Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
berdine

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 26 Sep 2012, 10:57

Pfff, "Over de bergen" van Gerrit Komrij is uit. Vrij afstandelijk verhaal met veel beschrijvingen en een karakterloze hoofdpersoon. Helemaal aan het eind wordt het een beetje spannend. Het boek heeft een open einde en hoe het afloopt kun je zelfs niet vermoeden. Nu bezig in "Mijn tweede huid" van Erwin Mortier. Dat werd eens tijd! :roll:

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Sep 2012, 13:28

Het verwoeste leven van Foekje Dillema uit. Toch wel een tragisch verhaal
Nu bezig in: Barbara Ehrenreich - De achterkant van de Amerikaanse droom
Niet zo aangrijpend als het boek van Günther Wallraff over een vergelijkbaar onderwerp, maar wel interessant.

AlexDeLarge

Berichtdoor AlexDeLarge » 30 Sep 2012, 21:47

Net begonnen in New Selected Poems van Ezra Pound.
Gekocht in de befaamde Shakespeare & Company! :)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2012, 22:18

ik ga vanavond beginnen in de autobiografie van Neil Young, ben zeer benieuwd.

Dettie
die ook wel in Parijs zou willen zitten

Renate

Berichtdoor Renate » 01 Okt 2012, 08:06

Dettie schreef:ik ga vanavond beginnen in de autobiografie van Neil Young, ben zeer benieuwd.

Dettie
die ook wel in Parijs zou willen zitten

Dat lijkt me ook wel een interessant boek.

Het boek van Barbara Ehrenreich heb ik inmiddels uit en ik weet in ieder geval heel zeker dat ik niet in de VS zou willen wonen.

berdine

Berichtdoor berdine » 04 Okt 2012, 16:46

Mooi boek "Mijn tweede huid". Staat net als zijn latere werk vol met mooie zinnen. Ik was in het begin bang dat het verhaal er bij in zou schieten, maar dat viel mee! :mrgreen: Daarna een hele oude gelezen: "Leven alleen is niet genoeg" (1954) van Jos Panhuijsen. Ik las het ooit voor mijn literatuurlijst op school. Mwah. Niet bijzonder.
Nu bezig in "Vader" van Karl Ove Knausgard. Erg wisselend. Hele stukken zijn boeiend en daar vlieg je doorheen, maar er staat ook een hoop prietpraat in. In feite is het een rechttoe rechtaan autobiografie, maar als bij wijze van spreken elke sigaret die opgestoken wordt vermeld wordt, dan wordt het tamelijk saai. Ik ben halverwege en ben begonnen diagonaal te lezen, want tja, er zal toch nog wel iets gebeuren wat de moeite waard is??? :shock: Waarom kreeg dit boek anders zoveel aandacht?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2012, 18:01

berdine schreef: In feite is het een rechttoe rechtaan autobiografie, maar als bij wijze van spreken elke sigaret die opgestoken wordt vermeld wordt, dan wordt het tamelijk saai. Ik ben halverwege en ben begonnen diagonaal te lezen, want tja, er zal toch nog wel iets gebeuren wat de moeite waard is??? :shock: Waarom kreeg dit boek anders zoveel aandacht?

Zo lees ik nu ook de autobiografie van Neil Young. Hij is gek op auto's, op zijn vrouw en kinderen, heeft allerlei gitaren gehad, Fender is een populaire gitaar maar tot nu toe, mwah... ik zit niet aan de pagina's gekluisterd. Het springt erg van de hak op de tak.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 04 Okt 2012, 20:13

Op dit moment ben ik weer bezig in een boek van Barbara Ehrenreich. Dit keer in het Engels, omdat er geen Nederlandse vertaling was, of in ieder geval niet in de bibliotheek stond.
De titel is: Smile or die en het gaat over de overdreven nadruk op positief denken, tot het punt waarop alles als een positieve ervaring gezien dient te worden, zelfs borstkanker. Het is een interessant boek, maar een nadeel is de hoeveelheid voetnoten. Deze voegen uiteindelijk weinig toe aan het verhaal, omdat het eigenlijk alleen maar bronvermeldingen zijn.

Inge

Berichtdoor Inge » 08 Okt 2012, 22:03

Momenteel zit ik tussen boeken in. Ik weet niet zo goed wat te lezen.
Ik heb liggen:
"Minnaressen" van Kathleen Vereecken. Was het cadeauboek van het Davidsfonds bij het vernieuwen van het lidmaatschap en trok me meer aan dan een computerboek over veilig internetten.
"De jongen in de gestreepte pyjama" van Boyne John en trekt me momenteel niet omdat ik net de film gezien heb.
"Het verdriet van België" van Hugo Claus
"Schaduw van de wind" en "Het spel van de engel" van Zafon wil ik herlezen nu het 3de boek uitgekomen is zodat ik weer weet over wat het gaat
en "De zigeunermadonna" van Santa Montefiore.

Hm ik denk dat het Montefiore wordt. Lijkt me momenteel wel iets. En morgen maar naar de bib om "De dood en de duivel" daarvan spreekt de titel alleen me al erg aan :D

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2012, 22:09

jeetje Inge, wat een hoop titels en ik kan je ook niet zeggen welke je moet gaan lezen. Ik heb er niets van gelezen alleen schaduw van de wind wel. Pak iets heel anders dan deze boeken, verras jezelf haha.

Dettie

VN33

Berichtdoor VN33 » 09 Okt 2012, 12:29

Ik ben vorige maand begonnen in George R.R. Martin (lied van ijs en vuur). Dit is een reeks, 6 of 7 boeken van elk minstens 800blz. Eerste, spel der tronen, heb ik uit en ben onmiddellijk in de tweede begonnen. Eerste keer dat ik iets uit het 'fantasy' genre lees. Val me erg goed mee, het verhaal is verslavend en ik ben er wel een half jaar (of langer) zoet mee.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 09 Okt 2012, 20:56

Ken dat gevoel, VN33. Ben net begonnen in het elfde deel van "Het Rad des Tijds" van Robert Jordan.
Lezer100

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 09 Okt 2012, 20:58

Inge schreef:Momenteel zit ik tussen boeken in. Ik weet niet zo goed wat te lezen.
Ik heb liggen:
"Minnaressen" van Kathleen Vereecken. Was het cadeauboek van het Davidsfonds bij het vernieuwen van het lidmaatschap en trok me meer aan dan een computerboek over veilig internetten.
"De jongen in de gestreepte pyjama" van Boyne John en trekt me momenteel niet omdat ik net de film gezien heb.
"Het verdriet van België" van Hugo Claus
"Schaduw van de wind" en "Het spel van de engel" van Zafon wil ik herlezen nu het 3de boek uitgekomen is zodat ik weer weet over wat het gaat
en "De zigeunermadonna" van Santa Montefiore.

Hm ik denk dat het Montefiore wordt. Lijkt me momenteel wel iets. En morgen maar naar de bib om "De dood en de duivel" daarvan spreekt de titel alleen me al erg aan :D

Persoonlijk zou ik voor "Het verdriet van België" gaan (ook al zou dit voor mij een derde herlezen zijn). In tegenstelling tot wat een van mijn collega's een aantal jaren geleden zei, is dit wel niet "een stuk verdriet".
Lezer100

Inge

Berichtdoor Inge » 09 Okt 2012, 21:29

Ik was begonnen met "het verdriet van Belgie" maar heb momenteel nog even problemen met de vlaamse taal (ongelooflijk en dat terwijl ik vlaamse ben).
's avonds een uurtje lezen is niet genoeg om me daarin te verplaatsen. Ik laat hem nog even liggen tot eind oktober. Ik heb dan een weekje vakantie en dan kan ik er een namiddagje van maken. Eens ik weer in die "taal" zit gaat het goed maar heb even tijd nodig.

'k ben nu begonnen in "De dood en de duivel" van Schatzing

WilV

Berichtdoor WilV » 09 Okt 2012, 23:06

Oh, de schaduw van de wind herlezen lijkt me fijn inge. Krijg ik zelf ook meteen zin in.

Renate

Berichtdoor Renate » 10 Okt 2012, 12:06

Momenteel lees ik m'n zoveelste thriller. Dit keer: Camilla Läckberg - Vuurtorenwachter.
Het is een stevige pil, maar ik ben wel benieuwd hoe het afloopt en hoe de stukken die zich in 1870 afspelen, in het verhaal passen. Een nadeel van de boeken van Camilla Läckberg is misschien dat ook het privéleven van de verschilende hoofdpersonen uitgebreid beschreven wordt en dat loopt natuurlijk in alle boeken door. Op zich vind ik dat ook nog niet zo erg, maar bij deze boeken is er sprake van vrij veel privélevens en dan heb ik soms het gevoel dat ik het vorige boek uit de serie nog eens zou moeten lezen, om te weten hoe het nu allemaal precies zat.

Natuurlijk wordt ook dit boek weer beschreven als een literaire thriller, waarbij ik me wel afvraag waar dat literaire nu eigenlijk op slaat. Maar goed, dat interesseert me eigenlijk maar matig. Ik lees voor m'n plezier, of om iets wijzer te worden en of iets nu al dan niet literatuur is, vind ik minder interessant.

Ik zou eigenlijk ook nog eens verder moeten gaan in de biografie van Bob den Uyl, zeker na de film die ik zaterdag gezien heb en waar ik elders wat over geschreven heb.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2012, 13:13

Staat er achter- of voorin het boek geen overzicht van personages? Dat zou wel handig zijn als ik jouw ervaringen zo lees.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 10 Okt 2012, 15:02

Dettie schreef:Staat er achter- of voorin het boek geen overzicht van personages? Dat zou wel handig zijn als ik jouw ervaringen zo lees.

Dettie

Nee er staat geen overzicht van personages in het boek. Vraag is of dat veel zou helpen. Het gaat namelijk vooral om het feit dat er in het vorige boek met allerlei hoofdfiguren dingen gebeurd zijn, die nu ook weer voorkomen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2012, 15:24

Ah op zo'n manier, ja dat is dan lastig lezen.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 10 Okt 2012, 15:49

Het valt nog wel mee, maar er is bijvoorbeeld een vrouw, die samen met haar zus een ernstig ongeluk heeft gehad in het vorige boek, waarbij de baby van de zus om het leven is gekomen en de zus zelf ernstig gewond is geraakt. Ook is er een wethouder of zo iets die een relatie heeft met een vrouw, waarvan de bedoelingen volgens mij niet helemaal zuiver zijn. Ik meen dat deze relatie ook in het vorige boek is ontstaan, dus dat maakt het lastig. Misschien zou ik eens op internet moeten kijken of ik daar misschien nog een soort samenvatting van het een en ander kan vinden.

berdine

Berichtdoor berdine » 11 Okt 2012, 13:26

Nou dat viel tegen: "Vader" van Karl Ove Knausgard. Minutieus beschrijft hij zijn leven met alle oninteressante details die erbij horen. Af en toe een boeiend stuk, als hij iets te vertellen heeft waar enige spanning bij komt kijken, maar over het geheel suddert het maar door. De resterende 5 delen van deze autobiografie zullen door mij niet gelezen worden!

Ik lees nu "Het verdriet van de engelen" van Jón Kalman Stefánsson. Heel poëtisch, leest dus tamelijk langzaam, maar zó mooi... Dit soort zinnen : "Sommige woorden zijn schelpen in de tijd en erin ligt misschien de herinnering aan jou".

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 12 Okt 2012, 20:47

@Renate: ik heb onlangs ook Vuurtorenwachten gelezen, enige tijd nadat ik het voorgaande boek had gelezen. Het zijn inderdaad erg veel figuren en ik moest ook even goed terugdenken hoe het ook al weer zat. Dat is het enige bezwaar wat ik tegen de boeken van Camilla Läckberg heb. Voor de rest is het genieten van haar thrillers (ben het met je eens dat de term 'literair' enigszins overdreven is - zoals zovaak trouwens).
Veel leesplezier verder!

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 12 Okt 2012, 20:48

Ik lees nu: Ik, Anna van Elsa Lewin. Mooie, heftige, psychologische thriller.

Renate

Berichtdoor Renate » 13 Okt 2012, 08:39

Joanazinha schreef:@Renate: ik heb onlangs ook Vuurtorenwachten gelezen, enige tijd nadat ik het voorgaande boek had gelezen. Het zijn inderdaad erg veel figuren en ik moest ook even goed terugdenken hoe het ook al weer zat. Dat is het enige bezwaar wat ik tegen de boeken van Camilla Läckberg heb. Voor de rest is het genieten van haar thrillers (ben het met je eens dat de term 'literair' enigszins overdreven is - zoals zovaak trouwens).
Veel leesplezier verder!

Ik heb het boek inmiddels uit en het was wel mooi, al vond ik bepaalde zijlijnen toch wel weinig aan het verhaal toevoegen. Ik kreeg een beetje het idee dat er een punt over vrouwenmishandeling gemaakt moest worden. De cursief gedrukte delen zouden sowieso zonder veel problemen weggelaten kunnen worden.
Op zich vind ik het feit dat de levens van de personen een belangrijke rol in het boek spelen wel leuk, omdat de mensen wat meer voor je gaan leven. Een term als literair zegt me over het algemeen weinig. Wat is literatuur en wat is lectuur?

berdine

Berichtdoor berdine » 22 Okt 2012, 20:01

Erg goed boek gelezen: "Het geweld van de hond" van Thomas Savage. Indrukwekkende tragedie over twee broers, ranchers, in het "Wilde Westen" rond 1925. Goed uitgediepte, levendige karakters en beeldende beschrijvingen van het land. De broers zijn zeer verschillend, George een stoïcijnse "goede" man; Phil een ruwe macho, scherpzinnig en "slecht". George trouwt en brengt zijn bruid mee naar de ranch. Phil doet alles om het de vrouw zo moeilijk mogelijk te maken. Dan brengt de zoon van de vrouw de zomer door op de ranch. Net zo scherpzinnig als Phil, die zijn geaardheid niet langer kan ontkennen. De jongen heeft echter andere plannen.
Het boek is van 1967 en snijdt een thema aan dat in die tijd nog maar zelden werd besproken. Daarnaast is het, met name in het begin nogal rauw, waardoor het veel lezers heeft afgeschrikt en het nooit een groot succes is geworden. Erg jammer!

Nu begonnen in "'n wêreld sonder grense/wereld zonder grenzen" een novelle van Alexander Strachan. Een klassiek werk over de Zuid-Afrikaanse grensoorlog. Het is tweetalig, dus als het Zuid-Afrikaans op de linkerpagina hier of daar te moeilijk is, kun je rechts de Nederlandse tekst lezen. Ook erg geschikt om woorden te leren die in het Nederlands iets anders betekenen dan in het Zuid-Afrikaans. Een Zuid-Afrikaans woord als "vinnig" b.v. denk je te kennen, maar in het Nederlands is het "snel".
Een mini-talencursus dus. :)

Terug naar “Diversen - proza”