Leesuitdaging 2023

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2022, 14:43

Daar zijn we weer.

Ik heb zowaar mijn uitdaging voor 2022 gehaald.

Mijn nieuwe uitdaging is 20 non-fictie boeken te lezen in de categorie non-fictie, zelfhulp of oosterse/westerse filosofie.
Ik heb hier zoveel mooie boeken staan die ik heel graag eindelijk eens wil lezen, hopelijk helpt deze uitdaging daarbij.
(ik hoor Marjo als brommen haha)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Marjo » 05 Dec 2022, 17:02

Nee hoor waarom zou ik? Mijn streven is ook altijd om juist die boeken te lezen die er al een tijd staan.
Dat lukt niet altijd helaas.De afgelopen weken stonden ze ook nog buiten bereik omdat de boel hier op z;'n kop staat.
Ik heb van de uitdaging 2022 nog enkele boeken te gaan, gaat niet lukken. Maar ik heb dan weer wel een andere die er al een tijd lag gelezen (Michelle Visser- Eline; mooi verhaal met heel veel geschiedenis erin verwerkt)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2022, 17:52

Ha nou ik dacht dat zelfhulp en oosterse/westerse filosofie niet jouw kopje thee is, vandaar dat ik 'gemopper' verwachtte.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Marjo » 05 Dec 2022, 22:13

Maar ik hoef ze toch niet te lezen? Ga gerust je gang!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Renate » 15 Dec 2022, 14:53

Mijn smaak is het ook niet. Voor boeken over muziek mag je me echter bij wijze van spreken altijd wakker maken.
Aan uitdagingen doe ik niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Dettie » 15 Dec 2022, 17:31

haha altijd fijn van die enthousiaste reacties :-)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Marjo » 15 Dec 2022, 17:48

Wij wensen je alle twee (ik spreek even voor Renate! Dat durf ik wel) heel veel leesplezier!!
Enne, natuurlijk valt er iets voor te zeggen als we allemaal eenzelfde smaak hadden, maar het is maar goed dat het niet het geval is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2023, 18:25

Zo het begin is er:

1 Elke Doets - De leeftijdsloze samenleving
2 Lale Gühl - Ik ga leven
3 Marjan de Vries - Uit de schaduw van Narcisme

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor PMotte » 21 Jul 2023, 20:51

Normaliter is mijn uitdaging: gemiddeld 1 bk/wk, dus 52 bk/jr. Maar dit jaar laat ik dat los, omdat mijn NTL vooral dikkers bevat, waaronder De verzamelde werken van Joost van den Vondel, The Complete Shakespeare, alles van Kafa, alles van Aristoteles. Let wel: dat zijn bij mij maar 4 bkn! Ondoenbaar om die in 4 weken uit te krijgen.
Momenteel ben ik 14 boeken ver.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Renate » 21 Jul 2023, 21:30

Ik doe niet meer aan uitdagingen. Ik lees wat ik leuk vind en verder maakt het mij niet meer uit. Er is een tijd geweest dat ik op 100 boeken per jaar zat, maar dat zal me nu een zorg zijn.

Onlangs had ik 4 boeken in een week, maar ja, dat waren relatief dunne boekjes.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor PMotte » 21 Jul 2023, 22:30

Sinds vorig jaar tel ik ook het aantal blzn., omdat ik een andere maat zoek dan het aantal boeken. Maar dit jaar zit ik nog niet eens aan 5000 blzn. Dus dat stelt ook niet zo veel voor.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2023, 12:40

Tja, maar bladzijden leveren weer het probleem op, dat de ene bladzijde de andere niet is. Ik lees ook wel kinder- of jeugdboeken, of gewoon boeken met illustraties, zoals het boek over muziek dat ik op dit moment aan het lezen ben. Lezen moet voor mij niet te veel een soort wedstrijd worden.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor PMotte » 22 Jul 2023, 14:34

Dat klopt.
Het is ook zo dat hoe meer blzn het boek telt, hoe meer er op een blz staat.
Daarom heb ik ijkpagina's ontwikkelt: dat is een maat voor de hoeveelheid tekst op een pagina.
Je telt van vijf volledig beschreven regels het aantal tekens, en berekent dan het gemiddelde aantal per regel.
Dat aantal vermenigvuldig je met het aantal regels op een volledige pagina.
Het idee is dat een ijkpagina 50 tekens/regel telt, en 50 regels/pagina, dus 2500 tekens in totaal.
Je deelt het totaal aantal tekens per pagina door 2500, en dan weet je hoeveel ijkpagina's er op 1 pagina van het betrokken boek staan.
Dat aantal vermenigvuldig je dan met het aantal blzn, en je weet hoe dik het boek eigenlijk is.

Ik heb dat ooit bedacht toen ik een boek las dat niet leek vooruit te gaan.
Je kunt de berekening nauwkeuriger maken door rekening te houden met blanco p's, gedeeltelijk beschreven p's, illustraties enz.
Het kost wat tijd, maar voor mij is het even goed deel van de boekenhobby.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2023, 14:49

Nou nee, zo ver ga ik niet. Moet ik dan ook punten toe gaan kennen aan de moeilijkheidsgraad van de tekst, of de taal waar in het een en ander geschreven is? Ik wil het nog maar niet hebben over boeken met voetnoten, waarbij je iedere keer naar het einde van het boek moet bladeren om te zien wat er in de voetnoot staat. Als de voetnoot alleen een bronvermelding is, dan kun je het misschien nog overslaan, maar er zijn ook gevallen, waarbij de voetnoot echt een aanvulling is op de tekst. Ik wil het dan nog maar niet hebben over de vraag hoe vaak je een woordenboek nodig hebt om een boek in een vreemde taal te lezen. Ik heb me indertijd door het eerste deel van een zeer uitgebreide Beatles biografie geploegd (de andere 2 delen zijn nog steeds niet verschenen) en daar had ik een paar jaar voor nodig, zeker omdat ik ook regelmatig een woordenboek moest raadplegen, om te weten wat bepaalde woorden betekenden.

Ik lees voor m'n plezier en het moet geen werk worden. Ik heb ook nog andere hobby's.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor PMotte » 22 Jul 2023, 18:15

Renate schreef:Moet ik dan ook punten toe gaan kennen aan de moeilijkheidsgraad van de tekst, of de taal waar in het een en ander geschreven is?


Dat speelt inderdaad allemaal een rol. Die ijkpagina's zijn dan ook vooral nuttig voor boeken die op elkaar lijken.
Het heeft alleen maar een indicatie. Hetzelfde boek gelezen door een geoefende lezer wordt ten slotte ook sneller gelezen dan door een beginnend lezer.
Maar dat betekent niet dat zulke berekeningen er werk van maken.
Sommige boeken lijken echter niet vooruit te gaan, en dan kan het wel motiveren als je merkt dat je anderhalve pagina blijkt te lezen per bladzijden i.p.v. één, al is het verschil nooit zo groot.
Je gevoel hangt ook af van de boeken die je gewoon bent. Ik vergelijk nog altijd met pockets die ik rond 1980 las, en daar stond relatief weinig op een pagina. Een bladzijde waar meer op staat, lijkt dan plots traag te gaan.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2023, 19:45

Tja, ik heb nooit het gevoel dat ik niet opschiet in een boek. Hooguit lees ik soms wat minder lang. Als ik voor katten zorg waar ik een tijd bij blijf zitten, dan lees ik daar natuurlijk ook, maar als ik geen katten verzorg, of katten verzorg waar ik niet langer blijf, dan lees ik minder. Ook zal het ene boek me meer boeien dan het andere, waardoor ik geneigd ben langer te lezen. Dat heb ik de laatste tijd nog al eens gehad met boeken met stukken over muziek. Dan denk ik dat ik het gemakkelijker weg kan leggen, omdat ik gewoon na het lezen van een, of meerdere stukken stop, maar vaak wil ik dan toch nog een volgend stuk lezen, zoals je bij wijze van spreken een zak chips achter leeg kunt eten. Andere boeken leg ik net wat gemakkelijker weer weg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2024, 12:11

Mijn nieuwe uitdaging is 20 non-fictie boeken te lezen in de categorie non-fictie, zelfhulp of oosterse/westerse filosofie.
Ik heb hier zoveel mooie boeken staan die ik heel graag eindelijk eens wil lezen, hopelijk helpt deze uitdaging daarbij.

Dettie


Dit schreef ik begin 2023, niet wetend dat in 2023 veel tijd besteed moest worden aan andere zaken dan lezen. o.a. een huis leegruimen en opnieuw vullen ivm met verwarmingsproblemen.

Er is dus helemaal niets van terecht gekomen zoals eigenlijk bijna altijd haha
Maar toch blijft een uitdaging leuk.

Sandra van Beek - Geschiedenis van het dagboek
Elske Doets - De leeftijdloze samenleving
Lale Gühl - Ik ga leven
Milio van de Kamp - Misschien moet je iets lager mikken
Joris Luyendijk - De zeven vinkjes
Harry De Paepe - God save King Charles!
Susan Smit - Heks
Rita Verschuur - Over Simeon
Marjan de Vries - Uit de schaduw van Narcisme

9 stuks maar.

Ik heb verder veel te veel kinderboeken en te weinig romans gelezen.
Maar ja als je het druk hebt, lezen kinderboeken makkelijker weg.

In totaal heb ik dus 23 romans, 9 non-fictie en 117 kinderboeken gelezen.
Het aantal boeken valt me nog mee, naar mijn gevoel heb ik heel weinig gelezen.
In 2024 wil ik toch meer andere boeken dan kinderboeken lezen.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Leesuitdaging 2023

Berichtdoor PMotte » 01 Jan 2024, 13:11

Hola, ik was weer eens in de verkeerde rubriek bezig.

Mijn balans van vorig jaar (2023):
- normaliter 52 boeken, maar aangezien ik nog 118 boeken op mijn NTL heb, is het doel voor 2023: 59 boeken! -> niet gelukt
- de challenges van Ezzulia -> gelukt, maar soms met strips
- twee toneelstukken van Shakespeare (ik moet er nog 23 doen) -> niet gelukt
- alle boeken die ik van de bib kocht (nog 3) -> niet gelukt
- alle boeken die ik heb gewonnen (nog 2) -> niet gelukt
- boeken van Jean Ray (nog 1) -> niet gelukt
- Godfried Bomans' Werken (nog 4) -> niet gelukt, nog 2
- Wereldgeschiedenis (nog 4) -> dat worden harde noten -> niet gelukt

Dus, ja, het was niet te best. Maar met 35 gelezen boeken is het gelukkig ook geen complete ramp. In 2022 heb ik me wat te veel ingespannen, en ik wou het in 2023 rustiger aan doen.
DIt jaar (2024) ga ik wel proberen het beter te doen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten