De dyslectische schrijver?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Oscar Luijben

De dyslectische schrijver?

Berichtdoor Oscar Luijben » 21 Feb 2008, 12:44

Vijftig en al in ruste, een hoofd vol verhalen (waarvan velen autobiografisch). Maar ik kan geen zin aan het papier toevertrouwen zonder alles door een duizendvoudig vergrootglas te bezien. Om daarna de boel maar weer in de prullenbak te doen belanden. En zo komt er dus niet van mijn grootste wens, het schrijven van een boek, terecht.

Hoe begin je aan een boek?
Welke stijl gebruik je en wat is dat eigenlijk precies?
Hoe werk je aan de verschillende karakters in het boek?
Wat laat je staan en wat laat je weg?

Allemaal vragen die door mijn hoofd spelen en waar vind je er een antwoord op? Toen ik vandaag bij de huisarts, zat te lezen in een van de tijdschriften, las ik het gedicht "Een man dacht"van Toon Tellegen. geen pen en papier op zak, dus thuis aangekomen het gedicht gezocht en gevonden op het internet. en zodoende tegen dit Forum aan gesurft. En dacht misschien kan ik hier mijn vragen kwijt en mijn verlangen tot het schrijven van een boek delen met forumgenoten.

Verder mag ik graag lezen, momenteel "De vliegeraar" aan het lezen. Ik ben webmaster van het Toonkunst koor uit Almelo. Samen met mijn fototoestel ben ik veel te zien tijdens verschillende activiteiten in mijn woonplaats Ootmarsum en mijn geliefde Wad stek Vlieland...

Groeten aan alle lezende ogen op dit forum.
Nescio sed curiosus sum – Ik weet het niet, maar ben nieuwsgierig!

Onder een vuurtoren is het altijd donker.

Een rots in de branding ligt altijd in het water.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2008, 17:36

Welkom Oscar!

En vanwaar De dislectysche schrijver als titel van je bericht?

Zelf heb ik niet echt schrijfambities hoewel ik het wel erg leuk vind om te doen.
Ik denk dat je vraag Hoe begin je aan een boek een eenvoudig antwoord heeft. Gewoon beginnen!

Over stijl hebben we hier al veel discussies gevoerd want inderdaad wat houdt stijl precies in?
Bij het forumitem cursus literair lezen staat wel het een en ander over stijl zie http://oscar.messageboard.nl/7067/viewforum.php?f=19

Voor de karakters kan je voorbeelden uit je omgeving nemen. Vaak ontwikkelen karakters zich al schrijvende.
Ik doe altijd in november mee aan national novel writing month (nanowrimo) en heb dan wel ideeën maar soms blijkt er ineens een personage zich te ontwikkelen die ik van tevoren niet bedacht had.

Wat laat je staan en wat laat je weg is een heel persoonlijk iets.
Als je geschreven hebt werkt bij mij het een tijdje wegleggen, afstand nemen, en dan zie je het daarna met andere ogen en weet je gelijk wat weg kan.

Hopelijk heb je hier wat aan en er zijn vast nog meer leden die hier wat, en betere dingen, over te melden hebben.

Groetjes
Dettie

Oscar Luijben

Berichtdoor Oscar Luijben » 21 Feb 2008, 19:36

Dettie schreef:Welkom Oscar!

En vanwaar De dislectysche schrijver als titel van je bericht?

Omdat ik dislectysch ben, maar de spellingcontrole doet wonderen.
Nescio sed curiosus sum – Ik weet het niet, maar ben nieuwsgierig!

Onder een vuurtoren is het altijd donker.

Een rots in de branding ligt altijd in het water.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2008, 19:42

Ha dankjewel, het kon ook symbolisch bedoeld zijn.
Om met jouw onderschrift te spreken...

Ik weet het niet, maar ben nieuwsgierig!

Dettie

Terug naar “Diversen - proza”