Marieke van der Pol heeft de debutantenprijs gewonnen!

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44125
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marieke van der Pol heeft de debutantenprijs gewonnen!

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2008, 18:36

PetraO belde net, zij was net als Marjo bij de prijsuitreiking.
De winnares is Marieke van der Pol met haar boek Bruidsvlucht.

Dettie

Marjo
Berichten: 25865
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2008, 10:44

Leuke middag! Renate Dorrestein beet het spits af, en kreeg natuurlijk de lachers op haar hand. Toch waren haar tips voor debutanten serieus bedoeld. Koester je lezers..hoe waar!
Brigitte Raskin die de schrijvers interviewde, had er ook weer zin in.
Zij hoort zichzelf graag praten, maar eigenlijk hoor ik als toehoorder haar ook graag, dus vond ik dat niet erg. Of de schrijvers het waardeerden dat ze wel eens overstemd werden of niet uit mochten praten..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44125
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2008, 11:05

Leuk dat je even wat vertelt Marjo.
Ik zat gisteren rond half vijf te denken nu begint het zo, zo direct weten we wie er gewonnen heeft.
Bij recensieweb hadden ze Philip Snijder als winnaar gekozen en Bruidsvlucht gaven ze geen enkele kans.
Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind het in ieder geval erg leuk dat Marieke van der Pol gewonnen heeft.

Dettie

Marjo
Berichten: 25865
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2008, 15:13

In de wandelgangen viel te horen dat Christiaan Weijts de winnaar zou worden.
Misschien als het een juryprijs was, maar dat Marieke gewonnen heeft is volgens mij te danken aan het feit dat het een lezersprijs is. De voorselectie wordt wel door een deskundige jury gedaan, maar welk boek van die vijf het wordt, daar stemt de lezer voor. Zoals Brigitte Raskin zei: "bruidsvlucht' is een lekker ouderwets leesboek. En dat valt dus in de smaak.
Ik zou graag de verdeling van de punten horen, maar die maken ze niet bekend.
Ik ben ook benieuwd of ze op hun site de opmerkingen van lezers plaatsen, zoals die voorgelezen werden. Zou heel leuk zijn!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44125
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2008, 15:19

Ha Marjo! Ik heb wel de tekst van wat voorgelezen werd!


Hier staat trouwens de slotconclusie van recensieweb
http://www.recensieweb.nl/opinie/2587/S ... +wint.html

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Sep 2008, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44125
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2008, 16:05

LEZERSJURYRAPPORT 2007/2008

UITREIKING PRIJS EN AWARD
28 SEPTEMBER 2008
TE DORDRECHT

Geachte aanwezigen,

Vandaag wordt voor de dertiende keer de DebutantenPrijs uitgereikt. Voor de eerste keer, sinds de toetreding van sponsor Academica, de Academica DebutantenPrijs. Een unieke prijs. Immers, de prijs voor nieuw, oorspronkelijk Nederlandstalig proza, is een combinatie van juryprijs én publieksprijs.
Geen prijs voor de meest gelezen boeken of auteurs. Geen prijs voor een bekende naam: gelezen of ongelezen. Maar ook geen prijs die door literair deskundigen wordt gegeven. Wel een prijs die door de voorselectie is gekomen van in Nederland en Vlaanderen uitgekomen debuten in een jaar tijd (deze keer 18 maanden door verandering van de termijn).

Van 1 april 2006 tot 1 oktober 2007 hebben de vijf juryleden Marijke Arijs, Vlaams literair vertaalster, Brigitte Raskin, Vlaams schrijfster, Pauline Slot, schrijfster, Kees Snoek, hoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Sorbonne, Parijs, en Casper Markesteijn (voorzitter) maar liefst 107 prozadebuten gelezen. Uit die enorme stapel boeken selecteerden zij eerst een longlist van 15 boeken die de nominatiejury de moeite van het lezen waard vond. Daarna maakte de jury een tweede selectie: de shortlist van 5 debuten die in november 2007 bekend werden gemaakt. Daarmee zat de taak van de nominatiejury erop en gingen na publicatie van de nominaties overal in het land de lezers aan het werk. Lezers die op de hoogte kwamen van de prijs via boekhandel of krant, maar vooral ook lezers in leeskringen die vaak geïnformeerd werden door hun plaatselijke bibliotheek.
Voor de Academica Debutantenprijs 2009 geldt overigens weer een periode van een jaar waarover gelezen wordt: debuten uitgegeven in de periode 1 oktober 2007 tot 1 oktober 2008.

De steniging van Frénk van der Linden, Bruidsvlucht van Marieke van der Pol, Vijf strippen van Wiegertje Postma, Zondagsgeld van Philip Snijder en Art. 285b van Christiaan Weijts werden in de afgelopen 10 maanden door ongeveer 500 lezers, in Nederland, Vlaanderen, Suriname en door Nederlanders in het buitenland gelezen, beoordeeld, gewaardeerd en vaak ook in een leeskring besproken. Weer meer lezers dan voorgaande jaren deden mee. In dat opzicht slagen wij steeds beter in onze doelstelling. De Academica DebutantenPrijs probeert namelijk niet alleen aan leesbevordering te werken ná het bekend zijn van de winnaar, maar vooral daarvóór. Publicatie van de long- en shortlist kan leesbevorderend werken, net als bij de bekendmaking van nominaties van andere prijzen, maar vooral het meelezen en mee-oordelen van al die lezers heeft een sterk stimulerende werking en een grote impact.

Juist vanwege dat leesbevorderende aspect is door Stichting Perspektief de DebutantenPrijs in het leven geroepen en heeft de gemeente Dordrecht daarom geld beschikbaar gesteld voor de prijs en de organisatiekosten. Daarom ook is Academica als sponsor ingestapt. Vooral daarom doen de bibliotheken zo enthousiast mee. Daarom vraagt de Academica DebutantenPrijs ook niet alleen aandacht voor de winnaar, maar ook voor de andere genomineerden die aandacht en waardering ontvingen van de lezers.
De nominatiejury heeft in ieder geval met plezier veel debuten gelezen. Soms ook met minder plezier. Wat opvalt, is dat het aandeel boeken dat bij de zogenaamde POD-uitgevers (printing on demand) uitgegeven wordt, steeds toeneemt. Niet altijd een waarborg voor kwaliteit, vindt de jury. Ook proberen nogal wat debutanten mee te liften met het grote succes van Nederlandse auteurs van zogenaamde literaire thrillers.
Het was dit jaar door het grotere aantal boeken dan anders moeilijker om tot vijf nominaties voor de shortlist te komen. In de stapel van 107 zat naast rijp ook nogal wat uitgesproken groen.
Van de nominaties hebben de vijf juryleden genoten, de één meer dan de ander, maar gelukkig hoeft de jury niet tot de winnaar te komen. En hoe cliché het ook klinkt: voor de jury hebben alle vijf genomineerde boeken gewonnen.

De lezers hebben geoordeeld. Zij hebben een, veelal onderbouwde, kritische, goed geformuleerde waardering gegeven van de boeken die zij gelezen hebben.
Ik zal in alfabetische volgorde van auteursnaam enkele quotes citeren uit de veelheid van lezersoordelen.

Frénk van der Linden
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewt ... 3087#73087

Marieke van der Pol
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewt ... 3088#73088

Wiegertje Postma
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewt ... 3089#73089

Philip Snijder
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewt ... 3090#73090

Christiaan Weijts:
http://oscar.messageboard.nl/7067/viewt ... 3091#73091

Bron: juryrapport waarvan bovenstaande tekst ook is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25865
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2008, 14:00

Nou dacht ik toch bijna dat recensieweb helemaal mijn oordeel weergaf. Maar nee, toch Snijder! Nou ja, die was een goede tweede bij mij, dus vooruit. Ik ben zeer benieuwd naar een tweede boek!


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten