Een stukje over waarom mensen een boek willen bespreken..

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Een stukje over waarom mensen een boek willen bespreken..

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2007, 13:23

http://www.hermanstevens.nl/result_weblog.asp?Id=55

Nou, ik ben dus een domkop en met mij zijn er hier meer: we schrijven gratis en voor niets stukjes over wat we lezen. Maar ik zal nooit pretenderen meer te schrijven dan een verslagje, ik ben inderdaad geen recensist, en zal het ook niet worden, zelfs niet na de minicursus..
Maar waarom die man alles zomaar afkraakt..moet zelfs een recensie literair verantwoord zijn?? Mag je niet meer louter uit liefhebberij een ander laten delen in wat je van een boek vindt?

En nog wat commentaar van Literair Nederland..


http://www.literairnederland.nl/web/edi ... spx?ID=235

Gast

Berichtdoor Gast » 19 Jun 2007, 13:42

Ben gelukkig niet de enige domkop dus. Join the club. Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen persoonlijke mening over een boek. En waarom zou die niet tegen de mening van een beroepsrecensent mogen ingaan ?

Ik heb het vroeger aan de unief ook eens aangedurfd er een ietwat andere mening op na te houden. Toen heeft mij dat alleen maar punten gekost. Nu zou ik daar mijn schouders voor ophalen.

Het is natuurlijk ook niet zo dat veel verslagen naast elkaar altijd tot een beter inzicht of keuze bij de lezer zullen leiden. Misschien ziet men dan ook tussen het bos de bomen niet meer.

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2007, 14:01

Als ik zelf ga zoeken en ik vind tig verslagen van een en hetzelfde boek kies ik er een paar uit..ik lees niet alles, want dan loop je inderdaad de kans in een (donker) bos te belanden.
Officiele recensenten behandelen zo vaak dezelfde boeken, het lijkt me voor de niet-besproken schrijvers wel aardig als blijkt dat hun boeken ook aandacht krijgen! En misschien werkt juist het verslag van een lezer wel beter..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44160
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2007, 16:12

Ik had het ook gelezen marjo en heb me hier al over op zitten winden.
Wat ik in het hele artikel mis is juist de liefde voor lezen, het boek, het genieten van het lezen.
Wat ik nou zo leuk vind aan leestafel is dat wij allemaal houden van lezen en elkaar willen informeren over boeken (en poëzie), elkaar vertellen waarom iets goed of niet goed gevonden wordt.
Ik schrijf ook geen recensies maar verslagen.
Ik denk zelfs dat een enthousiast verslag meer doet dan een literair verantwoorde recensie.
En natuurlijk lees ik graag recensies en heb ik kranten waarvan ik graag recensies lees en kranten waarbij ik niet zoveel belang hecht aan hun oordeel. Het parool en Trouw vind ik prettige recensies leveren.

Ik heb dit geluid al vaker gehoord en erger mij eigenlijk aan de denigrerende toon van deze mensen. Goed zij hebben er misschien voor verder geleerd maar is juist niet toe te juichen dat mensen de moeite willen nemen om een ander deelgenoot te maken van hun enthousiasme of ergernis? Ik denk wel eens dat juist doordat mensen vrijwillig recensies plaatsen, niet gebonden aan wat dan ook, het hele elitaire wat literatuur toch een tijd geweest is, verdwijnt.. Het blijkt dat ook 'gewone' mensen literatuur waarderen en er ook nog over kunnen schrijven ook!
Is het niet meer een angst voor verlies van broodwinning?

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 20 Jun 2007, 14:30

Goed gezegd Dettie!

Maar wat dacht je van:
Zo liet de eindredacteur van Recensieweb zich op een recente discussieavond erop voorstaan dat hij Kluun lovend had besproken, terwijl de kranten er niets van heel hadden gelaten. Dat is bijna geniaal, maar ondertussen heeft het internet nog geen onterecht vergeten schrijvers aan het licht gebracht. Burgerrecensenten zijn net zo geobsedeerd door de jaarlijkse shortlist-spektakels als de reguliere media. Gevestigde reputaties worden met dezelfde égards benaderd als in de traditionele pers.

Heeft zeker nog nooit van de Debutanten-afdeling van de Leestafel gehoord?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44160
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2007, 14:36

Ook daar heb ik me over op zitten winden Librije en al 10 x op het punt gestaan om te reageren, maar of het nut heeft? En... wat haal je op je nek als je reageert. Felle discussies misschien en daar heb ik momenteel niet zoveel zin in.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 20 Jun 2007, 19:18

Nee, felle discussies kosten alleen maar energie. Gewoon doorgaan zoals je al bezig was. Vergeet niet: dit is de mening van slechts 1 kortzichtige figuur.

Maar misschien is er een mogelijkheid dit aspect van de Leestafel onder de aandacht te brengen van bv. Boek-delen? Er is daar in elk geval een rubriek Onze leesclub. Jouw virtuele leesclub heeft een unieke rubriek: de debutantenpagina. Daar mag je best eens aandacht voor vragen.

Ik denk dat de invloed van leesclubs groeiende is. Die kunnen wellicht een spreekbuis vinden in Boek-delen. En een wig drijven in het elitaire wereldje. Het wordt toch te gek, als een boek alleen "goedgekeurd" mag worden door een officiële recensent. Voor wie schrijft een schrijver eigenlijk? Voor de recensent of voor de lezer? Mag die lezer dan zelf even bepalen of het boek geslaagd is?

Ik heb al eens voorgesteld debuten als samenleesboek te gaan lezen. Ik ben het met je eens, dat die meestal niet direct beschikbaar zijn. Maar dat geldt toch ook voor andere "best-sellers"? Het samenleesboek De Wandelaar van Van Dis is ook door velen gelezen - gekocht of geleend.

Misschien naast het gewone samenleesboek en een spannend samenleesboek: een debuut-samenleesboek (ieder kan zelf kiezen of met allemaal meedoen...).
Als we dan uitgaan van bv. de genomineerde debuten van vorig jaar, moet het toch wel mogelijk zijn er aan te komen? En als we die titels voor bv. een aantal maanden vooruit vaststellen, is er ook tijd genoeg om ze te reserveren/lenen/ringen.
Als Marjo en jij nu eens een lijstje maken voor bv. september t.m. december van dit jaar. Dan krijgen die 4 schrijvers in elk geval ruime aandacht (van de leestafelaars, maar ook van de meelezers). En dan kijken we eind december of het werkt.

Dus geen woorden (discussies), maar daden (debuten promoten). Voelt vast veel prettiger dan je boos maken.............
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 21 Jun 2007, 08:06

Wat mij opviel in de tekst was dat een recencent blijkbaar niet van literatuur "mag" houden en als je dat wel doet (van boeken houden bedoel ik) dan kun je geen recencie schrijven......

Volgens mij klopt hier iets niet :?

Ik schrijf weinig verslagjes omdat ik altijd het gevoel heb dat ik niet kan overbrengen wat ik denk. Ik vind het ook dikwijls teveel moeite om zo een boek te analyseren en er dingen in te zien.
Maar ik gebruik dikwijls jullie verslagjes om een leidraad te hebben naar "andere" voor mij onbekende schrijvers.

Inge

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2007, 16:48

Jannie, je bedoelt dus de debuten die vorig jaar mee hebben gedongen naar de prijs? Het iedee is leuk, maar ik moet zeggen dat ik het idee dat ik vier maanden een boek zou moeten herlezen niet zo prettig vind.
Teren op mijn geheugen is niet zo'n succes, dat weet je, dus dat houdt dan in dat ik nauwelijks reageer..
En gezien de deelname aan de samenleesboeken nu, hm, ik weet het niet, of dat zou werken..
Maar je mag het altijd proberen natuurlijk..

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 21 Jun 2007, 18:57

Marjo, ik probeer ook maar wat te bedenken, waarmee de nieuwkomers meer aandacht krijgen. Jullie verslagen zijn verleidelijk genoeg, maar er komen zoveel boeken voorbij, dat ook ik niet meer weet wat ook al weer een aanbevelingswaardige debutant was. Mijn lijst met boeken die ik nog wil lezen is inmiddels zo lang, dat ik er bijna moedeloos van word. En dan grijp je al gauw terug naar iets bekends.

Een andere suggestie dan: de topper van de maand. Van alle debutanten die jullie in een maand gelezen hebben kiezen jullie (Dettie en jij) er (elk) 1 uit, die je die maand het beste vond. Met wat extra informatie over boek en auteur? En een verklaring waarom juist dat boek?

Aan de andere leestafelaars dan de keus er daar één van te lezen en erover met elkaar in discussie te gaan. Jouw geheugen werkt dan vast nog wel :lol: om te reageren op wat de anderen schrijven. Maar anders is onderling reageren toch ook al genoeg? Er is in elk geval een debutant die aandacht krijgt. Want vergeet niet dat een leestafelaar ook weer familie, vrienden, leesclubjes heeft, zodat er een sneeuwbaleffect kan ontstaan.
Er is ook een dichter van de maand, dus waarom niet een (of twee) debutant(en) van de maand.

Probleem kan de verkrijgbaarheid zijn: dat zal meestal kopen worden, maar misschien kunnen we ook onderling uitlenen/ringen?

Terzijde: ik vind het aantal mensen dat meedoet met het samenleesboek wel meevallen. (Ikzelf laat alleen afweten bij vertaalde literatuur, ik heb nauwelijks tijd genoeg voor de Nederlandse). Bovendien ken ik in mijn directe omgeving zeker 4 mensen die niet meepraten, maar wel meelezen (boek en forum). Dat gaat ook voor de debutanten gelden, neem ik aan.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2007, 20:13

Ik geloof ook zeker dat er veel mensen zijn die meelezen, maar om de boel in leven te houden moet er gereageerd worden..dat was mijn punt eigenlijk.
Ik wil ook best met je meedenken, want mijn hart ligt wel bij die debutanten!
Een debutant van de maand is wel een leuk idee, vaak kunnen de boeken geringd worden, en dan kun je ook na die maand daar nog reageren, misschien is de drempel dan niet zo hoog?
Ik weet niet hoe dat gaat bij de doichter van de maand, zou het een probleem zijn als er van een debutant niet veel bekend is? Want het zijn beginners natuurlijk..we zouden ook wel kunnen proberen ze er zelf bij te betrekken misschien?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44160
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jun 2007, 20:35

Meestal neem ik contact op met een dichter en vraag dan of hij/zij het goed vindt dat ik een dichter van de maand pagina maak.
Diegene levert dan de gedichten en een foto en vaak een CV/biografie (niet altijd, als diegene een website heeft verwijs ik daarnaar). Ik overleg dan meestal met de dichter welke gedichter er op komen en hoe.

Het idee om een debutant van de maand uit te roepen vind ik wel erg leuk, en dan vlak voor de shortlist ook een shortlist maken? En vlak voor de definitieve verkiezing van de winnaar ook een winnaar kiezen?
Wel spannend!
Ik vind het geen probleem de boeken door te sturen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2007, 11:15

Het klinkt allemaal heel leuk wat je hier meldt Bernadet!!
Als die debutanten zelf meewerken, dan moet het een succes worden toch?
Boeken doorsturen is inderdaad geen punt, er staat alleen wat meer druk om ze te lezen maar ook dat vind ik niet erg.
Willen we al meteen een start maken, of is het misschien beter het uit te stellen tot na de vakantie?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Jun 2007, 11:18

Een debutant van de maand vind ik ook een leuk idee! De debutanten zullen dat vast ook leuk vinden. Die vertellen dat ook aan vrienden en bekenden en dat levert dan misschien weer nieuwe enthousiaste leestafelaars op. Of het haalbaar is een shortlist en een winnaar te kiezen weet ik niet. Zeker als er met ringboeken gelezen wordt zullen toch veel lezers "achterlopen". Overigens moet je die regels van de ringboeken misschien eens uitleggen, Dettie? Je kiest geloof ik of je wel of niet met een bepaald boek meedoet? En hoeveel tijd heb je voor het lezen? Wat ben zo gemiddeld kwijt aan verzendkosten? En hoe kom je op de "lijst"? I.v.m. de slechte verkrijgbaarheid van deze, nog onbekende boeken op de bieb zal een ringboeksysteem wel nodig zijn. Je kunt ook niet altijd alles maar kopen.
Maar leuk! Ik zie het helemaal zitten!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44160
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2007, 13:21

Bij een ringboek biedt iemand een boek aan en dan kan je je daarop inschrijven. Degene die het boek aanbiedt stuurt het naar de eerste inschrijver op en die stuurt het na het gelezen te hebben naar de volgende enz. Tot het weer terug is bij de aanbieder.
Bij bookcrossing staat er 4 weken voor om het te lezen. Het hangt ook wel een beetje van de dikte van het boek af. Wij kunnen zelf afspreken hoe lang je er over kan doen.

Tarieven in Nederland
Munteenheid EUR
Brievenbuspost (dus post wat door de brievenbus kan)
0-20 g. 0,44
20-50 g. 0,88
50-100 g. 1,32
100-250 g. 1,76
250-500 g. 2,20
500 gr.-3 kg. 2,64

Brievenbuspost Europa
1e bedrag is Priority 2e bedrag is Standard
0 - 20 g. € 0,72 - € 0,67
20 - 50 g. € 1,44 - € 1,21
50 - 100 g. € 2,16 - € 1,76
100 - 250 g. € 2,88 - € 2,45
250 - 500 g. € 5,48 - € 4,02
500 - 1000 g. € 8,64 - € 6,47
1000 - 2000 g. € 10,80 - € 8,04

Een boek dat niet door de brievenbus past kost 6,20 aan portokosten.
Als zo'n boek open doorgestuurd mag worden scheelt het enorm aan kosten.

http://www.tntpost.nl/

Het klinkt misschien niet leuk maar ik zou het alleen sturen naar mensen die je bekend zijn.
Bij bookcrossing is het met sturen naar onbekenden wel eens mis gegaan.
Niet vaak, maar toch.

Dettie

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2007, 16:04

Wilde ik ook zeggen: laten we dan een soort eigen ringpost ervan maken..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Jun 2007, 18:16

"Als zo'n boek open doorgestuurd mag worden scheelt het enorm aan kosten. "
Je bedoelt : opengeslagen, waardoor het langer, maar wel dunner wordt? Dat zal toch niet altijd kunnen?

Die ringkring gaat dus uit van bookcrossing? Ik voel ook wel voorl een eigen ringkring. Als iemand van ons zo af en toe een boek koopt (en dat hoeft dan niet om beurten, maar gewoon als iemand dat wil), of er is een recensieexemplaar van, dat de recensent (excuus: verslagmaker :shock: ) beschikbaar wil stellen, dan moet dat toch te doen zijn?

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 22 Jun 2007, 18:27

Ik ben alleen bang om boeken te verzenden. met de poezieboeken is tot nu toe alles goed gegaanmaar ik hou iedere keer mijn hart vast. Het land van zwach is blijkbaar verloren gegaan. Wat doen we in zo'n geval?

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44160
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2007, 20:00

Oh ik ben niet duidelijk geweest, ik bedoelde ook een ringkring voor de Leestafelaars.
En raakt het boek zoek dan is het jammer. Daar kan niemand iets aan doen. Dus.. besef wel wat je doet, als je het boek écht niet kwijt wil raken dan niet als ringboek aanbieden...
Maar... ik ben nu meer dan 3 jaar lid van bookcrossing en ben één boek kwijtgeraakt en dat was m'n eigen schuld, ik had het verkeerde adres opgeschreven.

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 22 Jun 2007, 20:22

nou ik zou het wel zien zitten om debuten te lezen. En ik wil wel eens één kopen. dus.... jullie zien maar, je mag mij als het ervan komt erbij noteren.
Boeiend.

Inge


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten