Nieuwe internetsite van kleine uitgevers

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44150
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Nieuwe internetsite van kleine uitgevers

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2005, 11:02

Er is een nieuwe internetsite waarop de kleinere uitgeverijen hun boeken te koop aanbieden. Het moet een verzamelplaats worden van zelfstandige uitgeverijen die doorgaans door rendement gerichte concerndirecties worden weggedrukt. Het initiatief heet Boekenroute http://www.boekenroute.nl/

De aanleiding voor initiatiefnemer Reinier Rijke om deze website te realiseren was een artikel in NRC Handelsblad van 11 december 2004, met als kop: ‘Als kleintje kom je er niet tussen’.

De top [100] van de Nederlandstalige boeken zijn goed verkrijgbaar, krijgen alle publiciteit, en worden dus goed verkocht. De andere, vele duizenden, vaak opmerkelijke en bijzondere titels krijgen niet de nodige aandacht, en zijn lastig verkrijgbaar en dan nog uitsluitend bij de uitgever zelf. Bij de bekende boekenwebsites is een deel van deze boeken wel verkrijgbaar, maar vallen nauwelijks op tussen het commerciële geweld van de bestsellers. Voor de onafhankelijke uitgever is het vaak te kostbaar om in het leverancierscircuit aangesloten te zijn. Consequenties: veel, heel veel boeken zijn en blijven onbekend.
Bron:Literairnederland

Bernadet

Marjo
Berichten: 25877
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2005, 12:56

Toch lastig dit. Ik ben niet geneigd een boek via internet te kopen dat ik niet kan en niet kan doorbladeren..
Ik geef grif toe dat ik alleen "bekende schrijvers" koop, bekend voor mij dan.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 28 Apr 2005, 13:10

Marjo schreef:Toch lastig dit. Ik ben niet geneigd een boek via internet te kopen dat ik niet kan en niet kan doorbladeren..
Ik geef grif toe dat ik alleen "bekende schrijvers" koop, bekend voor mij dan.


Ik eigenlijk ook. Te vaak heb ik miskopen gedaan, daarom moet een boek/schrijver me nu wel erg aanspreken wil ik er geld aan uitgeven.
Meestal ken ik het betreffende boek/schrijver al uit de bibliotheek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44150
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2005, 13:16

Nee, ik vind het juist leuk nieuwe schrijvers te ontdekken en heb ook wel in m'n achterhoofd dat je zo wat bijdraagt aan de uitgeverijen die zich niet blind staren op bestsellers en proberen iets uit te geven waar ze achter staan ipv dollartekens in hun ogen hebben.
Ook vind ik het een prettig idee een beginnend schrijver een kans te geven.

Bernadet

sneuper
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Mar 2005, 15:11
Contact:

Berichtdoor sneuper » 30 Apr 2005, 13:37

Als je kleine uitgevers leuk vindt, is deze site misschien ook wel wat: http://www.drukwerkindemarge.nl/

Het gaat hier meer om kleine drukkers dan kleine uitgevers, maar die kleine drukkers drukken wel hele mooie en hele leesbare boeken. En verder zijn ze heel druk met mooi papier, inkt, houten of loden letters, etc. etc.

groet,

sneuper
Een leven zonder boeken is onleefbaar - Erasmus

---------------------------------------------------
http://boekenblog.blogspot.com
http://boek.favos.nl
http://christenboek.blogspot.com

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Mei 2005, 11:37

Ik ben al even op de site geweest. Ziet er goed uit! Bij de uitgeverijen zag ik een aantal bekende. Ik zag ookal een boek wat nog zocht: dagboeken van Dali.
De kleine uitgeverijen moeten wel, om zich te kunnen weren tegen de bombast van de grote uitgeverijen. En dit is een lovenswaardig, belangrijk initiatief.
Marjo, je kunt ook informatie over een onbekend boek verzamelen via internet en op die informatie aanschaffen. Maar bijna elk boek is vaak een gok, zelfs van een door jou gekende schrijver, omdat een boek waar je verwachtingen van hebt, nog tegen kan vallen .
Ik koop zelf nog altijd veel via de reguliere boekhandel, maar ook al aardig wat via internetwinkels: amazon, antiquariaten en kleine boekhandels. Trouwens een reus als Amazon werkt tegenwoordig ook succesvol samen met kleintjes. En die kleintjes worden netjes behandeld en varen daar weer wel bij. Dat gaat het om moeilijk verkrijgbare titels, die Amazon zelf niet verkoopt. En zo ontdek je als lezer ook weer eens wat.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Mei 2005, 11:45

Sorry, die gast was ik! (Rotor)
groetjes,
Roel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44150
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2005, 11:47

Hoi sneuper,

Op zich is het een goed initiatief maar wat jammer dat de site zo achterloopt.
Om op 2 mei nog allemaal gelukkig nieuwjaar te wensen!
Ook staat er veel erg verouderde informatie op.
Zonde hoor, ik vind dat geen reclame voor de kleine drukkers.

Groet
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44150
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2005, 11:52

Ha gast Rotor ;)

Ik ben het met je eens dat je ook van bekende schrijvers een miskoop kan hebben. Het wordt bijna door je strot geduwd dat een boek van een bekende schrijver goed is. Je mag haast geen andere mening hebben!
Tenminste zo worden ze aangeboden. Ik vind het juist zo leuk een boek te lezen van een totaal onbekende of debuterende schrijver en te ontdekken dat het goed geschreven is!

bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Mei 2005, 18:06

Ha Bernadet,
Die "gast" verschijnt als ik op het werk een reactie geef. Ik heb daar niet het wachtwoord opgeslagen, vanwege veiligheidsredenen en dan voor het in de gaten heb, is die vervelende gast me weer voor!
Ja, je moet als lezer je eigen mening vormen over een nieuw boek van een bekende schrijver. Er is trouwens geen enkele schrijver waarvan alle boeken even goed zijn; schrijvers zijn tenslotte ook geen volmaakte mensen en ze kleunen ook weleens mis. En dat is ook niet erg. Al zitten wij lezers wel altijd op een nieuw schitterend boek te wachten.
Ja, die Hbrabal was voor mij een grote verrassing. Daar ga ik meer van lezen. Zulke schrijvers liggen niet voor het oprapen. Maar ja, schrijven en speciaal zeer goed schrijven is een kunst op zich.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten