Leesuitdaging 2008!
Kinderjaren uit van Tolstoj
Drie sterren
Kinderjaren schijnt deels terug te voeren te zijn op zijn eigen kinderjaren.
Leuk om te lezen hoe het toe ging in die tijd.
Wat mij opviel was vooral hoe hij de "kinderziel"beschrijft..in die tijd werden kinderen toch vooral gezien als kleine volwassenen volgens mij.
Ander boek wat ik las dezer dagen was De Metsiers van Hugo Claus.
Claus schreef dit boek, wat zich afspeelt op het Vlaamse platteland net na de tweede wereldoorlog.de oorlog, toen hij 19 was.
Alleen daarom al drie sterren.
Het boek gaat over een boerenfamilie die in issolatie leeft, en hun onderling zeer gecompliceerde verhoudingen, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Wil
Drie sterren
Kinderjaren schijnt deels terug te voeren te zijn op zijn eigen kinderjaren.
Leuk om te lezen hoe het toe ging in die tijd.
Wat mij opviel was vooral hoe hij de "kinderziel"beschrijft..in die tijd werden kinderen toch vooral gezien als kleine volwassenen volgens mij.
Ander boek wat ik las dezer dagen was De Metsiers van Hugo Claus.
Claus schreef dit boek, wat zich afspeelt op het Vlaamse platteland net na de tweede wereldoorlog.de oorlog, toen hij 19 was.
Alleen daarom al drie sterren.
Het boek gaat over een boerenfamilie die in issolatie leeft, en hun onderling zeer gecompliceerde verhoudingen, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Wil
Ha ha..dit zijn nog wel de dunne exemplaren he...de echte uitdagingen moeten nog komen.
Maar daar heb ik dan straks alle tijd voor, dat is de strategie
Ik heb er ook wel plezier in moet ik zeggen ..het zijn eigenlijk bijna allemaal mooie boeken, en die staan daar dan vaak járen te staan, dat geeft wel voldoening als het nu lukt ze te lezen.
Groetjes
Wil
Maar daar heb ik dan straks alle tijd voor, dat is de strategie

Ik heb er ook wel plezier in moet ik zeggen ..het zijn eigenlijk bijna allemaal mooie boeken, en die staan daar dan vaak járen te staan, dat geeft wel voldoening als het nu lukt ze te lezen.
Groetjes
Wil
-
Wandelaartje schreef:Wandelaartje schreef:Mijn persoonlijke uitdaging:
Iedere maand minstens één boek uit eigen boekenkast lezen dat daar al van vóór 1 januari 2008 stof staat te vangen.
Januari: (4-voudig gelukt)
1. Jennifer Donnelly: De Theeroos (****)
2. Nicci French: De bewoonde wereld (*****)
3. Heleen Niele: Bitter Zoet (***)
4. Arthur Japin: Een schitterend gebrek (*****)
Februari:
1. Willem G. van Maanen: Heb lief en zie niet om (*****)
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.
De lijst is weer aangevuld:
Dankzij een griepje de laatste dagen heel wat kunnen lezen.
Stefan Brijs: Arend een dikke vijf (!!!) sterren. Prachtig boek, heeft veel indruk op me gemaakt.
Jan Wolkers: Terug naar Oegstgeest, een gouwe ouwe. Het is steeds mijn voornemen om heel zijn oeuvre nog eens te lezen. Dit is de eerste poging na zoveel jaren, én met succes. De volgende Wolkers ligt al weer klaar...., vier sterren.
groetjes, irene
Dankzij een griepje de laatste dagen heel wat kunnen lezen.
Stefan Brijs: Arend een dikke vijf (!!!) sterren. Prachtig boek, heeft veel indruk op me gemaakt.
Jan Wolkers: Terug naar Oegstgeest, een gouwe ouwe. Het is steeds mijn voornemen om heel zijn oeuvre nog eens te lezen. Dit is de eerste poging na zoveel jaren, én met succes. De volgende Wolkers ligt al weer klaar...., vier sterren.
groetjes, irene
-
Klopt! Ik ben nu in mijn zesde boek bezig sinds zondag...... Maar wel allemaal ontspannende en vlot weglezende kost omdat ik geen trek had in wat anders. En morgen gaan we maar eens de buitenlucht opsnuiven: een 'winterwandeling' van 15 km. maken in de buurt van Hilversum.
De griep is over en ik heb gisteren al weer gewerkt, dus we gaan er weer lekker tegenaan.

De griep is over en ik heb gisteren al weer gewerkt, dus we gaan er weer lekker tegenaan.
-
Nou het gaat wel lekker met mijn leesuitdaging. Begonnen in De vos was de jager van Herta Müller. Dat kan weg. Ik plaats het binnenkort op het andere topic. Daarna begonnen in De kapellekensbaan van Louis Paul Boon. Ik vrees dat die weer ongelezen terug in de kast gaat. Ik zal hem bewaren als zijnde een belangrijk literair werk, maar te lezen is het niet. 

Nou het gaat wel lekker met mijn leesuitdaging. Begonnen in De vos was de jager van Herta Müller. Dat kan weg
Heb je 't uit gelezen?
Ik kwam er niet doorheen hoewel het over Roemenie ging, daar lees ik doorgaans alles over wat ik te pakken kan krijgen.
Ik heb Abel Herzberg gelezen, brieven aan mijn kleinzoon. Ging ook moeizaam. Moest er erg mijn best voor doen.
En De overgave van Japin uit, vier sterren, kom ik in zijn eigen topic nog op terug.
Groeten Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 20 Feb 2008, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
elviratoverspin schreef:Lopend leeslijstje voor de uitdaging:
Minstens twaalf Franse uitgaven van niet eerder gelezen Franstalige schrijvers:
1) Eliette Abécassis - Mon père (januari 2008)
Minstens twaalf ongelezen boeken die al van vóór 1 januari 2008 met mijn kast staan te vergroeien
1) Aleid Truijens - Geen nacht zonder (januari 2008)
2) Meir Shalev - Fontanel (februari 2008)
een hele hoop pagina's, maar ik heb ervan genoten!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
-
het loont de moeite, wil, het is niet om in één ruk uit te lezen, daar is het te fragmentarisch voor, maar het zit vol met spitsvondigheden, lichtjes vreemde situaties, lichte spot, geweldige uitdrukkingen en zo verder. het is een fijn boek om op je nachtkastje te hebben liggen!
-
elviratoverspin schreef:Lopend leeslijstje voor de uitdaging:
Minstens twaalf Franse uitgaven van niet eerder gelezen Franstalige schrijvers:
1) Eliette Abécassis - Mon père (januari 2008)
2) Henriette Bernier - Une femme empêchée (februari 2008)
Minstens twaalf ongelezen boeken die al van vóór 1 januari 2008 met mijn kast staan te vergroeien
1) Aleid Truijens - Geen nacht zonder (januari 2008)
2) Meir Shalev - Fontanel (februari 2008)
Mijn Franstalige "ik haal uit het boekenrek in de bib en ik zie wel" actie is tot nog toe geen succes. Dat sombere psychologisch naturalisme gaat vervelen als het niet door een auteur met een weergaloze stijl beoefend wordt. Zoals hier: braafjes verteld, weinig verrassend.
de uitdagingen zitten bekijken en mijn eerste reactie was....
"die stapel die al jaren in mijn kast staat met werken uit het oeuvre van couperus lezen!"
maar de zin ontbreekt me nog teveel.... nog teveel te doen, nog teveel te herorganiseren....zal voor volgend jaar zijn
wel leuk zo'n uitdaging
inge
"die stapel die al jaren in mijn kast staat met werken uit het oeuvre van couperus lezen!"
maar de zin ontbreekt me nog teveel.... nog teveel te doen, nog teveel te herorganiseren....zal voor volgend jaar zijn

wel leuk zo'n uitdaging

inge
-
Wandelaartje schreef:Wandelaartje schreef:Wandelaartje schreef:Mijn persoonlijke uitdaging:
Iedere maand minstens één boek uit eigen boekenkast lezen dat daar al van vóór 1 januari 2008 stof staat te vangen.
Januari: (4-voudig gelukt)
1. Jennifer Donnelly: De Theeroos (****)
2. Nicci French: De bewoonde wereld (*****)
3. Heleen Niele: Bitter Zoet (***)
4. Arthur Japin: Een schitterend gebrek (*****)
Februari:
1. Willem G. van Maanen: Heb lief en zie niet om (*****)
2. Joris Luyendijk: Het zijn net mensen (***)
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.