Binnenkort op Radio of TV

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2008, 09:51

ooo ik hoop dat ik er aan denk, ik kijk eigenlijk nooit tv.

Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 10 Nov 2008, 15:42

Volgende zondag in 'Iets met boeken': Herman Brusselmans en Kader Abdolah, op Canvas rond 9 uur, en op Nederland na elven.
Late vogels, die Nederlanders ;).
Wel 2 héééél verschillende auteurs en mensen.

mira
Laatst gewijzigd door mira op 10 Nov 2008, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2008, 17:33

Dat kan nog wel eens heel interessant worden, ik hoop dat ik er aan denk te kijken.

dettie

Cyra
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 Jun 2007, 15:12

Berichtdoor Cyra » 24 Nov 2008, 14:24

Al wel bekend denk ik (is al even bezig), maar ik geniet erg van Schrijvers op de Veranda op ned.2 iedere zaterdagavond.

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 28 Nov 2008, 23:06

Weet je wat ik voor bezwaar tegen dat programma heb.
De inhoud mag dan nog zo interessant zijn,ze geven een smak aan geld
uit ,voor reis en verblijf maken de opnamen in een straatarm land en dat vind ik genant.
Je kan de informatie ook hier krijgen, ik ben niet beroemd genoeg,dus zal het me nooit gevraagd worden,maar zo ja,zou ik het om die reden weigeren.
Voor wie is dat voor mijnheer Felderhof voor de schrijvers of moeten de kijkers "verwend" worden,als ik beelden van Afrika wil zien,kijk ik naar enen documentaire of nieuws.Nogmaals ,ik vind dit genant.

Manja :oops:

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 29 Nov 2008, 12:48

Zondag in 'Iets met boeken': K. Hemmerechts en I. Pfeiffer op de gekende zenders.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2008, 11:01

Ha dank je, ik zou het wéér vergeten zijn.

Dettie

Cyra
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 Jun 2007, 15:12

Berichtdoor Cyra » 01 Dec 2008, 12:03

Iets met boeken valt me tot nu toe een beetje tegen. Er wordt tussen twee schrijvers een overeenkomst dan wel verschil in schrijven gezocht...daar krijg je dan een beetje heen en weer gepraat over... waardoor naar mijn mening beide schrijvers niet helemaal uit de verf komen. Maar dat is mijn idee erbij. :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2008, 18:16

Ha grappig dat het bij jou zo overkomt Cyra. Ik vind juist de enorme verschillen qua karakter van de schrijvers zo leuk.
Gisteren heb ik gekeken naar Hemmerechts en Pfeiffer en was verrast door Pfeiffer. Van Hemmerechts wist ik dat ze zeer onderhoudend kan praten maar Pfeiffer had ik nog nooit gezien.
Ook het onderwerp vond ik apart, het verschil tussen manlijke en vrouwelijke schrijvers als een se.ksscene beschreven wordt.

Dettie

Cyra
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 Jun 2007, 15:12

Berichtdoor Cyra » 01 Dec 2008, 18:53

Zo zie je maar weer.... ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2009, 16:17

Vanavond 3 januari Kruistocht in Spijkerbroek op televisie!
Nederland 3, 19.00-21.00

Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 04 Mar 2009, 19:29

Boekenweek in de media:

http://www.cpnb.nl/bw/actueel/media.html

Net als vorig jaar besteedt Nederland 2 vanaf zondag 8 maart in haar programmering uitgebreid aandacht aan de Boekenweek. Highlights in de programmering zijn onder andere De Avond van het Boek (NPS), Van Kooten en de Bie zijn gek met Dieren (VPRO), Profiel (KRO) met Tim Krabbé en Midas Dekkers en vijf afleveringen van Midas Dekkers (VARA). Voorafgaand aan de Boekenweek zal Nederland 2 uitgebreid campagne voeren op televisie en internet, in landelijke dagbladen, magazines en bibliotheken.

Programmering Boekenweek
De Boekenweek staat dit jaar helemaal in het teken van het dier, dit onder het motto TJIELP TJIELP – De literaire zoo. Het startsein voor de Boekenweek wordt op woensdag 11 maart gegeven, maar Nederland 2 start haar programmering rondom de Boekenweek al op zondag 8 maart met een uitzending van Kunststof waarin veel aandacht wordt besteedt aan de Boekenweek (NPS).
Bijgaand vindt u een overzicht van de programmering.

Op het Nachtkastje
Vanaf woensdag 11 maart worden elke avond, met uitzondering van zaterdag 14 en zondag 15 maart, in Op het Nachtkastje (VPRO) portretten uitgezonden van bekende schrijvers als Herman Brusselmans, Kees van Kooten, Herman Koch en Harry Mulisch.

Overzicht programma´s (onder voorbehoud)

Zondag 8 maart
17.35 uur Kunststof (NPS)

Maandag 9 maart
20.50 uur De avond van het boek (NPS), met twee dieren (Fokke en Sukke),
Midas Dekkers, Mensje van Keulen en Tim Krabbé (schrijver van het Boekenweekgeschenk)

Dinsdag 10 maart
21.25 uur Opium (AVRO)

Woensdag 11 maart
19.55 uur De achtertuin van Jan Wolkers (VPRO)
22.50 uur Profiel met Tim Krabbé (KRO)

Donderdag 12 maart
19.25 uur Hart en Ziel (NCRV)
00.05 uur Dansblik: Birds (NPS)

Zaterdag 14 maart
24.00 uur Deel 1 van de film Max Havelaar (TROS)

Zondag 15 maart
23.45 uur Herhaling Uur van de Wolf: Koos van Zomeren, lopende zinnen (NPS)

Maandag 16 maart
19.55 uur Midas Dekkers (werktitel) 1/5 (VARA)
22.50 uur Document: Het woord heeft mij gered (NCRV)
Portret van asielzoeker-schrijver Al Galidi

Dinsdag 17 maart
19.55 uur Midas Dekkers 2/5 (VARA)
23.50 uur Herhaling Uur van de Wolf: Max Velthuijs, is het leven niet prachtig (NPS)

Woensdag 18 maart
19.55 uur Midas Dekkers 3/5 (VARA)
20.25 uur Aflevering 1 van de Leescoupé met Tim Krabbé en Midas Dekkers (KRO)
22.50 uur Van Kooten en de Bie zijn gek met Dieren (VPRO)

Donderdag 19 maart
19.55 uur Midas Dekkers 4/5 (VARA)
22.50 uur Profiel met Midas Dekkers (KRO)
23.40 uur Holland Doc met de documentaire Schoffies (NPS)

Vrijdag 20 maart
19.55 uur Midas Dekkers 5/5 (VARA)
22.50 uur Uur van de Wolf: Hugo Claus, de veelvraat (VPRO)


Zaterdag 21 maart
24.00 uur Deel 2 van de film Max Havelaar (TROS)

Vanaf woensdag 11 maart na Nova om 22.50 uur (met uitzondering van 14 en 15 maart): Op het Nachtkastje (VPRO) met de auteurs:
1. Harry Mulisch
2. Kees van Kooten
3. Tim Krabbé
4. Midas Dekkers
5. Herman Brusselmans
6. Conny Braam
7. Herman Koch
8. Jan Terlouw en zijn dochter Sanne Terlouw

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2009, 20:01

Geweldig Bep! Dat wordt een mooie 'week'.
Dankjewel voor je bericht.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2009, 17:35

De Avonden
vrijdag 17 april 2009 19:00

Schrijfster Carolijn Visser over haar boek ‘Shanghai skyline’, een documentaire van Sofie van Dam en Maarten Tromp over het stemmenorkest dat in een vrouwen interneringskamp op Sumatra ontstond nadat de gevangen hun stem als instrument gingen gebruiken.

EERSTE UUR

Catherine van Campen voert korte gesprekken over actuele gebeurtenissen in de wereld van de cultuur. Met tussendoor veel muziek.

TWEEDE UUR

Hoogleraar Lisa Kuitert van de Universiteit van Amsterdam noemde de literaire tijdschriften enige tijd geleden kasplantjes. Wij van De Avonden wilden weleens weten of het er echt zo ernstig aan toegaat in de kas. Met ingang van deze week stuurt De Avonden geregeld afgevaardigde Daphne de Heer de proeftuin in die literaire tijdschfriften heet, vergezeld van een zakje kunstmest en een scherpe blik. Daphne was voorheen redacteur van het inmiddels opgeheven Bunker Hill en is nu coördinator bij de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam (SLAA). Aan de orde komen onder meer Parmentier, De Parelduiker, Hollands Maandblad, Tirade, De Revisor en DWB.

DERDE UUR

Tijdens de Japanse bezetting van Nederlands Indië zochten de gevangenen in een vrouwen interneringskamp op Sumatra iets om kracht uit te putten. Zo ontstond het stemmenorkest. De vrouwen gebruikten, door gebrek aan instrumenten, hun stem als instrument. Sofie van Dam en Maarten Tromp onderzoeken of – en hoe deze bijzondere muziek voortleeft.

Maarten Westerveen praat met Carolijn Visser over haar boek ‘Shanghai skyline’, waarin ze op zoek gaar naar de werkelijkheid achter de schone schijn van het moderne China. Ze vraagt zich af of de Chinezen, die weliswaar het kapitalisme hebben omhelsd maar tegelijkertijd een communistisch systeem handhaven, zelf wel weten wat voor toekomst ze precies najagen.

Bron: vpro

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2009, 09:05

Zomeravonden op radio 6
Start 6 juli

Drie weken lang: portetten van kopstukken uit de cultuur
De Avonden komt deze zomer met een geheel nieuwe serie waarin kopstukken uit de cultuur drie uur lang worden geïnterviewd. Geen marathoninterview, maar een gevarieerd programma, waarin reportage, muziek en interview elkaar afwisselen.

Hier staat het hele programma

http://www.vpro.nl/programma/deavonden/ ... /42140754/

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 31 Okt 2009, 19:33

Het boekenprogramma "Iets met boeken" gaat vanaf volgende week weer van start. Elke zondag vanaf 8 november om 17.05 op Ned. 2 en om ca. 22.45 uur op Canvas (België).

Er wordt steeds met twee gasten gesproken: een uit Nederland en een uit Vlaanderen. In de eerste aflevering zijn dat:
P.F. Thomése en Christophe Vekeman.

Als de uitzendingen net zo goed worden als die van vorig jaar zou ik zeggen: KIJKEN!

Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2009, 20:31

Ah ja! Goed dat je het nog even meldt Librije.

Ik hoop dat ik het niet vergeet, ik kijk zelden tv maar vorig jaar heb ik wel een paar afleveringen gezien van 'Iets met boeken' Inderdaad de moeiet waard!

dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 31 Okt 2009, 21:26

Goed dat het hier vermeld wordt. Wie zijn de moderators?

mira

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 01 Nov 2009, 17:14

Dat zijn net als vorig jaar: Jan Leyers en Leon Verdonschot

Zie ook: http://weblogs.vpro.nl/ietsmetboeken/

Librije
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 09 Nov 2009, 13:07

Inmiddels heb ik de eerste aflevering gezien. De opzet is iets anders, het programma duurt korter, maar ik vond het toch leuk om kennis te maken met de voor mij nog onbekende Vlaming Christophe Vekeman.

Op de site is nog meer te zien en te lezen: http://weblogs.vpro.nl/ietsmetboeken/ (daar is ook het programma een uur).

Er is wel gezegd wie in de volgende aflevering zitten, maar ik ben het weer vergeten. Ik geloof Thomas Roosenboom......, maar ik hoop op meer oplettende forumleden........................... :oops:

Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2009, 14:11

Ik was niet thuis Librije en heb het dus niet gezien.

Dettie

Cyra
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 Jun 2007, 15:12

Berichtdoor Cyra » 09 Nov 2009, 14:16

....en Jeroen Olieslagers volgende week.

Ik vond de opzet iets minder dan de vorige uitzendingen, minder rust in elk geval, maar misschien wel iets meer ontspannen.

Christophe Vekeman wordt nogal eens vergeleken met Herman Brusselmans, maar op een paar gedichten na heb ik er nog niets van gelezen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2009, 16:19

Maar Vekeman is een dichter, en Brusselmans een schrijver. Of zijn de dingen veranderd?
Ik heb de heer Vekemans al eens mogen aanschouwen, en beluisteren.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 09 Nov 2009, 19:20

Vekeman is ook essayist en prozaschrijver, begreep ik. Alleen is hij meer bekend van zijn optredens met gedichten.

Zjjn optreden bij Iets met boeken vond ik wel interessant: het maakte meteen duidelijk hoe anders een gedicht wordt als het voorgedragen wordt door de dichter zelf.

Ik keek even bij Wikipedia en vond twee zinnetjes. In een interview zegt hij daarover:
Ik vertel dat, omdat er wel eens wordt geschreven dat ik nihilistisch ben. Er staan twee zinnetjes over mij op Wikipedia en ze kloppen geen van beide. Ik word daar vergeleken met Herman Brusselmans, een vergelijking die al dateert van mijn debuut en die vandaag helemaal niet meer opgaat. Stel dat iemand anders debuteerde met Lege jurken, dan zou niemand het in zijn hoofd halen om met Brusselmans te gaan schermen.'
'In het tweede zinnetje wordt mij nihilisme aangewreven. Ook dat is onzin. Ik verheerlijk de zinloosheid niet. Mijn personages doen dat evenmin; ze vechten juist voortdurend tegen de zinloosheid.


Hele interview lezen?
http://markcloostermans.blogspot.com/20 ... keman.html
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 10 Nov 2009, 12:50

Wij vergeten natuurlijk niet, dat vanavond de winnaar van de AKO Literatuurprijs bekend wordt gemaakt, hè! Bij Nova op Nederland 2.

Go, Erwin, Go!!
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten