Je bent nooit te oud....

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44134
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Je bent nooit te oud....

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2007, 09:33

Thea Zijdenbos: ,,Poezie laat zich niet vangen''
zaterdag 30 juni 2007

MAARN - Thea Zijdenbos – Sprengers moet wel de eerste tachtigjarige zijn die haar poëziedebuut maakt. Wat de vieve Maarnse zeker uniek maakt, is dat ze drie prachtige dichtbundeltjes tegelijk uitbrengt.

door Marja Eestermans

Haar eerste boek is nét uit, maar het dichten zit haar al veel langer in het bloed. Toch kennen de Maarnaars Thea en haar man Henk Sprengers misschien vooral van hun schilderijen.

Ontvankelijk
De natuur inspireert haar. Neem de bewondering en verbazing die ze voelde toen zij, in het wild kamperend in Frankrijk met hun kampeerbusje, werd gewekt door de wonderschone klanken van een nachtegaal. ,,Zo mooi, daar had ik niet op durven hopen.'' Ze probeert uit te leggen hoe zo'n dichtwerk kiemt. ,,Je moet openstaan voor de verwondering. De meeste eerste zinnen krijg ik 's nachts aangereikt. Het is een zin waar het ritme al in zit.''. Om relativerend te vervolgen: ,,Maar er zijn er ook veel bij waar ik lang en hard over nagedacht heb hoor.''

Ze vindt het zelf ook wel heel wat, drie boekjes uit waarvan er twee te koop zijn bij Boekhandel Ribberink in Maarn. Eén daarvan heet 'Alles in de wind' met 'gewone' gedichten, de andere met haiku's, kleine Japanse gedichten. De totale opbrengst gaat naar Unicef, want ''de gedichten heb ik ook zo maar gekregen.''
,,Twee boekjes uit, en dat op mijn leeftijd. Fred Penninga van het Taalpodium heeft me geholpen, en dat heeft hij geweten. Het is dankzij hem dat de boekjes er zo mooi uitzien'', vertelt een trotse Thea. ,,En Annie van de Heijden heeft alles voor me getypt.''
Of er nog meer uitgaven komen? Ze betwijfelt het: ,,Als je 80 bent, moet je reëel zijn. Poëzie laat zich niet vangen, ook al kan ik er naar verlangen.''

Bron: De Kaap

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Sep 2007, 00:50

Dit bericht had ik dus niet gezien.
Tachtig jaar, en een dichtbundel uitgeven... nou moe... dit is wel een positief bericht!

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44134
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2007, 09:25

Ja geweldig he Tiba! Ik vond het zo'n leuk bericht.

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten