Foto's en Debutantendag 6 september 2009 in Castricum

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 22:56

Ha je was snel bep. Het antwoord staat er inmiddels.
Als ik dat bleef doen (prijsvragen) moest ik heel veel gedichten weghalen en daar zat nou net teveel tijd en werk in om dat zomaar weg te doen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 23:01

Manja Cr. schreef:Ik denk dat we heel ver afdrijven van de essentie van de bijeenkomst.
Dit verzandt. ( ja dat hebje aan het strand :P

Ik krijg al weer een topic binnen. ik weet dus nog wat daar in staat.
Ik blijf mijn advies, laat even los en ga slapen.

Manja


Ik denk dat het wel meevalt met het verzanden manja.
Er komen veel ideeën om het aantrekkelijker te maken voor mensen om naar de debutantendag te komen.
Mijn vraag was ook... waarom komen mensen niet, wat houdt ze tegen, is het niet interessant genoeg, leuk genoeg enz.

Maar ik ga nu wel slapen, tot morgen allemaal.

Dettie
die hoopt dat het dan eindelijk lukt om de foto's te plaatsen, ik krijg nu steeds heel rare soort negatieven van de foto's.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 23:10

Dettie schreef:Ha je was snel bep. Het antwoord staat er inmiddels.
Als ik dat bleef doen (prijsvragen) moest ik heel veel gedichten weghalen en daar zat nou net teveel tijd en werk in om dat zomaar weg te doen.


Maar wat is de reden daarvoor dan? Waarom maakt dat je promotie maakt voor Bol.com dat je inboet aan onafhankelijkheid om gedichten te plaatsen? Je verdient er toch geen geld mee?

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 09 Sep 2009, 00:16

Ik denk dat ik het wel begrijp. Door gedichten te plaatsen komen er meer bezoekers op de site. Dan wordt het dus commercieel interessant, en maak je (indirect) reclame voor Bol.com met de gedichten. Maar ik snap dan nog niet waarom er dan wel de NS Publieksprijs is. Dat wordt zelfs gesponsord door het CPNB en is reclame voor de NS. Is dat dan wel toegestaan? Ik vind het eigenlijk een prijs van niks. Er wordt een voorselectie gemaakt door boekhandels en daarmee is de prijs dus niet objectief. Ik zie ook dat er een literaire prijs is voor leesclubs, de BOEK-DELEN Prijs. Doet Leestafel daar al aan mee?

Ik heb andere mogelijkheden onderzocht, maar LT lijkt overal buiten te vallen. CPNB richt zich alleen op het Nederlandse boek. Misschien zou je eens contact met ze kunnen opnemen, omdat het Nederlanse boek wel veel aandacht krijgt op LT. Er is ook een andere stichting, maar die richt zich op kinderen.

Maar het is ook goed om onafhankelijk en zelfstandig te blijven. Maar mensen willen geen contributie ofzo betalen dus dan moet je toch genoegen nemen met wat er in de huidige vorm nog uit te halen valt.

Mijn advies: Neem contact op met het CPNB. Misschien kunnen zij ook beter uitleggen waarom je geen sponsoring mag hebben en hoe dat dan zit met hun NS Publieksprijs.

Ok, ik ga nu ook slapen.

Henk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2009, 09:05

Bep schreef:Ik denk dat ik het wel begrijp. Door gedichten te plaatsen komen er meer bezoekers op de site. Dan wordt het dus commercieel interessant, en maak je (indirect) reclame voor Bol.com met de gedichten. Maar ik snap dan nog niet waarom er dan wel de NS Publieksprijs is. Dat wordt zelfs gesponsord door het CPNB en is reclame voor de NS. Is dat dan wel toegestaan?


Het is andersom Bep/Henk De NS sponsort de CPNB en daarom heet het de NS Publieksprijs, de NS is de hoofdsponsor voor die prijs.
Net als de Academia Debutantenprijs. De Academica Debutantenprijs is een initiatief van Stichting Perspektief, ondersteund door Academica, de Gemeente Dordrecht en NBD/Biblion. Academia is zogezegd de hoofdsponsor en daardoor krijgt de prijs die naam.

Er wordt een voorselectie gemaakt door boekhandels en daarmee is de prijs dus niet objectief.

De boekhandels geven bij de NS publieksprijs op welke boeken het meest verkocht zijn. Het is dus echt een publieksprijs, de meest verkochte boeken geven aan dat lezers deze boeken willen lezen. Dat er een hype kan zijn is waar, maar de lezers doen mee aan die hype. Als ze dat niet zouden willen zouden er ook geen hypes ontstaan.

En voor mij is het glashelder waarom ik geen reclame mag maken. Het is vrij uniek wat ik aan poëzie heb staan. Dit mag ik plaatsen omdat Leestafel gedichten in eenvoudige taal uitlegt, o.a. aan schoolkinderen, het heeft dus een informatief/educatief karakter. Daarom mag ik ze plaatsen. Zo gauw ik bundels ga aanprijzen of reclame toesta vervalt het informatieve/educatieve karakter en verlies ik de toestemmingen.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Sep 2009, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 09 Sep 2009, 10:07

Bep schreef:Als Leestafel nou de volgende keer kortingsbonnen kan uitdelen, bijvoorbeeld bij Bol.com, dat heb je weer wat meer te bieden.


Ik kan me niet voorstellen dat kortingsbonnen van Bol.com een lokker kunnen zijn om naar de Debutantendag te komen! Trouwens ook andere kortingsbonnen niet. Wanneer mensen boeken met korting willen kopen gaan ze wel naar de Boekenmarkt op de Uitmarkt in Amsterdam, of het Boekenfestijn in Utrecht.

Ik ben zelf van de oude stempel. Ik laat me het genoegen om lekker in een boekhandel te struinen op zoek naar interessante boeken niet afnemen door een internetboekhandel en koop nooit op Bol.com.

Volgens mij blijft de enige reden om naar een Debutantendag te komen: de ontmoeting met de schrijvers voor Leestafelleden.

Wat je er aan kunt toevoegen: gelegenheid creeeren voor Leestafellezers om in "real life' kennis met elkaar te maken en eventueel een activiteit voor de Leestafellezers extra organiseren en toevoegen.

Of denken jullie dat de Debutantendag voor toevallige bezoekers uit de omgeving georganiseerd moet worden?
Zijn zij de doelgroep?

Jeannette

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 09 Sep 2009, 11:08

Dettie schreef:
En voor mij is het glashelder waarom ik geen reclame mag maken. Het is vrij uniek wat ik aan poëzie heb staan. Dit mag ik plaatsen omdat Leestafel gedichten in eenvoudige taal uitlegt, o.a. aan schoolkinderen, het heeft dus een informatief/educatief karakter. Daarom mag ik ze plaatsen. Zo gauw ik bundels ga aanprijzen of reclame toesta vervalt het informatieve/educatieve karakter en verlies ik de toestemmingen.

Dettie


Probeer CPNB Dettie! Die propageren niet alleen boeken van Nederlandse schrijvers maar ook vertaalde boeken. Vraag wat ze voor Leestafel in het bijzonder en voor leesclubs (LT is dat eigenlijk ook toch?) in het algemeen kunnen betekenen.
Misschien kunnen ze een boekenlegger uitgeven speciaal voor leesclubs. Ik denk dat ze dat wel een goed idee zullen vinden. Dat maakt het aantrekkelijker / leuker om op de Debutantendag te komen, of bij een leesclub te gaan.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 09 Sep 2009, 11:46

jeannette schreef:
Volgens mij blijft de enige reden om naar een Debutantendag te komen: de ontmoeting met de schrijvers voor Leestafelleden.

Jeannette


Je geest op zo'n dag geheel kunnen richten op literatuur in een bijzondere setting en contact met schrijvers en andere lezers.

Het is toch leuk om iets weg te kunnen geven? Een boekenlegger bijvoorbeeld? Het is toch goed voor LT om als organisatie niet alleen te staan, maar banden met andere organisaties te hebben?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Sep 2009, 12:15

Ik heb me nog niet zo in de discussie gemengd omdat ik om praktische redenen helaas niet op dit soort dagen aanwezig kan zijn.

Maar als dat wel zo zou zijn, zou het me zéér trekken.
Ik vind dat "we"voor zo'n kleine club met nauwelijks budget een heel bijzonder aanbod aan schrijvers hebben. kijk eens aan..Bert Natter wint de debuutprijs, de winnaar van vorig jaar was er vorig jaar. En ook de andere schrijvers zijn weliswaar geen enorm grote namen bij het grote publiek maar toch opvallende nieuwkomers.

Op de vraag "hoe kan het dan dat er zo weinig leestafelaars/ bookcrossers komen? "
heb ik dan ook geen goed antwoord.
Niet veel meer dan wat mij zelf zou weerhouden te komen namelijk een drukke agenda, veel afspraken en verplichtingen of werk.

Als ik zie wat er aan publiciteit gedaan is kan het dáár niet aan liggen. Het blijft jammer dat kranten daar geen aandacht aan willen besteden trouwens.
Voor/met leestafel zelf zou je volgend jaar misschien nog nadrukkelijker de boeken kunnen bespreken, in een apart forum onderdeel wellicht?
Zodat het niemand meer kan ontgaan.
Met op dat onderdeel apparte blokjes met info over de schrijvers, ik noem maar wat.

maar ik vrees dat behalve relatieve onbekendheid van de schrijvers/boeken vooral de volle agenda's je parten spelen.

Aan de opzet kan het niet liggen volgens mij, die lijkt me tamelijk uniek.

Wil

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 09 Sep 2009, 12:29

Die volle agenda's dat is de teneur van deze tijd. Ook de reden waarom mensen er niet zo weinig aan toekomen boeken te lezen. Je wordt opgeslokt door de dagelijkse beslommeringen.

Maar juist daarom is een Debutantendag goed. Juist daarom is het goed om wel boeken te lezen.

Wil, als je het lang van te voren weet, kun je het toch inplannen in je agenda? Je moet ook kijken wat jij waardevol vindt, he? En daarom moet LT ook helder maken wat die dag precies inhoudt, wat LT er precies mee wil, welke ervaring ze er voor de deelnemers mee voor ogen heeft. En je moet goed realiseren dat het natuurlijke contact er nog helemaal niet is als je alleen op internet contact hebt gehad.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Sep 2009, 12:51

Wil, als je het lang van te voren weet, kun je het toch inplannen in je agenda? Je moet ook kijken wat jij waardevol vind he


Dat geld niet zozeer voor mij zelf hoor, het lukt door gezondheid sowieso niet om te komen,

ik zat alleen hardop te denken dat als dat niet zo was voor mij een reden zou kúnnen zijn om niet te komen.

En inderdaad als je het echt wil kun je het plannen, maar dan nog kan het door werk of omstandigheden niet lukken. En het is natuurlijk ook geen móeten. Toch?

En aan "ons" dan de taak mensen die in principe wél zouden willen maar nog niet door hebben hoe leuk zo'n dag is dan alsnog te verleiden natuurlijk :)

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2009, 13:12

Bep schreef:
jeannette schreef:
Volgens mij blijft de enige reden om naar een Debutantendag te komen: de ontmoeting met de schrijvers voor Leestafelleden.

Jeannette


Je geest op zo'n dag geheel kunnen richten op literatuur in een bijzondere setting en contact met schrijvers en andere lezers.

Het is toch leuk om iets weg te kunnen geven? Een boekenlegger bijvoorbeeld? Het is toch goed voor LT om als organisatie niet alleen te staan, maar banden met andere organisaties te hebben?


Zullen we hier maar over stoppen. Ik heb heel veel contact met allerlei organisaties maar het wordt een enorm lang verhaal om alles qua regels, afspraken en wettelijke toestanden te vertellen. Daar heb ik nu niet zoveel zin in.

Tegen de tijd dat er weer een debutantendag gepland wordt kan ik altijd terugkijken naar dit item en eventueel verder vragen. Er zijn alvast een heleboel suggesties en ideeën geopperd waar ik wel wat mee kan.
Heel hartelijk bedankt allemaal!

Groetjes
Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 09 Sep 2009, 13:19

Dettie schreef:
Bep schreef:
jeannette schreef:
Volgens mij blijft de enige reden om naar een Debutantendag te komen: de ontmoeting met de schrijvers voor Leestafelleden.

Jeannette


Je geest op zo'n dag geheel kunnen richten op literatuur in een bijzondere setting en contact met schrijvers en andere lezers.

Het is toch leuk om iets weg te kunnen geven? Een boekenlegger bijvoorbeeld? Het is toch goed voor LT om als organisatie niet alleen te staan, maar banden met andere organisaties te hebben?


Zullen we hier maar over stoppen. Ik heb heel veel contact met allerlei organisaties maar het wordt een enorm lang verhaal om alles qua regels, afspraken en wettelijke toestanden te vertellen. Daar heb ik nu niet zoveel zin in.

Tegen de tijd dat er weer een debutantendag gepland wordt kan ik altijd terugkijken naar dit item en eventueel verder vragen. Er zijn alvast een heleboel suggesties en ideeën geopperd waar ik wel wat mee kan.
Heel hartelijk bedankt allemaal!

Groetjes
Dettie


Ok, Dettie, veel succes!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2009, 17:31

De foto's staan op de site!

http://www.leestafel.info/debutantendag-6-9-09

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 09 Sep 2009, 17:51

Ziet er geweldig uit Dettie. Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Bij een paar namen een klein beetje een uiterlijk Marjo en Jeannette, van jouw ist ik het al!
Manja

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 09 Sep 2009, 18:02

Ziet er best gezellig uit. Waarom dan zo ontevreden over de lage opkomst? Is toch helemaal niet zo'n groot probleem? Ik zie dat Robbert Dijkgraaf er was :shock:, dat is de bekendste natuurkundige van NL!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 09 Sep 2009, 18:58

Nou Dettie, je hebt je foto's toch aardig goed gekregen! Ziet er prima uit!
En het ziet er ook erg gezellig uit. Volgend jaar gebruiken bij de uitnodiging/aankondiging!
Ik hoop dat ik dan wel kan komen. :?

Marjo
Berichten: 25875
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2009, 19:52

Mijn tenen krullen bij al die voorstellen. Ik weet wel dat ik dat helemaal niet zou willen..al die extra dingen erbij.
Precies zoals Jeanette zei: het is nu ongedwongen en alsjeblieft, laten we dat zo houden.
Als mensen geen zin hebben, dan houdt het op, en moet je ze niet met dingen die niets te maken hebben met de debuterende schrijvers erbij willen halen.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 09 Sep 2009, 20:24

Misschien moet je je inderdaad niet al te veel ambities stellen. De waarde van LT zit hem in de groep enthousiaste lezers die ervaringen uitwisselen in een ongedwongen sfeer, waarbij het plezier in lezen voorop staat. Als dat doel altijd voorop staat kan LT een nog interessantere site en forum worden. Het kan andere mensen enthousiasmeren tot lezen. Dat is per slot van rekening het doel van LT. Een Debutantendag kun je zien als iets extra's, maar ook als iets wat het forum kan versterken.

Ik zou het liever wat anders zien. Ik zou er liever een intellectuele swing ;) aan willen geven (de meeste boeken die hier besproken worden, zijn niet de soort boeken die ik lees). Maar ook dat heeft op LT een plek.

Henk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2009, 20:41

Marjo schreef:Mijn tenen krullen bij al die voorstellen. Ik weet wel dat ik dat helemaal niet zou willen..al die extra dingen erbij.
Precies zoals Jeanette zei: het is nu ongedwongen en alsjeblieft, laten we dat zo houden.
Als mensen geen zin hebben, dan houdt het op, en moet je ze niet met dingen die niets te maken hebben met de debuterende schrijvers erbij willen halen.


Zelf vind ik die ongedwongen sfeer ook het leukste en ik vind het leuk zoals het is. Geen toeters en bellen maar gewoon relaxed schrijvers en lezers bij elkaar.
Maar voor de schrijvers zelf is het leuker als er wel ietsje meer mensen zijn, Harry Oltheten komt helemaal uit Deventer. En dan 8 bezoekers inclusief Leestafelmensen.... dat is gewoon erg weinig. Om nu allerlei lokkertjes te verzinnen hoeft voor mij ook niet. Ik vind het al heel wat dat de entree gratis is, bij de bibliotheek of andere dingen moet je altijd betalen als je een schrijver wilt zien en horen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben ook vrij lang met zo'n dag bezig, eerst kijken welke schrijvers willen komen, voor ik 4 schrijvers heb is er al heel wat gemaild, daarna het heen en weer mailen over waar en hoe laat en wat enz. Dan alle publiciteit regelen, de posters en de flyers maken en afdrukken, die overal ophangen en neerleggen, en allerlei instanties op de hoogte brengen van die dag, de ruimte regelen etc. Dan je verdiepen in de schrijvers zelf, interviews luisteren, vragen bedenken, introdcutiepraatje maken enz. Bedankje regelen etc. Er gaat toch behoorlijk veel werk in zitten.
Voor mij zou het ook leuk zijn als er meer respons op komt na alle tijd en werk en energie die er in gestopt is.
Ik zal gewoon moeten zorgen dat ik zeker weet dat de debutantendag in kranten vermeld gaat worden (advertenties?) en nog véél meer posters en folders moeten gaan verspreiden en zo.

Als het echt alleen voor Leestafelmensen zou zijn dan zou ik denkelijk gewoon een datum met Leestafelmensen afspreken zoals we vroeger ook wel gedaan hebben en gewoon een Leestafelbijeenkomst (met eventueel één schrijver, niet vier schrijvers) organiseren.
De debutantendag is voor mij dus niet alléén Leestafel. Het is ook iets willen bieden voor meerdere mensen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44148
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2009, 08:35

Wel jammer dat Inge niet op de foto's staat!
Het was juist zo leuk dat ze er was!

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten