dit boek stond bij de thrillers, hoewel dat niet helemaal klopt. Het verhaal begint weliswaar als een thriller, maar het gaat in zekere zin over Zweeds kolonialisme naar de Fins sprekende minderheid. Door het boek leer je veel over de verhoudingen tussen de Zweden en de Fins-sprekende bevolking in het noorden. Op het Fins werd neergekeken en verschillende mensen hebben dan ook hun namen verzweedsd, terwijl in Finland, met de emancipatie van het Fins, namen juist verfinst werden.
George, Elisabeth - In volmaakte stilte
Schlink, Bernard - De thuiskomst
Een boek waarin goed en kwaad weer een belangrijke rol spelen en dat draait om de vraag waartoe mensen onder bepaalde omstandigheden toe in staat zijn.
Hofdorp, Pim Vampiers van Valkenbos
Een Haagse thriller, die op z'n zachtst gezegd nogal oubollig is. Het verhaal speelt zich af in 1968 en de opvattingen zijn tamelijk conservatief. Als je het vergelijkt met de boeken van Sjöwall en Wahlöö die in de zelfde tijd geschreven zijn, is er toch wel een enorm groot verschil.
Lees ik momenteel 2 boeken:
Judith Koelemeijer - Het zwijgen van Maria Zachea
Elisabeth George - Een onafwendbaar einde
Dit is meer een psychologische thriller, iets waar ik over het algemeen niet zo gek op ben. In dit geval is dit nog sterker, omdat je weet dat het een en ander op een enorme manier mis gaat lopen. Het boek sluit in zekere zin aan op 'In volmaakte stilte', dat ik hiervoor heb gelezen. In dit boek wordt Lady Helen vermoord, iets dat maar zijdelings een rol speel in het boek. 'Een onafwendbaar einde' gaat over de gebeurtenissen die tot de moord leiden. Het verhaal gaat over drie kinderen, die door hun oma, die naar Jamaica emigreert, omdat haar man is uitgewezen, bij hun tante worden gedropt. Toby, de jongste, die bij het begin van het boek 7 is, is geestelijk gehandicapt. Joel, z'n broertje van 11, is een aardig kind dat zich zo veel mogelijk om Toby bekommert en zich verantwoordelijk voelt voor zijn broertje. Ness (Vanessa) hun zus is 15. Zij is aan het puberen en is kennelijk al in drugs geïnteresseerd. Met haar gaat het snel bergafwaarts. De eerste avond, terwijl ze op tante zitten te wachten, die helemaal niet weet dat ze met een drietal kinderen wordt opgezadeld, verdwijnt Ness en ze komt in contact met een paar andere meisjes waar niemand zich echt om lijkt te bekommeren. Ness gaat niet naar school en raakt steeds dieper verzeild in een wereld van drugs en criminaliteit. Op een gegeven moment komt ze in contact met Blake, een geharde crimineel wiens uiterlijk al aangeeft dat dit een gevaarlijk heerschap is. Blake heeft een kaal hoofd en een tatoeage van een cobra op z'n gezicht. Ness laat zich door Blake op sleeptouw nemen. De buurt waar tante, die haar best doet om zo goed mogelijk voor de kinderen te zorgen, woont is niet direct een plaats waar je voor je plezier gaat wandelen. Tussen de wolven zijn Toby en Joel een gemakkelijke prooi. Toby is opvallend, mede door z'n onafscheidelijke zwemband en verblijft eigenlijk in een geheel eigen wereld. Hij ziet geen gevaar. Joel is een rustige jongen, die het liefst zo min mogelijk opvalt.
Schmidt, Annie M.G. - Alleen voor dames
Een dun boekje met korte stukjes en gedichtjes, dat ik in een avond uit had.
Corley, Elisabeth - Beschermd geheim
Een spannend boek over een erfenis, waarin je in het begin op het verkeerde been wordt gezet.
Niemi, Mikael - De man die stierf als een zalm
Dit boek stond bij de thrillers, hoewel dat niet helemaal klopt. Het verhaal begint weliswaar als een thriller, maar het gaat in zekere zin over Zweeds kolonialisme naar de Fins sprekende minderheid. Door het boek leer je veel over de verhoudingen tussen de Zweden en de Fins-sprekende bevolking in het noorden. Op het Fins werd neergekeken en verschillende mensen hebben dan ook hun namen verzweedsd, terwijl in Finland, met de emancipatie van het Fins, namen juist verfinst werden.
George, Elisabeth - In volmaakte stilte
Schlink, Bernard - De thuiskomst
Een boek waarin goed en kwaad weer een belangrijke rol spelen en dat draait om de vraag waartoe mensen onder bepaalde omstandigheden toe in staat zijn.
Hofdorp, Pim Vampiers van Valkenbos
Een Haagse thriller, die op z'n zachtst gezegd nogal oubollig is. Het verhaal speelt zich af in 1968 en de opvattingen zijn tamelijk conservatief. Als je het vergelijkt met de boeken van Sjöwall en Wahlöö die in de zelfde tijd geschreven zijn, is er toch wel een enorm groot verschil.
Lees ik momenteel 2 boeken:
Judith Koelemeijer - Het zwijgen van Maria Zachea
Elisabeth George - Een onafwendbaar einde
Dit is meer een psychologische thriller, iets waar ik over het algemeen niet zo gek op ben. In dit geval is dit nog sterker, omdat je weet dat het een en ander op een enorme manier mis gaat lopen. Het boek sluit in zekere zin aan op 'In volmaakte stilte', dat ik hiervoor heb gelezen. In dit boek wordt Lady Helen vermoord, iets dat maar zijdelings een rol speel in het boek. 'Een onafwendbaar einde' gaat over de gebeurtenissen die tot de moord leiden. Het verhaal gaat over drie kinderen, die door hun oma, die naar Jamaica emigreert, omdat haar man is uitgewezen, bij hun tante worden gedropt. Toby, de jongste, die bij het begin van het boek 7 is, is geestelijk gehandicapt. Joel, z'n broertje van 11, is een aardig kind dat zich zo veel mogelijk om Toby bekommert en zich verantwoordelijk voelt voor zijn broertje. Ness (Vanessa) hun zus is 15. Zij is aan het puberen en is kennelijk al in drugs geïnteresseerd. Met haar gaat het snel bergafwaarts. De eerste avond, terwijl ze op tante zitten te wachten, die helemaal niet weet dat ze met een drietal kinderen wordt opgezadeld, verdwijnt Ness en ze komt in contact met een paar andere meisjes waar niemand zich echt om lijkt te bekommeren. Ness gaat niet naar school en raakt steeds dieper verzeild in een wereld van drugs en criminaliteit. Op een gegeven moment komt ze in contact met Blake, een geharde crimineel wiens uiterlijk al aangeeft dat dit een gevaarlijk heerschap is. Blake heeft een kaal hoofd en een tatoeage van een cobra op z'n gezicht. Ness laat zich door Blake op sleeptouw nemen. De buurt waar tante, die haar best doet om zo goed mogelijk voor de kinderen te zorgen, woont is niet direct een plaats waar je voor je plezier gaat wandelen. Tussen de wolven zijn Toby en Joel een gemakkelijke prooi. Toby is opvallend, mede door z'n onafscheidelijke zwemband en verblijft eigenlijk in een geheel eigen wereld. Hij ziet geen gevaar. Joel is een rustige jongen, die het liefst zo min mogelijk opvalt.
De ironie van het lot: Ik denk: Ik ga het boek van Aminatta Forna kopen, want als ik dat over een week of twee toegestuurd krijg, dan heb ik het tegelijk met een gereserveerd boek van de bieb (Vertedering van Jamal Ouariachi). Heeft de bieb er inmiddels een tweede exemplaar van aangeschaft, zodat ik meteen aan de beurt ben! Dus nu toch allebei tegelijk in huis!
Ik lees Vertedering als eerste, want er staan nog een aantal reserveringen op.
Het is wel goed geschreven, maar er gebeurt nog niet zoveel. Volgens de achterflap kan dat nog komen.
Ik lees Vertedering als eerste, want er staan nog een aantal reserveringen op.
Het is wel goed geschreven, maar er gebeurt nog niet zoveel. Volgens de achterflap kan dat nog komen.
-
Ik lees nu 'Stilleven' van Louise Penny, voor mijn leesuitdaging 2013 (30 boeken lezen die voor 1 januari 2013 ongelezen in mijn boekenkast stonden). Daarna heb ik nog twee recensieboeken op de stapel liggen. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen.
Altijd lekker als er nog boeken 'op de stapel' liggen.
Ik heb hier ook een klein bergje liggen, maar allemaal lijken ze me mooi, wat een luxe hè.
Dettie
Ik heb hier ook een klein bergje liggen, maar allemaal lijken ze me mooi, wat een luxe hè.
Dettie
Ik ben wel benieuwd naar dat boek van Jamal Ouariachi. Zal hij een schrijver blijken te zijn, of een eendagsvlieg..
Tja, dat vind ik nou een moeilijk boek om te beoordelen. Hij heeft een vlotte schrijfstijl. Hij is grondig in het beschrijven en analyseren van situaties, gevoelens, gedachten en noem maar op. Daarin lijkt hij af en toe op Voskuil, maar alleen af en toe. Het hele gedoe rond het gevonden katje is dan weer onlogisch, hij weet niet hoe jonge katjes zijn óf hij heeft dat deel van het verhaal opgeofferd aan het verhaal. Dat stoorde me wel in een verder zorgvuldig uitgewerkt boek. Aan het eind maakt hij nog een foutje wat betreft gedragen kleding, maar dat valt in de categorie "muggenzifterij van Berdine". De conclusie aan het eind van het boek mag je zelf trekken. Dat zal je wel bevallen.
Eindelijk is het dan zover, de grote finale van Het rad des tijds (Robert Jordan) : 14.Het licht van weleer.
Hoe zal het verhaal uiteindelijk aflopen ?
Lezer100
Dank voor je toelichting Berdine. Ik let altijd op 'tweede' boeken, dus het zal vast een keer voorbij komen.
Ik ben nog steeds bezig in de twee boeken die ik eerder heb genoemd. Het lezen van het boek van Elisabeth is een hele kluif, niet zo zeer omdat het moeilijk leest, maar meer omdat je naar een opeenstapeling van ellende zit te kijken, waarvan je al weet dat het uit zal draaien op moord. Als dat op zich niet genoeg is, komt er steeds meer ellende bij. Je ontdekt steeds meer over de achtergrond van de kinderen en hun moeder, waardoor de sympathie voor de kinderen blijft bestaan, of groter wordt. Iedereen bedoelt het goed, maar neemt de verkeerde beslissingen, terwijl er eigenlijk nauwelijks goede beslissingen zijn. Joel heeft problemen met een jongen (Neal), die de leider is van een bende. Dat is op zich al vervelend, maar de woede van de bendeleider richt zich niet alleen op Joel, maar vooral op Toby, het geestelijk gehandicapte broertje van Joel. Joel besloot de hulp in te schakelen van een andere bendeleider (Blade), die nog een stuk harder is. Die moet ook niet veel van Joel hebben, maar Joel verklaart zich bereid om alles te doen wat hij vraagt, als hij er maar voor zorgt dat z'n broertje en z'n familie met rust worden gelaten. Op een gegeven moment wordt Ness, de oudere zus van Joel en Toby het slachtoffer van de bende van Neal. Inmiddels heeft de tante van de kinderen, bij wie ze in huis wonen, ontdekt wie Neal is, en ze heeft aangifte bij de politie gedaan, hetgeen natuurlijk weer op Joel terugslaat. Die wordt als een verrader gezien.
De moeder van de kinderen zit in een inrichting in verband met een steeds terugkerende post-natale depressie, als het niet iets erger is. Ze heeft een paar keer geprobeerd Toby te vermoorden. De vader is op straat doodgeschoten, in het bijzijn van de kinderen. Kortom, er is zo veel leed, dat ik het boek na het lezen van 1 of 2 hoofdstukker weer weg moet leggen.
De moeder van de kinderen zit in een inrichting in verband met een steeds terugkerende post-natale depressie, als het niet iets erger is. Ze heeft een paar keer geprobeerd Toby te vermoorden. De vader is op straat doodgeschoten, in het bijzijn van de kinderen. Kortom, er is zo veel leed, dat ik het boek na het lezen van 1 of 2 hoofdstukker weer weg moet leggen.
Lezer100 schreef:Eindelijk is het dan zover, de grote finale van Het rad des tijds (Robert Jordan) : 14.Het licht van weleer.
Het klinkt alsof je daar erg naar uitgekeken hebt!

Ik ben begonnen in Het schismatieke schrijven van Erik Vlaminck.
berdine schreef:Het klinkt alsof je daar erg naar uitgekeken hebt!Veel plezier!
Als er een fantasy reeks is die ik wil aanbevelen, is het wel "Het rad des tijds", berdine. Slechts 14 delen van gemiddeld 800 à 900 blzn. En daarbij nog eens een prequel (die wat dunner is).

Lezer100
Zojuist gelezen: het mosselstrand van Marie Hermanson, aparte én verrassende psychologische roman van een voor mij onbekende Zweedse auteur (dus...waarschijnlijk niets voor Marjo). Nu aan het lezen: Het Duivelskind, een waargebeurd verhaal over foute ouders en falende jeugdzorg (geleend van een van mijn dochters), geschreven door journaliste Maria Genova met als co-auteur Angel van der Vecht; hier wordt men echt niet vrolijk van... Ik twijfel wat ik hierna ga lezen: Kafka op het strand van Murakami ligt te wachten evenals DeTijgerkat van G.Tomasi di Lampedusa. Op het nachtkastje zoals gebruikelijk een chicklit of thriller, dat is dit keer een bundel van twee verhalen van Lieneke Dijkzeul: De stille zonde en Koude lente.
Maria Genova heb ik nog een jaar schrijfles van gehad. Leuk!
Hoe gaat het met De Toverberg irene? Heb je dat nog uitgelezen?
Dettie
Dettie
Dettie schreef:Maria Genova heb ik nog een jaar schrijfles van gehad. Leuk!
Dettie
Jazeker. Het boek is tijdens de leeskring in 2 avonden behandeld (februari en maart). Ik vond het een geweldig goed boek, verreweg het beste en mooiste dat ik ooit gelezen heb. Ook fijn dat de leeskringleider (oud docent Duits) zo enorm diep erin graaft. Hij komt met informatie en fotomateriaal dat op zich al een boek beslaat

Ik ben zelfs van plan om het boek nog eens in de allernieuwste vertaling te lezen. Ik las nog de vertaling van Pé Hawinkels. Het is zo veelomvattend, ik werd helemaal in het verhaal gezogen!
groetjes, irene
Zo...de nieuwe Donna Tart te leen gekregen van iemand die hem nu al in uit had.
Zal ik eerst plichtsgetrouw mijn recencieboek uit lezen, of zal ik vanavond toch maar vast stiekem....
Zal ik eerst plichtsgetrouw mijn recencieboek uit lezen, of zal ik vanavond toch maar vast stiekem....
haha neen riep zij streng!
Lekker beginnen in Tartt hoor als het te erg trekt.
Dettie

Lekker beginnen in Tartt hoor als het te erg trekt.
Dettie
Ha ha, nee, ik mag niet van mijn redacteur. 
Mijn avond liep anders dan gedacht, dus het probleem heeft zichzelf opgelost.

Mijn avond liep anders dan gedacht, dus het probleem heeft zichzelf opgelost.