Mensen lezen vooral boeken voor de lol

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mensen lezen vooral boeken voor de lol

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2007, 16:17

Mensen lezen vooral boeken voor de lol

anp | Gepubliceerd op 04 juli 2007, 13:54


BILTHOVEN/AMSTERDAM - Bijna de helft van de mensen die boeken lezen, doet dat om zich te ontspannen (48 procent). Uit interesse leest 34 procent. Mannen en mensen met een hoger inkomen lezen vaker uit interesse dan vrouwen en jongeren in het algemeen. Die lezen weer vaker voor de lol.

De Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB) heeft dit laten uitzoeken door Intomart. Ruim een kwart van de mensen (26 procent) haalt de boeken uit de bibliotheek, maar beneden de 35 jaar doet slechts 17 procent dat. Jongeren tot 35, mannen en hoogopgeleiden kopen eerder een boek; ouderen, vrouwen en laag opgeleiden gaan vaker de bieb.

Vrouwen kopen in verhouding meer literatuur en boeken uit het genre spanning, mannen kopen in verhouding vaker wetenschappelijke en zakelijke boeken. De meeste boeken worden nog steeds gekocht bij inloopwinkels (Bruna), Boekenclub (ECI) en via het internet.

-----

Zo dat weten jullie ook weer :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25874
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Jul 2007, 20:46

Zou je niet uit interesse kunnen lezen en je tegelijk ontspannen?
Wat vreemd..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2007, 21:04

Het slaat gewoon helemaal nergens op.
Ik vind het ook zo raar klinken, lezen voor de lol.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Jul 2007, 23:26

Mannen en mensen met een hoger inkomen lezen vaker uit interesse dan vrouwen en jongeren in het algemeen. Die lezen weer vaker voor de lol.


Ik vind het ook nogal raar: voor de lol associëren met lezen, ze zullen wel bedoelen: voor het plezier (toch wel ander taalniveau)
Ik kan me er niet van ontdoen dat hier bedoeld is dat mannen meer intellectueel zijn dan vrouwen en dus interesses hebben, vrouwen zijn minder opgeleid, minder slim en lezen dus voor de lol, het plezier... grmpf, grmpf.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2007, 08:05

Mannen en mensen met een hoger inkomen lezen vaker uit interesse dan vrouwen en jongeren in het algemeen


Dus, concluderend, vrouwen hebben geen hoger inkomen.

mannen en hoogopgeleiden kopen eerder een boek; ouderen, vrouwen en laag opgeleiden gaan vaker de bieb.


Wederom concluderend vrouwen zijn niet hoog opgeleid.

Hoogopgeleide vrouwen bestaan blijkbaar niet evenmin als vrouwen met een hoger inkomen.
Laat Heleen Mees dit maar niet lezen! ;)

Ik ben altijd benieuwd aan wie de vragen zijn gesteld.


Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Jul 2007, 08:10

Mannen en mensen met een hoger inkomen lezen vaker uit interesse dan vrouwen en jongeren in het algemeen. Die lezen weer vaker voor de lol.


Mannen en mensen?????? Vrouwen en jongeren????????
Dus vrouwen en jongeren horen niet tot de categorie mannen en MENSEN..... :shock: :shock: :lol: :lol: :lol:
Nee, als ik het zo las had ik de indruk dat ze appels met peren vergeleken. Dat het weer eens de "knappe, succesvolle man" tegenover de vrouw, kinderen en bejaarden ging.

Jongeren tot 35, mannen en hoogopgeleiden kopen eerder een boek; ouderen, vrouwen en laag opgeleiden gaan vaker de bieb

Misschien kom je als "verstandige vrouw" eens tot de jaren van verstand en merk je dat een bib een groot aanbod heeft en maar weinig kost :lol: :lol:


Vrouwen kopen in verhouding meer literatuur en boeken uit het genre spanning, mannen kopen in verhouding vaker wetenschappelijke en zakelijke boeken.

We raken maar niet van het imago van het domme vrouwtje en de slimme man hé.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2007, 08:21

Haha nee Inge, we blijven de domme blondjes.

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Jul 2007, 08:29

'k heb maar 1 probleem, ik ben niet blond..... Het wordt zo stilaan tijd dat ze de afdeling domme blondjes sluiten en er gewoon domme vrouwen van maken :shock: :lol:
Hatelijk gewoon..... Na al die jaren van emancipatie blijven we de domme vrouw aan de haard, met kinderen en bejaarden in huis, lezend voor onze "lol", geld besparend door naar de bibliotheek te gaan terwijl hoog opgeleide meneer met navenant inkomen, vooral wetenschappelijk en zakelijk leest en daarbij al ons "huishoudgeld" uitgeeft. :lol: :lol: :lol: :lol:

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2007, 08:59

Zelfde probleem hier, ook niet blond van nature, hoe moet dan nou? :D

Weet je wat ik altijd tegen heb op dit soort berichten, je weet niet hoeveel mensen ondervraagd zijn, hoeveel mannen hoeveel vrouwen enz. Er wordt gewoon een (vrouwonvriendelijk) berichtje geplaatst en daar kan je het mee doen.

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Jul 2007, 09:10

Da's juist. Je weet niet aan wie, waar en hoe ze de enquette gehouden hebben maar anderszijds....
We zitten hier wel weer te morren maar is het je niet opgevallen dat zelfs als ze vrouwen ondervragen dat veel vrouwen het zo gewend zijn dat ze "stereotiep" antwoorden?????
Ik heb daarbij een artikel in mijn achterhoofd van een succesrijke zakenvrouw die na veel gepraat over vrouwen in een mannenwereld toch zegt:" in de vakanties en in de weekends kan ik zo genieten van gewoon het huishouden, koken en mijn kinderen"
Blijft ondanks onze emancipatie het daar niet om draaien want wat we ook doen van werk, hoe hoog opgeleid we ook zijn, hoeveel we ook verdienen is het altijd (veelal) de vrouw die terugkeert naar dat stereotiepe beeld van "vrouw aan de haard"

Inge

Gast

Berichtdoor Gast » 05 Jul 2007, 09:29

Dames, jullie zijn helemaal niet dom hoor. Voel mij soms een beetje verlegen als man met al die flauwe moppen.

Ik heb zo altijd al mijn vragen gehad bij enquêtes. Ondervraag honderd andere mensen, en je hebt al een ander resultaat. Wil je echt een idee over iets hebben, moet je eigenlijk iedereen ondervragen.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 05 Jul 2007, 09:44

hoogopgeleid, een degelijk inkomen en ik lees zomaar voor de lol! misschien is het omdat ik blond ben (grinnik, grinnik).

aan de andere kant vind ik de formulering nu weer ook niet zo raar. hoe moet je anders uitdrukken dat het vooral de mannen zijn én de hoog opgeleiden die zakelijke dingen lezen? mannen in het algemeen, en bij de hoogopgeleiden zitten ook de vrouwen. maar bij de vrouwen heb je blijkbaar twee categorieën: de hoogopgeleiden (die dus ook zakelijk lezen) en de minder hoog opgeleiden (die voor de lol lezen), daarvan die opsplitsing. bij mannen is die er dan niet, omdat minder hoog opgeleide mannen misschien gewoon niét lezen? ik weet het niet :D arme mannen, als ze dan al eens een boek vastpakken is het niet eens voor de lol.

desalniettemin lijkt het me een grove veralgemening, ik zou het verschil in procenten wel eens willen zien. we kunnen er ook eigen conclusies uit trekken:
vrouwen en zo die voor de lol lezen, zijn eigenlijk cultureel begaafder en zullen wellicht een rijker taalgebruik hebben dan die droogstoppels met hun wetenschappelijke werken.

ach ja, ik kan me er niet in opjagen, vind het alleen maar grappig. ik volgde ooit een cursus rond gender en bijbel, en het eerste deel ging volledig over gender, de eerste les was wel grappig. het ging over taalgebruik bij de woorden eicel en zaadcel en hoe daarin al stereotiepe beelden zaten. en hoe kinderen bij "wetenschapper" altijd een mannetje tekenen (meestal nog baardig ook). als wel al dié dingen ook de wereld uit willen, is er nog veel werk. maar ik krijg de griebels van dat soort taalpurisme terwijl er nog zoveel vrouwen in de wereld zijn die écht worden onderdrukt...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Jul 2007, 09:45

Dat is juist Rutger, alleen is dat in de praktijk onmogelijk.
En uiteindelijk..... Soms denk ik:" Wat ben je met al die intelligentie als je er niets kunt mee aanvangen"..... Ik bedoel je kan alle boekenwijsheid van de wereld bezitten maar als je een onsociaal, ondiplomatisch, onmeevoelend..... iemand bent, ben je er nog niets mee. Hoe noemen ze dat? Emotionele intelligentie?
Ik weiger om daarmee stereotiepen te maken..... maar..... zijn vrouwen daarin niet "slimmer" dan mannen????? Ik denk , zonder in blokjes te willen duwen en te veralgemenen, dat het gewoon in onze genen ingeplant zit..... Dat vrouwen de "zorgende" functie inpalmen en mannen de "kostwinnende".
En er moeten verschillen zijn.... Anders hadden we geen vrouwen en mannen nodig maar "geslachtlozen" :lol: :lol: Iedereen gelijk :lol: Evenveel kostwinnend als zorgend. Zou ook niet boeiend zijn.
:lol:

Inge

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Jul 2007, 09:47

inderdaad de combinatie is frappant: vrouwen, ouderen en laag opgeleiden.
De marginalen ontbreken nog :x , o ja en de slaven ook, maar dat was van een andere tijd...

Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Jul 2007, 09:53

:lol: :lol: :lol: goed Tiba :lol: :lol: :lol: Denk aan jezelf, jaag je niet teveel erin op :lol:

Inge

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Jul 2007, 10:05

:roll: ;) .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2007, 10:29

En nu kunnen we lezen hoe nieuws wordt weergegeven.
Hier het volledige rapport

Amsterdam, 4 juli 2007. Het boekenvak, voor onderzoeksdoeleinden verenigd in de Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB), heeft in mei 2007 een vervolgonderzoek laten houden door Intomart GfK naar het lees- en koopgedrag van boekenkopers en boekenlezers. Het eerste onderzoek vond plaats in februari 2007.

Hieronder de belangrijkste bevindingen bij vergelijking van deze beide onderzoeken
* Als er gekozen moet worden voor het belangrijkste leesmotief, dan blijft ontspanning het belangrijkste (48%). 34% van de lezers geeft aan dat ze interesse het belangrijkste motief vinden. In verhouding veel jongeren en vrouwen lezen ter ontspanning, terwijl vooral mannen en mensen met een hoog inkomen in verhouding eerder lezen uit interesse. Mensen onder de 35 halen hun boeken in verhouding weinig uit de bibliotheek. 26% van de mensen haalt de boeken die ze lezen uit de bibliotheek, terwijl het percentage onder deze leeftijdsgroep slechts 17% bedraagt.

* Aansluitend op het eerste punt blijkt dat de jongeren tot 35 (maar ook mannen en hoogopgeleiden) relatief vaker hun boeken kopen. Ouderen, vrouwen en laag opgeleiden bezoeken daarentegen relatief vaker de bibliotheek. Vrouwen kopen in verhouding meer literatuur en boeken uit het genre spanning, mannen kopen in verhouding vaker wetenschappelijke en zakelijke boeken.

* Boeken in de genres literatuur en spanning worden het meeste gekocht. Boeken in het genre spanning worden vaker gelezen dan literatuur. Deze worden waarschijnlijk vaker geleend in de bibliotheek, geleend van familie of vrienden of cadeau gegeven door familie of vrienden.

* Ruim de helft (53%) van de gelezen boeken wordt gekocht, 26% wordt geleend uit de openbare bibliotheek. De meeste boeken worden nog steeds gekocht bij inloopwinkels (Bruna), Boekenclub (ECI) en via het internet. De belangrijkste motieven zijn respectievelijk nabijheid, aantrekkelijke aanbiedingen en een ruime keus.

* De belangrijkste reden om geen boek te kopen is het niet-lezen van boeken (20%). Het lenen van boeken bij de bibliotheek (18%), de prijs van boeken (15%) en het geen tijd hebben om boeken te lezen (15%), zijn andere belangrijke motieven om geen boek te kopen. Bij 13% is het min of meer toevallig dat ze in mei geen boek hebben gekocht. Jongere niet-kopers hebben overigens als belangrijkste motief dat ze geen boeken lezen, terwijl ouderen vooral het lenen bij de bibliotheek opgeven als motief om geen boek te kopen.

* Voor niet-lezers is de belangrijkste reden waarom ze de afgelopen maand geen boek hebben gelezen het feit dat ze daar geen tijd voor hadden (43%). Een andere belangrijke reden is dat deze mensen nooit lezen (26%).
In verhouding veel vrouwelijke niet-lezers en hoger opgeleiden geven aan dat ze wel van plan zijn om in het komende half jaar te gaan lezen. Onder hoger opgeleiden ligt dit percentage zelfs op 35%.

Er is een aantal significante verschillen met de eerste meting uit februari:

* Er is een licht significante afname zichtbaar in het percentage gelezen boeken dat gekocht is (van 57 naar 53%). Het percentage boeken dat geleend wordt uit de bibliotheek is daarentegen significant toegenomen (van 21 naar 26%).

* Wat belangrijkste leesmotieven betreft, staat het lezen als middel voor ontspanning nog steeds bovenaan alleen is dat percentage wel flink gezakt (van 58 naar 48%). Het lezen uit interesse is als belangrijkste motief sterk toegenomen sinds februari (van 24 naar 34%).

* De opvallendste significante verschillen zijn er bij de niet-lezers. Hun belangrijkste motief voor het niet-lezen was in februari nog “ik lees nooit boeken” (41%, nu 24%),in mei is tijdgebrek veruit het belangrijkste motief om niet te lezen (43%, in februari 24%).
Het percentage niet-lezers dat het komende half jaar zeker een boek zal gaan lezen is significant gestegen van 11% naar 17%.

http://www.marktonderzoekboekenvak.nl/ (waar je ook het hele onderzoek kan downloaden)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Jul 2007, 10:40

Heeft direct een heel ander beeld hé.

Inge

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 05 Jul 2007, 12:59

Inge schreef:'k heb maar 1 probleem, ik ben niet blond..... Het wordt zo stilaan tijd dat ze de afdeling domme blondjes sluiten en er gewoon domme vrouwen van maken
Inge

Uh, ik ben wel blond, van mezelf zelfs, maar ik ben niet dom. Ik ben niet heel erg hoog opgeleid maar ook niet laag opgeleid, ik heb een modaal inkomen.
En ik lees: voor mijn plezier, om me te verdiepen in werelden die niet direct te mijne zijn, uit interesse (bijvoorbeeld literatuurgeschienis).

En laten we dit afspreken: een dom blondje is altijd een man, ongeacht welke haarkleur hij heeft!
Ook dit gaat voorbij.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Jul 2007, 13:08

:lol: :lol: :lol:
een dom blondje is altijd een man, ongeacht welke haarkleur hij heeft!


goe gezegd :lol: :lol:

Waarom wordt er anders altijd gezegd dat achter elke man een sterke vrouw staat?????
'denk dat het nu inplaats van de mannen over de vrouwen wij in hetzelfde bedje ziek worden :shock: we zijn aan het veralgemenen!!!!!!! :shock:

Inge


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten