Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 07 Nov 2021, 20:53

Tja, hoewel ik wel bij Den Haag woon en ik er wel eens kom, is Schilderswijk niet echt een buurt waar ik kom.Ik zou er soms misschien ook een kaart bij moeten pakken om te weten waar alles is. De kaartjes in het boek zijn toch vrij klein. Ik zou een vergelijkbaar boek over Breda ook met plezier lezen. Het onderwerp interesseert me gewoon.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Dec 2021, 17:18

Nu bezig in een Baantjer, die door Peter Römer geschreven is. Ik zou wel weer eens wat meer thrillers zonder seriemoordenaars willen zien. Iets als de boeken van Sjöwall en Wahlöö.

Wat me bij deze Baantjer wel opvalt is dat er een rol voor het verleden is, dat zich dan in de jaren 80 af heeft gespeeld, toen De Cock nog met iemand anders werkte (dat is dan natuurlijk weer gebaseerd op de laatste Baantjer film en de laatste serie over de vroege jaren van De Cock, waar ik onlangs een stukje van gezien heb, maar dat me niet kon bekoren). Vreemd is het natuurlijk wel, gezien het feit dat de boeken over De Cock en Vledder natuurlijk al heel lang bestaan. Ik heb er zelfs ooit een gelezen waarin nog een jonge Roel van Duijn voorkomt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 09 Apr 2022, 17:07

Oyinkan Braithwaite - Mijn zusje, de seriemoordenaar
De titel suggereert een thriller, volgens de NUR-code is het een literaire roman of novelle en bij de bibliotheek stond het bij de thrillers.
Het boek gaat over Ayoola en Korede, 2 zussen, die met hun moeder in een huis leven.
Ayoola is de jongste en de favoriet van haar moeder. Ze is bloedmooi en neemt het leven niet al te serieus. Ayoola heeft een donker kantje, want haar relaties is geen lang leven beschoren. Korede ruimt de sporen van de moorden van haar zusje op en helpt met het verwijderen van het lijk. Niemand wil geloven dat Ayoola een donker kantje heeft en als Korede al eens een negatieve opmerking over haar zusje maakt, krijgt ze te horen dat ze gewoon jaloers is.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2022, 12:53

Die namen suggereren iets buitenlands? Een Amerikaanse immigrant?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 10 Apr 2022, 16:47

Nigeriaans naar ik meen. Daar speelt het zich ook af.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 07 Sep 2022, 14:47

Ik ga vandaag beginnen in 'Naar Lillehammer' van Vonne van der Meer. Eigenlijk heb ik dit boek op de titel gekozen. Ik ben ooit een keer in Lillehammer geweest. (Ook in Hamar, maar dat was een andere vakantie en daar heb ik alleen de beroemde ijshal gezien en gefotografeerd)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2022, 12:13

Hee dat is heel wat anders dan thrillers (toch?) Ik hou wel van Vonne van der Meer.
Haar eilandboeken waren bijzonder. Ook Het limonadegevoel en andere verhalen vond ik erg mooi, dat was het eerste boek wat ik van haar las.
De vrouw met de sleutel vond ik ook goed. Daarin speelt een vrouw die mensen voor het slapengaan komt voorlezen de hoofdrol.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 08 Sep 2022, 14:50

Ik lees ook niet alleen thrillers, hoewel ze momenteel weer even boven aan m'n lijstje lijken te staan. Misschien een vorm van escapisme.
Maar ik heb al meer van Vonne van der Meer gelezen.
De eilandboeken, Het limonadegevoel, De vrouw met de sleutel en De reis naar het kind.

Ik vind dit wel een boeiend boek. Geen thriller, maar wel een zekere spanning. Over een vrouw die ineens is opgezadeld met een kind van een jaar of 3.
De moeder is niet helemaal uit beeld, maar lijkt zich in een moeilijke situatie te bevinden (gedwongen prostitutie?).

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2022, 14:42

Patricia Cornwell - Gewetenloos

Vroeger was ik een groot fan van haar boeken, maar sinds het briljante nichtje van Kay Scarpetta (de hoofdpersoon in de boeken) volwassen werd en een IQ van ruim boven de 200 bleek te hebben, werden de boeken poeniger, met dure auto's, dure wapens, horloges met een prijs waarvan een gemiddeld gezin een jaar kan leven, privéhelikopters en zo meer en daardoor werden de boeken minder geloofwaardig en aantrekkelijk. Ook ga ik me steeds meer storen aan de voorliefde voor vuurwapens, alsof je zonder vuurwapen bij de hand aan de goden overgeleverd bent. Een vuurwapen op het aanrecht lijkt heel normaal te zijn, want een mens moet zich per slot van rekening kunnen verdedigen. (De kip of kalkoen zou toch ineens tot leven kunnen komen.) Tja en een ongeluk zit in een klein hoekje. Een vermeende aanvaller kan abusievelijk worden doodgeschoten, terwijl het geen aanvaller is en iemand die daadwerkelijk kwaad in de zin heeft en er van uit gaat dat degene die tegenover hem staat, gewapend is, zal als eerste schieten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2022, 15:25

Haha ja natuurlijk heb je gewoon en wapen op het aanrecht liggen, zelfs in de badkamer en kelder! haha.
Zonder vuurwapen ga ik de deur niet uit, al die katten en honden die je zomaar aan kunnen vallen en enge mensen brrr.

* Grijns*

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2022, 17:31

Goed, de verhalen van Patricia Cornwell spelen zich in de VS af, waar wapens natuurlijk veel vanzelfsprekender zijn, maar zelfs voor boeken die zich in de VS afspelen vind ik de aanwezigheid van wapens in haar boeken toch wel erg opvallend. Het lijkt wel of ze lid is van de NRA. De mensen die menen dat schietpartijen op school kunnen worden voorkomen door de docenten te bewapenen. Tja, klein probleem, de persoon die met een wapen binnenkomt en op willekeurige leerlingen gaat schieten, maakt het echt niet uit wie hij raakt, terwijl de gewapende docent natuurlijk maar 1 persoon moet raken en niet abusievelijk een leerling moet raken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2022, 17:56

Het was een grapje wat ik schreef, want ik vond jouw opmerking zo leuk. (Een vuurwapen op het aanrecht lijkt heel normaal te zijn,)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2022, 19:37

Dat vuurwapen op het aanrecht viel me het meest op in het boek. Waarschijnlijk legt ze 'm ook op het nachtkastje, zoals ik m'n telefoon daar leg als ik naar bed ga. (Macht der gewoonte, want er is niemand meer die me 's nachts zou kunnen bellen.)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 06 Okt 2022, 14:18

Net begonnen in Booth van Karen Joy Fowler.
Het boek gaat over de familie van de moordenaar van president Lincoln. Veel lijkt op waarheid te berusten.

Aan het begin van het boek wordt het verhaal verteld over een lynchpartij op een zwarte Amerikaan. De schuld wordt niet gelegd bij de mensen die de man hebben gelyncht, maar bij de mensen die strijden tegen de slavernij en bij een persoon in het bijzonder. Deze man slaat op de vlucht, maar wordt uiteindelijk ook gelyncht. Een van de deelnemers aan de lynchpartij wordt voorzitter van de jury, die de zaak moet beoordelen en het zal dus niemand verwonderen dat de mensen vrij werden gesproken.
Hier is het ware verhaal te vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Elijah_Parish_Lovejoy

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 06 Okt 2022, 18:14

Op zich houd ik van dit soort verhalen. En de schrijfster ken ik: The Jane Austen Book Club heb ik gelezen. Op het lijstje dus maar weer.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 06 Okt 2022, 19:05

Dit is het eerste boek dat ik van haar lees. Ik zag het toevallig bij de nieuwe boeken in de bibliotheek liggen en het kwam me bekend voor, dat wil zeggen dat ik meende dat ik er al iets over gelezen had, en ik heb het dus meegenomen. Het is kennelijk nogal nieuw, want ik zag vorige week of zo een bespreking van het boek.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Nov 2022, 15:36

Momenteel lees ik Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls, in het kader van De Maand van het Lezen.
Wel leuk. Bij het laatste stuk, waar ik nu bezig ben, moest ik wel aan m'n vader denken. Ook eigenwijs als het ging om dingen die mogelijke ongelukken konden voorkomen en die hij niet wilde. Zoals de postoel, die over het toilet moest komen, zodat hij gemakkelijker van het toilet op kon staan. De volgende dag kon het ding weer worden opgehaald, want hij kon zich wel aan het fonteintje vasthouden. Een rollator voor in huis, ook niet nodig, hoewel hij niet bepaald vast op z'n benen stond en hij steun moest zoeken bij kasten. Een rollator voor buiten wees hij ook heel lang af, maar daar ging hij dan uiteindelijk, na z'n laatste verblijf in de revalidatiekliniek (althans het verblijf voor het allerlaatste verblijf). Net als de moeder van Yvonne Keuls vond hij het ook niet leuk in de revalidatiekliniek, omdat hij geen aanspraak had aan z'n medepatiënten. De eerste keer dat hij er was, was dit anders. Maar begin 2020, was het niet meer zo leuk voor hem. Kamer met uitzicht op een ongezellige woonwijk, een telefoon die niet functioneerde en eten dat hem niet zo smaakte. Ik nam brood voor hem mee, omdat hij het brood in de revalidatiekliniek niet lekker vond. En het feit dat hij plakken koek en krentenbrood en pakjes roomboter meenam naar z'n kamer werd ook niet echt gewaardeerd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 23 Nov 2022, 16:30

Jij doet wat ik me voorgenomen had! Ik heb het boek ook in huis maar nu het bijna Sinterklaas is, heb ik zoveel kinderboeken te lezen dat ik helemaal niet aan dat boek toe kom.
Als ik het gelezen heb dan roep ik. Dat eigenwijze herken ik wel overigens. Niet van mijn familie maar van een kennis. Die verdomde het om een rollator te gebruiken terwijl hij amper kon lopen. Hij bleef liever thuis dan met zo'n ding te lopen. Bizar maar waar.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Nov 2022, 20:58

Ik had even niets anders in huis, nou ja, afgezien van de boeken die ik al gelezen had. Vandaag nieuw leesvoer gehaald in de bibliotheek in Rijswijk en morgen ga ik de Centrale Bibliotheek in Den Haag plunderen (nou ja, voor zo ver je het halen van 5 boeken of zo plunderen kunt noemen). Het zal wel vreemd zijn om daar zonder m'n vader te komen. Nou ja ik ben eind februari 2020 nog in de Centrale Bibliotheek geweest zonder m'n vader, maar toen leefde die in ieder geval nog. Dit keer wordt het de eerste keer na zijn dood en dan zal ik ook nog een hapje eten in de zaak waar ik altijd met m'n vader kwam. Wel een beetje eng (alleen eten ben ik wel gewend, ook buiten de deur, maar dit is toch anders) en ik zie er een beetje tegenop. Maar goed, het is iets waar ik toch doorheen moet.

Bespreekboeken komen nooit mijn kant meer op, dus ik beperk me tot de dingen die ik uit de bibliotheek haal. Ik heb in ieder geval 2 boeken op het programma staan, namelijk het vervolg op het vorige boek van J.D. Barker en een boek van P. Dieudonné, waar ik al een paar boeken van besproken heb. Waarschijnlijk komt er ook nog een boek van Val McDermit bij.

Tja, de eigenwijsheid van m'n vader. Als m'n moeder alleen zou zijn achter gebleven, zou ze misschien nog wel naar een ouderenwoning verhuisd zijn, of voor een aangepaste woning in de flat gekozen hebben, maar m'n vader wilde gewoon in het huis blijven, waar we in 1981 naar toe waren verhuisd. Toen hij nog wel eens viel heb ik hem ook wel aangeraden om eens naar de dokter te gaan, maar dat zag hij ook niet zitten. "Wat kan die er aan doen?" zei hij dan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 24 Nov 2022, 21:48

En ik heb het uit. Bij het einde moest ik wel aan het overlijden van m'n vader denken.
De moeder van Yvonne Keuls krijgt een paar keer een stille beroerte, waardoor haar spraak wordt aangetast.
M'n vader heeft verschillende keren een TIA gekregen, die ook invloed had op z'n spraak. De laatste was begin 2020 en toen kraamde hij een paar dagen wartaal uit. Later ging het weer beter en in het revalidatiecentrum had hij geen logopedie nodig, hoewel dat eerst wel gepland was. Toen hij eenmaal thuis was had hij zo nu en dan wel verwarde momenten en toen hij een keer bezoek had van een kennis, moest ik er bij komen om het gesprek op gang te houden, want de kennis begreep m'n vader niet meer. De moeder van Yvonne Keuls krijgt op een gegeven moment een longontsteking en daar is m'n vader aan overleden. Het verschil was wel, dat ik toen niet meer met m'n vader kon communiceren. Hij trok ook alles los en in de revalidatiekliniek wilde hij ook niet meer gevoerd worden, iets wat ik in het ziekenhuis nog wel heb gedaan.

Het bezoek aan de bibliotheek in Den Haag, waar ik vroeger altijd met m'n vader kwam, is wel goed bevallen. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt blij was met de veranderingen in de bibliotheek. Ik heb altijd het gevoel dat men bibliotheken voor mij minder aantrekkelijk maakt. Er lijken minder boeken te zijn, hoewel dat niet echt zou schijnt te zijn. Het open magazijn is helaas wel verdwenen. Het eten is ook wel bevallen, al had men wegens personeelsgebrek in de keuken niet de dagschotel, die ik eigenlijk had willen nemen. Zelfs de reis langs de bushalte waar ik altijd uitstapte als ik m'n vader in de revalidatiekliniek opzocht leverde geen negatieve gevoelens op. Zou het verdriet dan in zekere zin toch een beetje gesleten zijn? De eerste keer dat ik met de tram door het centrum van Den Haag reed, stonden de tranen in m'n ogen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 01 Dec 2022, 22:04

En nu lees ik: Avonturiers van de Nederpop, een boek met interviews met eigenzinnige Nederlandse muzikanten. Altijd interessant en een afwisseling tussen de thrillers over seriemoordenaars. Aan de ene kant vind ik die altijd wel spannend, maar ik zou ook wel weer eens wat meer thrillers over 'gewone' misdadigers willen zien. Thrillers lijken tegenwoordig hoofdzakelijk door seriemoordenaars bevolkt te worden, de een nog gruwelijker, of vreemder dan de ander.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2022, 08:57

Mee eens. Op een gegeven moment weet je het wel. Ook de opbouw, zo standaard, begint me wel te irriteren. Een proloog waar je niets aan hebt...
Gelukkig is er nog ander leesvoer!
Laatst gewijzigd door Marjo op 02 Dec 2022, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2022, 10:44

Dat is dus o.a. naast het geweld, wat ik op thrillers tegen heb, op een gegeven moment weet je het wel.
Net als de misdaad tv series, veel komt op hetzelfde neer, alleen de personages zijn anders. Enkele uitzonderingen daargelaten.
Millenium van Stieg Larsson (tv serie) vond ik geweldig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2022, 12:12

Toch kan een plot nog wel verrassingen bieden, gelukkig wel, maar dan denk ik: durf ook te kiezen voor een andere vorm!
En gelukkig bestaan er nog wel thrillers die (bijna) origineel uit de hoek komen, en die dan nagenoeg literatuur zijn.
Over literatuur gesproken: ook daar heb ik dat, hoor, dat ik denk 'niet weer eentje'. Dat gaat dan over opnieuw hetzelfde thema. Of eenzelfde 'moderne' vorm.
Maar ze staan dan toch op de lijsten met nominaties.
Het valt ook niet mee om origineel te zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2022, 12:16

En als ze origineel zijn, is er ook weer commentaar omdat veel mensen niet van verandering houden. Niet van houden dat dingen anders zijn dan ze gewend zijn.

Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten